לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

זכויות הורים לילד אוטיסט ברמת תפקוד בינוני-נמוך

להאזנה:

 

הורים לילד אוטיסט? חשוב שתדעו מה הן זכויותיכם. הימצאות ילד במשפחה על הספקטרום האוטיסטי אינה עניין פשוט ובהתאם לנסיבות, עשויה להקשות על חיי המשפחה במידת כזו או אחרת. על כן, להורים לילד אוטיסט ישנן זכויות רבות שמגיעות להן עקב מצב ילדם. קראו את המאמר הבא למידע על זכויות הורים לילד אוטיסט.

זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים הינן חיוניות, בעיקר כאשר מדובר על תפקוד נמוך. כאשר הילד סובל מאוטיזם הוא למעשה מתקשה לתקשר עם אחרים וליצור קשרים חברתיים חדשים ואפקטיביים. זכויות הורים לילד אוטיסט ברמת תפקוד בינוני-נמוך ניתנים כדי לסייע להורים מבחינה כלכלית ולדאוג לרווחת הילד והמשפחה כולה.

זכויות אלה נעות בין התאמה של מסגרת חינוכית לילד, הנחה בתשלום חשבון החשמל והמים ועד קבלת נקודות זיכוי במס הכנסה.

 

גמלת ילד נכה מטעם המוסד לביטוח לאומי

גמלת ילד נכה הינה גמלה חודשית שניתנת למשפחת הילד הנמצא על הספקטרום האוטיסטי מדי חודש.

 

מי רשאי לאבחן אוטיזם

פסיכיאטר ילדים ונוער, נוירולוג ילדים, רופא התפתחותי, פסיכולוג קליני וכן, פסיכולוג התפתחותי.

 

מהם המסמכים אותם יש להגיש

על מנת לקבל את הגמלה יש להגיש טופס בקשה לגמלת ילד נכה וכן, להגיש אבחונים שעומדים בדרישות אותן הציב חוזר מנכ”ל משרד הבריאות. יחד עם זאת, ניתן להגיש את התביעה לקבלת המגלה דרך העובדת הסוציאלית מטעם משרד הרווחה ברשות המקומית.

זכויות הורים לילד אוטיסט
זכויות הורים לילד אוטיסט

 

הנחה בתעריף תשלום המים

הורים לילדים שמצויים על הספקטרום האוטיסטי זכאים לקבלת הנחה בתשלום חשבון המים הביתי עבור הנכס בו הם מתגוררים. הלכה למעשה, כל אזרח באשר הוא זכאי לקבל 3.5 מ”ק בחודש בתעריף מים מוזל – אולם, הורים לילדים על הספקטרום זכאים לקבל 3.5 מ”ק נוספים בכל חודש בתעריף הנמוך.

 

הנחה בתעריף התשלום עבור חברת החשמל

הורים לילד אשר מצוי על הספקטרום האוטיסטי שמקבלים קצבת ילד תלוי בעזרת הזולת וכן, קצבת ילד נכה – זכאים לשלם תשלום מופחת עבור שירותי החשמל בביתם.

הלכה למעשה, התשלום יהיה בגובה של 50% מן התערי הביתי. אולם, תעריף זה רלוונטי בעד 400 הקוט”ש הראשונים מדי חודש בחודשו ועבור שימוש ביתי בלבד.

 

נקודות זיכוי מס הכנסה

בכפוף להוראת סעיף 45 לפקודת מס הכנסה -משפחה לילד הנמצא על הספקטרום האוטיסטי זכאית לקבלת 2 נקודות זיכוי במס.

אולם, הזיכוי במס רלוונטי למשכורת של אחד ההורים. יחד עם זאת, יש לציין, כי ניתן לחלק את נקודות הזיכוי במס בין ההורים – זאת, בכפוף לבקשתם.

 

כיצד מגישים את הבקשה?

ההורים שמעוניינים בנקודות זיכוי במס הכנסה נדרשים לפנות לפקיד השומה במס הכנסה באזור המגורים שלהם.

 

מתי יש להגיש את הבקשה?

יש להגיש את הבקשה מדי שנה.

 

מסמכים אותם יש להוסיף לבקשה

הורים שמעוניינים להגיש את הבקשה לקבלת נקודות זיכוי, נדרשים להוסיף לבקשתם את טופס 127 – כלומר, תעודה רפואית, טופס 116א’ – בקשת זיכוי ממס בגין קרוב נטול יכולת וכן, אישור על קבלתה של גמלת ילד נכה מטעם המוסד לביטוח לאומי.

 

הנחה בתשלום ארנונה

ההמלצה לרשויות המקומיות היא לתת הנחה למשפחות לילד על הספקטרום האוטיסטי. אולם, גובה ההנחה, משתנה בין רשות מקומית למשנתה ולמעשה, תינתן על פי שיקול דעתה.

 

כיצד מקבלים את ההנחה

משפחה שמעוניינת לקבל את ההנחה בארנונה נדרשת לפנות לאגף גביית ארנונה ברשות המקומית בה הם מתגוררים.

 

גובה ההנחה

גובה ההנחה המקסימלית לתשלום ארנונה שתינתן למשפחה לילד על הספקטרום האוטיסטי הינה בגובה של 33% עד 100 מטרים רבועים.

 

קבלת שירות ממשרד הרווחה

משפחות לילד על הספקטרום האוטיסטי רשאיות לפנות לעובדת סוציאלית העובדת במתנת השיקום ששייכת למחלקת שירותים חברתיים באזור מגוריהם – זו, תפנה את המשפחה לקבלת השירות. שירות הטיפול באדם עם אוטיזם טומן בחובו הטבות רבות – להלן, נמנה את חלקן.

 

שעות שילוב

פעוט בין גיל שנה לגיל 3 ששוהה במעון יום ציבורי שנמצא תחת פיקוח משרד החינוך ומשרת התמ”ת או לחלופין, מעון יום פרטי שנמצא תחת פיקוח משרד התמ”ת – זכאי לקבל שעות שילוב.

 

בעיות מיניות

זכאות להפניה לייעוץ וקבלת טיפול בבעיות הקשורות במיניות.

 

מעון שיקומי

זכאות לקבלת מסגרת מעון יום שיקומי לילדים שטרם עברו את גיל 3.

 

קייטנות

זכאות להשתתפות בקייטנות בקיץ, חופשות וחגים.

 

מועדוניות

זכאות להשתתפות במועדוניות לצורך פעילות פנאי לאחר שעות הצהריים.

 

דיור

זכאות לקבלת מסגרות דיור חוץ – ביתיות.

 

תו חניה נכה

משפחה לה ילד הנמצא על הספקטרום האוטיסטי רשאית לקבל תו חניה לנכה.

 

קבלת תו הנכה

קבלת תו הנכה תתאפשר בכפוף לפניה למשרד הרישוי המחוזי באזור המגורים של המשפחה.

 

העסקת עובד זר

היתר העסקה לעובד זר יינתן למשפחה בהינתן תנאים אותם נפרט להלן.

 

המסגרת בה נמצא הילד

על הילד להימצא במסגרת אשר מתנה את הלימודים שלו בה בכפוף להיותו של הילד מלווה על ידי מטפל לשם מתן עזרה פיזית לילד.

 

היזקקות להשגחה תמידית על הילד

על הילד להיות זקוק להשגחה או לחלופין, לליווי תמידיים במשך מרבית שעות היום מפאת הנכות ממנה הוא סובל. כמו כן, נדרש כי בשל נכות זו לא יכול הילד להשתתף במסגרת לימודית, טיפולית או צהרון.

 

קיומן של נסיבות רפואיות מיוחדות

במידה וישנן נסיבות רפואיות מיוחדות אחרות שלא נמנו לעיל שמצריכות כי הילד יקבל טיפול יומיומי ממושך וצמוד כאשר הוא שוהה בבית – ניתן יהיה לקבל היתר העסקה עבור עובד זר.

 

זכויות הורים לילד אוטיסט – ליווי והסעות

ילדים שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי והינם בגילאי 3 עד 21 זכאים לקבלת הסעה, הן בהלוך והן בחזור, מהבית שלהם עד לגן או בית הספר בו הם לומדים. כמו כן, במידה ונקבע על ידי וועדת ההשמה ברשות המקומית כי הילד נמצא על הספקטרום האוטיסטי – אזי שיהיה זכאי לקבלת ליווי של עוד מבוגר, פרט לנהג. המלווה יהיה מטעם הרשות המקומית או לחלופין, מתנדב שאושר להתנדבות על ידי ארגון ציבורי.

 

מעון יום שיקומי

במסגרת מעון היום, מקבלים הפעוטות מכסת בריאות הנמצאת במימון משרד הבריאות – זו, כוללת 14 שעות מדי שבוע של טיפולים פרא – רפואיים.

 

שילוב במעון רגיל

זכאות לקבלת ליווי של סייעת במעון יום ציבורי או פרטי רגילים שנמצאים בפיקוח משרד התמ”ת.

 

מימוש הזכות

על מנת שתוכל המשפחה לילד הנמצא על הספקטרום האוטיסטי לממש זכות זו, עליהם לפנות ללשכת הרווחה ברשות המקומית בה הם מתגוררים.

 

מערך שירותים לבוגרים על הספקטרום האוטיסטי

בוגרים, מעל גיל 21 אשר נמצאים על הספקטרום האוטיסטי זכאים לקבלת דיור מחוץ לבית. וכן, זכאים לקבלת מסגרות תעסוקה. על מנת שיוכלו לממש זכותם זו, עליהם לפנות ללשכת הרווחה ברשות המקומית בה הם נמצאים.

 

מערך שירותים חינוכיים לילדי בית ספר ונוער

ילדים ובני נוער הנמצאים על הספקטרום האוטיסטי זכאים ללמוד בבית ספר לאוטיסטים, כיתת תקשורת או להנות משילוב יחידני בבית ספר רגיל.

 

מערך שירותים חינוכיים לילדי גן החל מגיל חוק חינוך חובה

בדומה לבני נוער, גם לילדי גן הנמצאים על הספקטרום האוטיסטי עומדות מספר אפשרויות חינוך.

 

גן משולב

גן משולב הינו גן ילדים שעברו את גיל 5 שמכיל ילדים המחונכים בחינוך רגיל וכן, ילדים מן החינוך המיוחד. מספר הילדים בגן לא עולה על 30 ילדים כאשר עד שליש מתוכם הם מן החינוך המיוחד.

 

גן תקשורתי

גן תקשורתי הוא גן טיפולי אשר מיועד לילדים הנמצאים על הספקטרום האוטיסטי. בגן התקשורתי מתקיים יום לימודים ארוך בו הילדים מקבלים, בין היתר, טיפולים פרא – רפואיים, הסעה וכן, מלווה להסעה.

 

מסגרות פנאי לנמצאים על הספקטרום האוטיסטי

לטובת הנמצאים על הספקטרום האוטיסטי עומדות שלל מסגרות פנאי; ביניהן – קבוצות לרכישת מיומנות חברתית, קבלת סייעת לשעות אחר הצהריים, השתתפות בקייטנות ונופשונים וכן, השתתפות במועדוניות לאחר שעות בית הספר.

 

מה כוללות זכויות הורים לילד אוטיסט ברמת תפקוד בינוני-נמוך?

הזכות ההורית הראשונה לילד אוטיסט בעל רמת תפקוד בינונית-נמוכה בישראל היא הזכות לחינוך. חינוך הוא זכות יסוד לכל ילד, והיא לא שונה עבור ילדים אוטיסטים. אולם חוק החינוך מבטיח שילדים עם מוגבלות, לרבות אוטיזם, יקבלו חינוך ציבורי מתאים בחינם. המשמעות היא שהילדים הללו זכאים לשירותי חינוך מיוחד ולהתאמות ספציפיות כדי לענות על צרכיהם האישיים. כחלק מאותן זכויות הורים לילד אוטיסט ברמת תפקוד בינוני-נמוך ניתנת להם הזכות להשתתף בפיתוח תוכנית החינוך האינדיבידואלית של ילדם ולהיות בעלי זכות דעה לגבי השירותים וההתאמות שילדם מקבל.

 

זכות נוספת שמגיעה להורים מתבטאת בזכותם לטיפול רפואי. ילדים עם אוטיזם דורשים לעיתים קרובות טיפול רפואי מיוחד, כך שלהורים יש את הזכות לבחור את אנשי המקצוע הרפואיים המטפלים בילדם ולקבל גישה למידע הרפואי הדרוש כדי לקבל החלטות מושכלות לגבי טיפול זה או אחר.  כמו כן להורים יש גם זכות לכיסוי ביטוחי עבור טיפולים רפואיים משלימים ונוספים.

 

גישה לשירותי תמיכה היא זכות נוספת הכלולה בין מספר זכויות הורים לילד אוטיסט ברמת תפקוד בינוני-נמוך. ילדים עם אוטיזם זקוקים לרוב לשירותי תמיכה נוספים, כגון ריפוי בדיבור, ריפוי בעיסוק וריפוי התנהגותי (מסוגים שונים). להורים יש את הזכות לגשת לשירותים אלה ולהשתתף בפיתוח תכנית הטיפול של ילדם. בנוסף, להורים יש זכות גישה לשירותי תמיכה שנועדו לענות על הצרכים הייחודיים של ילדם באופן ספציפי ומשפחתם באופן רחב יותר.

 

עיקרם של זכויות הורים לילד אוטיסט ברמת תפקוד בינוני-נמוך טמונים בעצם יכולתם ואפשרותם  להשתתף בתהליכי קבלת החלטות המשפיעים על הילד. להורים הזכות לקבל מידע על התקדמות ילדם ולהשתתף בפגישות ובתהליכי קבלת החלטות המשפיעים על הטיפול והחינוך של ילדם, לרבות השתתפות בפגישות חינוך, פגישות לתכנון טיפול ותהליכי קבלת החלטות אחרים.

 

זכויות משפטיות וכלכליות של הורים לילד אוטיסט ברמת תפקוד בינונית-נמוכה

כחלק מכלל זכויות הורים לילד אוטיסט ברמת תפקוד בינוני-נמוך, אי אפשר לשכוח את הזכות לייצוג משפטי. במקרים בהם ההורים אינם מסכימים עם ההחלטות שהתקבלו על ידי בתי הספר או המוסדות האחרים הקשורים לטיפול בילדם, להורים יש זכות לפנות לייצוג משפטי כדי להגן על זכויות ילדם. ייצוג משפטי יכול גם לסייע להורים למצוא את דרכם במערכת המשפטית המורכבת בכל הקשור לזכויות נכים וגישה לשירותים מותאמים. בנוסף, להורים יש את הזכות לסנגר על ילדיהם. הורים הם הסניגור החשוב ביותר של הילדים, ויש להם את הזכות לדבר בשם ילדם ולוודא שצורכי ילדם ייענו.

 

זכויות נוספות למגזר זה כוללות גם בין השאר מספר זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים וגם זכויות אשר יכולות לסייע מבחינה כלכלית להורי הילדים. זכויות אלו כוללות למשל הנחות ופטורים שונים מתשלום מיסים. כדאי להיות מודעים לכלל הזכויות הללו, שברבים מהמקרים ניתנים רק למי שהגיש את כלל האישורים הנדרשים וידע שהוא זכאי לכך. לשם העלאת המודעות, ההמלצה להורים היא לגשת לייעוץ כללי, הן בארגונים המתמחים בכך והן למשרדי הממשלה הספציפיים, כדי לוודא שהם מקבלים את כלל הזכויות שיוכלו להקל על מצבם. ההנחות הכלכליות עשויות להיות משמעותיות במיוחד כך שהן יכולות להקל על הנטל הכלכלי המוטל על המשפחה כולה.

 

כשהזכויות של ילדכם מונחות על הכף – חשוב שיהיה לכם גב

כהורים לילד/ה על הספקטרום האוטיסטי, חשוב שתהיו מודעים לכך שמגיעים לכם סעדים רפואיים, משפטיים, חינוכיים ואחרים ממגוון גורמים במדינת ישראל.

עמותת קול הזכויות מעמידה לרשות הורי ילדים עם אוטיזם ברמת תפקוד בינונית עד נמוכה, הכוונה בנושא מימוש זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים.

ככל שנתקלתם באי אלו מכשולים בתהליך של מימוש זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים מול הרשויות או במוסד לביטוח לאומי, חשוב לדעת שצוות קול הזכויות נמצא לצידכם וישמח לספק לכם סיוע, תמיכה, ייעוץ וליווי בדרך למיצוי זכויותיכם במלואן. אל תחששו להיעזר בנו!

 

 

תוכן עניינים