הנגשת בתי ספר לילדים עם מוגבלות

הנגשת בתי ספר לילדים עם מוגבלות חובה או המלצה? אסור לבתי ספר ומשרד החינוך להפלות תלמידים עם מוגבלות בשל הצרכים החינוכיים המיוחדים שלהם. עליהם לקדם את שילוב תלמידים אלו בכל ההיבטים של חיי בית הספר. נסביר כאן על ההיבטים השונים הקשורים בהנגשת בתי הספר.

 

הנגשת בתי ספר

בתי הספר משתנים מאוד בגישות שלהם לילדים עם צרכים מיוחדים. עליכם לבדוק אילו שיפורים והתאמות נעשו בבית הספר ומה מתוכנן לעתיד כאשר אתם שוקלים לאיזה בית ספר לרשום את הילד שלכם.

כל בית ספר מחויב להיות בעל תוכנית הנגשה, אשר מראה כיצד הם מתכננים לשפר את הנגישות לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים ומתי יבוצעו שיפורים אלה. כדי להכין את התוכנית על בית ספר להזמין תחילה ביקורת נגישות. בתי הספר גם צריכים לפרסם את תכנית זו. התכנית אמורה להציג איך בית הספר:

  • ישפר את הסביבה הפיזית והמבנית שלו
  • ישפר את הנגשת המידע לתלמידים עם צרכים מיוחדים
  • יגדיל את הנגישות לתכנית הלימודים

בתי ספר יכולים גם להגדיל את הנגישות לתלמידים בודדים על ידי ביצוע התאמות ספציפיות. אלה יכולות להיות שינויים פשוטים, כמו למשל לוודא שכל השיעורים מתקיימים בכיתות בקומת הקרקע בכיתה בה אחד התלמידים משתמש בכיסא גלגלים ובבית הספר אין מעלית.

בתור הורים, עליכם לדאוג לדבר עם בית הספר כדי לדון במה שהוא יכול לעשות כדי לכלול את ילדך.

 

הנגשת הסביבה המבנית

שינויים בסביבה המבנית של בית ספר יכולים להתבצע כדי להגביר את הנגישות, כגון:

  • שיפור התאורה והצבעים על מנת לעזור לילדים לקויי ראייה
  • מעליות ורמפות כדי לעזור לילדים עם מוגבלות פיזית
  • שטיחים ושיפור האקוסטיקה בכיתות שיעזרו לתלמידים לקויי שמיעה

 

נגישות לכסאות גלגלים

בעיה גדולה לילדים בעלי מוגבלות המשתמשים בכיסאות גלגלים היא שהם לא תמיד מסוגלים לגשת לכיתה – או, גרוע מכך – לבניין בית הספר – ללא סיוע.

לא רק שזה יוצר מחסום בינם לבין השכלתם, אלא שזה יכול להשפיע על הביטחון העצמי שלהם. כל הילדים מנסים להיות עצמאיים יותר במהלך שנות הלימודים שלהם. גישה לקויה הופכת את זה לקשה הרבה יותר לילדים המשתמשים בכיסאות גלגלים.

מומלץ כי כל בית ספר ינקוט פעולה בכדי להבטיח התקנת רמפות גישה ומעליות כך שבית הספר כולו יהיה נגיש לכיסאות גלגלים.

 

אך, האם בתי ספר חייבים להיות נגישים לכסאות גלגלים?

החוק במדינה קובע כי אסור לבתי ספר להתייחס לתלמידים עם מוגבלויות בצורה מפלה. חוקים אלו נועדו להגן על התלמידים מפני אפליה ישירה (סירוב לקבל אותם ללמוד במוסד החינוכי), אפליה עקיפה (אי מתן טפסים בפורמטים נגישים) והתנכלויות.

עם זאת, על פי החוקים הנוכחיים, בתי הספר אינם מחויבים לבצע שינויים פיזיים בכדי לשפר את הנגישות, למשל הוספת רמפות. לכן, למרות שבתי ספר צריכים לשקול את הנגישות שלהם, הם אינם מחויבים לבצע שינויים מיידיים בכדי לשפר את הגישה של משתמשי כסאות גלגלים.

 

הנגשת אופן מסירת המידע

מידע המסופק בדרך כלל בכתב (כגון דפי מידע, לוחות זמנים וספרי לימוד) יכול להיות נגיש יותר על ידי אספקתו:

  • בכתב ברייל
  • באותיות גדולות
  • בפורמט שמע
  • באמצעות מערכת סמלים

 

הנגשת תכנית הלימודים

התאמות שיעזרו לילדים עם מוגבלות לקבל נגישות טובה יותר לתכנית הלימודים עשויות לכלול:

  • שינויים בהסדרי ההוראה והלמידה
  • ארגון הכיתה
  • לוח זמנים מותאם
  • תמיכה של תלמידים אחרים

 

הנגשה באמצעות אמצעים טכנולוגיים

טכנולוגיה המתאימה לילדים עם צרכים מיוחדים יכולה לעזור להם ללמוד מהר יותר ובקלות רבה יותר. זה יכול להגדיל את הנגישות שלהם לתכנית הלימודים. דוגמאות לטכנולוגיות שיכולות לעזור כוללות:

  • מחשבים עם מסך מגע
  • מקלדות קלות לשימוש
  • לוחות אינטראקטיביים
  • תוכנת תרגום ברייל
  • תוכנה המחברת מילים לתמונות או סמלים

 

הנגשת ההסעות לבתי הספר

בעוד שאותם כללים בסיסיים חלים על כל הילדים,  הרשות המקומית אחראית על לספק הסעות לבית ספר לכל תלמיד עם מוגבלות, לא משנה מה מרחק הבית שלו מבית הספר.

הרשות המקומית אמורה לבחון את צרכי ילדיכם על מנת לקבוע האם הוא אכן זכאי לשירות ההסעות. אם הילד שלכם אכן זכאי לקבל הסעה לבית הספר, ברכב צריך להיות הציוד הרלוונטי שיתאים לצרכיו, למשל, מקום לכסא גלגלים, רמפה או מעלית. משרד החינוך גם מספק ליווי הסעת בית הספר במידת הצורך.

 

אם ילד אינו יכול ללכת לבית הספר מסיבות רפואיות

אם ילד בעל צרכים מיוחדים לא יכול ללכת לבית הספר בגלל צרכים רפואיים או בעיות בריאותיות, משרד החינוך אחראי לאפשר להם להמשיך התהליך החינוכי שלו, למשל על ידי מתן שיעורים בבתי חולים.

 

חובת הנגשת מוסדות חינוך בישראל

אמנם בתי ספר לא מחויבים להיות נגישים ב- 100 אחוז, אך עדיין ישנן כמה תקנות מחייבות:

  • קומת הכניסה של הבניין המרכזי בכל בית ספר חייבת לכלול פיר מעלית, אלא אם בית הספר בנוי רק מקומה אחת שהיא קומת הכניסה. פיר המעלית צריך להיות נגיש ממבנים נוספים במוסד החינוכי.
  • קומת הכניסה של בניין בית הספר חייבת לכלול לפחות שני תאי שירותים נגישים, לגברים ולנשים. תאי השירותים צריכים להיות ממוקמים מאזור שניתן להגיע אליו בדרך נגישה, ללא בעיה של הפרשי מפלסים.

 

הנגשת בתי ספר לילדים עם מוגבלות – סיכום

בתי הספר בארץ מחויבים לאפשר לכל ילד, גם אם הוא בעל מוגבלות, ללמוד בהם, ולכן מחויבים לבצע התאמות. יש מגוון של דרכים בהם בתי הספר צריכים לפעול כדי לעשות זאת, בין אם זה התאמות מבניות, שינויים בתכנית הלימודים או שינויים באופן הלימוד. בתור הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, עליכם לדרוש את זכויות הילד ולוודא כי בית הספר אכן עומד בכל התקנות והחוקים.

תוכן עניינים
לוגו קול הזכויות בצבע שקוף

לסיוע ולשאלות אנא
השאירו פרטים:

    שתפו את המאמר
    שיתוף ב facebook
    שיתוף ב google
    שיתוף ב whatsapp
    שיתוף ב email