לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

גמלה לילד עם מחלות כרוניות

להאזנה:

 

אם ילדכם לוקה במחלה כרונית, מכל סוג, סביר שהוא רשאי להיות מוכר על ידי המדינה כזכאי לקבלת גמלת נכות בשל המחלה. כהורים, בוודאי שאתם משקיעים מאמצים רבים ואנרגיה בלתי נגמרת בעזרה לילדכם בהתמודדות עם המחלה. לכן חשוב שתקבלו את ההטבות המרביות להן אתם זכאים. אנחנו ב”קול הזכויות” מעניקים ליווי צמוד לילדים ומשפחותיהם. במאמר זה תוכלו לקבל מידע על קבלת גמלה לילד עם מחלות כרונית.

 

הגדרה של מחלה כרונית

בכדי להבין האם הילד שלכם זכאי לגמלה, יש להבין תחילה כיצד מוגדרת מחלה כרונית. מחלה כרונית, היא מחלה התוקפת את הגוף לזמן ממושך או לשנים רבות, לעיתים עד כדי תקופת חיים שלמה. זוהי מחלה שאינה מדבקת, אלא שיש חוסר תפקוד פנימי של הגוף או פגיעה באיבר או בתהליכים מטבוליים המתרחשים בגוף. מחלה כרונית פוגעת בחולה ומשבשת את התפקוד התקין שלו, ובכך מהווה פגיעה באיכות החיים ובסדר התקין בחיי היום – יום.

 

מחלות כרוניות מוכרות

ישנם סוגים שונים של מחלות כרוניות, אשר יכולות להביא את האדם הלוקה בהן לידי חוסר תפקוד. ישנן מחלות נפוצות יותר, ביניהן: מחלת הסרטן על סוגיה, מחלות לב, שבץ מוחי, מחלות היוצרות קשיי נשימה (כגון אסטמה), סוכרת מסוג 1 ומסוג 2, דלקות פרקים המקשות על התפקוד, אי ספיקת כליות.

גמלה לילד עם מחלות כרוניות
גמלה לילד עם מחלות כרוניות

 

גורמי סיכון עיקריים למחלות כרוניות

ישנם גורמים עיקריים המזוהים ככאלה שיכולים להביא לידי היווצרות מחלה כרונית. הדבר בולט בעיקר בקרב מבוגרים אך יכול להופיע אצל ילדים ובני נוער כבר מגיל צעיר. לעומת זאת, ישנן מחלות מולדות אשר הופעתן מופיעה בגיל צעיר מאוד.

בקרב גורמי הסיכון העיקריים נמצאים:

  • גורמים מולדים
  • חוסר באנזימים ובחלבונים הבונים ומזינים את הגוף
  • לחץ דם גבוה
  • רמות שומנים גבוהות
  • אכילה לא מאוזנת הרוויה בשומנים ובפחמימות (בעיקר מסוג חד סוכר)
  • פעילות גופנית מעטה
  • עישון
  • כיום גם לחץ מתמשך וחרדה ידועים כגורמים העלולים להשפיע על התפתחות מחלות לטווח הארוך

 

אבחון גורמי סיכון לקבלת גמלה

לעיתים ילדים ואנשים המאובחנים עם גורמי סיכון משמעותיים כגון השמנת יתר או לחץ דם גבוה, יכולים להיות מוכרים כזכאים לגמלה, במידה והחשש הוא ממשי וניתן אבחון רפואי מקיף בדבר ההפרעה של גורמי הסיכון בשיבוש התפקוד היומי הנדרש ובפגיעה בשגרת העבודה והלימודים.

 

ילד עם מחלה כרונית

אלפי ילדים בישראל מאובחנים כלוקים במחלה כרונית. הקושי של ילד להתמודד עם מחלה כזו הוא גדול. ראשית, המחלה נושאת אתגרים מנטליים וכאבים פיזיים. שנית, המחלה יכולה לפגוע בשגרה של הילד, החל מקושי להשתלב בצורה רציפה במסגרת הלימודית, לרבות פערים בחומר ויציאה במהלך השיעורים, ועד לקושי חברתי, בהיעדרות מפעילויות חברתיות, מלמידה שיתופית ולתיוג כילד חריג.

בנוסף לכך, ילד עם מחלה כרונית, זקוק לליווי צמוד על ידי מבוגר, בעיקר במקרים של התקף פיזי או חולשה. מצב כזה מצריך את ההורים להיות “על המשמר” כל הזמן.

 

קבלת הטבות מהמדינה

ילדם עם מחלה כרונית זכאי לקבלת הטבות מהמדינה בשל הסיבות שפורטו לעיל. ההטבות יכולות להגיע בצורה גמלה כספית מביטוח לאומי או בצורת הטבות שיעזרו לילדים להשתלב לימודית וחברתית ויספקו להורים כתף תומכת לליווי והשגחה על הילדים.

 

גמלה לילד עם מחלות כרוניות  – ההגדרה

כדי להיות מוכר עבור קבלת גמלה מהמדינה, על הילד להיות מוגדר כלוקה במחלה כרונית. הגדרה כזו ניתנת על ידי חוות דעת רפואית. ההגדרה כוללת ילד המטופל ברציפות בתרופה קבועה או אם נמנע על אחת מהמחלות הכרוניות המוגדרות בביטוח הלאומי ומפורטות לעיל במאמר זה.

 

קביעת נכות

לשם קבלת גמלה מביטוח לאומי, ילד עם מחלה כרונית יוכר כבעל נכות על ידי ביטוח לאומי. הגדרת נכות היא “מטריה” למגוון לקויות ומחלות המאפשרות לקבל גימלה, ולאו דווקא נכות פיזית ממשית. בנוסף לנכות, יש להגדיר את אחוזי הנכות עבור הילד, שבגינם יקבע גובה הגמלה. הדיון בדבר זכאות לגמלה בגין נכות, בוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי לאחר הגשת הבקשה.

 

גובה הגמלה

גובה הגמלה משתנה בהתאם לסוג המחלה ואחוזי הנכות המוגדרים זה. כמובן שאם קיים שילוב בין מספר מחלות או קשיים רפואיים נלווים, גובה הגימלה יעלה בהתאם. הסכום יכול לנוע בין 1,200 ש”ח לבין כמה אלפים בחודש. ככל שהמחלה נחשבת לכרונית יותר ומסוכנת יותר כך גובה הגמלה יעלה (למשל סרטן ייחשב לקשה יותר מסוכרת).

 

התייעצו איתנו

בטרם הגיעכם לדיון בוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי, אנו מזמינים אתכם להתייעץ איתנו. צוות “קול הזכויות” נמצא עבור הילדים והמשפחות. הצוות מספק מידע מקיף על התמודדות עם מחלה כרונית ועל זכויות הילד והמשפחה. מלבד זאת נוכל ללוות אתכם בהגשת הבקשה ובהתנהלות אל מול הביטוח הלאומי כדי למצות את זכויותיכם.

 

הטבות נוספות

הגמלה הנה קצבה חודשית הניתנת להורי הילד בכל חודש וחודשו. אולם לצידה, ניתן לקבל עזרה כספית בדמות הטבות.

לפיכך, ילד עם מחלה כרונית יהיה זכאי להטבות הבאות:

  • עזרה במימון תרופות
  • עזרה ברכישת מזון המוכח כנדרש לתזונתו בשל המחלה
  • סיוע במימון מכשירי רפואה ובדיקות ביתיות
  • שיעורים פרטיים בין אם במסגרת החינוכית או בבית
  • מימון טיפולים של שיקום אישי

 

זכות היעדרות מהעבודה לטיפול בילד חולה

חשוב שתדעו שלא רק ילדכם בלבד זכאי לגמלה, אלא המדינה מכירה בהורים כמטפלים הבלעדיים של הילד אשר נדרשים להיעדר באופן תכוף מהעבודה. ההורים זכאים לימי מחלה בגין טיפול בילד חולה. ימי המחלה יכולים להגיע עד ל – 90 ימים ולכן חשוב שתבדקו את זכאותכם.

 

כאן בשבילכם ב”קול הזכויות”

אם אתם הורים לילד עם מחלה כרונית, אתם בוודאי נדרשים להתייצב לדגל ולעמוד על המשמר. מחלה כרונית מלווה בכאב פיזי וחולשה, חרדות, וקושי בשמירה על שגרה תקינה, לרבות לימודים ועבודה. באפשרותכם לקבל גמלת ילד עם מחלה כרונית מהביטוח הלאומי והטבות נוספות מהמדינה.

צוות “קול הזכויות” נמצא עבור המשפחות והילדים כדי לעזור למצות את זכויותיכם. אל תהיו לבד, פנו אלינו לייעוץ וליווי מול הרשויות והביטוח הלאומי, אנחנו כאן בשבילכם.

תוכן עניינים