לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

גמלת ילד חירש

להאזנה:

 

הגיע הרגע המאושר לו חיכיתם ונולד לכם ילד מתוק, אושר גדול. אך הוא אובחן כבעל בעיית שמיעה עד כדי חירשות. 

כיום ישנם שירותים שונים לאדם החירש, המאפשרים לו השתלבות מיטבית בחברה. במאמר זה תמצאו מידע על גמלה בדמות קצבה חודשית ושירותים שונים שתוכלו לקבל כדי לתת לילדיכם בעל החירשות את הטיפול המיטבי. 

 

גדולתו של בטהובן

בטהובן נחשב לאחד מגדולי המלחינים של כל הזמנים. הוא היה גאון מוזיקלי. בשנות ה20 החל לאבד את שמיעתו עד כדי חירשות. לא רק שהדבר לא פגע תפקודו ופועלו המוזיקלי, אלא מיצב אותו כמוזיקאי הגאון ביותר בכל הזמנים, על יכולתו החד פעמית ליצור מוזיקה איכותית גם בזמן היותו חירש. כך, כבר במאה ה17, הוא הראה שנכות פיזית אינה מהווה מעצור, ואנשים עם חירשות זכאים להשתלב בסביבה ולעיתים דווקא בשל קשיי השמיע  שלהם הם מפתחים חושים חדים ובינה ייחודית, לצד מוטיבציה להשתלב בחברה ולהצליח בגדול.

בטהובן הסתיר את חירשותו שנחשבה אז כמבישה בחברה. הוא נעזר בתמיכה כלכלית של פטרונים שאפשרו לו ליצור את המוזיקה שלו.

כיום, המדינה מכירה בחירשים כבעלי נכות שבגינה מגיע להם לקבל קצבה כלכלית מהמדינה, כדי לממש את הפוטנציאל האישי של כל ילד ולהביא את הילדים החירשים או כבדי השמיעה לכדי הצלחה.

גמלת ילד חירש
גמלת ילד חירש

 

התאמות לכבדי שמיעה

כיום בכל מוסד חינוכי ותרבותי ישנן התאמות לכבדי שמיעה, במיוחד בארגונים גדולים כגון אוניברסיטאות, מוסדות תרבות ואף תכניות טלוויזיה לאומיות. כך כבדי השמיעה  לא נשארים בחוץ, והלקות שלהם הופכת ללגיטימית בחברה.

התאמות כאלה כוללות תיווך בשפת הסימנים, כיתות או אולמות אקוסטיים טובים יותר, מיקרופון המחובר למכשיר שמיעה של כבד השמיעה, לוחות מונגשים של כתיבה וקריאה.

כיום תלמידים עם לקות שמיעה משתלבים במוסדות חינוך רגילים, בעוד בעבר הם היו מופנים למוסדות לחינוך מיוחד. פעמים רבות תלמידים כאלה מקבלים ליווי מיוחד מאנשי חינוך או טיפול המתמחים בשילוב תלמידים עם לקות שמיעה.

 

סוגי לקויות שמיעה

לקות השמיעה נובעת ממקורות שונים

  • לקות נפוצה היא בפגיעה במבנה האוזן – בין אם באוזן החיצונית, התיכונה או בפנים האוזן שעיקרו בשבלול.
  • פגיעה או ליקוי עצבי- בעצב השמיעה המגיע מאיברי החישה והמוח אל האוזן עצמה
  • ליקוי מוחי- שמקורו בתפקוד מוחי, האחראי על קליטה סנסורית של שמע.

 

כיום לקות השמיעה מסווגת לארבע דרגות שונות, לפי עוצמת השמיעה והדציבלים הנקלטים ומתורגמים במח:

  • לקות קלה
  • לקות בינונית
  • לקות חמורה
  • לקות עמוקה – המוגדרת כחירשות.

 

טיפול בלקות שמיעה

כיום ישנה טכנולוגיה מתקדמת לטיפול בלקויות שמיעה. ישנם מגוון מכשירי שמיעה, שכיום מאפשרים אפילו ללקות שמיעה  עמוקה לשמוע צלילים, גם אם פשוטים ביותר. מכשירי שמיעה הם פתרון נגיש, אפקטיבי ומאוד נפוץ.

בלקויות שמיעה  קלות ובי נוניות, ולעיתים גם בקשות, ניתן לעבור טיפול כירורגי המגדיל את טווח השמיעה. כך למשל הוצאת נוזלים שהצטברו באוזן.

שתלים- כיום ניתן להטמיע שתלים באוזן, המחוברים אל שבלול האוזן ומאפשרים לו לקלוט צלילים בצורה טובה יותר.

שיקום שמיעה נעשה כבר מגיל צעיר מאוד ונמצא יעיל כיום בקרב ילדים. כמו כן אחד מהקשיים של בעלי חירשות בינו הקושי להפיק צלילים שפתיים ולכן חשובה מאוד העבודה הצמדה עם קלינאית תקשורת.

 

קבלת גמלה חודשית עבור ילד עם ליקוי שמיעה וחירשות

כל ילד כבד שמיעה או בעל חירשות זכאי לקבלת גמלה מהמדינה. ישנו טווח רחב של לקויות שמיעה ולכן יש לאבחן את הילד באופן מקצועי ואמין, מומלץ על ידי מספר בעלי מקצוע.

בקשת גמלת חירשות מהמדינה תעשה על ידי הגשת מסמכים לביטוח הלאומי. הזכאות וגובה הגמלה יקבעו לפי הגורמים הבאים:

ילד כבד שמיעה יוגדר בשיעור זכאות של 50% ויקבל גמלה של 1,268 ₪.

בעוד ילד עם חירשות בשתי אוזניו, יוגדר כבעל 100% אחוזי נכות ויקבל זכאות למלגה של עד 2,608 ₪.

לעיתים נוספים לסכומים אלה מענקים שונים וחשוב להתעדכן כל שנה באפשרויות המענקים שהמדינה מאפשרת.

 

בעת הגשת בקשה למלגה יש לצרף את המסמכים הבאים:

  • אודיוגרמה – בדיקת שמיעה עדכנית.
  • טימפנוגרם – סוג נוסף של בדיקה שמבוצע במידת הצורך
  • BERA – סוג נוסף של בדיקה המוסיף של התיים הקודמות ויכול להועיל מאוד.
  • חוות דעת של קלינאית תקשורת – אם הילד מלווה על ידי קלינאית או גורם פרא – רפואי נוסף, כדאי לצרף חוות דעת נוספת.
  • דוח חינוכי – תפקודי- במידה והילד לומד במסגרת חינוכית מומלץ להוסיף דוח חוות דעת של תפקודו החברתי והחינוכי של הילד במסגרת.

במקרים מסוימים הוועדה של הביטוח הלאומי תזמן את הילד לבדיקת שמיעה נוספת בנוכחות ההורים. ניתן להימנע מזימון זה בהגשת מסמכים מקיפים, כגון הבדיקות והדוחות שצויינו לעיל. 

מומלץ להעזר בשירותי עמותה ובה ילווה אתכם נציג. כמו כן ניתן להעזר בשירותי הרווחה הניתנים בחינם על ידי עובדת סוציאלית, שיכולה לתת גם היא את חוות דעתה וללוות את ההורים בתהליך זה שיכול להיות מסורבל ומעייף. כדאי להתייעץ גם עם הצוות החינוכי בבית הספר לקבלת חוות דעת מקצועית וליווי מהיועצת ומהמחנכת, המכירות את הילד מקרוב.

כיום קיימים גם שירותים של אנשי מקצוע פרא – רפואיים או טיפוליים שיכולים לסייע למשפחה בליווי צמוד אל מול גורמי חוץ, ולתכלל את כל השירותים הרפואיים והגשת הטפסים לגורמים השונים לרבות הביטוח הלאומי.

לסיכום

כיום בעלי לקות שמיעה  וחירשות מוכרים כחברים שווים בחברה וזכאים לזכויות נוספות כדי לשלבם בצורה מיטבית. ביכולתכם ההורים לקבל גמלת ילד חירש עבור ילדיכם, ובכך להגדיל את ההכנסה החודשית שלכם, שתאפשר לו מגוון שירותים וטיפולים לרבות רכישה של מכשור וציוד יקר ומתקדם שישפר לו את איכות השמיעה. השתמשו בטיפים שניתנו כאן וצאו לדרך!

 

תוכן עניינים