לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

זכויות ילדים מתמודדי נפש

להאזנה:

 

זכויות ילדים מתמודדי נפש מתבטאות בזכויות רפואיות, מול המוסד לביטוח הלאומי, מערכת החינוך ועוד גורמים רבים. כאן נפרט בנוגע לזכויות שמגיעות לכם ולילדכם, מתי והיכן.

 

התמודדות נפשית היא קשה בכל גיל

הפרעות נפשיות מתבטאות דרך דפוסים מחשבתיים, רגשיים והתנהגותיים שגורמים לפגיעה בתפקוד ולסבל הכרוך בהצפה רגשית, מועקה ולחצים. ילדים שמתמודדים עם הפרעה נפשית חווים סיטואציה מורכבת, שבה הפגיעה האפשרית היא ביחסים הבינאישיים והחברתיים, בהסתגלות אישית וקבוצתית, בהישגים הלימודיים, ביכולת הטיפול העצמית ובשיפוט המציאות.

לא בכדי מתמודדים גם הוריהם עם מצב מורכב, מבלבל ומאתגר, שדורש מהם להישאר נחושים ובעלי חוסן נפשי מוגבר, לצד קבלת כלים מתאימים להתמודדות עם המצב.

אמנם עמותת קול הזכויות לא תוכל לפרט כאן בנוגע לדרכי הטיפול האפשריות בחרדות, דיכאון, פוסט טראומה, סכיזופרניה הפרעת אכילה או כל קושי נפשי אחר. אך נוכל בהחלט לספק לכם את כל המידע הרלוונטי בנוגע לזכויותיכם מול המערכת, שבמסגרתן מגיעות לכם זכויות ילדים מתמודדי נפש – חלקן כלכליות וחלקן רפואיות.

 

הכרה בבריאות הנפש בישראל

בישראל, מתבצע אבחון הפרעה נפשית על ידי כמה גורמים אפשריים וביניהם פסיכיאטר ילדים ונוער, פסיכולוג חינוכי, התפתחותי או קליני. גורמים אלו במרפאות בריאות הנפש יכולים לכוון לקשיים מסוימים ולהפנות בגינם גם לבעל המקצוע המקביל, על מנת לאמוד את הקושי שנובע מהמצב הנפשי הקיים.

בעת האחרונה שב ועולה הצורך בהכרתם של מתמודדי נפש ברמה הקהילתית ולא רק הרפואית. הכרה זו כוללת גם שיח ער יותר לגבי זכויות ילדים מתמודדי נפש, הזכאים לקצבאות נכות, שיקום, סיוע כלכלי והטבות אפשריות נוספות. ועם זאת, זכויות הורים עם צרכים מיוחדים של ילדיהם בנושא זה כמעט ולא זוכות להתייחסות או מובאות לידיעת הציבור. לשם כך נפרט אנחנו את זכויותיכם:

זכויות ילדים מתמודדי נפש
זכויות ילדים מתמודדי נפש

 

זכויות ילדים מתמודדי נפש במערכת הבריאות

מטופלים בבריאות הנפש זכאים לקבל מידע רפואי על מצבם בכל עת (כאשר במקרה של ילדים המידע יימסר כמובן לכם ההורים) ואת כל הזכויות המגיעות מכוח חוק זכויות החולה.

ילדכם זכאי לטיפולים רגשיים במסגרת הטיפולים בקהילה או באשפוז ובמימון הטיפולים הללו, לפנות לביטוח הלאומי כדי לקבל קצבת נכות ילד ולפנות לוועדת שיקום שמעניקה סל שיקום בהתאם לצרכיו ומצבו של הילד.

בנוגע לשיקום, הרי שישנה מטרה בהענקת זכויות ילדים מתמודדי נפש שיוכלו לקחת חלק פעיל בקהילה ובחברה. מעבר לזכויות במשרד הבריאות, קיימות עמותות הפועלות בתחום בריאות הנפש ומעודדות שילוב באוכלוסייה עבור הילדים ובני משפחותיהם בכמה מישורים, ביניהם גם רכישת השכלה ומיומנויות חברתיות, מציאת דיור מתאים (כאלטרנטיבה לאשפוז במוסד) וחיזוק הקשר המשפחתי.

 

זכויות ילדים מתמודדי נפש מול הביטוח הלאומי

זכויות ילדים מתמודדי נפש מול הביטוח הלאומי מתבטאות דרך קביעת אחוזי נכות, בהתאם לחוות דעת מקצועית של פסיכיאטר. חשוב להבין שהמוסד לביטוח הלאומי מפריד בין הכרה במצב הנפשי של ילדכם לבין קביעת דרגת הנכות. זאת מכיוון שאחוזי הנכות ניתנים בשל קשיים תפקודיים כתוצאה מהמצב הנפשי ולפיכך אינם מיוחסים ישירות לחומרת המצב הנפשי או ל”דירוג” מסוים שלו.

אז מה יכולים להיות קשיים תפקודיים כתוצאה ממצבו הנפשי של ילדכם? הקושי להשתלב בחברה למשל, לרכוש מיומנויות, לבצע פעולות בסיסיות מסוימות, להתנייד בכוחות עצמו, להימצא לבדו ללא השגחה בכל שעות היממה ועוד.

אחוזי נכות ילדים גם ניתנות מכוח המצב התפקודי בעתיד, כלומר ביטוי של המצב התפקודי הנוכחי והיכולת לשקם אותו בעתיד כך שיהיה שיפור מסוים במצבו.

נציין כי הפרעות פסיכוטיות, הפרעות פוסט טראומטיות, דיכאון, חרדה ואפילו הפרעת קשב מצדיקים פניה לביטוח לאומי בהתאם לזכויות. כמו כן, ילדים שנפגעו בתאונת דרכים בעבר וסובלים ממצב נפשי שנגרם להם עקב התאונה, זכאים לתבוע קצבת ילד נכה גם כן.

ההכרה בביטוח הלאומי מביאה עמה גם הטבות וזכויות נוספות לרבות ממס הכנסה, קרנות פנסיה, רשויות מקומיות ועוד.

 

זכויות ילדים מתמודדי נפש במערכת החינוך

זכויות ילדים מתמודדי נפש ניתנות כמובן בתוך המערכת החינוכית. קיימת האפשרות לשילוב חלקי או מלא במוסד לחינוך מיוחד, האפשרות למתן סיוע לימודי כאשר ילדכם מחסיר ימי השתתפות רבים (בעקבות אשפוז ממושך, נסיבות רפואיות שונות ועוד) ובסבסוד מלא.

כל ילד או ילדה שסובלים מקושי נפשי או רגשי-התנהגותי זכאים על פי החוק לשילוב בחינוך או לחינוך מיוחד באזור מגוריהם (או קרוב אליו) ובחינם. המערכת עצמה מעדיפה לספק זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים בתוך מערכת החינוך הרגילה, שבה מוצעים מנגנוני תמיכה וסיוע מיוחדים למי שעברו וועדת שילוב.

וועדת השילוב דנה לגבי תלמידים בעלי קושי משמעותי שמשפיע על התנהלותם בתחומים חברתיים, רגשיים, קוגניטיביים והתנהגותיים. היא תדון בתוכנית ההכלה המתאימה לילדכם ובמיצוי משאבי החינוך הקיימים וזאת על פי גיבוש של תוכנית אישית לסיוע, שנוצרת על ידי צוות רב מקצועי. וועדת השילוב יכולה לאפשר תמיכה על ידי שעות ליווי של סייעת, שיבוץ במסגרת החינוך המיוחד ועוד.

מלבד אלו, זכויות ילדים מתמודדי נפש מכילות גם הסעה וליווי למסגרת וממנה, עזרים מסייעים, ארוחות, שירותים רפואיים ופרא-רפואיים וזאת על פי הצרכים של כל ילד במערכת.

אם מדובר בבני נוער מתמודדי נפש שלומדים במסגרת חינוכית מיוחדת או בכיתת שילוב במוסד לימודי רגיל, הם זכאים להתאמות רלוונטיות עבורם בבחינות הבגרות.

כמו כן, קטינים ששוהים בביתם מעל 21 ימים רצופים בהוראת רופא (לרבות פסיכולוג או פסיכיאטר) או שנעדרו מלימודיהם בהיקף של יותר מ-50% מסך שעות הלימוד עקב אשפוז או טיפול בבית חולים – זכאים לתמיכה לימודית מרחוק הכוללת לימודים בתוך המוסד הרפואי בחינם, על ידי חונכים של משרד החינוך.

בשובם של הילדים מהטיפול, הם זכאים לשיעורי עזר והעשרה, ליווי מלא מצד המורים והצוות החינוכי ולשעות תגבור בכפוף להגשת בקשה מתאימה למסגרת החינוכית בה נמצא ילדכם.

 

זכויות נוספות בבריאות הנפש

ילדים ובני נוער שמתמודדים עם הפרעה נפשית זכאים לטיפולים פסיכיאטריים, פסיכולוגיים, שירותי ייעוץ ומתן חוות דעת בחינם (בדרך כלל). טיפולים אלו מתבצעים במרפאות בריאות הנפש, במוקדי קופות החולים ובמיון למתמודדי נפש על ידי פנייה יזומה של ההורים או דרך הפניית הרופא המטפל.

חשוב לדעת שבתי המשפט לנוער רשאים להורות על בדיקה נפשית בכפייה לקטינים, שניכר כי הם זקוקים לטיפול נפשי. במקרה כזה, יוצא צו לפרק זמן של 7 ימים, אותו ניתן להאריך בבית החולים ב-7 ימים נוספים לטובת מיצוי הבירור לגבי מצבו הנפשי של הילד ואשפוזו.

פנייה לבית המשפט בנושאים אלו תבוצע על ידי פקיד סעד והחלטתו תינתן על פי תשאול ההורים והקטין עצמו וכן לפי תסקיר שהכין העובד הסוציאלי.

כמו כן, פסיכיאטר מחוזי רשאי לשלוח קטינים לבדיקה פסיכיאטרית דחופה ככל שקיימות ראיות להפרעה נפשית או מחלת נפש המסכנת אותו או אחרים. פנייה לפסיכיאטר מחוזי יכולה להתבצע על ידי כל אדם ואם הוא החליט לבצע בדיקה או אשפוז כפויים, לא ניתן לערער על החלטתו.

 

אתם לעולם לא לבד!

הורים רבים מתמודדים עם מצבים נפשיים מורכבים של ילדיהם ובכל גיל. המורכבות, האתגרים, הקשיים מול המערכת וגם ההתמודדות האישית עם הסוגייה מוסיפים נדבכים של קושי ולנו בעמותת קול הזכויות חשוב שתדעו שיש מי שרואה אתכם. בדיוק מסיבה זו, אנו מבקשים להקל עליכם באמצעות ליווי וסיוע ישיר בקבלת זכויותיכם מול המערכת. נשמח אם תצרו עמנו קשר ונסייע לכם בקבלת זכויות אלה.

תוכן עניינים