לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

זכויות ילדים על רצף האוטיזם

להאזנה:

 

אם הילד שלכם לוקה באוטיזם, בוודאי שהדבר אינו קל עבורכם. ילד מיוחד יכול להיות ברכה אך הוא דורש טיפולים רבים והשגחה צמודה. מדינת ישראל מספקת עזרה לילדים ואנשים הלוקים באוטיזם, ומספקת הטבות וזכאויות משמעותיות, הן בתחום העזרה הכספית, והם בתחום הטיפול והעזרה הפיזית. במאמר זה תמצאו מידע על זכויות ילדים על רצף האוטיזם.

 

מהו אוטיזם

אוטיזם הינה הפרעה מוחית נוירולוגית, היא מולדת ומשפיעה על ההתפתחות התקינה של הילד במישור השכלי והפיזי. אוטיזם מתאפיין כתסמונת של הפרעה בתקשורת, כשאוטיזם משפיע על הבנת מצבים חברתיים ועל היכולת ליצור קשר חברתי מותאם. לעיתים אוטיזם יכול להביא לניתוק מהסביבה ויצירת עולם פנימי של הילד.

 

רצף האוטיזם

אוטיזם הינה הפרעה הפרוסה על פני קשת רחבה המאופיינת ברמות תפקוד שונות ובביטויים שונים של התופעה. ספר ה – DSM הינו ספר המפרט את ההפרעות המנטליות והנוירולוגיות הדורשות אבחנה. בגרסאות האחרונות שלו, חל שינוי בהגדרת אוטיזם, וכיום הקשת התרחבה אף יותר, וכוללת הפרעות תפקוד, החל מתפקוד גבוה ועצמאי ועד לתפקוד נמוך מאוד.

זכויות ילדים על רצף האוטיזם
זכויות ילדים על רצף האוטיזם

 

ילדים עם אוטיזם בתפקוד גבוה

ילדים עם אוטיזם בתפקוד גבוה יכולים להיות עצמאיים דיים ולהשתלב בחברה בצורה טובה. מדובר על חוסר הבנה בסיסית בתקשורת וביצירת קשרים, שעם תיווך נכון ניתן לגשר על הפערים החברתיים. אם יש סביבה חברתית תומכת, הדבר יקל על אותם ילדים.

 

תסמונת אספרגר

מאז שינוי ההגדרה בספר ה – DSM, נכנסה תסמונת האספרגר תחת הקשת של האוטיזם. מדובר בתסמונת אוטיזם בתפקוד גבוה מאוד, לפעמים כמעט ואינו נראה לעין. ילדים עם אספרגר ניחנים בקושי בהבנת סיטואציות חברתיות, אך הם עצמאיים, בעלי אינטליגנציה תקינה ובעלי יכולת להשתלב בחברה ובחינוך הרגיל.

 

אוטיזם בתפקודים בינוניים ונמוכים

אוטיזם בתפקוד נמוך ובתפקוד בינוני, דורש השגחה כמעט צמודה. מדובר על ילדים עם קושי מהותי בהבנה חברתית, עד כדי ניתוק מהסביבה וחוסר הבנה מהמצופה מהם. חלקם ינסו ליצור קשר בצורה בלתי תקינה או בלתי מותאמת, בעוד אחרים ימנעו מיצירת קשר ויזדקקו לפניה אליהם. לחלקם אינטליגנציה תקינה ואף גבוהה אולם לא תמיד ניתן יהיה לראות זאת, אלא בעבודה צמודה לאורך זמן.

 

אוטיזם בתפקוד נמוך

ילדים עם אוטיזם בתפקוד נמוך ואף נמוך מאוד, יכולים להראות התנהגויות בלתי עצמאיות הנזדקקות לתיווך יומיומי והשגחה צמודה. בתפקודים הנמוכים מאוד, ניתן לראות ילדים שאינם מדברים וזקוקים לתווך על ידי לוחות תקשורת. חלקם זקוקים להחתלה עד גיל מאוחר, וכך גם לגבי מיומנויות יומיומיות נוספות. אלו הם ילדים הזקוקים למסגרת חינוך מיוחד ואף למסגרות כוללניות (מסגרות קצה הנותנות מענה לילדים על כל הרצף).

 

זכויות ילדים על רצף האוטיזם – סל זכויות רחב

אם ילדיכם אובחן כבעל אוטיזם, הוא זכאי לקבל סל זכויות רחב. בין אם מדובר על רמת תפקוד גבוהה או נמוכה מאוד, ילדים עם אוטיזם זכאים לקבל שירותים והטבות החל מרגע האבחון. ההטבות דומות במהותן אך יכולות להשתנות בהתאם לרמת התפקוד ולצרכים התפקודיים. מטרתן של הטבות אלו הינן לעזור להורי הילדים בשירותים השונים להם הם נזקקים, ובעיקר לאפשר לילדים לרכוש כלים ותמיכה כדי להשתלב בחברה בצורה טובה יותר.

 

שילוב ילדים על רצף האוטיזם בחברה

האמונה הרווחת כיום המבוססת על מחקרים, הינה שמכל הפרעות התפקוד הנוירולוגיות, ילדים עם אוטיזם יכולים להשתלב בצורה הטובה ביותר בחברה ולהראות התקדמות משמעותית, כאשר ניתן להם תיווך נכון, עם טיפול וחינוך מותאמים. לכן ההשקעה של המדינה בתחום האוטיזם הינה גדולה ומשמעותית.

 

שילוב תלמידים על רצף האוטיזם במסגרות חינוכיות

כל ילד עם אוטיזם זכאי להיות מוכר כתלמיד חינוך מיוחד 07.

קיימות שלוש אפשרויות לשילוב תלמיד המוכר כחינוך מיוחד:

 

חינוך רגיל

תלמיד המוכר כ – 07 (חינוך מיוחד), הנמצא ברמת תפקוד גבוהה ורמת אינטליגנציה תקינה, זכאי להשתלב בלימודים בכיתה רגילה, בליווי סייעת צמודה. הסייעת מועסקת על ידי העיריה בה מתגורר הילד.

 

כיתת תקשורת בחינוך רגיל

זוהי כיתה המותאמת לתלמידים עם אוטיזם בתפקוד גבוה ובינוני. מדובר על תלמידים עם אינטליגנציה תקינה או גבוהה דיה ועצמאות יחסית. הכיתה פועלת במתכונת חינוך מיוחד בתוך החינוך הרגיל. הכיתה מלווה על ידי סייעת, מטפלת, ומטפלת פרא – רפואית. ימי הלימודים הינם ארוכים וכוללים הזנה והסעות.

 

חינוך מיוחד

ילדים על רצף האוטיזם, בעלי קושי להשתלב בכיתת תקשורת, או שאינם עצמאיים יופנו לבתי ספר לחינוך מיוחד. התלמידים זכאים ליום לימודים ארוך הכולל חוגים, טיפול רגשי – פרטני או פרא – רפואי, הסעות והזנה.

 

קדימה מדע

תלמידים אשר מסיבה רפואית אינם יכולים להשתלב בלימודים במסגרת החינוכית, זכאים לקבל מורים פרטיים הביתה מ”קדימה מדע”, ארגון ללא מטרות רווח. הבקשה לשירות כזה מוגשת לארגון על ידי בית הספר.

כל ילד המוכר כחינוך מיוחד, זכאי לקבל שירותי חינוך במסגרות השונות עד להגיעו לגיל 21.

 

סל שירותים להם זכאים ילדים על רצף האוטיזם

ככלל, כל ילד המאובחן כבעל אוטיזם בכל דרגת תפקוד, זכאי עם האבחון לקבל סל שירותים טיפוליים, הכולל: ניתוח התנהגות, טיפול פרא רפואי כגון ריפוי בעיסוק או קלינאות תקשורת וטיפול רגשי. אם הילד צעיר הטיפול הרגשי יכול להיות מכוון כלפי ההורים כהדרכת הורים. כדאי שאחד מבעלי התפקידים “יתכלל” את שאר המטפלים תחתיו, לרוב מנתחי ההתנהגות יכולים לעזור בכך. הזכאות לסל שירותים זה, ניתן על ידי קופת החולים.

 

קבלת קצבה מביטוח לאומי

ילדים על רצף האוטיזם, זכאים לקבלת קצבה (גמלה) מביטוח לאומי. על הילדים להיות מוכרים כבעלי אוטיזם, עם אבחון נוירולוגי ופסיכולוגי. הבקשה לגמלה תהיה מוגשת כבקשה לקצבת נכות. הגמלה ניתנת לילד החל מגיל 91 יום ועד לגיל 18. הגמלה יכולה להגיע עד לסכום של 2,600 ש”ח. במידה והילדים מאובחנים כבעלי נכויות נוספות, כגון שיתוק מוחין או פיגור, כך גובה הגמלה יגדל בהתאם.

המסמכים הנדרשים לקבלת הגמלה הינם:

  • אבחון פסיכיאטרי או נוירולוגי המעיד על הלקות
  • חוות דעת רפואית
  • אבחון פסיכולוגי קליני או חינוכי
  • מומלץ להעזר בהמלצה מגורם חינוכי או רווחה

 

ליווי המשפחה על ידי עובד סוציאלי

כל משפחה שלה ילד או ילדים על רצף האוטיזם, זכאית לקבל ליווי של עובד סוציאלי מהרווחה. העובד יכול ללוות את המשפחה בעת הרשמה למוסד חינוכי ובוועדות החינוכיות השונות. העו”ס יכול להכווין ולעזור בקבלת גמלה מביטוח לאומי ומהרשויות המקומיות. הרווחה מספקת לרוב הדרכת הורים לה ההורים נזקקים ותמיכה רגשית עבור המשפחה ועבור הילד עצמו. לעיתים קרובות ניתן לקבל חונך שיגיע לשחק וללמוד עם הילד בביתו בשעות אחר הצהריים.

 

ליווי וקבלת שירותים מעמותות

ישנן עמותות המתמחות בזכויות ילדים על רצף האוטיזם. עמותות אלה פועלות ללא מטרות רווח, והן גורם מוכר אשר הרווחה ומוסדות החינוך מפנים את ההורים לעיתים קרובות לקבל מהן שירותים.

 

מגורים בהוסטל

ברמות התפקוד השונות באוטיזם, יש צורך בתיווך ומתן מיומנויות תפקודיות יומיומיות הנקראות ADL. כך למשל: בישול, היגיינה, לבוש, אכילה נכונה ועוד. ילדים על רצף האוטיזם זכאים למגורים בהוסטל הממומנים על ידי המדינה. ההוסטלים תואמים לרמות התפקוד השונות של הילדים. רוב הילדים עוברים החל מגיל תיכון או לאחר סיום הלימודים.

 

זקוקים לעזרה? פנו אלינו

במידה ואתם זקוקים לעזרה וסיוע בכל הנוגע לזכויות ילד על הרצף האוטיסטי, או במקרה ואתם חווים קשיים מול המוסדות והגורמים השונים, חשוב שתדעו שאתם לא לבד. פנו אלינו עוד היום לעמותת קול הזכויות, ונשמח לסייע לכם במידע מקיף בנושא, יחד עם ליווי וייעוץ לאורך התהליך. קראו עוד על זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים.

תוכן עניינים