לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

הנגשות לתלמידי בית ספר עיוורים ולקויי ראייה

להאזנה:

 

אם אתם הורים לילדים עיוורים או לקויי ראייה, מגיעות לכם זכויות והטבות שונות, לרבות הנגשות לתלמידי בית ספר עיוורים ולקויי ראייה אותן נציג במאמר זה. חלק מהזכויות ניתנות אוטומטית וחלקן נקבעות על פי ועדה מיוחדת. כך או כך, מודעות וטיפול כבר כעת בנושא, יביאו תוך זמן קצר לשיפור משמעותי ורב באיכות החיים של ילדכם ושלכם:

 

מי מוגדר כעיוור או כלקוי ראייה?

עיוורון הוא למעשה מצב של העדר ראייה, כך שהוא מאפיין בעלי ליקוי ראייה חמור בשדה הראייה וגם בחדות הראייה. לרוב, העיוורון איננו מולד אלא מתרחש במהלך החיים. כאשר הוא מאובחן ברף מסוים ומקנה זכאות לתעודת עיוור, מדובר למעשה בהכרה בעיוורון הקיים ומכוחו מתקיימות זכויות רבות.

כאמור, העיוורון יוצר ליקוי בחדות הראייה או בשדה הראייה. החדות התקינה בראייה היא של 6/6 – כלומר ראייה חדה למרחק של 6 מטרים. שדה ראייה תקין הוא של 180 מעלות – כלומר מבט מקובע המאפשר לראות את כל המרחב שנמצא ב-180 מעלות.

מצבים של חדות ראייה 3/6 ופחות או שדה ראייה של 20 מעלות גם לאחר תיקון (משקפיים), מעידים על ליקוי ראייה חמור ולכן מזכים בתעודת עיוור ובכל הזכויות הנלוות, לרבות הנגשות לתלמידי בית ספר עיוורים וליקויי ראייה.

 

אילו גופים מעניקים זכויות והטבות לעיוורים ולקויי ראייה?

על מנת לצמצם את הפערים ועל מנת לדאוג לאלו שלא יכולים לבצע פעולות מסוימות בגין מגבלת ראייה, גופים שונים במדינה מעניקים הטבות והנגשות לתלמידי בית ספר עיוורים ולקויי ראייה וביניהם משרד החינוך, משרד הבריאות, רשות המיסים והביטוח הלאומי.

הנגשות לתלמידי בית ספר עיוורים ולקויי ראייה
הנגשות לתלמידי בית ספר עיוורים ולקויי ראייה

 

הנגשות לתלמידי בית ספר עיוורים ולקויי ראייה על פי חוק

על פי החוק, משרד החינוך מחויב לבצע הנגשות לתלמידי בית ספר עיוורים ולקויי ראייה, וזאת על מנת לתת הזדמנות שווה לכל תלמיד במערכת החינוך. כעת נפרט את הנגשות הניתנות על ידי משרד החינוך.

שימו לב, אם אתם הורים לילדים עיוורים או לקויי ראייה, וודאו כי הילד מקבל את כל ההנגשות האלו. מבחינה חוקית הוא זכאי להם וחשוב שתדרשו אותם, גם אם לא ניתנו לכם אוטומטית. כדי לעשות זאת, עליכם לרשום את ילדכם למוסד החינוכי בהרשמה מוקדמת על מנת לאפשר לאותו מוסד להכין את כל ההנגשות הנדרשות בזמן.

 

הנגשת חומרי למידה:

  • חומר מודפס – התלמיד יקבל חומר כתוב בכתב מוגדל, המורה יקריא את החומר לתלמיד והוא יומר לכתב ברייל.
  • מבחני בגרות – ביחד עם הצוות החינוכי, התלמיד יקבל התאמות והקלות לבחינות כמו הארכת זמן, התעלמות משגיאות כתיב, הדפסת המבחן על דפים מוגדלים ועוד.
  • מבחנים פנימיים של בית הספר – התלמידים יהיו זכאים להקראה, הכתבה, שעתוק והמרת המבחן לכתב ברייל.
  • פינות ומרכזי לימוד – מלבד החומר הלימודי, על משרד החינוך לשלב את התלמידים העיוורים ולקויי הראייה גם מבחינה חברתית. לכן על הסביבה בבית הספר להיות מותאמת וערוכה לשילוב שכזה, לרבות שימוש בצבעים קונטרסטיים, מסגרות בולטות ואותיות גדולות.

 

הנגשת פעילויות בית ספריות:

  • פעילות זהירות בדרכים – יש להצמיד אל התלמיד חבר רואה.
  • תרגילים פיזיים של הגופים במדינה כמו פיקוד העורף ומכבי אש – יש לאפשר לתלמידים המונגשים היכרות פיזית עם המקום כשבוע לפני התרגיל. בזמן הפעילות יש ללוות אותם ולתמלל להם את הנעשה.
  • אירועים המתקיימים בבית הספר – יש להסביר לתלמידים את התוכנית לקראת האירוע. במהלך האירוע יש ללוות אותם ולתמלל להם את הנעשה.

 

הנגשת הסביבה הפיזית:

  • בטיחות – יש לסמן בצבעים בולטים את המדרגות החיצוניות והפנימיות, ידיות, מעקים, דלתות ועוד.
  • התמצאות – יש להתקין שילוט בכתב ברייל בכל סביבת בית הספר וכיתות הלימוד. בנוסף יש לשים שילוט בגובה העיניים, בפונט בולט ובצבעים בולטים.
  • מניעת סנוור – על המוסד החינוכי להתקין וילונות אטומים בחדרים המרכזיים.

 

הנגשות ותמיכה של משרד החינוך על פי החלטות וועדת השמה

עד כה פירטנו את ההנגשות לתלמידי בית ספר עיוורים ולקויי ראייה המתקיימות מכוח החוק. כעת ניגע גם בזכויות שנובעות מדיון בוועדת ההשמה, שמאפשרת הנגשות נוספות וחשובות:

 

תמיכה על ידי הארכת שנת הלימודים:

במסגרות מיוחדות לעיוורים או ללקוי הראייה, לומדים עד חודש אוגוסט. ניתן לקבל אישור להאריך את שנת הלימודים בחודש אחד נוסף גם לתלמידים בעלי לקות ראייה שלומדים בבתי ספר רגילים.

 

תמיכה על ידי סייעת צמודה:

על מנת לתמוך במסגרת הקיימת של התלמיד ולחזק אותו במקומות שהוא מתקשה, יכול להיות שיאשרו לו סייעת צמודה שתשמש כגורם המתמלל והמסייע להתמצאות ביום הלימודים. במקרים מסוימים, הסייעת אף מלווה את התלמיד בהסעה לבית הספר וממנו.

 

תמיכה בהסעות למוסד הלימודי:

בהתאם להחלטות הוועדה, משרד החינוך ישתתף בחלק מההוצאות הכרוכות בהוצאות ההסעה של התלמיד לבית הספר וחזרה.

 

זכויות נוספות לעיוורים וליקויי ראייה הניתנות על ידי משרד הבריאות

משרד הבריאות מעניק הטבות בתחומים שונים, חלקן מיושמות בתוך מסגרת הלימודים ואחרות יסייעו לתהליכי הלמידה והשהות במרחב הלימודי:

  • מכשירים ואביזרים כמו עדשות מגע, תותבת עין
  • משקפיים טלסקופיים ומיקרוסקופיים
  • הטבות של טיפולים רפואיים: בדיקות, טיפולים וניתוחים.

בהתאם לצורך של ילדכם, תוכלו לבדוק את הזכאות מול משרד הבריאות וקופת החולים שאליה אתם משתייכים.

 

זכות לקצבה קבועה על ידי ביטוח לאומי

הורים לילדים בעלי ליקוי ראייה או עיוורון יכולים להגיש תביעה לביטוח לאומי לקבלת קצבה חודשית. גובה הקצבה הניתן עומד על סכום משוער של 3,000 ש”ח בחודש, אותה ניתן לקבל מגיל 91 ימים ועד לגיל 18 ושלושה חודשים. כדי לקבל את הקצבה עליכם לעמוד במספר קריטריונים מול הביטוח הלאומי לרבות מבחן הכנסות. בנוסף, ייתכן שתעמדו בקריטריונים גם לקבלת קצבת ניידות.

 

זכאות לפטור מס הכנסה

הורים שילדיהם הוכרו כלקויי ראייה או כעיוורים, יש ברשותם תעודת עיוור ואחוזי נכות בשיעור של 90% ומעלה, זכאים לפטור מס מלא וזאת תוך עמידה במבחן הכנסות מול מס הכנסה. גובה המבחן משתנה משנה לשנה ולכן יש לבדוק את הזכאות והעמידה בתנאים מידי שנה מחדש.

כמו כן, ייתכנו להורים נקודות זיכוי בשל המצב, המצטברות למכלול נקודות במס שהם זכאים לקבל על השמה במסגרת חינוכית מיוחדת, בשל היותם הורים לילדים, בשל הורות לילדים עד לגיל 6 ועוד. נקודות אלו מצטברות ללא תקרה, כך שאם לא קיימת עמידה בתנאים לפטור ממס, ייתכן שהנקודות יביאו אתכם להנחה שנתית במס גם עד לסכום אפס לתשלום.

נכון לשנת 2022, גובה נקודת זיכוי אחת במס הכנסה עומד על 223 ₪ בחודש ו-2,676 ₪ בשנה.

 

מלווים אתכם עד לקבלת כל הזכויות שמגיעות לכם ולילדכם

עמותת קול הזכויות הוקמה למענכם, ההורים, שחווים את הצד המאתגר והמורכב של גידול הילדים וזקוקים לגורמים מסייעים ומכוונים בתהליכי קבלת הזכויות ומימושן מול הרשויות השונות. באתר קול הזכויות תמצאו מידע חשוב ורב לגבי זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים ואת הדרכים לדרוש ולקבל אותן.

בנוסף, אנו עומדים לרשותכם תמיד – מלווים, מסייעים ותומכים בכל ההורים במסלולים הבירוקרטיים השונים ומעניקים לכם מידע ודרכי פעולה למימוש זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים וכן מימוש של זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים. לפניות ולעזרה בקבלת הנגשות לתלמידי בית ספר עיוורים וליקויי ראייה, נשמח אם תצרו איתנו קשר.

תוכן עניינים