לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

הנגשת בתי ספר לילד חירש

להאזנה:

 

בעשורים האחרונים, מאז יציאת החוק לשוויום זכויות לאנשים בעלי מוגבלות ועליית המודעות החברתית בנושא שילוב מוגבלויות, חויבו מוסדות החינוך והעיריות בהנגשת בתי ספר לבעלי מוגבלויות ובכלל זה גם לכבדי שמיעה. אצלנו ב”קול הזכויות” תוכלו למצוא מידע מקיף על הנגשת בתי ספר לילד חירש תוך מתן ייעוץ וליווי לצרכי המשפחה והילד, בהיבטים כוללניים וחינוכיים. 

 

חוק הנגישות

בשנת תשנ”ח, 1998, נחקק חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות. חוק זה נועד כדי להבטיח את השוויון החברתי של בעלי המוגבלויות בחוק, תוך שמירה על כבודם וזכויותיהם הטבעיות. כמו כן מגדיר החוק כיצד ניתן לתת מענה לצרכים שונים ומהותיים של בעלי מוגבלויות וליצור הנגשה המותאמת עבורם שתאפשר להם להשתלב באירועים חברתיים שונים ובמוסדות ציבוריים. החוק מגדיר בנוסף העדפה מתקנת של אנשים בעלי מוגבלות בתפקידים שונים.

 

בג”צ בוצר

בג”צ בוצר, הביא לפריצת דרך חברתית עבור הנגשת בתי ספר לילד הנכה בישראל. הבג”צ הוגש על ידי שחר בוצר, בזמנו תלמיד בעל ניוון שרירים ונכות משמעותית, אשר ביקש לאפשר הנגשה תקינה של בית הספר לצרכיו כדי שיוכל להשתלב בלימודים בצורה מיטבית. בשנת 1996 התקבלה העתירה שלו אשר הביאה לפריצת דרך משמעותית בכל הקשור בהנגשת בתי ספר לבעלי מוגבלויות. קבלת העתירה בבג”צ, קידמה את חקיקת החוק הנזכר לעיל.

הנגשת בתי ספר לילד חירש
הנגשת בתי ספר לילד חירש

 

מודעות חברתית הולכת וגדלה כלפי בעלי מוגבלויות

בגצ בוצר והחוק לשוויון זכויות יצרו מהפכה חברתית והעלו את המודעות לזכות לשיוויון לאנשים בעלי מוגבלות. כיום אנו רואים הנגשה של מבני ציבור רבים, בהם מוסדות חינוך, תרבות וחברה, המותאמים לצרכיהם של בעלי המוגבלות השונים. בנוסף לכך ניתן לראות עמותות רבות וחברות פרטיות שמטרתן לקדם מודעות והנגשה. כך, ניתן לראות גם מרכזי תרבות ומוזיאונים שמטרתם להציג את הלקויות השונות בצורה חוויתית בפני המשתתפים.

 

קבלת ילדים בעלי חירשות בחברה

כיום ניתן לראות מודעות הולכת וגוברת כלפי אנשים כבדי שמיעה וחירשים לרבות ילדים. ניתן לראות זאת בהנגשת מוסדות חינוך ותרבות. מוזיאון הילדים בחינוך יצר מנחלקה שלמה ובה מיצג חוויתי אשר מדמה חוויה של אדם חירש ואילם, כאשר המשתתפים יכולים ליצור הזדהות והבנה תוך שהם מדמים עצמם ככאלה. בשנת הלימודים תשנ”ט למדו במערכת החינוך כ – 6,200 ילדים בעלי חירשות או לקות שמיעה. רובם למדו במסגרות חינוך רגילות שאינן חינוך מיוחד.

 

מהי חירשות

חירשות היא תופעה פיזיולוגית – נוירולוגית אשר מקורה לרוב בבעיית תפקוד מוחי או בבעיה פיזיולוגית במבנה האוזן. אדם שלקה בפגיעה כזו, יחווה הפחתה ביכולת השמיעה.

החירשות מתחלקת לכמה רמות לפי עוצמת הדציבלים וכמות הצלילים הנקלטת ומתורגמת באוזן:

 

לקות שמיעה

שהיא הפחתה ביכולת השמע ובקליטת רעשים וקולות.

 

כבדות בשמיעה

היא לקות שמיעה  בינונית או קשה, בה הצלילים הנשמעים הם מעטים.

 

חירשות

מוגדר כמצב שבו האדם כמעט ואינו שומע צלילים או אינו שומע כלל.

 

מקור הפגיעה היוצרת את לקות השמיעה

לקות השמיעה הנה פיזית ויכולה לנבוע ממספר מקורות, בין אם גופניים או מוחיים:

 

פגיעה במבנה האוזן

זוהי הלקות הנפוצה. הפגיעה נעשית בשבלול האוזן, בין אם באוזן החיצונית, התיכונה או בפנים.

 

פגיעה עצבית

ליקוי בעצב השמיעה המגיע מאיברי החישה והמוח אל האוזן עצמה.

 

ליקוי מוחי

ליקוי שמקורו נוירולוגי או מוחי, אשר בתפקודו אמון על קליטה סנסורית של קלט השמע ותרגום הצלילים.

 

התאמות לכבדי שמיעה

בעקבות העלייה במודעות החברתית בדבר חשיבות ההתאמות עבור בעלי נכות וכבדות שמיעה, ישנם מאמצים כבירים להנגיש את המוסדות החברתיים, החינוכיים, התרבותיים, האקדמיים והממשלתיים עבור אוכלוסיות אלה. כיום זכאי כל אדם כבד שמיעה לקבלת התאמות מיוחדות במוסדות חינוך מוכרים, בבתי הספר ובהשכלה הגבוהה.

מדובר על התאמות כגון:

  • מתורגמן בשפת הסימנים (לעיתים מדובר על מתורגמן צמוד אישי) – כתלות בגודל הלקות.
  • כיתות לימוד מותאמות מבחינת אקוסטיקה והגברה
  • הנגשה ויזואלית – כמו הצגה על גבי מסכים או לוחות
  • שלטי הנחייה הפזורים ותלויים ברחבי המבנה והכיתה
  • שימוש בכתוביות בעת הקרנת סרטים או הרצאה.
  • סייעת צמודה בבית הספר או במוסד אקדמי, או חונך לאחר שעות הלימודים.
  • שימוש בדפי עבודה ועזרים ויזואליים.
  • צילום שיעורים והעלאה נשיגה שלהם עם כתוביות (נפוץ באקדמיה).

 

אופן הנגשת בתי הספר לילד חירש

ילדים בעלי חירשות או לקות שמיעה משמעותית, נזקקים למגוון שירותים והתאמות בבית הספר. לכן על בית הספר להערך לקבלת תלמידים חירשים ולהנגיש את שירותיו עבורם. כיום רוב הכיתות מותאמות באופן אקוסטי לילדים כבדי שמיעה.

 

התאמה אקוסטית

רוב הכיתות בנויות תוך התאמה אקוסטית בה איכות השמע של ההוראה הינה טובה יותר וקלה יותר לקליטה על ידי האדם הלקוי.

 

ליווי סייעת

תלמידים המשתלבים בכיתות חינוך רגילות זכאים לקבלת סייעת אישית שתהיה צמודה אליהם במשך היום ותנגיש עבורם את הלימודים תוך עזרה בפעילויות יומיומיות.

 

מתורגמן לשפת הסימנים

ילדים עם חירשות זכאים לליווי מתורגמן לשפת הסימנים בבית הספר ולאחר שעות הלימודים. לעיתים שירות זה מגיע במקום סייעת. מדובר על אחוזי חירשות גבוהים.

 

התאמת תוכניות הלימודים

הצוות החינוכי אמון על הנגשת תכנית הלימודים והתכנים הנלמדים ליכולותיו של הילד. ילד המשתלב בכיתה רגילה אמור אמנם להשתלב באופן מלא, אך טבעי שיזדקק למדרגות למידה. כמו כן שילוב מורי חינוך מיוחד או מורי שילוב שיעבדו באופן פרטני עם הילד.

 

קיום תקשורת חלופית

הצוות החינוכי אמון על יצירת תקשורת עם הילד. בין אם בעמידה במרחק סביר למען קריאת שפתיים, או שימוש במגוון מתודות ועזרים.

 

שימוש בלוחות חזותיים וטכנולוגיה

אביזרים חזותיים לרבות שימוש במצגות, יעילים מאוד בהוראה עבור הילד החירש, שיכול לקלוט את החומר בצורה ויזואלית. כך גם שימוש בסרטונים שהפך להיות נפוץ בהוראה. משחקי מחשב ואפליקציות יכולים להיות יעילים מאוד גם הם בהוראה לילד החירש.

 

לסיכום

מאז חקיקת חוק שוויון זכויות לאנשים בעלי מוגבלות, מוסדות לימוד וחינוך הונחו להתאים את עצמם לבעלי מוגבלויות. לפיכך, הנגשת בתי ספר לילד חירש מוגדרת כחובה בחוק. אצלנו בקול הזכויות תוכלו לקבל מידע מקיף על זכאות להנגשת בתי הספר עבור ילדיכם, בנוסף לליווי אישי ומשפחתי בתהליך זה אל מול המוסדות החינוכיים.

הנגשת בתי ספר לילד חירש
תוכן עניינים