לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

זכויות למידה והפרעות קשב וריכוז בילדים

להאזנה:

 

הפרעות קשב וריכוז נחשבות לנפוצות במיוחד בעשורים האחרונים ולשם כך פותחו זכויות למידה והפרעות קשב וריכוז בילדים שנועדו להקל על תהליך הלמידה ולאפשר לכל אחד ואחת להגיע להישגים משמעותיים. במאמר זה נפרט לגבי מכלול הזכויות המגיעות לילדכם במסגרת החינוכית וביתר הגופים הציבוריים והממשלתיים.

 

מהן הפרעות קשב וריכוז?

קבוצת הפרעות הקשב והריכוז (פעלתנות יתר), מוגדרת כקושי משמעותי לשמור על הריכוז, מוסחות גבוהה, קושי בארגון, שכחנות ועוד. לילדים אלו יכולה להיות התנהגות אימפולסיבית והיפראקטיבית, שבאה לידי ביטוי דרך חוסר מנוחה, חוסר ריכוז, קושי לחכות בתורים, צורך לזוז ללא הפסקה ועוד.

אבחון הפרעת קשב וריכוז נעשית על ידי רופאים מומחים כמו נוירולוגים, רופאי ילדים ופסיכיאטרים מוסמכים. ילדים עם הפרעת קשב חווים אתגר משמעותי יותר בהגעה להישגים גבוהים בתחום הלימודי והם זקוקים להכוונות והתאמות מסוימות שיקלו עליהם, דרך כמה גופים המממשים זכויות למידה והפרעות קשב וריכוז בילדים.

 

תמיכה ועזרה מצד משרד החינוך

הלמידה בבית הספר ואפילו המסגרת בגילאי הגן, מאתרת קשיים מסוימים שייתכן שיצביעו בהמשך (בכפוף לאבחון מתאים) על הפרעת קשב וריכוז. במצבים אלו, המערכת החינוכית מקפידה להאיר את תשומת ליבם של ההורים לנושא ולהפנות אותם לאבחון מתאים.

על סמך הנסיבות, יופנו הילדים גם לוועדת השמה, שתקבע את מתווה הלימודים הדרוש ובהתאם לסוג האתגר שעמו כל ילד מתמודד. במערכת החינוך ישנן מספר התאמות המסייעות לתלמידים בבתי הספר ובגנים:

  • שעות נוספות ללימוד (שעות חינוך מיוחד) – יוקצו לתלמיד שעות לימוד נוספות עם הצוות המקצועי, המכיל פסיכולוגים, יועצים ואנשים בעלי הכשרה מקצועית בתחומי מפתח. התלמיד, ההורים והצוות המקצועי של המוסד החינוכי יכינו תכנית לימודית בהתאם למטרות וליעדים. תוכנית זו תהיה הבסיס לכל העשייה החינוכית של התלמיד.
  • כיתת שילוב – כיתה ייעודית ללימוד תלמידים בעלי לקויות למידה, בהוראת מורה שהוכשר באופן מיוחד למסלול החינוך המיוחד.  בכיתה זו ילמדו בדרך כלל תלמידים שלקות הלמידה שלהם מורכבת יותר והם זקוקים להתאמה שונה על מנת להגיע להישגים לימודיים.
  • בתי ספר מיוחדים – בתי ספר וגנים שבהם המערכת המקצועית עוטפת ומותאמת יותר, ערוכה לחיזוק מיומנויות קוגניטיביות ומוטוריות ומתמקדת בתוכן לימודי מותאם, לכמות מצומצמת יותר של ילדים. כמו כן, גם הצוות המקצועי יקבל הכשרה שונה ומותאמת.

 

זכויות למידה והפרעות קשב וריכוז בילדים
זכויות למידה והפרעות קשב וריכוז בילדים

 

זכויות למידה והפרעות קשב וריכוז בילדים –  הקלות מטעם משרד החינוך

מלבד אופי הלימודים המתרחש בהתאם למסגרת השיבוץ המתאימה לכל ילד, יתקבלו עבורו התאמות שונות בלימודים מכיתה א’ ועד י”ב כדי להקל עליו להגיע להישגים חיוביים. בבחינת הבקשה להתאמות, הצוות המקצועי יוודא כי ההתאמות לא פוגעות ביכולת הלמידה של התלמיד וכי הוא עדיין יוכל ללמוד ולהתנסות.

התאמות אלה יכולות להיות: הארכת זמן בבחינה, הגדלת שאלון הבחינה, בחינה בעל פה, הקראת השאלות, התעלמות משגיאות כתיב, דפי נוסחאות מורחבים במתמטיקה ועוד.

 

זכויות למידה להפרעות קשב וריכוז מטעם משרד הבריאות

כפי שתיארנו, זכויות למידה והפרעות קשב וריכוז בילדים יינתנו רק לאחר אבחון של הילד. לכן, אבחון רפואי הוא הצעד הראשון בתהליך. ביצוע אבחון באופן פרטי כרוך בעלות גבוהה, כך שכדי להתגבר על הבעיה, משרד הבריאות וקופות החולים הציבוריות מאפשרות לבצע אבחון דרכם בהשתתפות עצמית נמוכה (באופן יחסי לביצוע אבחון בחברה פרטית).

כמובן שאבחון דרך קופת החולים יהיה תקף לכל וועדה שילדכם ישתתפו בה, עבור כל מוסד חינוכי או גוף מדיני שיבקש את תוצאות האבחון. בנוסף, אם רופא מוסמך קבע צורך בתרופות במרשם כמו קונצרטה או ריטלין לדוגמה, הן יסופקו בהתאם לכיסוי שחל בסל התרופות.

בגילאי הגן, זכאים ילדים עם הפרעת קשב וריכוז לטיפולים פרא-רפואיים הניתנים מטעם קופות החולים ובמימון מלא. קיימת זכאות גם לטיפולים פסיכולוגיים והתנהגותיים בתוך מערכת החינוך וגם מחוצה לה, דרך גופים כמו המרכז להתפתחות הילד וקלינאות תקשורת.

 

זכות לקצבאות מטעם ביטוח לאומי

מלבד זכויות למידה והפרעות קשב וריכוז בילדים, נציג שני מקרים בהם תזכו לקבל קצבה מביטוח לאומי. עבור כל מקרה, על מנת לקבל את הקצבה תצטרכו לעבור וועדה רפואית ולענות על שלושה תנאים בסיסיים:

  • הילד הוא ילדו של מבוטח תושב ישראל
  • הילד נמצא בישראל והילד נמצא בחזקת המשפחה

בשני המקרים, גובה הקצבה שתינתן תהיה על סך 1,527 ₪. על מנת  לקבל את הקצבה יש להגיש תביעה לביטוח לאומי. להלן שתי הקצבאות המרכזיות למקרים של הפרעות קשב וריכוז בילדים:

 

קצבה עבור בעיות דיבור (סיוע בתקשורת)

הורה לילד הזקוק לסיוע בתקשורת בעקבות חוסר יכולת לדבר יהיה זכאי לקצבת ילד נכה, מגיל 3 ועד גיל 18 ושלושה חודשים.

 

קצבה עבור בעיות התנהגויות קשות

הקצבה ניתנת עקב הצורך להשגיח על הילד ובכפוף למספר קריטריונים:

  • הילד אובחן כבעל הפרעת קשב וריכוז קשה
  • הוא לומד במסגרת של חינוך מיוחד
  • מטופל בריטלין ובדומיו.

 

ניתן לקבל את הקצבה מגיל 91 יום ועד גיל 18 ושלושה חודשים.

 

הטבות נוספות במס הכנסה על ידי רשות המיסים

כהורים לילדים עם הפרעות קשב וריכוז, אתם בוודאי נתונים להוצאות גבוהות שמתייחסות למגוון רחב של טיפולים, חוגים, כיסויים ביטוחיים, מאמצי למידה מוגברים יותר ועוד. לאור אלו, המדינה מספקת לכם הנחה במס הכנסה שמגולמת בהפחתת תשלום המיסים בסוף השנה.

אם לילדכם יש עיכוב התפתחותי בשל לקות למידה מסוימת, תוכלו לקבל 2 נקודות זיכוי במס הכנסה. נקודות אלו מתייחסות למי שיש להם הפרעת קשב וריכוז אך גם לבעלי לקויות למידה אחרות כמו דיסגרפיה או דיסקלקוליה.

נכון לשנת 2022, שוויה של נקודת זיכוי אחת במס עומד על 223 ₪ בחודש ו-2,676 ₪ בשנה. במתן שתי נקודות הזיכוי, תגיעו להנחה שנתית במס הכנסה בגובה 5,232 שקלים וסביר להניח שההנחה שלכם לא תיעצר כאן הודות לנקודות זיכוי נוספות שהורים באשר הם זכאים להן עבור ילדיהם.

 

זכויות למידה לילדים עם הפרעות קשב וריכוז

ההערכות בישראל מצביעות על 5%-10% מכלל הילדים, שסובלים מהפרעות קשב. גם אם הבסיס להן הוא גנטי ומולד, חשוב לזכור שמודעות לנושא וטיפול יקדמו את הילדים משמעותית ויצמצמו למינימום האפשרי את השפעות ההפרעה.

אבחון וטיפול מתאימים יאפשרו לילדכם להגיע להישגים בלימודיו ובהמשך החיים לקטוף הישגים גם במקומות עבודה, בחיי החברה ולנהל חוויות רגשיות בצורה מוצלחת. זכויות למידה והפרעות קשב וריכוז בילדים מספקות מנגנונים רבים שנועדו לסייע לתלמידים, לעודד אותם לעמוד באתגרי הלמידה ולספק להם תשתית חשובה להתפתחות והתקדמות.

 

יש לכם קול וזכויות

אנו בעמותת קול הזכויות שמים לנו למטרה לסייע לכם ההורים, בכל ההתמודדות הבירוקרטית מול המערכת ועד לקבלת כל הזכויות שמגיעות לכם. האתר שלנו מוכוון אל זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים וכן זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, שמעוניינים להבין בצורה פשוטה וברורה כיצד מקבלים כל זכות קיימת ואיך דורשים אותה מהגורם המתאים.

כשמדובר בהתמודדות עם הפרעת קשב וריכוז, אתם בהחלט לא לבד. תנו לנו להיות הקול שלכם וללוות אתכם מול המערכת, לסייע, לכוון ולייעץ. צרו קשר ונשמח לעמוד לרשותכם בכל שאלה ובקשה.

תוכן עניינים