לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

הזכאות לסייעת בגן עירייה או בבית ספר לילד עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך

להאזנה:

 

ילדים בעלי צרכים מיוחדים זקוקים להתאמות, הקלות והנגשות שונות כדי לאפשר להם ללמוד כראוי ולהשתלב במסגרת הלימודית בה הם נמצאים. כחלק מזכויותיהם, ניתן לקבל סייעת בגן עירייה או בבית ספר לילד עם צרכים מיוחדים, שתפקידה יהיה ללוות את הילד/ה לאורך שעות השהות במסגרת ולסייע להם בכל דרך נדרשת.

זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים בישראל מוגנים על ידי המסגרת המשפטית של המדינה, לרבות זכותם לחינוך והתאמת המערכות לצרכיהם ודרישותיהם.  סייעת בגן עירייה או בבית ספר לילד עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך היא דמות שבאמצעותה ניתן לתמוך בילד, לקדם אותו ולתרום באופן משמעותי להתפתחותו.

 

מדוע יש צורך בסייעת בגן עירייה או בבית ספר לילד עם צרכים מיוחדים?

קשת הצרכים המיוחדים גדולה ומגוונת, מכילה בתוכה טווחים שונים של מגבלות גופניות ושכליות, מצבי התנהגות משתנים, הפרעות למידה אפשריות ועוד. כל אלו עשויים להרחיק את הילד או הילדה מהישגים חינוכיים ושילוב חברתי תקינים, לחבל במיומנויותיהם ומכאן גם בעתידם.

כדי למנוע מצבים שכאלה, הוחלט שאחת מהאפשרויות העומדות לרשות ההורים תהיה לקבל סייעת בגן עירייה או בבית ספר לילד עם צרכים מיוחדים, שתקשר בין התלמיד לחומר הנלמד, תסייע לו להתמודד עם המטלות השונות ותגיש סיוע פיזי וחברתי אם וכאשר נדרש. הסייעת היא כוח מאזן בחלל הכיתה והיא לוקחת חלק פעיל וחשוב בצמצום הפערים שבין ילדכם לבין כל הילדים האחרים.

 

מי זכאי לקבל סייעת במוסד חינוכי?

בראש ובראשונה חשוב להבהיר שההתאמות וההנגשות המוצעות ממשרד החינוך ניתנות רק למי שלומדים או מתעתדים ללמוד במוסד חינוכי מוכר, הכולל סמל מוסד. סייעת ניתנת לילדים בגן כבר מגיל 3 וכן בבתי הספר עד לסיום התיכון.

מעבר לכך, סייעת בגן עירייה או בבית ספר תתאפשר רק אם ילדכם מוכר תחת אחד מהמצבים הרפואיים הבאים:

*שיתוק מוחין

*נכות פיזית קשה

*עיוורון או לקות ראיה

*אוטיזם

*מוגבלות שכלית ברמה בינונית

*הפרעה נפשית

בנוסף, על פי אישורו של מוסד הביטוח לאומי יכול להיות שתאושר לילדכם סייעת, אם קיימת תסמונת או מחלה נדירה. המשותף לכל המצבים שציינו, הוא שמשרד החינוך מוכרח לקבוע כי קיים צורך בסיוע כדי לתפקד.

סייעת בגן עירייה או בבית ספר לילד עם צרכים מיוחדים
סייעת בגן עירייה או בבית ספר לילד עם צרכים מיוחדים

 

תהליך מימוש הזכאות לסייעת במוסד לימודי

כאשר תרצו לקבל סייעת בגן עירייה או בבית ספר לילד עם צרכים מיוחדים, תצטרכו להגיש בקשה אל המוסד הלימודי בו נמצאים הילד או הילדה שלכם. הבקשה לקבלת סייעת לילדכם צריכה לבוא מכם באופן יזום, שכן המוסד הלימודי לא יציע זאת באופן אוטומטי. להלן שלבי התהליך לקבלת סייעת לגן העירייה או בית הספר:

 

קבלת אישור זכאות

עליכם להביא מכתב המלצה מרופא מומחה או הגורם המטפל בילד, המכתב צריך להיות מפורט ככל הניתן ועל הרופא לציין כי הילד זקוק לסייעת על מנת לתפקד. לאחר מכן, יש להגיש את המכתב לצוות המקצועי של המוסד החינוכי בו נמצא ילדכם והוא ידון בבקשה בהתאם.

 

הקצאת שעות על ידי מרכז התמיכה היישובי

אם הזכאות שלכם תאושר, יצטרכו להקצות לכם מספר שעות סייעת. ההקצאה תבוצע על ידי מרכז התמיכה היישובי, באמצעות הפיקוח על החינוך ונציגי הרשות המקומית. קיים סדר בעדיפות לחלוקת השעות, כך שבעדיפות הראשונה תמיד יימצאו קודם התלמידים הסובלים מנכות פיזית ושזקוקים לסיוע פיזי לאורך יום הלימודים. בעדיפות השנייה ימצאו תלמידים על הספקטרום האוטיסטי, לרבות תלמידים עם תסמונת דאון או עם בעיות התנהגות.

 

איתור סייעת מתאימה

ברובם המוחלט של המקרים, ההורים הם אלו שצריכים לאתר את הסייעת. אם הם אינם מוצאים עזרה מתאימה, הם יכולים לפנות לעזרה מהרשות המקומית בה הם גרים. בחלק מהרשויות יש מאגר כוח אדם הכולל סייעות מתאימות , כך שהן מספקות את העזרה וגם הגישה המתאימה למצב. לתשומת ליבכם: מבחינה עקרונית הסייעת אינה חייבת להיות אשת מקצוע, אך היא כן צריכה להיות עם נכונות לעזור ועם גישה חיובית לילדים.

 

סייעת בגן עירייה או בבית ספר לילד עם צרכים מיוחדים גם בחופשת הקיץ

תמיכה של סייעת בגן עירייה או בבית ספר לילד עם צרכים מיוחדים, זמינה גם בקייטנות בחופש הגדול. מאחר וקייטנות הן בדרך כלל מוסד אחר מהמוסד שאליו הולכים הילדים במשך השנה, למוסד צריך להיות רישיון והוא צריך להיות מוכר על ידי הרשות המקומית. עליכם לפנות לרשות המקומית כחודש לפני תחילת הקייטנה על מנת שהבקשה תאושר והילד יקבל את תמיכת הסייעת כבר ביום הראשון.

 

חידוש הקצאת הסייעת נדרש מידי שנה

מכיוון שמצבם של ילדים בעלי צרכים מיוחדים משתנה בתדירות גבוהה וצפוי גם להשתפר, ההורים נדרשים להגיש בכל שנה מחדש בקשה לקבלת סייעת וזו תיבדק כאמור על ידי הועדה של המוסד המקומי ועל ידי הרשות המקומית.

 

אם הורה רוצה שעות סיוע נוספות, האם הוא יוכל לממן אותן מכיסו?

עליכם לדעת שנאסר על הורים לשלם באופן פרטי לסייעת שהוקצתה להם. הגורם האחראי על כל סייעת בגן עירייה או בבית ספר לילד עם צרכים מיוחדים הוא הרשות המקומית בלבד, כך שלא ניתן לקבל שעות נוספות חוץ מאלו שהוקצו לכם. אם הילד לא הגיע לבית הספר ביום שנקבע עם הסייעת, האם היא תוכל להגיע ביום אחר?

באופן כללי התשובה היא לא. ההנחיה של משרד החינוך קובעת כי אם ילד לא הגיע לבית הספר ביום שנקבע עם הסייעת “והפסיד” שעות סיוע, הוא לא יוכל להשלים את אותן השעות והן למעשה מתבזבזות. בדרך כלל, הורים יכולים להגיע עם הסייעת להבנה עצמאית מסוימת ולשנות את הימים על מנת לפצות על השעות החסרות.

 

משמעותה וחשיבותה של סייעת בגן עירייה או בבית ספר לילד עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך

הזכות לחינוך היא זכות יסוד של ילדים בישראל וילדים עם אוטיזם זכאים לקבל חינוך מתאים באופן שמתחשב בצרכיהם וביכולותיהם הייחודיות. המשמעות היא שכחלק מאותן זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים. ניתן יהיה לדרוש תמיכה והתאמות נוספות, כגון סייעת בגן עירייה או בבית ספר לילד עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך.

משמעותה הקריטית לפעמים של הסייעת הוא ביכולתה לעזור לילד עם אוטיזם על ידי מתן תמיכה מיידית בתחומים כמו אינטראקציה חברתית, תקשורת ועיבוד חושי. בעבודתה הצמודה עם הילד וצוות ההוראה, הסייעת יכולה לפתח תכנית פרטנית העונה על צרכי הילד ומסייעת לו להצליח בלימודים. מעבר לכך, ילדים עם אוטיזם עשויים להזדקק לתמיכה רפואית נוספת, כך שהסייעת, אם היא כשירה לכך, יכולה לסייע גם לכך. הליווי הצמוד שיכול להינתן לילדים בעת שהותם במוסדות, אשר מטפלים במקביל במספר גדול של ילדים יכולה להגן ולמעשה למנוע את חשיפתם להתעללות וניצול אשר עלולים להופיע.

 

איך ניתן לקבל סייעת בגן עירייה או בבית ספר לילד עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך?

הורים אשר מעוניינים בליויי סייעת בגן העירייה או בית הספר לילדיהם יכולים לבצע מספר פעולות עיקריות:

  • ראשית, ההורים יכולים לדבר עם המורה או עם מנהל בית הספר של הילד כדי לדון בצרכיו הספציפיים ולבקש תמיכה נוספת. ייתכן שלבית הספר יש כבר עוזר בצוות שיכול לעבוד עם הילד, או שהם יכולים לעזור להורים להגיש את הבקשה לגורמים הרלוונטיים כמו העירייה, משרד החינוך וועדות פרטניות.
  • שנית, הורים יכולים לפנות לארגונים וקבוצות הסברה המתמחות בתמיכה בילדים עם אוטיזם ובמשפחותיהם. ארגונים אלו יכולים לספק הדרכה ותמיכה לגבי הניווט והפניה לגורם הנכון ביותר הנמצא במערכות החינוך והבריאות בישראל. כך גם ארגונים אלה יכולים לכוון את ההורים ולייעץ להם לגבי המשאבים הקיימים והסיכוי לקבל עזרה של סייעת בגן עירייה או בבית ספר לילד עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך.
  • שלישית, הורים יכולים להתייעץ עם אנשי מקצוע בתחום הבריאות כגון רופאים, פסיכולוגים ומטפלים כדי לקבל אבחנה ספציפית לילד המפרטת גם את יכולותיו, צרכיו וההתאמות הנדרשות לו. אנשי המקצוע יכולים גם לספק הדרכה לגבי גישה לשירותים אלה באופן המותאם למשפחה הספציפית. יש לציין כי הבחירה בסייעת זו או אחרת, הינה נקודה חשובה אשר יש לשים לב אליה כאשר מנסים להתאים בין כישורי הסייעת לבין צרכי הילד.
  • לבסוף, ההורים יכולים לפנות לגורמים ממשלתיים כמו משרד החינוך או משרד הבריאות באופן ישיר, כדי לבקש מידע ותמיכה. גורמים אלו יכולים לספק מידע על זכויותיהם של ילדים עם אוטיזם והשירותים העומדים לרשותם.

 

מדוע אסור לוותר על זכאותכם לסייעת בגן עירייה או בבית ספר לילד בעל אוטיזם בדרגת תפקוד נמוכה עד בינונית?

חשוב שהורים יפעלו באופן פרואקטיבי לשם קבלת סייעת בגן עירייה או בבית ספר לילד עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך, מכיוון שלא תמיד תהיה זו יוזמה אשר מגיעה מכיוון המוסד החינוכי. רק באמצעות עבודה משותפת עם המחנכים, אנשי המקצוע מתחום החינוך והבריאות וכן המשרדים הממשלתיים, ניתן יהיה להבטיח שילדים אלו יקבלו את התמיכה הדרושה להם כדי להצליח בבית הספר בפרט ובחיים בכלל.

 

קבלו סיוע במימוש הזכאות של ילדכם לסייעת במסגרת החינוכית

כהורים לילד עם אוטיזם דרגת תפקוד נמוכה עד בינונית, חשוב שתדעו שיש לכם כתובת אם אתם זקוקים לעזרה במימוש זכויות חינוכיות ואחרות לטובת ילדכם.

עמותת קול הזכויות מספקת ליווי נרחב להורים לילדים על הספקטרום האוטיסטי ומסייעת במתן הכוונה לבני המשפחה של הילד בנוגע למימוש זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים במסגרות חינוכיות ואחרות – בדגש על זכויות לילדים בעלי אוטיזם בדגרת תפקוד נמוך עד בינוני.

זקוקים למידע נוסף לגבי מיצוי זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים או מתמודדים בקשיים בהשגת סייעת עבור ילדכם? קול הזכויות כאן למענכם ותשמח לספק לכם את כל התמיכה והמידע הנחוצים לכם. אל תהססו להיעזר בנו!

 

מידע נוסף לגבי הסייעת ועבודתה במסגרת החינוכית

הסייעת במסגרות חינוך מלווה את כל כיתת התלמידים ונחשבת לחלק בלתי נפרד מהצוות החינוכי הפועל בה. תלמידים בעלי צרכים מיוחדים שקיבלו תוכנית שילוב וזכאים לתמיכתה, זוכים להקצאה שעתית מסוימת שניתן לחלק לשלוש מתכונות וזאת על פי סוג הסייעת הספציפית למקרה:

סייעת כיתתית – אלו שעות סייעת שניתנות אוטומטית למסגרות החינוך המיוחד

סייעת תגבור מוסדית – שעות המוקצות מטעם המחוז החינוכי לכיתות שילוב ולכיתות במסגרות חינוך מיוחד בהתאם לשיקול דעתו.

סייעת לתלמידי שילוב – שעות סייעת שניתנות באופן פרטני לתלמיד יחיד בהתאם לצורך.

תפקידיה של הסייעת מגוונים יחסית ומבוססים על הגישה החינוכית והטיפולית של המסגרת החינוכית בה היא מועסקת ובהתאם לצרכים המיוחדים של התלמיד/ה אותם היא מלווה. להלן כמה מהתפקידים שהסייעת מבצעת לאורך היום:

  • סיוע לימודי פרטני לתלמידים
  • מתן עזרה פיזית לילדים בעלי קושי בניידות, בשימוש בשירותים, הלבשה ואכילה.
  • סיוע לצוות ההוראה בתרגול ובהקניית מיומנויות למידה
  • סיוע למטפלים ולמורים נוספים
  • ליווי תלמידים לטיפולים מקצועיים אישיים הנערכים בשעות הלימודים על פי תוכנית אישית
  • מעורבות פעילה בטיפוח קשר חברתי בין התלמיד/ה ליתר תלמידי הכיתה
  • דאגה לניקיון אישי של התלמיד/ה, ניקיון סביבתם ושלומם.
  • מעורבות בנעשה בבית הספר או בגן
  • טיפול והשגחה על התלמידים במהלך פעילויות שונות, בקבלתם בבוקר ובעלייתם להסעות בסוף היום.
  • סיוע למורה או הגננת בהכנת חומרים וציוד עזר לכיתה ולתלמיד/ה עצמם.

 

מעוניינים לקבל סייעת מהמערכת? אנחנו כאן כדי לסייע

עמותת קול הזכויות שמה לה למטרה להנגיש ולפשט מכלול של זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, כפי שמגיעות לכם בעבור כל אחד מהתחומים האפשריים. אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו להתייעצות, סיוע, תמיכה וליווי לתהליך מול בית הספר וקבלת שעות סייעת שיעזרו לילדכם במסגרת הלימודית. השאירו לנו פרטים ואנו נחזור אליכם בהקדם האפשרי.

תוכן עניינים