לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

סומאטי

להאזנה:

 

סומאטי (תסמונת בריקט) הוא סוג של הפרעה נפשית כרונית המתבטאת בכאבים פיזיים וזאת מבלי שהסובלים ממנה כיוונו לכאבים או רצו בהם באופן מודע, אך חשים בהם בעוצמה רבה. במאמר זה נגיש לכם פירוט מקיף אודות מקבץ ההפרעות הסומטיות ומאפייניהן, השלכות ומשמעות ההפרעה וכן הזכויות שנובעות ממנה.

 

מהו מצב סומאטי או הפרעה סומטית?

מצב סומאטי אובחן עוד בספריו ורשמיו של פרויד, שמצא קשר בין רגשות מודחקים שלא נפתרו בשלבי היווצרות התסביך, לבין ביטוי שקיים להם דרך מחושים גופניים. בכלליות, ניתן להצביע על שתי מערכות המתגמלות ומשמרות את התסמינים הסומאטיים: האחת היא תסמינים היסטריים (גמול ראשוני), המסייע להגנה על המודעות מפני הקונפליקט עמו היא הייתה אמורה להתמודד.

השנייה היא הימנעות התנהגותית מפעולות שונות הנתפסות כמאיימות (גמול משני), ביניהן הפרעות כאב, סומטיזציה ואף הפרעות המרה. למעשה, מצב סומאטי כשלעצמו, נחווה אצל הסובלים ממנו כנסיבות אורגניות – כלומר כאבים תכופים ונשנים, שהסיבה להם איננה נתפסת אצלם כפסיכולוגית אלא פיזית. את ההפרעות הסומטיות ניתן לחלק לשתי קבוצות: הפרעות של היסטריה והפרעות הכוללות עיסוק יתר.

 

הפרעות “היסטריה”

“היסטריה” הוא המונח הפרוידיאני המסורתי לתופעה הכללית, כאשר המדובר בפגיעה או שינויים בתפקוד הפיזיולוגי, המתבטאת למעשה דרך מספר הפרעות פסיכולוגיות:

הפרעות כאב – כאב נחשב לסימפטום המרכזי של סומאטי, לעתים יופיע עקב כאב ממשי בעת חבלה, אך יוסיף להתבטא גם כאשר תחושת הכאבים כבר הייתה אמורה לדעוך.

הפרעות סומטיזציה – מדובר בתסמינים שמופיעים במערכת העיכול, באיברי הרבייה ובמופעים נוירולוגיים שונים. קבוצת הפרעות אלה יחד עם הפרעות הכאב מאפיינות בעיקר נשים.

הפרעות המרה – קבוצה זו מכילה תסמינים פסיכולוגיים המתבטאים דרך בעיות בתפקוד תפיסתי ומוטורי, לרבות אובדן יכולת הדיבור, אובדן תחושה, עיוורון ועוד. גם הפרעה זו שכיחה יותר בקרב נשים.

סומאטי
סומאטי

 

הפרעות הכוללות עיסוק יתר

תחושות מוקצנות ואף שגויות, מקשות על התפקוד החברתי והמקצועי של הסובלים וזאת באמצעות שני סוגים עיקריים:

היפוכונדריה – פרשנות של תחושות באופן שגוי, כך שהן נתפסות כמחלה. מדובר בהפרעה דומה להפרעה סומאטית, אך בתוספת רמות חרדה גבוהות. בנוסף, מדובר בהפרעה בעלת שכיחות דומה אצל גברים ונשים.

הפרעה בדימוי הגוף – עיסוק מוגזם בפגם ממשי או מדומיין במראה החיצוני. הפרעה זו מתפתחת בדרך כלל בגיל ההתבגרות וככל שקיימת השוואה חברתית. גם הפרעה זו מאפיינת גברים ונשים במידה שווה.

 

כיצד מטפלים בהפרעה סומאטית?

כאבי ראש ושרירים, כאבי בטן, בחילות, אנרגיה ירודה ואף דיכאון וחרדה – מאפיינים כולם את המצב הסומאטי. לפיכך, הטיפול במחלה מיועד לשליטה וריסון עצמי בתסמיניה. הגישות הטיפוליות המקובלות הן טיפול התנהגותי-קוגניטיבי או פסיכותרפיה, בשניהם קיים עיסוק בשינוי דפוסים שליליים של תפיסות, מחשבות ודרכי התנהגות, שמשמרים ומתדלקים את התחושות הפיזיולוגיות.

חשוב להבהיר כי התסמינים של הפרעת הסומטיזציה רבים ואינם אופייניים: קוצר נשימה, צריבה בשתן, אמנזיה, בעיות בווסת ועוד יכולים להתבטא גם הם דרך ההפרעה. ולכן בהיעדר גורם רפואי פיזי שנמצא כגורם לתופעות אלה באופן חוזר ונשנה, מומלץ לגשת לאבחון פסיכולוגי לשלילה או לאישוש של הפרעה סומטית.

 

זכויות ילדים הסובלים מנכות סומאטית

כפי שציינו קודם, מצב סומאטי הוא שם כולל לטווח רחב של הפרעות, שעד לפני מספר שנים לא באו לידי ביטוי במכלול הזכויות האפשריות, בשל הכרה נמוכה בתופעה. המודעות מהשנים האחרונות, שיפרה משמעותית את מתן הזכויות לילדים עם צרכים מיוחדים בשל אבחונם כסובלים מסומטיזציה, כך שהם זכאים כיום לאבחון ולטיפולים במסגרת סל הבריאות הממלכתי, לרבות זכויות במס הכנסה ובביטוח הלאומי.

 

מצבים מזכים המוכרים כהפרעה סומטית

מכיוון שמדובר בטווח רחב של הפרעות, רשימת המצבים המוכרים איננה מצומצמת ולכן תכלול גם מחלות או תסמינים אחרים שהוכרו בשנים האחרונות בלבד כנכות סומטית:

  • מחלות מטבוליות שונות
  • פגיעות במערכת העצבים המרכזית לרבות מוגבלות שכלית-התפתחותית והפרעות נירולוגיות
  • פגיעות במערכת השלד הגורמות לפגיעה התפתחותית
  • מחלות הנקשרות לפגימה כרומוזומלית, כמו ניוון שרירים למשל
  • הפרעות על הרצף האוטיסטי
  • פגיעות באיברי חישה המלוות בקשיים נוירולוגיים
  • תסמונות גנטיות קשות לרבות אטקסיה טלאנגיקטאסיה או דיסאוטונומיה משפחתית

 

זכאות לנכות סומאטית לאחר הלידה

מלבד האבחון והטיפול בהפרעה הקיימת, חשוב להתחיל את תהליך ההכרה ודרישת הזכויות מבעוד מועד. על פי חוק בריאות ממלכתי, כל ילד או ילדה עם נכות סומאטית מאובחנת, זכאים לטיפול בלתי מוגבל המותאם לבעייתם באופן אישי וזאת עד שיגיעו לגיל 18, לעתים גם מעבר לכך.

 

זכויות רפואיות

כאמור, המצב הסומאטי מתקבל בדרגות חומרה ובמופעים מגוונים, כך שנדרש לכל הילדים הסובלים מכך אבחון מקצועי, שיבוצע דרך קופות החולים ובהתאם למקום בו המשפחה מבוטחת. בסיום האבחון, קיימת זכאות לטיפול רב תחומי בהתאם לבעיה הספציפית לרבות טיפולים רפואיים מגוונים, טיפולים פסיכולוגים, קלינאות תקשורת, פיזיותרפיה, עבודה סוציאלית, ריפוי בעיסוק ועוד.

כל אלה יהיו כאמור בחינם, ללא שום השתתפות עצמית, כאשר צוות רב-מקצועי ילווה את הילד עד לגיל 18. הצוות הרפואי המטפל יכלול פסיכולוג, עובד סוציאלי, מרפא בעיסוק, קלינאי תקשורת ומומחה בנוירולוגיית ילדים או לחילופין רופא המתמחה בהתפתחות הילד.

עקרונית, קיימת גם הזכאות לזמן המתנה מקסימלי בקביעת תורים במכון להתפתחות הילד וזאת בתוך 3 חודשים ממועד הפנייה לקביעת התור. כאשר זמן ההמתנה ממושך מעבר לכך, זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים קובעות כי הם זכאים לתאם טיפול פרטי ולקבל על כך החזר מהקופה וזאת בהתאם לתעריפים שקבע משרד הבריאות כלפי אותו מקצוע טיפולי.

 

זכויות במוסדות חינוך

ילדים עם נכות סומאטית סובלים מקשיים רבים, הגורמים לבעיות שילוב במערכת הרגילה. לפיכך, ניתן לפנות במקרים אלה לוועדת השמה שתפקידה לשלב ילדים בעלי צרכים מיוחדים במסגרות לחינוך המיוחד. מסגרות אלה מספקות מענה מותאם לילדים הסובלים מקשת של הגבלות, הפרעות ונכויות, לרבות קשיים דידקטיים או רגשיים, שמונעים מהם את השילוב בכיתות הלימוד הרגילות.

 

זכויות במס הכנסה ובביטוח הלאומי

תקנות המוסד לביטוח הלאומי קובעות כי ילדים שהוכרו כבעלי נכות סומטית זכאים לגמלת ילד נכה, המשולמת מידי חודש ובגובה שתואם את שיעור הנכות שנקבע בוועדה רפואית. ילדים בעלי נכות סומטית מוגדרים בחוק גם כנטולי יכולת – מצב שבגינו ההורים זכאים להטבות מס שונות, לרבות נקודות זיכוי והחזרים בשל החזקתו במוסד מיוחד או בשל לימודיו במוסד חינוכי מיוחד.

 

לסיכום:

הפרעות סומטיות נשענות על ספקטרום רחב של תופעות בעלות ביטוי פיזי, אם כי הבסיס להן יהיה נפשי, רגשי או פסיכולוגי. מכיוון שגם הסובלים מתסמונות גנטיות זכאים להכרה כבעלי נכות סומטית, ניתן יהיה להתחיל בקבלת הזכויות כבר מרגע הלידה ולפעול למיצוי מלא שלהן מכל הגורמים הרלוונטיים.

האבחון הרפואי הניתן במקרים אלה הינו בחינם, כחלק מסל הבריאות הממלכתי ולכן חשוב לגשת לטיפולים ולרופאים מומחים על מנת להתוודע לסוג ההפרעה ולדרכי הטיפול הספצפיות. עמותת קול הזכויות קשובה לכם, ההורים ומבינה את מציאות החיים הבלתי פשוטה שאתם בוודאי נמצאים בה.

אם ייתכן שילדכם סובל מהפרעה סומאטית, מביע קשיים רפואיים נטולי אבחנה או שקיבל אבחנה ברורה בנושא, תוכלו לפנות אלינו להתייעצות והכוונה בנוגע לזכויותיכם המלאות.

תוכן עניינים