לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

גמלה לילד מתמודד נפש

להאזנה:

 

קשה לחשוב על ילד שמוגדר כמתמודד נפש. כבר בגיל כה צעיר הילד מתמודד עם מורכבות בלתי רגילה. כהורים, ההתמודדות שלכם קלה לא פחות. אנו ב”קול הזכויות” נמצאים עבורכם, במתן מידע ויעוץ על זכויות הילד והמשפחה. במאמר זה תוכלו לקרוא על קבלת גמלה לילד מתמודד נפש ולהטבות נוספות להן אתם וילדכם זכאים.

 

הגדרת מתמודדי נפש

כיום מוגדרים בישראל כ – 250,000 איש מתמודדי נפש. מתמודדי נפש קרויים גם חולי נפש (מונח שהפך לסלנג בלתי נעים ולכן נעשה שוני במינוח). בקטגוריה זו נמנות מספר מחלות או ביטויים רגשיים והתנהגותיים. מקורן של המחלות וההתנהגויות הינו נוירולוגי או נפשי, לרוב שילוב ביניהם.

בעוד שחולי נפש רבים בגילאים המאוחרים הוגדרו כמתמודדי נפש לאחר הופעת המחלה בגיל מאוחר המעיד לרוב על רכישת המחלה מתנאים סביבתיים או חוסר איזון פיזי משמעותי, ישנם אנשים אשר ההפרעה שלהם היא מולדת.

 

סוגים של התמודדויות נפשיות

ישנם סוגים שונים של הפרעות נפשיות, חלקן ברות התמודדות ואף יכולות לחלוף וחלקן הן אינהרטיות וסביר להניח שלא יחלפו.

על מגוון המחלות כלולות:

גמלה לילד מתמודד נפש
גמלה לילד מתמודד נפש

 

הפרעה דו קוטבית

ידועה גם כמאניה דיפרסיה, שבה יש עליות וירידות חדות ברגש ובהתנהגות וניתוק מסוים מהעולם.

 

סכיזופרניה

מחלה הכוללת ניתוק מהמציאות ומצבי דמיון.

 

דכאון

זוהי תופעה שהפכה נפוצה מאוד בעולם המודרני, עתיר הגירויים והציפיות. רמות של דכאון אינן חייבות להיות מוגדרות כמחלה או כמצב כרוני, אלא יכולים ללוות תקופה מסוימת. אולם ברמות גבוהות ומצב רגשי לאורך זמן, אשר פוגע משמעותית בתפקוד יהיה מוגדר כהתמודדות נפשית.

 

הפרעת חרדה

חרדה ודכאון הם לרוב ביטויים זה של זה, אך אין הכרח בכך. מדובר על ביטויי חרדה והמנעות קיצוניים, ממצבים שיכולים להחשב כיומיומיים או שאינם מאיימים. חרדה ברמות גבוהות הפכה גם היא נפוצה בעשורים האחרונים בעולם המודרני.

 

הלם קרב

זוהי התמודדות נפשית רצינית המוכרת מאוד במדינת ישראל, שנרכשת לאחר השירות הצבאי. קושי של התמודדות הנפש עם מראות ומצבים שהופיע במסגרת הצבא או במלחמה.

 

הפרעת אישיות גבולית

מדובר על חוסר יציבות רגשית, ושינויים בתפיסה האישית המנטלית של האדם לגבי עצמו.

 

הפרעות אכילה

נוספו בשנים האחרונות תחת הקטגוריה של הפרעות נפש, שכן היום מקור הבעיה מוכר כמקור רגשי ומנטלי.

 

אבחון על ידי גורמי בריאות הנפש

אבחון של מתמודדי נפש נעשה על ידי אנשי בריאות הנפש לאחר שיחות מעמיקות ואבחונים מדוקדקים. אבחון של מחלה נפשית נעשה בעזרת ספר ה – DSM 5, ספר המפרט את כל מחלות הנפש הקיימות והמאובחנות, לרבות הקריטריונים המגדירים אותם. הספר עצמו מתעדכן כל כמה שנים. לצורך אבחון מחלת נפש יש חובה בהסתכלות פסיכיאטרית לצד אבחון רגשי.

 

ילד מתמודד נפש

לאור סקירת ההפרעות הנפשיות, לא קל לחשוב על ילד כמתמודד נפש. עם זאת, סימנים להפרעות נפשיות יכולים להתגלות בגיל צעיר מאוד, ולהתעצם ברמות משמעותיות עם הפיכת הילד למתבגר. גיל ההתבגרות הוא גיל מלא בשינויים פיזיולוגיים והורמונלים המשפיעים מאוד על הנפש והדימוי העצמי, ולכן מתבגרים נמצאים ברמת סיכון גבוהה. ילדים יכולים להוולד עם מחלות נפשיות אשר נחשבות לגנטיות.

במקרים אחרים הילד יכול לפתח תסמינים עקב טראומה שחווה. אם מסתכלים לדוגמה על המצב הבטחוני בישראל, ועל הגדרות של הפרעות חרדה ודכאון אזי ניתן למצוא קשר הדוק ביניהן והשפעתן היתרה על ילדים. חשוב לציין, לא כל ילד שמראה תסמינים דכאוניים בהכרח נושא הפרעה או מחלה.

 

טיפול בילד מתמודד נפש

טיפול בילד מתמודד נפש יכול להיות מורכב. מעבר להשגחה ולטיפול שלהם נזקקים ילדים נורמטיביים, ילדים עם הפרעה נפשית יכולים לגזול אנרגיות רבות מההורים ולעיתים מצריכים השגחה צמודה. זאת ועוד, שההתמודדות הנפשית לעיתים מתעתעת ודרך הטיפול או ההרגעה אינן ברורות.

 

מתן גמלה לילד מתמודד נפש

המדינה מכירה בקשיים של מתמודדי הנפש, ומעניקה גמלה חודשית עבורם לצורכי טיפול והתמודדות. להורים, גמלה זו יכולה להיות עזרה גדולה מאוד, ולהעניק עזרה נוספת עבור הילד. לצורך הגשת בקשה לגמלה, הילד צריך להיות מאובחן כמתמודד נפש. על האבחון להיות מקצועי וחתום על ידי פסיכיאטר ועל ידי פסיכולוג קליני. יש לבדוק שהרופאים המאבחנים מוסמכים ומוכרים על ידי הביטוח הלאומי.

 

אחוז זכאות באוכלוסייה לגמלה בקרב מתמודדי נפש

מתוך 250,000 מתמודדי הנפש בישראל, פחות מ – 50% מקבלים גמלה חודשית מהביטוח הלאומי.

הדבר נובע מארבעה סיבות עיקריות:

 

חוסר יכולת להתמודד

הגשת הבקשה לביטוח הלאומי דורשת הרבה מנהלות והתמודדות, שלא תמיד מתמודדי הנפש ומשפחותיהם מסוגלים לעמוד בה.

 

חוסר מודעות לזכויות

כאשר מדובר על ילדים, לא תמיד יש אבחון מדויק של המחלה, ולעיתים הוא לוקח שנים.

 

חוסר רצון בהכרה במחלה

כיוון שמדובר בילדים, לעיתים ההורים לא רוצים “לחרוץ את גורלם” ולהגדירם כבעלי נכות או מחלה נפשית בגיל צעיר, מתוך תקווה שהמצב ישתנה. לעיתים ההורים עצמם מכחישים את המחלה מתוך קושי להתמודד עימה.

 

עמידות המשפחות

משפחות חזקות ועמידות אשר לרוב יכולות להעניק תמיכה ללא קבלת גמלה חודשית.

 

גמלה לילד מתמודד נפש  – התנאים לזכאות

במידה וההורים פונים לבקשת גמלה, עליהם להוכיח את התנאים הבאים:

  • הילד מוגדר כמתמודד נפש – אבחון מפסיכיאטר מוסמך ופסיכולוג.
  • אחוז הנכות – הגדרה של אחוז הנכות לפי רמת ההפרעה (ההגדרה תנתן על ידי פסיכיאטר).
  • המלצה לטיפול תרופתי
  • מסמכים המעידים על אשפוז פסיכיאטרי במידה והיה כזה
  • אפוטרופוסות של ההורים
  • הילד תושב ישראל ומתגורר בישראל
  • הילד מתגורר עם משפחתו.

 

זכאות לאשפוז

במידה וילד מתמודד נפש נזקק לאשפוז פסיכיאטרי, ההורים יכולים להיות זכאים למימון האשפוז על כל מרכיביו, לרבות שירותי חינוך בבית החולים, טיפולים רגשיים וחוגים. זכאות לטיפול נפשי תנתן גם מחוץ לאשפוז עצמו, לאורך זמן. כמו כן יהיה הילד זכאי לסבסוד בתרופות שלו במידה ונמצאות בסל.

 

אנחנו כאן בשבילכם

לא קל לחשוב על ילד מתמודד נפש ועל ההורים הנדרשים לטפל ולהכיל. התמודדות נפשית היא מצב מורכב הדורש אנרגיה וטיפול מרובים מצד ההורים והמשפחה, ולא פעם כרוכים בויתורים. חשוב שתדעו את זכאותכם לקבלת גמלה מהמדינה. אנחנו ב”קול הזכויות” מספקים שירותי ייעוץ וליווי למשפחות לילד מתמודד נפש, אנחנו פה בשבילכם.

תוכן עניינים