לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

גמלה לילד עם לקויות מוטוריות

להאזנה:

 

אם אתם הורים לילד עם לקות מוטורית, חשוב שתדעו שאתם זכאים לקבלת גמלה מביטוח לאומי, וזאת לצד הטבות נוספות שיעזרו לכם לחסוך כסף רב. במאמר זה תוכלו לקרוא על הזכות לקבלת גמלה ולקבל מידע על השירותים הניתנים לילד עם לקויות מוטוריות. אנו ב”קול הזכויות” מספקים מידע וליווי לילד ולמשפחתו, וחשוב שתהיו מיודעים בזכויות שלכם. המשיכו לקרוא למידע על גמלה לילד עם לקויות מוטוריות.

 

מודעות חברתית לזכות לשוויון ולשילוב

מדינת ישראל מכירה בצרכים של החינוך המיוחד. בשנים האחרונות התגברה המודעות לחינוך מיוחד בקרב האוכלוסייה וזכות לשוויון מלא בקרב צרכים מיוחדים יחד עם הזכות לשילוב מלא. לצד המודעות הגוברת, נחקק “חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות”. חוק זה מגדיר את רפורמת השילוב באופן חוקתי, מגדיר את הזכאות של בעלי המוגבלות לקבלת הטבות ומעלה על נס את חשיבות ההכרה החברתית באוכלוסיות בעלות הנכות והמוגבלות.

 

מתן גמלה על ידי המדינה

מדינת ישראל מכירה באוכלוסיות בעלות המוגבלות ומטרתה החברתית הינה הגדלת השוויון והשילוב, אם כי עדיין החברה רחוקה משוויון מלא. לצד זאת, המדינה מכירה בצורך של בעלי מוגבלויות, וביניהם בעלי לקויות מוטוריות ונכות, במגוון טיפולים, בדיקות רפואיות, וציוד רפואי.

זו הסיבה שהמדינה מעניקה גמלה והטבות לבעלי המוגבלות, בכדי לאפשר להם לצרוך שירותים באופן טוב יותר. בגילאים הבוגרים, מודעת המדינה לאתגר שבמציאת עבודה מסודרת על ידי אוכלוסיות אלה, ומכאן הצורך הגובר בתמיכה כלכלית.

גמלה לילד עם לקויות מוטוריות
גמלה לילד עם לקויות מוטוריות

 

ילד עם לקויות מוטוריות

ילד עם לקויות מוטוריות, זקוק למגוון טיפולים, סיוע צמוד ושירותי חינוך מיוחד (גם אם משולב בחינוך הרגיל). רוב הילדים בעלי לקויות מוטוריות נולדו עם הלקות, ולכן ההתמודדות מוכרת להם עוד מלידה. אולם ישנם ילדים שהלקות תוקפת אותם בגיל מאוחר יחסית, בשל תאונה או בשל מנגנון פיזי פנימי המקריס את הגוף (למשל, קיימים מקרים בהם הילד “קורס” במהלך אימון ספורטיבי או פעילות, בשל שבץ לבבי המביא אותו לידי נכות מסוימת). ההתמודדות של הילדים אינה קלה, אולם טיפול נכון מגיל צעיר יכול להביא לשיפור ניכר בתפקוד של הילד בבגרותו.

 

שילוב ילד עם לקויות מוטוריות בחינוך הרגיל

כביכול, לקות מוטורית אינה אמורה להשפיע על התפתחות שכלית ולמנוע מהילד להתחנך בחינוך הרגיל, אך הצורך שלו בסיוע צמוד והקושי לתפקד באופן עצמאי בגילאים הצעירים עלול להקשות על קיום שגרה תקנית במוסד החינוכי, ועל כן יש לבחון כיצד יוכל להשתלב באופן מיטבי, ומהן זכויות הילד בחוק המחייבות את המוסד החינוכי בהנגשה.

 

זכאות ילד עם לקויות מוטוריות לקבלת גמלה

כדי להיות זכאי לקבלת גמלה חודשית מהמדינה (הניתנת על ידי הביטוח הלאומי), הילד עם לקויות מוטוריות צריך להיות מוגדר כבעל נכות. יש להגיש בקשה בביטוח הלאומי, בצירוף מסמכים רפואיים המעידים על בעיה ממשית בהתפתחות המוטורית.

 

ילד עם התפתחות מוטורית מאוחרת

אם מדובר בתינוק אשר לא אובחן כבעל לקויות מוטוריות, אך ניכר כי יש לו עיכוב מוטורי התפתחותי ממשי ייתכן ותהיו זכאים לגמלה מהמדינה, בצירוף חוות דעת רפואית הן מרופא מומחה והן מצוות פרא – רפואי האמון על התפתחות מוטורית של הילד. בנוסף תהיו זכאים לסבסוד בבדיקות ושירותי פרא – רפואי. כדאי לפנות אלינו בכדי לבדוק את הזכות שלכם לבקש בקשה לגמלה.

 

קביעת אחוזי זכאות

ישנן שלוש רמות של אחוזי זכאות לגמלה לילד עם לקויות מוטוריות. בהתאם לרמת הנכות, יוגדר סכום הגמלה (סכום זה קבוע עבור אחוזי הנכות ואינו משתנה מאדם לאדם).

 

50% נכות

מדובר על ילדים אשר יש להם יכולת תנועה ועצמאות מסוימת. יש להם לקות מוטורית אך אינם בעלי CP. כמו כן לרוב מדובר על ילדים בגילאים הבוגרים יותר.

 

100% נכות

מדובר על ילדים צעירים אשר הוכחו כבעלי לקויות מוטוריות, או על ילדים עם לקות פיזית משמעותית אשר מונעת מהם יכולות של תפקוד עצמאי ודורשת מגוון עזרים ומכשירים רפואיים.

 

188% נכות

רמה זו תוגדר כאשר לקויות מוטוריות יוגדרו בתור ההפרעה המרכזית, ואליה יתלוו לקויות נוספות או קשיים רגשיים מאובחנים.

 

גמלה לילד עם לקויות מוטוריות – תנאים לקבלתה

הגשת הבקשה לביטוח לאומי לקבלת גמלה לילד עם לקויות מוטוריות (המוגדר בביטוח הלאומי כבעל נכות), כוללת מסמכים המעידים על התנאים הבאים:

 

תושב ישראל

הילד תושב ישראל ומתגורר בארץ

 

מגורים

הילד מתגורר בבית המשפחה. במידה והילד מתגורר במוסד כגון הוסטל, תשלל זכאות ההורים לקבלת גמלה.

 

אפוטרופסות

ההורים הם האפוטרופוסים החוקיים של הילד.

 

הצגת מסמכים רפואיים

על ההורים להציג מסמכים רפואיים המעידים על לקות משמעותית אצל הילד, לרבות אחוזי הנכות. המסמכים צריכים להופיע בצורת אבחונים החתומים על ידי רופא התפתחותי, נוירולוג ולעיתים פסיכולוג קליני או שיקומי.

 

8 הטבות הניתנות בעקבות הגמלה

הכרה של המדינה בילד עם לקויות מוטוריות כילד בעל נכות באחוזים של 50% לפחות, מאפשרת קבלת סל הטבות, מעבר לגמלה החודשית.

ההטבות כוללות:

  1. שירותי חינוך מיוחד
  2. מגורים בהוסטל החל מגיל ההתבגרות (מגורים אלה שוללים את הזכאות לגמלה עבור ההורים)
  3. הסעות למוסד החינוכי
  4. ליווי למוסדות החינוך – מבית הילד ועד למוסד החינוכי
  5. סייעת אישית או כיתתית (כתלות בכיתה המוגדרת כחינוך מיוחד או ככיתה רגילה)
  6. מימון בדיקות רפואיות
  7. סבסוד מכשור רפואי ועזרי נגישות אישיים ולבית
  8. טיפולים פרא – רפואיים כגון פיזיותרפיה וריפוי בעיסוק

 

התמודדות הורים לילדים עם לקויות מוטוריות

להיות הורים זה מאתגר, על אחת כמה וכמה כשמדובר בהורים לילד עם לקויות מוטוריות. הדבר דורש הנגשה מלאה של בית המשפחה עבור צרכי הילד, מתן סיוע צמוד לילד, הדרכה שלו, החזקה מנטלית ועידוד, רכישת טיפולים ומציאת מסגרות מתאימות. משפחות שלמות לעיתים נמנעות מבילוי במקומות שאינם נגישים לילד.

גם ההורים והמשפחה זכאים להדרכת הורים וסיוע רגשי ומנטלי, בין אם על ידי גורמי טיפול רגשי, רווחה או גורמי פרא – רפואה. בשירות הפסיכולוגי העירוני (שפ”ח), תוכלו להגיש בקשה לליווי המשפחה וכך גם ברווחה. כמו כן המטפלים המלווים את הילד יוכלו לספק להורים הדרכה טובה.

 

כאן בשבילכם ב”קול הזכויות”

הורים לילד עם לקויות מוטוריות, אל תשארו לבד! צוות “קול הזכויות” יעניק לכם מידע מלא על הזכויות שלכם, ליווי, ייעוץ והדרכה אל מול הגשת הבקשה בביטוח הלאומי והוועדה הרפואית, סיוע ותמיכה למשפחה ולילד, אנחנו כאן בשבילכם.

תוכן עניינים