לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

גמלת ילד החולה בסוכרת נעורים

להאזנה:

 

אם אתם הורים לילד שחלה בסכרת נעורים, חשוב שתדעו שהוא זכאי לקבלת גמלה בגין המחלה והטבות נוספות מטעם המדינה. פנו לביטוח לאומי להבטחת קבלת הגמלה המגיע לו. במאמר זה תוכלו למצוא מידע על קבלת גמלה לילד החולה בסכרת נעורים. למידע אודות גמלת ילד החולה בסוכרת נעורים, המשיכו לקרוא את מאמר זה.

 

קול הזכויות עבור ילדים החולים בסוכרת נעורים

סוכרת נעורים היא מחלה כרונית ולא פשוטה בכלל, כשהיא גובה מחיר כבד בעיקר מילדים ובני נוער החולים בה. היא עלולה לשבש את שגרת החיים התקינה של אותם ילדים ונערים ולפגוע בפן הלימודי ובמרקם החברתי, בנוסף למורל של הילד. אנחנו בקול הזכויות נמצאים כאן עבור הילדים והוריהם.

אנו מספקים מידע ושירותי ליווי עבור המשפחות הזקוקות לעיתים קרובות לתמיכה וסיוע צמודים. אל תהססו לפנות אלינו. במאמר זה תוכלו להרחיב את הידע שלכם בדבר מתן הזכויות לילדים החולים בסוכרת נעורים.

 

סוכרת מסוג 1 ומסוג 2

סוכרת מוגדרת כמחלה אוטואימונית, כלומר מחלה כרונית פנימית שבה הגוף תוקף את התאים שלו עצמו. לכן מדובר במחלה כרונית שביטוייה יכולים להיות קשים, כאשר האתגר הרפואי הוא למצוא לה מרפא. מחלה זו מופיעה בשני ביטויים שונים: סוכרת מסוג 1, הקרויה גם סוכרת נעורים (עליה נדבר במאמר זה) וסוכרת מסוג 2, שהיא הסוכרת הנפוצה יותר באוכלוסייה, אשר הביטוי שלה נפוץ יותר בקרב האוכלוסייה המבוגרת.

בעוד סוכרת נעורים מוגדרת כסוכרת מולדת או סוכרת שהביטוי שלה הוא בשל פגם שנרכש בגיל צעיר, סוכרת מסוג 2 היא לרוב נרכשת בשל מאזן לא תקין של אכילה לא נכונה רוויה ברמת פחמימות וסוכרים גבוהה, והפחתה משמעותית בפעילות גופנית.

גמלת ילד החולה בסוכרת נעורים
גמלת ילד החולה בסוכרת נעורים

 

מהי סוכרת

במחלת הסוכרת ישנו חוסר איזון בכמויות הייצור של הורמון האינסולין, האמון על פירוק הגלוקוז בגוף. ההורמון הוא למעשה חלבון הנוצר בגוף, כשהבניה שלו מתבצעת על ידי פירוק של חומרים אחרים. הגוף אינו מייצר כמות מספיקה של אינסולין למען פירוק הגלוקוז. במקרים אחרים, כמות הגלוקוז הנצרכת גדולה מדי עבור כמות האינסולין הקיימת ובכך מפחיתה את יעילותו של האינסולין הקיים.

החומרים האחראים על הפירוק בפועל, הינם תאי בטא המצויים בתוך הורמון האינסולין. כשהכמות שלהם קטנה, יש להזריק תאים נוספים באופן מלאכותי. ההזרקה היא השיטה היעילה ביותר, כשלקיחת כדורים אינה מאפשרת לתאי בטא להספג באופן מספיק.

 

סוכרת מסוג 1

סוכרת מסוג 1 היא סוכרת הנעורים. היא קרויה כך כיוון שהיא סוכרת שמופיעה לרוב בגיל צעיר, בין שהילד נולד איתה או שהתפתחה אצלו מגיל ילדות כתוצאה מכשל פנימי בייצור האינסולין שאינו קשור בהכרח באכילת דברי מתיקה.

ילדים החולים במחלה זו, יידרשו להזריק לעצמם אינסולין באופן יומי, ולבצע בדיקות דם ובדיקות מקיפות על בסיס שבועי ולעיתים על בסיס יומי. מכאן שהמחלה יכולה לשבש פעילויות בילדות התקינה, בין אם בלימודים סדירים ובין אם ביציאה לפעילויות בחוץ.

 

עד כמה המחלה נפוצה בקרב ילדים

בישראל, סוכרת מסוג 1 נפוצה פחות מסוכרת מסוג 2. בשנה האחרונה, כ – 50,000 אנשים לקו במחלה, מתוכם 5,000 ילדים. המודעות למחלה זו והשפעותיה גדלות, ומערכות החינוך והבריאות יוצרות שירותים המתאימים לטיפול בילדים אלה. איתור מאוחר או טיפול לא נכון, עלול להביא את הילדים עד לרמת האשפוז, ולכן יש להכשיר אנשי צוות טיפולי וחינוכי שיוכלו לעזור לילדים על בסיס קבוע.

ילד החולה בסוכרת נעורים נדרש בנוסף לשמור על תזונה תקינה ובריאה ולהימנע מגירויים ודברי מתיקה, דבר מאתגר יותר בגילאים הצעירים ובקרב קבוצת השווים בבית הספר, ומכאן שהחינוך לתזונה נכונה ומודעות למחלה חשוב גם בקרב קבוצת השווים והתלמידים בכיתות בהם לומדים ילדים עם המחלה.

 

קבלת גמלה להתמודדות מיטיבה עם המחלה

ילד החולה בסוכרת נעורים נאלץ להתמודד עם אתגרים רבים ובשל כך גם משפחתו. הוא נדרש לטיפולים פיזיים ותמיכה מנטלית, יחד עם עזרה חינוכית – לימודית. לשם כך, מדינת ישראל, המכירה בחשיבות המחלה, מאפשרת לילד החולה בסוכרת נעורים לקבל גמלה שתעזור להתמודדות מיטבית עם המחלה. בנוסף לכך קיימים מגוון שירותים העומדים לעזרת הילד.

 

קבלת גמלה מביטוח לאומי

ילד החולה בסוכרת נעורים יכול להיות מוגדר כבעל נכות. על אף המילה המאיימת, זוהי הגדרה יבשה של הביטוח הלאומי המאפשרת לקבל גמלה בגין נכות. לשם קבלת הגמלה יש להצטייד במסמכים רפואיים המעידים על המחלה והאחוזים שבהם לוקה הילד. בנוסף מומלץ להוסיף המלצת רופא לקבלת גמלה או להמלצה לצורך בקבלת שירותים מקיפים לטיפול במחלה.

 

גמלת ילד החולה בסוכרת נעורים – זכאות לפי גיל

הזכאות לקבלת גמלה מוגדרת לפי אחוז הנכות המוגדר, אך גם לפי טווח גילאים.

 

גילאים 6 – 0

ילדים בגילאים אלה אשר הוגדרו כבעלי סוכרת נעורים, יקבלו גמלה כאילו היו בעלי מאה אחוז נכות. זאת כדי להבטיח השגחה של מבוגר, וטיפולים מידיים להתמודדות מוקדמת עם המחלה.

 

גילאים 18 – 6

בגילאים אלה, ילד החולה בסכרת נעורים יהיה רשאי לקבל גמלה בגובה של חמישים אחוזים. זאת מתוך אמונה בהתייצבות מסוימת של המחלה ומתן טיפול שוטף תואם ומאוזן, ובהתמודדות טובה יותר של המשפחה עם המחלה.

 

קבלת גמלה בשיעור גבוה יותר

ישנה אפשרות להגדיר גמלה באחוזים גבוהים יותר עבור הקטגוריה המבוגרת יותר של הילדים, במידה ויוכח כי הילד סובל מבעיה פיזית נלוות או להיותו שרוי בקושי רגשי או בחוסר יכולת להתמודד עם מצבי סיכון. הגמלה יכולה להגיע עד למאה אחוזי נכות.

 

קול הזכויות בהכנה וליווי לוועדה

לפני התייצבותכם בוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי, מומלץ להתייעץ במומחים המבינים בוועדות ויוכלו לכוון אתכם באופן הטוב ביותר לקבלת מירב הזכויות המגיעות לכם. אנו מציעים לכם את שירותינו בקול הזכויות בהכוונה וליווי בוועדה.

 

גובה הגמלה

גובה הגמלה משתנה בהתאם לאחוזי הנכות המוגדרים, לפי המפורט לעיל, החל משנת 2021. את הזכאות לגובה הגמלה ניתן לבדוק בנוסף במחשבון הביטוח הלאומי (באתר שלהם).

 

סכום עבור גמלה עבור 50% נכות

ילדים בגילאי 6 – 18, יהיו זכאים לקבל גמלה על סך 1,268 ש”ח.

 

סכום הגמלה עבור 100% נכות

ילדים בגילאי 0 – 6, או ילדים שהוגדרו ב100% נכות, יהיו זכאים לגמלה בסך 2,608 ש”ח. במידה והאחוז הוגדר כפחות מ – 100 אך מעל 50, יהיה הסכום היחסי בהתאם.

 

סכום הגמלה עבור 3 עילות זכאות

במידה ומדובר בילדים שמעבר לאחוזי הנכות המוגדרים לעיל, זכאים לאחוזי נכות נוספים או נלווים בשל המחלה, יוגדל סכום הגמלה ל – 4,773 ש”ח.

 

הטבות נוספות

מעבר לגמלה כספית, זכאי ילד החולה בסוכרת נעורים להטבות נוספות הניתנות על ידי המדינה:

  • ילד עד גיל 3, זכאי לשירותי חינוך במעון שיקומי
  • פטור ממס עבור הגמלה (כמו כן אסור לעכל את הגמלה).
  • תעודת נכות הכוללת בתוכה שירותים שונים עבור הילד הנכה.
  • ילדים הלומדים בבית ספר זכאים לשירותי סיוע אישי ולקבלת עזרה לימודית פרטנית
  • המשפחה זכאית לקבלת ליווי מעובד סוציאלי מטעם הרווחה בעיר המגורים
  • הילדים זכאים לבדיקות דם ובדיקות רפואיות שונות הניתנות באופן חינמי על ידי קופות החולים
  • זכאות לציוד רפואי, או להנחה ברכישה שלו, המשמש להזרקות ולמדידת דם.

 

לא נשארים לבד

במידה ואתם זקוקים למידע נוסף על גמלת ילד החולה בסוכרת נעורים, או אם אתם נתקלים בקושי מול הביטוח הלאומי או הרשויות, אתם לא צריכים להישאר לבד. פנו אלינו לליווי וייעוץ, אנחנו כאן בדיוק בשביל זה.

תוכן עניינים