לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

זכויות ילד עיוור

להאזנה:

 

זכויות ילד עיוור ניתנות להוריו במגוון גופים ציבוריים, מוסדיים וחינוכיים, אך הם נדרשים לגלות אודות זכויות אלו בעצמם ולפעול לקבלתן באופן יזום. כיצד עושים זאת ומה בדיוק מגיע? במאמר זה נפרט בנוגע לגורמים המרכזיים שבהם ניתנות הזכויות המתאימות.

 

יש לכם למי לפנות

אם הורות היא משימת חיים מאתגרת, הורות לילד או ילדה עיוורים מאתגרת פי כמה וכמה. כהורים לילדים בעלי ליקוי ראייה אתם נדרשים לפנות זמן וסבלנות רבים, להכיר בקשיים, לנהל שגרה ביתית אחרת, להשתמש בעזרים שמקלים עליכם ועל ילדיכם, לדעת כיצד מסתמכים על חושים אחרים או מתמודדים עם הסביבה. ובתוך כל אלו, קשה מאוד לרדוף אחרי הבירוקרטיה ולדרוש בקבלתן של זכויות ילד עיוור, כפי שמגיעות לכם על פי חוק.

אנו בעמותת קול הזכויות מבינים אתכם, את הקשיים שלכם ואת ההתמודדות הבלתי פשוטה עם ילד או ילדה עיוורים. אנו מלווים יד ביד הורים במסלול קבלת זכויותיהם מול המערכת (הרפואית, החינוכית ועוד) ומסייעים לכם לקבל את כל הזכויות שלכם ושל ילדיכם. מטרתנו היא שתקבלו כל מה שנדרש להתמודדות השגרתית שלכם ושל ילדכם ותאפשרו להם לקבל עזרה וחיזוקים מתאימים.

 

השירות לעיוור במשרד הרווחה והשירותים החברתיים

קבלת תעודת עיוור או לקוי ראייה ניתנת מטעם משרד הרווחה, בהתאם להגדרת ילדכם בהתאם לאחד התנאים הבאים:

  1. העדר ראייה מוחלטת וללא הבחנה באור
  2. חדות ראייה מקסימלית של 3/60 בעין הבריאה גם באמצעות משקפיים (כלומר שלא ניתן למנות אצבעות ממרחק של שלושה מטרים, גם עם משקפיים)
  3. צמצום שדה הראייה כאשר זווית הראייה המקסימלית היא של 20 מעלות בעין הבריאה.

 

תעודת העיוור מספקת זכויות שונות, הטבות, שירותי שיקום ותמיכה במסגרות מסוימות.

זכויות ילד עיוור
זכויות ילד עיוור

 

זכויות ילד עיוור במוסד לביטוח הלאומי

ילדים עיוורים וליקויי ראייה זכאים לקבל גמלת ילד עיוור בכפוף לקריטריונים דומים לאלו של משרד הרווחה (ואלו נובעים מההגדרה הבינלאומית לעיוורון), כמו חדות ראייה שווה או פחותה מ-6/60 בשתי העיניים ושדה ראייה של פחות מ-20 מעלות גם באמצעות משקפיים. ועם זאת, המוסד לביטוח הלאומי לא מספק גמלת ילד נכה לילדים בעלי ליקוי ראייה בעין אחת בלבד.

זכויות ילד עיוור בגמלת ילד נכה ניתנות מהביטוח הלאומי על ידי מתן קצבת נכות המשולמת החל מגיל 3 חודשים ועד גיל 18. שיעור הנכות הוא זה שקובע את גובה הקצבה ולכן הסכום המשולם משתנה ממקרה למקרה. שיעור הנכות נתון לשינוי ככל שילדכם חווה החמרה במצבו הרפואי.

ברגע שהוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי קובעת את שיעור הנכות, פקיד הביטוח הלאומי יאשר את שיעור הקצבה החודשית וזו תשולם לכם רטרואקטיבית, עד שנה אחורנית מקבלת אישור הוועדה וזאת בתנאי שמצב הראייה לא השתנה במהלך אותה שנה.

חשוב לציין שאם ילדכם נמצא במוסד שמספק שירותים סיעודיים ורפואיים, לא תהיו זכאים לגמלת ילד נכה וזאת מכיוון שהילד איננו בחזקתכם מבחינת ההוצאות, שכן הן חלות במקרה כזה על המדינה בלבד.

במשפחות שבהן שני ילדים זכאים לגמלת ילד נכה בביטוח הלאומי, הזכאות היא לגמלה של 150% בעבור כל ילד (שיעור נכות מוגדל). כמו כן, בקשות לקצבת נכות שנדחו מאפשרות לכם להגיש ערעור לוועדת עררים של המוסד לביטוח הלאומי. אם גם כאן בקשתכם נדחתה, ניתן לפנות לבית הדין לעבודה.

חשוב להבהיר גם שלא קיימת חפיפה בין גמלת ילד נכה בביטוח הלאומי ובין הזכאות לתעודת עיוור במשרד הרווחה. ולכן יש מקרים שבהם ילד בעל תעודת עיוור או ליקוי ראיה לא יקבל את הזכויות במוסד הלאומי או להיפך.

 

זכאות לקבלת קצבת ניידות

מלבד קצבת ילד נכה, המוסד לביטוח הלאומי יכול לספק גם קצבאות נוספות וביניהן תוספת שר”מ (שירותים מיוחדים) וכן גמלת ניידות לילד עיוור, המשולמת עקב מגבלת ניידות הילד שמצריכה מהוריו לשלם את הוצאות הנסיעות ולהחזיק רכב. גמלת הניידות כשלעצמה מעניקה הטבות נוספות לרבות זכאות להוצאת תג חנית נכה ופטור מתשלום אגרת רכב.

 

זכויות ילד עיוור במס הכנסה

מלבד הזכויות האישיות בביטוח הלאומי ומשרד הרווחה, נקבעו במס הכנסה גם זכויות הורים עם צרכים מיוחדים של ילדיהם. על פי סעיף 45 לפקודת המס, הורים שילדיהם בעלי עיוורון או לקות ראיה והם מתגוררים עמם בביתם (גם מעל גיל 18), זכאים לשתי נקודות זיכוי במס כל עוד הם מקבלים קצבת נכות ילד מהביטוח הלאומי.

נקודות זיכוי במס ניתנות בגין מגוון מצבים מזכים, כך שהורים זכאים לצבור נקודות זכות הן בשל מצבם הרפואי של ילדיהם, הן בשל לימודים במסגרת חינוך מיוחדת, הן בשל נקודות הניתנות להורים לילדים עד לגיל 18 והן בשל מצבים אחרים כמו הורות יחידנית, תשלום מזונות, שירות מילואים ועוד. נקודות אלו מצטברות ללא הגבלה ויכולות להגיע גם עד סכום אפס בתשלום המס השנתי.

 

זכויות ילד עיוור במשרד החינוך

משרד החינוך מפקח נכון להיום על למעלה מ-2,500 תלמידים ליקויי ראייה ועיוורים שלומדים במסגרות חינוך שונות. התמיכה של משרד החינוך נועדה הן לשיפור ההתמודדות העצמית של כל ילד והן לשיתופו במסגרת החברתית מתוך הבאה לשיפור איכות חייו.

זכויות ילד עיוור מאגף החינוך ניתנות מגיל 3 ועד סיום התיכון, בכפוף לשני קריטריונים:

  • הלקות אינה ניתנת לתיקון באמצעות משקפיים וזאת על פי אבחנה מרופא עיניים, שמולאה בטופס ייעודי ממשרד החינוך שעליו להשלים.
  • תפקודי הראייה הקיימים מצריכים תמיכה לימודית וחברתית. תפקודי הראייה הללו אובחנו ונקבעו בהערכת תפקוד שבוצעה במוסד החינוכי שבו התלמיד נמצא.

 

הסיוע הניתן לילדים עיוורים הוא סייעות, התאמות מיוחדות בתנאי ההוראה והלימוד, הסעות למסגרת החינוכית וממנה, הארכת שנת הלימודים, ארוחות ומתן שירותים טיפוליים. בנוסף, מנגיש משרד החינוך אמצעים טכנולוגיים שונים המשמשים את התלמידים באופן שגרתי, לרבות מחשבים בעלי תוכנות דיבור והקראה, מקלדות ברייל ועוד.

 

זכויות נוספות לילדים עיוורים

מלבד הזכויות המפורטות במאמר זה, ילדים עיוורים שברשותם תעודת עיוור זכאים גם להטבות ולהנחות נוספות המשתנות בהתאם למקום המגורים ותנאי קבלת הזכויות. כך למשל ניתנת הנחה לבעלי תעודת עיוור בתשלום חשבונות הארנונה, בשיעור משתנה להחלטתה של כל רשות מקומית. הטבות נוספות הן הנחה בתשלום השימוש בקו טלפון של בזק, פטור מתור, זכאות להנגשה במקומות מסחריים וציבוריים ועוד.

 

מלווים אתכם מול המערכת

זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים ניתנות בעבור שורה של מצבים שבהם קיים קושי תפקודי ברמה מסוימת. ברור לכל כי ילדים עיוורים נתקלים בקשיים תפקודיים קשים ולכן יש לעשות את הכל על מנת לאפשר להם לצמצם את הפערים ולהשתלב במרקם החיים בדרך הטובה ביותר. לליווי ולהכוונה בקבלת מלוא הזכויות שמגיעות לילדכם ולכם ההורים, פנו אל קול הזכויות ונעמוד לרשותכם תמיד.

תוכן עניינים