לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

החשיבות של אבזור רכב ילד נכה עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך

להאזנה:

 

רכב שמותאם לצורכי ילדכם הוא בעל חשיבות עצומה בכל הנוגע להתניידות והשמירה על שגרת חייו. יחד עם זאת, רכב כשלעצמו איננו תמיד מספיק ועליו להיות מאובזר כדי לאפשר נסיעה נוחה ובטוחה תוך שמירה על בריאותו של ילדכם. במאמר זה נתייחס אל אבזור רכב ילד נכה כסוגייה מרכזית בהטבות של גמלת הניידות ונסביר כיצד מאבזרים בפועל את הרכב.

אבזור רכב ילד נכה עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך היא נושא חשוב בישראל, כמו גם במדינות רבות אחרות בעולם. לילדים עם אוטיזם יש צרכים ייחודיים הדורשים ציוד מיוחד והתאמות ספציפיות לטווח המוגבלויות מהם הם סובלים. כחלק מאותן זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים והאבזור המיוחד, יש לקחת בחשבון שיקולים רבים לרבות שיקולים משפטיים וכלכליים.

 

מהו רכב נכה?

רכב נכה הוא אותו רכב שמשמש אתכם ואת ילדיכם בהתניידות ממקום למקום, תוך שמשולבים בו התקנים ואמצעים שונים המיועדים לנסיעת נכים. הדוגמה הנפוצה היא של רכבים המותאמים לכיסא גלגלים, בהם קיים מתקן הרמה לכיסא הגלגלים. דוגמאות אחרות יכולות להיות למשל מערכת היגוי מותאמת, מושב עם חיבור לחמצן בתוך הרכב ועוד מגוון פתרונות המותאמים לצרכים המדויקים של כל אדם – ילד או מבוגר.

 

מתי ולמי מגיע רכב נכה?

כדי להיות זכאים לרכב נכה תצטרכו תחילה להגיש בקשה לגמלת ניידות עבור ילדכם. את הגמלה אתם יכולים לקבל אם כבר יש בבעלותכם רכב או שאתם מתכננים לרכוש אחד. ילדים עם צרכים מיוחדים עשויים להיות זכאים לגמלה במידה ונקבעו להם 80% אחוזי מוגבלות בניידות ומעלה. כמו כן הם יהיו זכאים לה רק אם מונה מטפל או בן משפחה להיות “מורשה נהיגה” שלהם.

לאחר שילדיכם ייקבלו את גמלת הניידות, תוכלו לבקש את שאר ההטבות שהיא כוללת בתוכה, כמו גם את אלה שמתייחסות לאיבזור הרכב ועליהן נפרט בהמשך.

 

אבזור רכב ילד נכה במסגרת גמלת ניידות

כל נכות מקנה סוג אחר של זכויות לעניין אבזור הרכב. ההחלטה על האבזור המדויק שמגיע לילדכם נקבעת למעשה על ידי המכון הרפואי לבטיחות בדרכים, כך שפרמטרים שונים כמו גובה הילד, מידת כיסא הגלגלים שלו או אפילו מתן הטיפול המיועד לו במהלך הנסיעה, יילקחו בחשבון בקבלת ההחלטה.

אבזור רכב ילד נכה
אבזור רכב ילד נכה

 

להלן מספר אמצעי אבזור רכב ילד נכה שעשויה להתקבל לגביהם זכאות:

  • אבזור המשמש להעלאת כיסא הגלגלים מהרכב והורדתו, כגון: מעלון, רמפה ומנופון וכן אמצעים למעבר מכיסא הגלגלים למושב הרכב ו”קופסת אחסון” אווירודינמית לאחסון כיסא הגלגלים במהלך הנסיעה.
  • אבזור לפי הטיפול הרפואי שהילד זקוק לו כמו מתקן לעיגון אביזרים רפואיים, (למשל בלון חמצן או מערכת תמיכה נשימתית).
  • התקנה של מיטת טיפול (למשל להתקפי אפילפסיה).
  • אביזרים לנהיגת נכה ברכב (ככל שמדובר במי שיש ברשותו רישיון נהיגה) כמו דוושת גז לרגל שמאל, מנגנון יד, התאמת מושב הנהג והפיכתו לבעל בסיס חשמלי, תפוח על גלגל ההגה, צופר, עמעם אורות, מתזים ומגבים במהירויות מגוונות ועוד.
  • אבזור נוסף לפי צרכי הילד כמו תומך מותניים, תומך ראש, תומך גב, חגורת בטיחות מוצלבת, מושב אורטופדי, נעילת כיסא גלגלים, מדרגה חשמלית ועוד.

 

זכויות גמלת הניידות

הוריו של ילד נכה בעל מוגבלות בניידות יכולים לקבל, כחלק מהטבות גמלת הניידות, קצבת ניידות חודשית והטבות נוספות כמו הלוואות לרכישת רכב מותאם לצרכי הילד, או הלוואות לרכישת אבזור מיוחד שצריך להתקין ברכב. נפרט את ההטבות שעוסקות באופן ממוקד בסוגיית אבזור רכב ילד נכה:

 

הלוואה לרכישת רכב נכים עם אבזור מיוחד

אם אתם צריכים לרכוש רכב נכים, תוכלו לקבל הלוואה בגובה של 80% ללא מיסים ממחיר הרכב. במידה ואתם מחליפים רכב נכים אחד באחר, גובה ההלוואה יהיה ההפרש בין הרכב הקודם לרכב החדש (אך לא יותר מ80% ממחיר הרכב החדש). הטבה זו איננה חד פעמית ואפשר להשתמש בה ככל שהחלטתם להחליף רכב. בתום 5 שנים ההלוואה תהפוך למענק.

 

הלוואה לרכישת אביזרי ניידות ברכב נכה

אם אתם מבקשים לרכוש רק את אביזרי הניידות לשם אבזור רכב ילד נכה, תוכלו לקבל הלוואה המיועדת לכך. ההלוואה היא בגובה של 95% מסכום האבזרים, כולל העלות של התקנתם ברכב לפי מחירון אבזור שקבע המוסד לביטוח לאומי. לשם קבלת ההלוואה, על האביזרים להיות חדשים ויש לבטח אותם. גם הלוואה זו תהפוך למענק לאחר 5 שנים.

 

החזרי הוצאות עבור אביזרי ניידות ברכב פרטי

אם אתם רוכשים אבזור לרכב פרטי שלא הוגדר כרכב נכה, תוכלו לקבל החזרים עבור תשלומי הקנייה של האביזרים ושל התקנתם ברכבכם. בדומה להלוואת אבזור רכב נכה, גם כאן תוכלו לקבל החזרים בגובה של 95%. ההבדל הוא שעל מנת לקבל הטבה זו עליכם להגיש את הבקשה למימושה בתוך חצי שנה מהיום בו האבזור הותקן ברכב.

 

סכומי קצבת הניידות לרכב נכה מאובזר

קצבת ניידות משולמת למי שנמצא זכאי לגמלת ניידות ובשיעור משתנה לפי פרמטרים שקבע המוסד לביטוח לאומי כמו גודל הרכב המדובר, מי הנהג ומה הם אחוזי הניידות. במקרה של רכב נכה בעל אבזור מיוחד, השוני מתמקד באחוזי הניידות. כך לדוגמה, אבזור רכב ילד נכה יזכה בקצבה חודשית של 2,583 ₪. אם נקבע בוועדה הרפואית כי הילד זקוק לכיסא גלגלים ומשתמש בו, הקצבה שלו תהיה בסך 4,204 ₪ בחודש.

לעומת זאת, אם ברכב קיים מתקן הרמה לכיסא גלגלים בלבד, סכומי הקצבה משתנים:

לבעלי רכב עד 1,300 סמ”ק – קצבה בסכום של 1,786 ₪

לבעלי רכב עד 1,800 סמ”ק – קצבה בסכום של 2,492 ₪

לבעלי רכב עד 2,000 סמ”ק – קצבה בסכום של 2,600 ₪

לבעלי רכב מעל 2,000 סמ”ק – קצבה בסכום של 3,211 ₪

 

מימוש הזכאות לרכב נכה מאובזר

שלב 1 – תביעת גמלת הניידות

יש לעבור וועדה רפואית בלשכת הבריאות לצורך קביעת אחוזי הניידות. כאמור, רק מי שנקבעה להם הגבלה בניידות בשיעור של 80% יהיו זכאים לגמלה וליתר הזכויות הנובעות ממנה. במהלך הבדיקה ייקבע בנוסף הצורך/ ההזדקקות לכיסא גלגלים והשימוש בו, מכוחו יהיה ניתן לאבזר את הרכב באמצעים המתאימים וגם לפעול למתן קצבאות נוספות מהביטוח הלאומי כמו נכות כללית, ילד נכה, שר”מ או שיקום.

 

שלב 2 – בקשה למימוש הזכויות מהביטוח הלאומי

משהחלטת הוועדה התקבלה (דרך הדואר) והיא מזכה בגמלה וההטבות הרלוונטיות, יש להעביר למחלקת הניידות טופס הכולל את כל הזכויות שמגיעות לכם, לרבות הבקשה להלוואה עומדת, סיוע במימון האבזור ואף בקשה ללימודי נהיגה על רכב לאביזרים מיוחדים. הזכאות לכל הטבה תיבחן והתשובות יישלחו אליכם על כך בדואר.

 

שלב 3 – פנייה למכון הרפואי לבטיחות בדרכים

אם ישנו צורך ברכב בעל נפח מנוע גדול מזה שאושר ע”י הביטוח הלאומי, או לחילופין ברכב מסחרי, תקבלו הפנייה למכון הרפואי לבטיחות בדרכים. גוף זה אחראי גם על בחינת כשירותו של נהג הרכב ועל קביעת רשימת הגבלות הנהיגה. בהתאם להגבלות הנהיגה יהיה על נהג הרכב ללמוד לנהוג ולתפעל אותו, בסיום לימודיו יונפק לו רישיון נהיגה חדש שמכיל הן את מגבלות הנהיגה והן מפנה לוועדה נוספת בה יוחלט על גודל הרכב.

ועדת גודל הרכב תקבע את סוג הרכב המתאים ביותר (כהמלצה) ואת רשימת האביזרים המתאימים שיש להתקין (כחובה). את ההמלצה לגבי סוג הרכב אפשר לשנות ולשדרג, כל עוד ניתן להתקין בפנים את כל אבזור הרכב המחייב שנקבע. כמובן שכל שדרוג מעבר למה שאושר בוועדה הינו באחריות עצמית שלכם ועל חשבונכם.

כעת כל שנותר הוא להעביר את תוצאות וועדת גודל הרכב למחלקת הניידות ולקבל ממנה את האישור הסופי לרכישת הרכב והתקנת האבזור המתאים לו.

 

שיקולים ואתגרים לפני רכישת אבזור רכב ילד נכה עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך

בישראל קיימים מספר חוקים ותקנות להגנה על זכויותיהם של ילדים עם מוגבלות אשר מחייבים להנגיש את המרחבים והשירותים הציבוריים ליחידים עם מוגבלויות. לכן, גם כאשר מדובר על אבזור רכב ילד נכה עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך עשויים להיות שיקולים משפטיים נוספים שצריך לקחת בחשבון. לדוגמה, בישראל, כל השינויים ברכב חייבים את אישור משרד התחבורה לפני שניתן לבצעם. מצב זה יכול ליצור מחסומים נוספים עבור הורים ומטפלים שמחפשים למצוא פתרונות שונים עבור הילד.

בנוסף לשיקולים המשפטיים, ישנם גם שיקולים כלכליים בכל הנוגע לאבזור הרכב. שינויים אלה עשויים להיות יקרים, וחברות ביטוח מסוימות עשויות לסרב לכסות את עלות השינויים הללו, ולהשאיר את המשפחות לשאת בנטל ההוצאות הללו בעצמן. למרות האתגרים הללו, חשוב שהורים ומטפלים יפעלו למען זכויותיהם של הילדים ויפנו למרכזים ולמקומות הנכונים על מנת לטפל ולקבל את מירב המידע לגבי  זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים.

 

איך ניתן לרכוש אבזור רכב ילד נכה עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך ומה יתרונותיהם?

אבזור רכב ילד נכה עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך הינו בדרך כלל נושא אשר מטופל על ידי הורי הילד או האפוטרופוס החוקי. תהליך הרכישה וההתאמה עשוי לנבוע ולהיות פועל יוצא משיחות עם איש המקצוע הרפואי, כמו רופא הילדים או המרפא בעיסוק, לאחר שהם זיהו את האתגרים איתם מתמודד הילד והשינויים הספציפיים הנדרשים לו כדי להתמודד איתם, במיוחד כאמור במהלך נסיעות ארוכות. לאחר זיהוי השינויים והאמצעים הדרושים, ההורים או האפוטרופוסים החוקיים יכולים לעבוד עם חברה מוסמכת שזה תחום התמחותה, כדי להתקין את האביזרים. חשוב לציין כי כל השינויים ברכב בישראל חייבים באישור משרד התחבורה כך שהמשמעות היא שהחברה המבצעת את השינוי ברכב חייבת לקבל את האישורים וההיתרים הנדרשים לפני שתוכל להתחיל בתהליך ההתקנה.

במקרים מסוימים, ההורים או המטפלים יוכלו לקבל סיוע כספי שיעזור לכיסוי העלות של שינויים אלה. המוסד לביטוח לאומי מעניק מגוון הטבות ושירותים לאנשים עם מוגבלות, לרבות סיוע כספי להורים לילדים נכים. בנוסף, בישראל פועלים מספר ארגונים ללא מטרות רווח המספקים תמיכה ומשאבים למשפחות של ילדים עם מוגבלות. כך שכדאי מאד לוודא על אילו אביזרים ושינויים מדובר ואז להתחיל לפעול למען עזרה כספית לרכישתם והתקנתם.

 

היתרונות הגלומים באבזור רכב לילד נכה עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני עד נמוך

ישנם סוגים רבים ומגוונים של אמצעים שנועדו למען אבזור רכב ילד נכה עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך לרבות מושבים מיוחדים לרכב, רתמות וחגורות בטיחות, כמו גם ציוד לטיפול חושי, כגון שמיכות מיוחדות, אוזניות מבטלות רעשים וצעצועים חושיים מרגיעים. היתרונות הגלומים באביזרים אלה הוא ביכולתם לשפר את הבטיחות והנוחות של הילדים הנוסעים ברכב. כך לדוגמה, מושבים ורתמות מיוחדים לרכב יכולים לסייע במניעת פציעות במקרה של תאונה, בעוד שציוד לטיפול חושי יכול לעזור להפחית חרדה וגירוי יתר במהלך הנסיעה. בנוסף, מכיוון שנהג הרכב יכול להיות בטוח שהילד רגוע ובטוח, הוא יוכל להסב את תשומת ליבו לנושאי הנהיגה בלבד, ובכך לתרום לבטיחות הנוסעים והנסיעה באופן כללי.

 

סיוע במימוש הזכאות לאבזור רכב לילד עם אוטיזם בתפקוד נמוך-בינוני

אם יש לכם ילד בעל אוטיזם בדרגת תפקוד נמוך-בינוני, כדאי שתהיו מודעים לאפשרות לקבלת ליווי והדרכה בתהליך מימוש זכאותכם לאבזור הרכב בהתאמה לצרכי ילדכם.

עמותת קול הזכויות מספקת להורים לילדים עם אוטיזם ברמה נמוכה-בינונית, ליווי מקיף והדרכה בנוגע למיצוי זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים מול רשויות המדינה השונות.

אם אתם מתקשים לממש את זכאותכם לאבזור הרכב בהתאמה לצרכיו המיוחדים של ילדכם, כדי שתוכלו להשיג את המימון הנדרש כדאי להתייעץ עם הצוות המקצועי בעמותה ולקבל הדרכה מתאימה.

 

התהליך מורכב וארוך, אך אתם לא לבד

במאמר זה התייחסנו לסוגיית אבזור רכב ילד נכה על מכלול התנאים המזכים, האפשרויות וההטבות הנובעות מכך. יחד עם זאת, אנו מבינים כי זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים אינן כה פשוטות למימוש, בייחוד לעניין קצבאות הניידות וההטבות שלהן, העוברות דרך כמה וכמה גופים בירוקרטיים מורכבים מאוד בדרך.

על מנת לממש זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, תוכלו לפנות אלינו לעמותת קול הזכויות לליווי ותמיכה מלאים בתהליך. פנו אלינו ונשמח לסייע.

תוכן עניינים