לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

תהליך לקבלת גמלת ניידות עבור ילד עם צרכים מיוחדים

להאזנה:

 

כהורים לילד עם צרכים מיוחדים, אתם עשויים להיות זכאים להטבות שונות שייקלו עליכם ועל ילדכם, כמו לדוגמה גמלת הניידות, המגיעה בנוסף לקצבה החודשית עם סל הטבות חיוני וחשוב. במאמר זה נפרט כל מה שצריך לדעת על תהליך לקבלת גמלת ניידות עבור ילד עם צרכים מיוחדים ועל הזכויות המיוחדות שנובעות ממנו.

 

מהי גמלת ניידות?

גמלת ניידות בעיקרה, היא קצבה חודשית המשולמת להורים לילדים שמוגבלים בהתניידותם העצמאית, בין אם באופן זמני ובין אם לצמיתות. הניידות מתייחסת למי שרגליהם אינן מתפקדות לצורך התניידות עצמאית ומאפשרת הלכה למעשה סכום כספי שצפוי להקל בנושא.

יחד עם גמלת הניידות, מתקבלות עוד שורה של זכויות והטבות אפשריות וביניהן הלוואה עומדת לרכישת רכב, מימון לרכישת אבזור התניידות ואבזור מותאם בכלי הרכב, שירותי גרירה, קבלת תג נכה, פטור מתשלום אגרת רישוי שנתית ועוד. בהמשך המאמר נתמקד בעיקר בתהליך להכרה בהגבלת הניידות ממנו צומחות הזכויות ולכן מומלץ להרחיב על סל ההטבות הקיים במאמרים הנוספים אצלנו באתר.

 

סכום הקצבה חודשית

קצבת הניידות החודשית למחוסרי רכב (דהיינו, גם ילדים) עומדת על סך של 2,364 נכון לשנת 2022. אלא שסכום זה מהווה את הקצבה הבסיסית שעשויה להשתנות, כל עוד נמצא כי הילד זכאי לרכב מותאם, או על פי סוג האבזורים המצויים בתוך אותו רכב.

כך לדוגמה, ילדים שברשות הוריהם רכב בעל מתקן הרמה לכיסא גלגלים בנפח מנוע עד 1,300 סמ”ק, יהיו זכאים לקצבה חודשית של 1,789 ₪. לעומתם, ילדים שלהוריהם קיים רכב המשמש לצרכיהם בנפח 1,800 סמ”ק, זכאים לקצבה בסך 2,364 ₪.

תהליך לקבלת גמלת ניידות עבור ילד עם צרכים מיוחדים
תהליך לקבלת גמלת ניידות עבור ילד עם צרכים מיוחדים

 

קצבאות גמלת הניידות מעודכן לשנת 2022

בטבלה הבאה תוכלו לראות את סכומי קצבאות הניידות לילדים. סכומים אלה משתנים משנה לשנה על פי מחירי הדלק, עלות ביטוחי הרכב, תעריפי תיקוני רכבים ואחזקת רכבים:

גודל הרכב ילד שמשתמש בכיסא גלגלים ילד שאינו משתמש בכיסא גלגלים ילד שזקוק למתקן הרמה לכיסא גלגלים
עד 1,300 סמ”ק 1,704 ש”ח 1,704 ש”ח 1,786 ש”ח
עד 1,800 סמ”ק 2,360 ש”ח 2,360 ש”ח 2,492 ₪
עד 2,000 סמ”ק 2,464 ש”ח 2,464 ש”ח 2,600 ₪
מעל 2,000 סמ”ק 3,043 ש”ח 3,043 ש”ח 3,211 ₪
רכב עם אביזרים מיוחדים 3,583 ש”ח

 

תהליך לקבלת גמלת ניידות עבור ילד עם צרכים מיוחדים מא’ ועד ת’

מי זכאי לקבלת גמלת ניידות?

  • תושבי ישראל
  • ילדים שגילם 3 שנים ומעלה (במקרים של שני אחים בעלי צרכים מיוחדים, אפשרי שאחד מהם יהיה זכאי לקצבת הניידות גם מתחת לגיל זה) ועד גיל 67 שנים (גיל הפרישה מעבודה).
  • בקרב ילדים בלבד (3-18) – קביעת הגבלת ניידות בשיעור של 80% ומעלה על ידי וועדה רפואית במשרד הבריאות בשל אחד מהמצבים הבאים: שיתוקים, קטיעות, קשיונות, נקיעות, מפרקים מדומים, הגבלת כושר תנועת המפרקים ברגליים או החלפתם, קיצור גפה, תהליך אי–ספיקה הקפית בעורקי הרגליים, הפרעות במערכת כלי הלימפה, מומים מלידה, קומה נמוכה.
  • בקרב ילדים בגירים (מעל 18) – קביעת הגבלת ניידות בשיעור של 40% לבעלי רישיון נהיגה תקף, או לחילופין שיעור של 60% למי שאינם בעלי רישיון תקף.
  • מקבלי קצבת שירותים מיוחדים בשיעור של 100%
  • מי שהוועדה הרפואית קבעה לגביו כי הוא זקוק לכיסא גלגלים ומשתמש בו

 

תהליך לקבלת גמלת ניידות – בקשה לוועדה רפואית

הוועדה הרפואית הקובעת את הגבלת הניידות על פי המקרה היא וועדה מטעם משרד הבריאות. וועדה זו תקבע הן את שיעור ההגבלה והן את הצורך והשימוש בכיסא גלגלים. כדי לקבל זימון לוועדה, יש לפנות ללשכת הבריאות המחוזית באזור מגוריכם ולמלא (ידנית או באופן מקוון באתר) טופס “בקשה לבדיקה רפואית”.

לטופס זה עליכם לצרף את כל האישורים הרפואיים שמעידים על הבעיה הקיימת ברגליו של הילד (או מצבו הרפואי המצדיק התניידות, כמו לדוגמה במקרה של ילד מונשם). במידה והילד משתמש בכיסא גלגלים, יש לצרף גם אישור רפואי שהילד אכן זקוק לכיסא וקבלה על רכישתו של אותו כיסא. אם קיים קושי להגיע עם ילדכם לוועדה, תוכלו לציין בטופס הבקשה שאתם מעוניינים שהדין יתקיים בלעדיכם.

 

מעבר הוועדה הרפואית עצמה

לדיון שיתקיים בוועדה הרפואית יש להגיע עם תעודת זהות כולל ספח הרישום של ילדכם. תחילה תתבקשו להציג את כל המסמכים הרפואיים שהבאתם איתכם. שימו לב שעל המסמכים להיות מקוריים או חתומים על ידי עורך דין במידה והם לא. בהמשך ילדכם יעבור בדיקה גופנית במידת הצורך.

התשובות מהוועדה (בדומה לאלו שמתקיימות במוסד לביטוח הלאומי או משרד הביטחון) אינן מתקבלות על המקום. הן יגיעו בדרך כלל בפרוטוקול מסודר בדואר בתוך חודשיים מיום הוועדה. פרוטוקול זה יכיל את מהלך הדיון שהתקיים וכן את ההחלטה שנקבעה בנוגע לילדכם.

אם הוועדה קבעה הגבלת ניידות בשיעור של 80%-100% (כאמור, לילדים בני 3-18), יהיה ניתן להתקדם בתהליך למימוש הזכויות הנובעות מכך. אם נקבעה הגבלת ניידות בשיעור של 40% ומעלה (לילדים שגילם מעל 18), יהיה ניתן להתקדם בתהליך למימוש הזכויות גם כן.

 

תביעה לגמלת ניידות

כעת יש לגשת למוסד לביטוח הלאומי עם פרוטוקול הוועדה בו מפורטת זכאותכם. עליכם למלא טופס תביעה שמספרו 8200 ושנקרא: “תביעה להטבות על פי הסכם ניידות” ולהעבירו בדואר או באופן מקוון אל הסניף הרלוונטי למחוז מגוריכם. יש לצרף לטופס את כל המסמכים הרפואיים שהוגשו לוועדה הרפואית ואיתם גם ניירת רפואית חדשה, אם ילדכם אושפז או נבדק לאחר הוועדה.

בנוסף, צרפו אל הבקשה גם צילום של רישיון הרכב, ביטוח מקיף ורישיון הנהיגה של מורשה הנהיגה של הילד. נוסף על אלו יש לצרף לבקשה גם אישור מהמוסד החינוכי בו לומד ילדכם. גם הפעם יהיה עליכם להמתין לתשובת הביטוח הלאומי שבה יפורטו כל התנאים המזכים לגביכם.

 

אפשר לערער!

חשוב שתדעו, בכל שלב בקיומו של תהליך לקבלת גמלת ניידות עבור ילד עם צרכים מיוחדים אתם יכולים לערער אם אתם מאמינים שלא קיבלתם את התשובה שמגיעה לכם. על החלטת הוועדה הרפואית אתם רשאים לערער בתוך חודשיים, ועל החלטת ביטוח לאומי לגבי גמלת הניידות בתוך שנה.

 

הוועדה לגודל הרכב במכון הרפואי לבטיחות בדרכים

עם ההחלטה מהמוסד לביטוח הלאומי, דרככם טרם הסתיימה וכעת יש לפנות לתיאום דיון בוועדה לגודל הרכב במרב”ד, שתחליט על גודל הרכב הרלוונטי להסעת ילדכם ועל כל ההתאמות הנדרשות בו. למעשה, החלטות אלה הן שקובעות הלכה למעשה את גובה הקצבה שתתקבל מהמוסד לביטוח הלאומי. גם הפעם קיימת המתנה של כחודש עד להחלטת הוועדה, כאשר קביעותיה לעניין האבזור הנדרש ברכב הינן מחייבות.

 

מימוש הזכויות מול משרד התחבורה

הזכות האחרונה בתהליכי קבלת גמלת הניידות היא מתן תג נכה ממשרד התחבורה. יש לעקוב אחר ההנחיות המפורטות באתר משרד התחבורה בשליחת בקשה מתאימה ולאחריה יונפק לכם תו הנכה איתו ניתן לחנות בכל חניית נכים ובמקומות שאינם מפריעים לתנועה.

 

התהליך ארוך ומורכב, אך אתם לא לבד

עמותת קול הזכויות עוסקת בהנגשת מכלול הזכויות וההטבות שמגיעות לכם, הורים יקרים, בשל מצבים מורכבים שעמם ילדכם ואתם מתמודדים. קול הזכויות מסייעת, מלווה ומייעצת לגבי זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים ומימושן ומכירה במורכבות הרבה והייחודית של מימוש הטבות סל הניידות.

כמי שמתמחים בליווי ובתמיכה בתהליך מימושן של זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו בנושא ולהתייעץ עמנו בנוגע לתהליך ולקבל את כל הסיוע שתזדקקו לו עד להשלמת המסלול הבירוקרטי המלא.

תוכן עניינים