לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

ניידות – אחוזי נכות

להאזנה:

 

ניידות ומתן אחוזי נכות היא סוגיה שמעסיקה לא מעט הורים, שילדיהם מתקשים בהתניידות עצמית וזקוקים לרכב מיוחד, לכיסא גלגלים ולקצבה שתאפשר להם לקיים את כל אלו מחודש לחודש. במאמר זה נפרט בנוגע לשיעור הגבלת הניידות המזכה בקצבה, כיצד מקבלים את הקצבה ויתר הפרטים שחשוב לדעת סביב נושא ניידות – אחוזי נכות.

 

הורים – יש לכם זכויות

ניידות היא מרכיב חשוב מאוד בשגרה היומיומית של כל אדם ושל בעלי הגבלה בתנועה במיוחד. המוסד לביטוח הלאומי מספק התייחסות ספציפית לאוכלוסייה זו, שזכאית לקבל קצבת ניידות והטבות נוספות לצורך שמירה על השגרה האישית וללא תלות בזולת. מכיוון שילדים תלויים בכל זאת בהוריהם, חשוב להבין לעומק גם לעניין זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים שמקבלים את קצבה זו.

 

ניידות 80 אחוז: תנאי הסף לקבלת קצבת ניידות ילדים

קצבת ניידות ניתנת לבעלי רישיון נהיגה כל עוד נקבעה להם דרגת מוגבלות בניידות של 40% לפחות. מאחר וילדים נכללים בקבוצת הגיל שאיננה בעלת רישיון, דרושה דרגת מוגבלות בניידות של 80% לפחות כדי לקבל קצבת ניידות.

הקצבה תינתן יחד עם תנאי נוסף, לפיו מוכרח להיות למקבל הקצבה אדם “מורשה לנהיגה” שיכול להסיע אותו: קרוב משפחה מדרגה ראשונה ובעל רישיון נהיגה תקף שסועד את מקבל הקצבה לאורך רוב שעות היממה.

ניידות - אחוזי נכות
ניידות – אחוזי נכות

 

אז מה נותנת ניידות 40 אחוז?

בעלי רישיון נהיגה תקף יכולים לקבל ניידות בשיעור של 40% ואם הם עובדים, הם יקבלו גם קצבת נכות במקביל. קצבת הניידות היא בשיעור של כמעט פי 2 לבגירים שעובדים, לעומת מקבלי קצבה זו שאינם עובדים. לפיכך, אם ילדכם בגיר, נוהג ועובד, ניידות 40 אחוז תסייע לו לשמור על שגרת ניידות תקינה ואיכותית.

 

ניידות – אחוזי נכות לעומת קצבת ניידות

בעלי נכות כללית בשיעור 60% המקבלים קצבת נכות כללית, זכאים לקבל (בהינתן תנאים נוספים) קצבת שירותים מיוחדים. קצבה זו מספקת הטבות מסוימות שכלולות גם באלו שניתנות בהסכם הניידות ולכן במצב כזה, יידרשו ההורים לבחור לקבל את אחת הקצבאות.

האם ישנה דרך להשאיר אצלכם את שתי הקצבאות ולקבלן יחד? כן. אך רק במצבים הבאים:

  • נקבעה ניידות 80 אחוז לפחות ו/או נקבע שיש צורך בכיסא גלגלים ובשימוש בכיסא גלגלים.
  • באותה המשפחה יש שני ילדים שזכאים לגמלת נכות, דבר המאפשר להם לקבל גם את הטבות הניידות במקביל.

 

נבהיר: אם הוועדה הרפואית קבעה לילדכם הגבלה בניידות ששיעורה נמוך מ-80% (למשל ניידות 75 אחוז), תידרשו לבחור בין קצבת נכות לקצבת ניידות. בנוסף, אם רכשתם רכב באמצעות הטבת הלוואה עומדת (אחת מהטבות הסכם הניידות המגיעות לבעלי רכב) והיא טרם הוחזרה, לא תוכלו לעבור מקצבת ניידות לקבלת קצבת ילד נכה.

 

כיצד לקבל קצבת ניידות?

התחנה הראשונה שייכת למשרד הבריאות. עליכם למלא טופס בקשה (ניתן להוריד מהאתר) לבדיקה רפואית בלשכת הבריאות המחוזית הרלוונטית לאזור המגורים. עמותת קול הזכויות תוכל לסייע לכם במילוי הטופס, שכן צריך להגדיר בו כראוי את סעיף המוגבלות הקיימת בניידות.

בהתאם לשליחת הבקשה על כל המסמכים הנדרשים לה (ניירת רפואית, צילום ת.ז וכדומה), תזומנו לוועדה רפואית שתיתן את הערכתה. התשובות נמסרות בדרך כלל בתוך 60 ימים מהוועדה עצמה וניתן לערער עליהן במידת הצורך לוועדה רפואית לעררים בתוך 60 ימים ממתן ההחלטה. אם גם קביעתה של וועדה זו אינה מספקת, אתם רשאים לעתור לבית הדין לעבודה.

 

שימו לב: המוסד לביטוח לאומי רשאי לערער על אחוזי הניידות

אם קיבלתם אחוז מוגבלות בניידות מסוים ואתם מרוצים ממנו, ייתכן שהמוסד לביטוח לאומי יגיש על כך ערעור לוועדה הרפואית לעררים, שעלולה לקבוע כעת אחרת. יחד עם זאת, בדרך כלל הביטוח הלאומי לא נוטים לעתור לבית הדין לעבודה מכיוון ששם עשויים לחייב אותם להשקיע משאבים שאין ברצונם להשקיע ולכן הם צפויים להסתפק בהחלטת הוועדה הרפואית לעררים.

 

לאחר קבלת אחוזי הניידות

כעת יש להגיש תביעה לקבלת קצבת ניידות במוסד לביטוח הלאומי. יש לפעול בתוך 60 ימים בלבד, אחרת שיעור הקצבה שישולם רטרואקטיבית לא יכיל תקופה גדולה יותר והדבר מהווה הפסד כלכלי משמעותי וחשוב.

כך למשל, אם נקבעה ניידות 100 אחוז בתאריך 1.1.22 אך פניתם לביטוח הלאומי לקבלת קצבת הניידות רק בתאריך 1.5.2022, הקצבה תתקבל רק החל מתאריך 1.3.2022 כך שתפסידו את קצבת ינואר ופברואר של אותה שנה.

 

הפסקת קצבת ניידות

במקרים הבאים, קצבת הניידות שקיבלתם עד כה תופסק:

  1. אם וועדה רפואית חדשה קבעה כי לא קיימת עוד מוגבלות בניידות.
  2. אם הופסק שימוש ברכב במשך 3 חודשים רצופים ויותר או שהרכב נמכר.
  3. אם חלפו 6 חודשים מקביעת המרב”ד (המכון הרפואי לבטיחות בדרכים) לגבי הגבלות נהיגה שמצריכות החלפת רכב, אך הרכב לא הוחלף.
  4. אם התרחש אשפוז של ילדכם במשך 3 חודשים רצופים ויותר, אך ללא זכאות לקצבת חסר רכב השוהה במוסד רפואי.
  5. אם ילדכם יצא מהארץ למשך יותר מחודש, שלפניו קיבל במשך 3 חודשים לפחות קצבת ניידות.

 

החמרת מצב בניידות הילד

זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים קובעות כי בכל החמרה במצב הרפואי שמשפיעה על מצב הניידות של ילדכם, אתם זכאים לבדיקה רפואית חדשה שתקבע מחדש את שיעור הגבלת הניידות. בדיקה רפואית חדשה מגיעה גם למי שהקביעה האחרונה בוועדה רפואית שעברו הייתה לפני 3.5 שנים לפחות (42 חודשים) וזאת גם ללא החמרת מצב.

וועדה זו תוכל להגדיל את אחוז הגבלת הניידות, אך באפשרותה גם להקטין אותו. כמו כן, היא תוכל לשנות החלטות קודמות בנוגע לצורך והשימוש של ילדכם בכיסא גלגלים.

 

ניידות – אחוזי נכות ויתר הפרטים המעורפלים

מאחר וחוקי הביטוח הלאומי סבוכים ומורכבים, אנו בעמותת קול הזכויות נתקלים לא פעם בהורים שתוהים האם קצבת הניידות תלויה בשיעור אחוזי הנכות של ילדם או להיפך.

לכן חשוב שנציין: קצבת ניידות נפרדת לחלוטין מקצבת נכות ואין ביניהן תלות כלשהי. כפי שקראתם, יש מקרים שבהם תוענק קצבת נכות במקביל לקצבת ניידות וקצבה לשירותים מיוחדים ובמקרים אחרים ההורים יידרשו לבחור איזו קצבה ברצונם לקבל.

מהו גובה קצבת הניידות שאתם זכאים לקבל? בטווח הרחב ביותר, מדובר ב-2,364 ₪ למקבלי קצבה לחסרי רכב, המטפסת ככל שקיים צורך ברכב בעל נפח מנועי גדול יותר, ככל שישנו צורך ושימוש בכיסא גלגלים ועוד מספר פרמטרים רלוונטיים.

כך או כך, על מנת לקבל את קצבה זו ילדכם אמור לקבל שיעור הגבלת ניידות של לא פחות מ-80% או שהוועדה הרפואית קבעה לגביו שהוא זקוק לכיסא גלגלים. אחרת, הוא איננו צפוי לקבל קצבה זו על כל הטבותיה הנוספות (הוצאת תג נכה, פטור מתשלום אגרת רכב, הנחה בארנונה, חשבון המים ומיסים).

 

יש לכם שאלות נוספות? אנחנו כאן עבורכם

עמותת קול הזכויות מלווה אתכם ההורים בקבלת מלוא הזכויות שמגיעות לכם עבור ילדכם ומעמידה לרשותכם את המידע המקיף והממצה ביותר על מנת שתוכלו לפעול כראוי, עם מספר נמוך ככל האפשר של אתגרים מול המוסד לביטוח לאומי ויתר הגופים בהם קיימות לכם זכויות מכוח מצבו של ילדכם.

אתם מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה והתייעצות לגבי קצבת הניידות והטבות הסכם הניידות ולברר כיצד לדרוש ולקבל את כל הזכויות שיסייעו לכם ולילדכם לשמור על שגרה תקינה ככל האפשר. צרו קשר ונשמח לסייע.

תוכן עניינים