לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

קצבת שירותים מיוחדים

להאזנה:

 

קצבת שירותים מיוחדים (נקראת גם קצבת שר”מ) ניתנת לבני 18 ומעלה הזקוקים להשגחה מתמדת, או לעזרה בפעולות יומיומיות כמו רחצה, הלבשה, היגיינה אישית, אכילה וכו’. במקרים מסוימים הקצבה תוכל להיות קבועה לכל החיים ולספק הטבות במוסדות ממשלתיים ורשויות מקומיות. במאמר זה ריכזנו למענכם את המידע החשוב בנושא.

 

קצבת שירותים מיוחדים ניתנת לבגירים בלבד

הורים רבים שלילדיהם קיימת נכות מעוניינים לדעת כיצד להמשיך ולמצות את זכויותיהם מול הביטוח הלאומי ומהן האפשרויות הנוספות לייעול התגמולים הניתנים. ובכן, המוסד לביטוח לאומי מכיר במעמסה הכלכלית המוטלת על ההורים ולכן משתתף בהוצאות ככל שקיים לילדם שיעור נכות המזכה בגמלה.

מלבד קצבת ילד נכה, רשאים ההורים להגיש תביעה לקצבת ניידות ככל שקיימת עמידה בקריטריונים, תוספת לקצבה לילדים מונשמים ברמת זכאות 100% ו-188% וכן תוספת לילדים השוהים במוסד.

מחודש ינואר 2022 נכנסה לתוקפה גם רמת זכאות חדשה לילדים בשיעור של 235% נכות – המתייחסת לילדים שצברו לפחות 13 נקודות במבחן תלות (מבחן ADL) או שמקבלים קצבה בשל טיפול רפואי קשה. קצבה זו עומדת על סכום חודשי של 7,168 שקלים.

ומה לגבי קצבת שירותים מיוחדים? זוהי קצבה ייחודית שאיננה ניתנת לילדים שטרם מלאו להם 18 ולכן מתייחסת לבגירים בלבד, הזקוקים להשגחה קבועה או עזרה בפעולות הבסיס.

כמו כן, קצבת שר”מ תינתן גם למטופלים בדיאליזה (לפחות פעמיים בשבוע), מושתלי איברים וחולים אונקולוגיים המקבלים טיפול רפואי שנכלל בחוזר הנכות של הביטוח הלאומי. אם ילדכם נמצא במוסד רפואי, סיעודי או שיקומי, הוא איננו זכאי לקצבת השירותים המיוחדים.

קצבת שירותים מיוחדים
קצבת שירותים מיוחדים

 

תנאי הזכאות לקצבת שירותים מיוחדים

  • גיל: קצבת שירותים מיוחדים מיועדת לבני 18 ושלושה חודשים ומעלה, עד לגיל הפרישה מעבודה (67 לגברים, 62 לנשים).
  • מגורים: קצבה זו ניתנת לבעלי נכות שאינם מתגוררים במוסד כלשהו
  • הכנסה: הקצבה רלוונטית למשלמים ביטוח לאומי כחוק
  • מצב רפואי: נדרשת נכות רפואית בשיעור של 40% לפחות מהביטוח הלאומי, או נכות רפואית בשיעור של 75% לפחות ממוסד אחר (משרד האוצר, מס הכנסה וכד’).
  • הימצאות על הספקטרום האוטיסטי: ככל שמתקבלת נכות כללית ונקבעה נכות רפואית בשיעור של 60% לפחות.
  • ביצוע מבחן תלות: מבחן הבודק את יכולת התפקוד העצמאית במספר פעולות בסיס: התניידות בתוך הבית, אכילה, רחצה, הלבשה, היגיינה, יכולת לתחזוקת הבית, בישול, סידורים מחוץ לבית ועוד.

 

שלבי הגשת הבקשה

יש להגיש טופס תביעה למתן קצבת שירותים מיוחדים ולצרף אליו את כל הניירת הרפואית שמשקפת את המצב הרפואי ואת כל הקשיים התפקודיים הקיימים. בכפוף לעמידה בתנאי הסף, יתואם דיון בוועדה רפואית, שתבדוק את התובע פיזית ותעריך את מצבו.

רופא הוועדה יצטרך לקבוע את אחוז הנכות הרפואית המתאים למקרה ולבצע הערכת תלות על בסיס הקשיים התפקודיים בפעולות היומיום. במקרים מסוימים מבחן התלות ייערך בביתו של התובע. קיימים גם מקרים שבהם תינתן קצבת שירותים מיוחדים במסגרת דיון ללא נוכחות התובע עצמו.

 

גובה קצבת השר”מ

המוסד לביטוח הלאומי קובע ארבע דרגות אפשריות למידת התלות הקיימת בזולת, מהן נגזרת גובהה של קצבת השר”מ:

דרגה 1 – התלות בזולת במידה מועטה. קיים קושי מתון בתפקוד היומיומי, או שקיים צורך בהשגחה קבועה 24/7. מקבלי דרגה זו זכאים לקצבה בשיעור 50%, השווה 1,527 שקלים בחודש.

דרגה 2 – התלות בזולת במידה בינונית. קיים קושי משמעותי בתפקוד היומיומי. מקבלי דרגה זו זכאים לקצבה בשיעור 112%, השווה 3,534 שקלים בחודש.

דרגה 3 – התלות בזולת היא במידה רבה. קיים קושי ניכר ביותר בתפקוד היומיומי. מקבלי דרגה זו זכאים לקצבה בשיעור 188%, השווה 5,641 שקלים בחודש.

דרגה 4 – התלות בזולת מוחלטת וחריגה, דורשת סיוע מלא בכל שעות היממה. מקבלי דרגה זו זכאים לקצבה בשיעור 235%, השווה 7,168 שקלים בחודש.

בנוסף לדרגה שנקבעה, מקבלי קצבת שירותים מיוחדים שיש להם ילד עד גיל 3 זכאים לתוספת חודשית בסכום של 954 שקלים. אם ישנם שני ילדים, ניתן לקבל תוספת כפולה אך לא מעבר לכך.

אם מקבל הקצבה בעל דרגת תלות בשיעור 188% ויותר ומעסיק בפועל שני עובדים זרים, קיימת האפשרות לקבל על כך תוספת לקצבה הקיימת. כמו כן, קצבת השר”מ ניתנת במקביל לקצבת הנכות וקיימת האפשרות לקבל במקביל קצבאות נוספות (בתנאים המתאימים).

 

הטבות נוספות למקבלי קצבת שירותים מיוחדים

זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים שמקבלים קצבת שירותים מיוחדים, קובעות עוד מספר הטבות והנחות במוסדות ממשלתיים כמו חברת החשמל, משרד האוצר, משרד הבריאות, משרד השיכון והבינוי, משרד הרווחה, משרד התחבורה ורשות המים. ברשויות מקומיות מסוימות תתקבל גם הנחה בארנונה (בהתאם לבקשה יזומה מצד מקבל הקצבה ולבדיקתה).

 

לכמה זמן תקפה הקצבה?

הביטוח הלאומי יכול להחליט על מתן קצבת שירותים מיוחדים באופן קבוע, לכל החיים וגם לקבוע זכאות לתחילת הקצבה באופן רטרואקטיבי, עד חצי שנה לפני מועד הגשת התביעה.

 

דחיית הבקשה לקצבה או מתן החלטה בלתי מספקת

אם הוועדה הרפואית קבעה החלטה שאיננה מספקת, ניתן לערער עליה לוועדה הרפואית לעררים. אם גם הוועדה לעררים לא תניב החלטה מספקת, ניתן יהיה לפנות לבית הדין לעבודה. בנוסף, ניתן להגיש בקשה לדיון מחדש בנוגע לקצבת השר”מ ככל שהמצב הרפואי השתנה. הדיון ייקבע לפחות חצי שנה מיום הדחייה של התביעה הקודמת, או מהיום שבו אושרה קצבת שירותים מיוחדים חלקית. בקשה זו צריכה להיות מגובה באישור רפואי שמעיד על החמרת מצב.

 

בקשות לקצבה במסלול המהיר

במסלול המהיר ניתן להשתמש ככל שקיימת לילדכם נכות קשה, או מחלה ממאירה או סופנית ולקצר משמעותית את התהליך הבירוקרטי. במסלול זה ההורים מגישים בקשה שתיבדק על ידי רופא והוא מצידו יחליט האם הנתונים הרפואיים מצדיקים מתן עדיפות גבוהה וקביעת החלטה בתוך 30 ימים לכל היותר.

 

מלווים, מייעצים ותומכים בכם לאורך כל הדרך

עמותת קול הזכויות שמה לה למטרה להנגיש עבורכם ההורים את כל הזכויות הנובעות מהמצב הרפואי – פיזי או מנטלי של ילדכם. לא פעם מתעוררות שאלות לגבי זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים או זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים, שלא זוכות למענה מהיר ואפקטיבי דרך הרשויות והמוסדות הממשלתיים.

כדי לגשר על כך, אנו נדאג לספק לכם מידע מקיף וממצה בנוגע לכל זכות קיימת ולצייד אתכם בהסבר, ייעוץ והכוונה מתאימים למימושה.

אם נתקלתם בבעיה מול הבירוקרטיה הקיימת, לא ברור לכם כיצד לפעול על מנת לקבל זכויות והטבות מסוימות או מה קורה בחדרי הוועדות הרפואיות, איך מגישים בקשות לקצבאות בביטוח הלאומי וכמה כסף תקבלו בגינן – קול הזכויות תתמוך בכם בכל שלב ותספק לכם כלים ומידע עד לקבלת כל הזכויות שלכם. אתם לא לבד, צרו עמנו קשר ונשמח לעזור.

תוכן עניינים