לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

קצבאות, הטבות מס והנחות להורי ילדים עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני – נמוך

להאזנה:

 

להיות הורה לילד עם צרכים מיוחדים זה דבר מאתגר ומביא איתו המון קשיים. המדינה באה לעזור בקשיים הללו, אך לעיתים מוסיפה קושי נוסף של התעסקות ביורוקרטית מעייפת. חשוב לשלוט בכל ההטבות, הזכויות וההנחות שמגיעות לכם בתור הורים, ובדיוק בשביל זה הכנו לכם את המדריך הבא. המשיכו לקרוא כדי ללמוד כל מה שצריך לדעת לגבי זכויות לילדים עם צרכים מיוחדים והוריהם.

הורים לילדים עם אוטיזם מתמודדים עם אתגרים והוצאות ייחודיות. בישראל קיימות מספר קצבאות, הטבות מס והנחות להורי ילדים עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך המסייעות בהקלת העומס הכלכלי ויש להכיר אותם על מנת להשתמש בהם באופן מושכל.

 

גמלת ילד נכה

ייתכן שילד בעל צרכים מיוחדים יהיה זכאי לקבל גמלת ילד נכה מביטוח לאומי. גובה הגמלה נקבע על ידי ועדה רפואית אשר בוחנת את רמת התפקוד של הילד, רמת התלות שלו בתמיכה חיצונית וטיפולים רפואיים הכרחיים עבורו. השיעורים האפשריים של הגמלה הינם 50%, 100% או 188%, והסכום של 100% גמלה הינו 2600 ₪, נכון להיום.

ניתן להיקבע כזכאים לגמלה החל מגיל 3 חודשים, ועד גיל 18 ו- 3 חודשים, עם זאת ישנם מצבים רפואיים כמו תסמונת דאון או לקות שמיעה, אשר מאפשרים את קבלת הגמלה כבר מיום הלידה.

על מנת להגיש בקשה לקבלת הגמלה יש להגיש מסמכים רפואיים רלוונטיים למוסד לביטוח לאומי. לאחר שליחת המסמכים ייקבע האם הילד זכאי לגמלת נכה, וייתכן שתוזמנו לוועדה רפואית נוספת בנוכחות הילד.

קצבאות, הטבות מס והנחות להורי ילדים עם צרכים מיוחדים
קצבאות, הטבות מס והנחות להורי ילדים עם צרכים מיוחדים

 

גמלת ניידות

גמלה זו מבטאת סל של הטבות הניתנות על ידי ביטוח לאומי, עבור הורים לילדים בעלי נכות אשר מגבילה אותם בניידות. ילדים בעלי נכות עלולים להוביל להוצאות נוספות משמעותיות שמטרתן לנייד את הילד ממקום למקום, ולכן המדינה מספקת סל זה. חלק מההטבות הקיימות בסל הן: קצבת ניידות חודשית, לימודי נהיגה, הלוואה עומדת למימון רכב חדש, או הלוואות למימון רכב נכה או אביזרים מיוחדים.

 

הטבות מס הכנסה

הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים, או לפי הגדרת המדינה “נטולי יכולת”, זכאים לקבלת שתי נקודות זיכוי מס מדי שנה. הטבה זו מסתכמת בסך של כ- 5,200 ₪ בשנה (נכון ל- 31/03/21). במידה והילד דרש להתגורר במסגרת דיור מחוץ לבית, ההורים רשאים לבחור בין הטבה זו לבין זיכוי מס בגין ילד שמתגורר בדיוק מחוץ לבית. ישנם גם מקרים בהם הורים לילדים נטולי יכולת זכאים לפטור ממס בעת משיכת כסף מקופת גמל.

 

הנחות בחשבונות המים, החשמל והארנונה

הורים של ילדים הזכאים לגמלת ילד נכה או גמלת ניידות זכאים לקבל הנחה משמעותית בחשבון המים, בהתאם לרשות המקומית בה הם מתגוררים. בנוסף, הורים אלו זכאים להנחה בחשבון החשמל. גם בארנונה ישנה הנחה להורי ילדים המקבלים גמלת ניידות או גמלת ילד נכה. כמו כן, קיימת הנחה בעקבות הוצאות גבוהות על טיפול רפואי, אשר יכולה להתקבל במידה והטיפול בילד גורר הליכים רפואיים רבים ויקרים.

 

תג נכה

במידה ולילד בעל צרכים מיוחדים יש מגבלת ניידות ואחוזי נכות, הוריו זכאים לקבל תג נכה המאפשר להם לחנות בחניית הנכים. הורה המקבל תג נכה גם זכאי לתשלום אגרת רישוי מופחתת. שימו לב, ניתן להנפיק תג נכה עבור שני רכבים אשר מסיעים את הילד בעלת מגבלת הניידות, אך רק אחד מהם זכאי לאגרה המופחתת.

 

מסגרות לגיל הרך

במסגרות לגיל הרך, בין גיל 3 חודשים ל- 3, ילדים בעלי צרכים מיוחדים יכולים להיות בעלי זכאות לסייעת פרטנית לפרק זמן של עד 4 שעות בכל יום. מטרת הסייעת לעזור לילד להשתלב במסגרת, בין אם זה משפחתון או מעון יום. כמו כן, פעוטות בעלי צרכים מיוחדים, אשר מקבל גמלת נכה, זכאים לשהות במעון יום שיקומי מגיל 6 חודשים ועד גיל 3. פעוטות שאינם זכאים לגמלה זו, זכאים למעון יום שיקומי החל מגיל שנה.

 

גנים ובתי ספר

על פי חוק חינוך מיוחד, כל תלמיד בעל מוגבלות כלשהי זכאי לקבלת שירותי חינוך מיוחדים, אשר מתאימים לרמת התפקוד שלו. לתלמידים אלו, אשר פעמים רבות ניצבים בפני קשיים במסגרות חינוכיות, צריכה להיבנות תכנית תמיכה מקיפה בשיתוף עם הצוות החינוכי של בית הספר, על מנת לשלב אותו בצורה מיטבית בכיתה או בגן.

במקרה ובו התמיכה של בית ספר רגיל אינה מספקת, ניתן לגשת לוועדת זכאות ואפיון, אשר מטרתה לקבוע האם הילד זכאי לשירותי חינוך מיוחד ולסל המשאבים המגיע איתם.

 

נגישות והגעה למסגרת החינוכית

במהלך כל התקופה שבה הילד הוא חלק ממסגרות חינוכיות, הוא זכאי לנגישות למוסד החינוכי בו הוא שוהה. ילדים בעלי נכות אשר מגבילה את יכולתם להגיע באופן עצמאי לגן או לבית ספר, זכאים לקבלת הסעה. ישנם גם מקרים בהם הילד זכאי לקבלת מלווה אישי להסעה.

 

זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים בעבודה

הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים מקבלים תנאים מקלים במקומות העבודה שלהם, משום שישנה הבנה כי הם עלולים להצטרך יותר ימים פנויים על מנת לטפל בילד ובמצבו הרפואי. לכן, הורים אלו בעלי 18 ימי היעדרות מהעבודה בשנה, שמטרתם לסייע לילדם. ישנם גם מקרים בהם ניתן להיעדר עד 36 ימים בשנה, אך ימים אלו מתקזזים על חשבון ימי המחלה שלהם.

בנוסף, הורים לילד מתחת לגיל 18 אשר לוקה במחלה ממארת או כזו הדורשת טיפול בדיאליזה, יכולים לקחת עד 90 ימי היעדרות מדי שנה, על חשבון ימי המחלה או החופשה שלהם. חשוב לדעת גם כי אין להפלות או לפטר עובד מסוים בגלל מצבו הרפואי של ילדו, וכי המעסיק חייב, על פי חוק, להתאים את דרישות התפקיד לצרכים של העובד. כמו כן, עובד שהתפטר מעבודתו בגלל המצב הרפואי של ילדו יכול להיות זכאי לקבלת פיצויים.

 

אילו קצבאות, הטבות מס והנחות להורי ילדים עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך ישנן?

ישנן מספר זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, אך יש לפעול באופן פרואקטיבי למימושן. במקרים מסוימים, אף כדאי לפנות לבעלי מקצוע המומחים בתחום זה כדי לבקש סיוע באבחון הזכאות המדויקת אשר אפשרית לכם ובאופן קבלתה. בין ההטבות ניתן לכלול את הזכויות הבאות:

  • קצבת נכות – קצבה אשר ניתנת על ידי המוסד לביטוח לאומי ונועדה לסייע לאנשים עם מוגבלות לכסות את ההוצאות הנוספות שנגרמות להם. הורים לילדים עם אוטיזם בעלי רמת תפקוד בינונית-נמוכה עשויים להיות זכאים לקצבה זו ולו מעצם העובדה שפגיעה זו בהכרח פגעה ופוגעת בחיי היום יום של הילד ומשפחתו, לרבות מגוון הפעילויות היומיומיות. יש לקחת בחשבון שגובה הקצבה משתנה בהתאם לחומרת הנכות וגורמים נוספים ולכן לא תמיד זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים יכולים להיות שווים בין כלל המשפחות.
  • הטבות מס- הטבות אלה הינן ספציפיות ולמעשה נגזרות מעצם ההוצאה עצמה. כך למשל, ייתכן שתוכלו לנכות ממס הוצאות רפואיות הקשורות למצבו של הילד, לרבות טיפולים, תרופות וציוד מיוחד. רשויות המס בישראל מציעות גם מגוון הטבות למטפלים, לרבות ניכויים בגין עלות העסקת מטפל וזיכוי מס בגין מתן טיפול לבן משפחה עם מוגבלות. כך שבכל מקרה, הורים עשויים להיות זכאים גם להטבות, זיכויים ואף פטור ממס, בהתאם להכנסותיהם ולגורמים כלכליים נוספים.
  • הנחות – בנוסף להטבות שמציעה הממשלה, קיימות בישראל גם מספר הנחות להורים לילדים עם אוטיזם. לדוגמה, חלק מהעיריות מציעות הנחות על קייטנות ותוכניות פנאי אחרות וכן ישנן הנחות בתחבורה הציבורית שיבואו לידי ביטוי בתעריפים מוזלים לילד ולמלווים המטפלים. בנוסף, חנויות ועסקים מסוימים עשויים גם להציע הנחות על מוצרים או שירותים שימושיים, כגון בגדים ידידותיים יותר לעומס חושי או צעצועים מיוחדים.

 

הדרך לקבלת קצבאות, הטבות מס והנחות להורי ילדים עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך

כדי להשיג ולקבל קצבאות, הטבות מס והנחות להורי ילדים עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך , יש לבצע מספר שלבים. בשלב הראשון יש להגיש בקשה לקצבת נכות בסניף המקומי של המוסד לביטוח לאומי. ההורים יצטרכו לספק תיעוד של מצב הילד, כמו גם תיעודים רפואיים או הערכות אחרות אשר רלוונטיות למקרה האמור. כדי לקבל קצבאות, הטבות מס והנחות להורי ילדים עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך אין מנוס מפני שלב עיקרי ומשמעותי זה, גם אם הוא מורכב מבחינה ריגשית ומעשית מעצם איסוף החומרים והצורך בדיווח חוזר ונשנה בפני פקידים רבים.

 

מיהם הגורמים המקצועיים הרלוונטיים למיצוי זכויות לקצבאות, הטבות והנחות להורים ילדים עם אוטיזם ברמה תפקוד בינוני עד נמוך?

כדי לתבוע הטבות מס הקשורות למצב הילד, על ההורים להתייעץ עם איש מקצוע בתחום המס, שיהיה בדרך כלל רואה חשבון. הם יצטרכו לספק תיעוד של ההוצאות הרפואיות וכל מידע רלוונטי אחר. במהלך ייעוץ זה, על ההורים לשאול לגבי ההנחות השונות המגיעות להם, לברר בחנויות ובבתי עסק מקומיים וכן גם בעירייה או ברשות המקומית במקום מגוריהם. כדי לקבל תמיכה נוספת בדבר קצבאות, הטבות מס והנחות להורי ילדים עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך ניתן לפנות לאירגונים המתמחים בכך כמו האגודה הישראלית לילדים אוטיסטים או האגודה הישראלית לאוטיזם. ארגונים אלה יכולים לספק מידע על שירותים וקבוצות תמיכה שעשויים להיות מועילים.

 

נתקלים בקשיים במימוש זכאותכם לקצבאות, הטבות מס והנחות כהורים לילד עם  אוטיזם בתפקוד נמוך-בינוני? יש לכם כתובת!

כהורים לילד עם אוטיזם בתפקוד נמוך עד בינוני, חשוב שתהיו מודעים לאפשרות לקבלת סיוע והכוונה מקצועית בתהליך למימוש זכויותיכם לקבלת קצבאות, הטבות מס והקלות מסוגים שונים מהמדינה ומוסדותיה.

עמותת קול הזכויות מספקת להורים לילדים בעלי אוטיזם בדרגה נמוכה-בינונית, ליווי נרחב בכל הנוגע למיצוי זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים בביטוח הלאומי ומול הרשויות השונות.

היה ונתקלתם בקשיים בתהליך למימוש זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים – צוות קול הזכויות כאן כדי לסייע לכם ולכוון אתכם, כדי שתוכלו להשיג את המגיע לכם ובהקדם. אל תהססו לפנות אלינו – אתם לא לבד.

 

לסיכום

ישנן הטבות רבות שהורים לילדים עם צרכים מיוחדים יכולים לקבל מהמדינה וממקומות העבודה שלהם. חשוב להכיר את כל הזכויות, ולדעת שאינכם מפסידים הטבות משמעותיות שיכולות לתרום למצבכם הכלכלי ורווחתכם הכללית.

תוכן עניינים