לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

רשלנות רפואית בהריון

להאזנה:

 

אם ילדכם נולד עם מחלה גנטית, מום מולד או מגבלה כלשהי שלא הייתה להם אינדיקציה טרם הלידה, מומלץ לבדוק האם התרחשה רשלנות רפואית בהריון. רשלנות רפואית פירושה מחדל, שגיאה או הפרת חובה חוקית שהתרחשה במהלך ההריון ושגרמה למצב הרפואי ממנו סובל ילדכם. במאמר זה נציג את הנושא על זכות התביעה שבו וכיצד מבססים אותה על מנת לזכות בפיצויים.

 

הריון שמח ותקין: מה כבר עלול להשתבש?

הריון ולידה הם תהליכים מרגשים ומשמעותיים, משני חיים אפילו וקיימות להם שלל השלכות. המדינה שמעוניינת לתמוך בתהליך המיילדותי, מעמידה בפני היולדות לא פחות מ-26 בדיקות הריון אפשריות שנועדו לוודא את תקינות העובר ושלום האם ולהגיע לסיום הלידה בידיים מלאות ובבריאות טובה. כמובן שלא כל הריון נדרש לבדיקות כה רבות, כך שיספיקו רק כמה מרכזיות בדרך כלל.

הבעיה מתחילה כאשר נצפה משהו בלתי שגרתי בתוצאת הבדיקות, שמעלה חשד לתסמונת, מום, מחלה או פגם רפואי/ גנטי. במקרים אלה, חובה על הרופאים המטפלים לרדת לעומק הבעיה, לאבחן ולאשש אותה, תוך מסירת פרטים מדויקים ומלאים להורים המצפים על המצב. פירוט זה יכלול גם את השלכות השארת ההריון בנסיבותיו המיוחדות ואת האלטרנטיבות הטיפוליות הקיימות לו.

כאשר האם איננה מופנית לבדיקות לבירור תוצאות חריגות או חשד מיילדותי מסוים, לא זוכה להסבר מקיף ומדויק בנוגע למצב העובר ומצב ההריון, האפשרויות, הסיכויים והסיכונים, או אפילו מקבלת את ההסבר הלא נכון בעקבות אבחנה שגויה – הרי שמדובר במקרה של רשלנות רפואית בהריון.

אם אתם סבורים שרשלנות התרחשה גם בהריון שלכם, אינכם לבד. עמותת קול הזכויות מספקת תמיכה, אוזן קשבת וליווי פעיל להורים שילדיהם בעלי צרכים מיוחדים ומנחה אותם בנוגע לזכויות המלאות במגוון תרחישים. גם במקרים של רשלנות בהריון קיימות זכויות מסוימות שניתן לנצל, בראשן זכות הייעוץ המשפטי והזכות להגיש תביעת פיצויים נגד הרופא או המוסד הרפואי שהעניקו את הטיפול הרשלני.

רשלנות רפואית בהריון
רשלנות רפואית בהריון

 

התנאים להגשת תביעת רשלנות רפואית בהריון

באופן כללי, כל תביעת נזיקין עומדת באותם התנאים: עליה להכיל תיעוד מלא, מפורט וכרונולוגי בנוגע להשתלשלות העניינים עד היווצרות הנזק ובירור ממדיו המדויקים, חוות דעת ממומחה מקצועי מתאים הקובעת את היקף וחומרת הנזקים וכן ניירת שמעידה על הפסדים ונזקים משניים או נלווים שיש לקבל בגינם החזרים.

בתביעות רשלנות רפואית, לא די במרכיבים אלה, כך שמדובר בצד המורכב יותר של דיני הנזיקין. כעת יהיה על התובעים להראות ולהוכיח את קיומם של שלושה אלמנטים מרכזיים, מתוכם צומחת עילה לתביעת הרשלנות:

 

הוכחת ההתרשלות

לא די בעובדה שאתם כהורים מבינים ומסיקים את הקשר שבין פעולה או הימנעות מפעולה רפואית לבין נזק שנגרם ממנה ועליכם להצביע על ההתרשלות מצד הרופא או המוסד המטפל. התרשלות יכולה להתבטא במגוון רחב של תרחישים, כאשר המשותף לכולם הוא הפרת חובה חוקית כלפי המטופלים, למשל עבודה בניגוד לנהלים הרפואיים, פגיעה בזכויות החולה, הפרת חובת הזהירות ועוד.

 

הוכחת הנזק

הוכחה זו מתבטאת בתיעוד הרפואי הקיים: אבחון מחלה, בעיה רפואית או תסמונת, פענוח צילומים, ניתוחים, נטילת תרופות, הפניות לרופאים מטפלים ולמכונים מיוחדים, תלונות בפנייה לרופא המטפל, מסמכים מהמכון להתפתחות הילד בנוגע למצב התפקודי והרגשי, סיכום ניתוח או אשפוז המתעדים את מותו של העובר/ היילוד ועוד. אם מתקבלת קצבת ילד נכה מהביטוח הלאומי ניתן לצרף את התיעוד בנוגע לאחוזי הנכות שנקבעו.

 

הוכחת הקשר הסיבתי

כעת יש ברשותכם הוכחות לרשלנות הרופא ולנזק שנגרם. כיצד ניתן להצביע על הקשר ביניהם מבחינה משפטית? לכאן נכנסת חוות הדעת הרפואית, שתיערך מצד מומחה רפואי מיילדותי, גניקולוג, מומחה לפריון האישה או לעתים גם מומחים בתחום הרנטגן, הייעוץ הגנטי ועוד.

תפקידה של חוות הדעת הוא לשפוך אור על המחדלים וההתרשלות מצד הרופא המטפל ולתאר כיצד הם אלו שהובילו לגרימת הנזק. בתביעות אלה יש להצביע על האירוע כחריג, כך שאם רק היו מתבצעים הדברים כשורה, בהתאם לנהלים, החוק או הפרוטוקול הרפואי (מבחן “הרופא הסביר”), הנזק היה נמנע.

 

עילות אפשריות לתביעת רשלנות רפואית בהריון

  • אי מתן הנחיות והסברים לגבי התנהלות האם במהלך ההריון, הנחיות תרופתיות, תזונתיות, מעקב אחר תנועות עובר, שמירת הריון, התנהלות תקינה בסיום בדיקות מסוימות (דיקור מי שפיר לדוגמה), איסור על עישון וצריכת סמים או אלכוהול, חובת המעקב הרפואי ומועדי הבדיקות השונות, הימנעות ממאמץ פיזי ונשיאת משקלים כבדים ועוד.
  • העדר הפניה לבדיקות המשך שנועדו לאבחן בעיה או סיכון שיש לתת עליהם את הדעת: חשד להיפרדות שליה או קרע ברחם, רעלת הריון, האטה או עצירה בגדילת העובר, מצוקה עוברית, תוצאה לא תקינה בשקיפות עורפית או חלבון עוברי, סריקת מערכות שמצביעה על אפשרות לבעיה גנטית או מום, בדיקות דם, שתן, העמסת סוכר ועוד.
  • ביצוע רשלני או פענוח רשלני של בדיקות, לרבות כשל במכשיר, בפעולה, חוסר מיומנות נדרשת מצד הבודק, הפרת נהלים או פרוטוקולים מקובלים לביצוע הבדיקה ומהלכה, פספוס אבחנה או נתון מהותיים שעלו מתוצאות הבדיקות ואף התעלמות מתוצאות אלה.
  • כשל במעקב ההריון אחר האם ועוברה באופן הדוק וקפדני לרבות אי שיוך האם לקבוצת הריון בסיכון בהתאם לגיל, רקע מיילדותי ונסיבות ההריון הנוכחי, אי הפניה לשמירת הריון או טיפול במרפאת הריון בסיכון, התעלמות ממחלות רקע של האם הדורשות מעקב, ניטור וטיפול תרופתי מתאים ועוד.
  • אי מתן הסכמה מדעת לטיפול, פגיעה באוטונומיית המטופלת או העדר הסברים והשלכות בנוגע למצבו של העובר, ההשלכות מאותו מצב, הסיכויים, הסיכונים והאלטרנטיבות הקיימות, לרבות הפנייה במידת הצורך לוועדה להפסקת הריון.

 

חוויתי רשלנות רפואית בהריון. מה עכשיו?

אם לאור כל המצבים, התרחישים והאפשרויות שהועלו כאן בנוגע לרשלנות רפואית בהריון אתם סבורים שזה קרה גם לכם, כעת המקום להבין ולברר את זכויותיכם בנושא.

 

הגשת תביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית

מכיוון שכל מקרה לגופו, חשוב לבדוק את היתכנות התביעה ואפשרויותיה מול עורך דין רשלנות רפואית, המתמחה בנושא. רצוי לבחור באדם שצבר ניסיון והצלחות ספציפית בתביעות רשלנות הריון ולידה, שכן בקיאותו בתחום ובפסיקה הקיימת תהיה טובה ויעילה יותר.

עורך הדין יוכל לפרט את סיכויי התביעה ואף להעריך את גובה הפיצויים. בהתאם לכל הנתונים ניתן יהיה לצאת לדרך ולגבש את תיק התביעה. כמובן שבדיונים המשפטיים לוקח חלק גם מערך ההגנה המשפטי של הגורם הנתבע מצדכם, שינסה להוכיח בדיוק את ההיפך, בין היתר באמצעות חוות דעת מטעמו. במקרים מסוימים ימנה בית המשפט מומחה רפואי שלישי מטעמו כדי לספק הכרעה.

אם התביעה תצליח ובית המשפט יפסוק כי חלה כלפיהם רשלנות, סכום הפיצויים עשוי להגיע בתביעות רשלנות רפואית בהריון למאות אלפי שקלים. במקרים טראגיים בהם התרחשו הפלה או לידה שקטה, סכום הפיצויים עשוי להגיע גם למיליוני שקלים.

 

תביעת המוסד לביטוח הלאומי בגין קצבת ילד נכה

ככל שילדכם נותר עם נזק ממחדלי ההריון, באפשרותכם לדרוש הכרה במצבו ולקבל מתוכה זכויות רפואיות וכלכליות שונות. הגורם המרכזי בנושא הוא המוסד לביטוח הלאומי, שקובע מתן קצבה בהתאם למצב הרפואי הקיים ומידת התלות שלהם בזולת. להלן שיעורי הנכות וגובה הקצבאות המשולמות נכון לשנת 2022:

שיעור הנכות סכום הקצבה המשולמת
50% 1,527 ₪
100% 3,000 ₪
112% 3,534 ₪
188% 5,641 ₪
235% 7,168 ₪

גמלת ילד נכה משולמת החל מגיל 91 ימים (לעתים גם מוקדם יותר) ועד הגיעו של הילד לגיל 18 ושלושה חודשים. לעתים תיקבע נכות זמנית בהתאם למצב ומידת התלות שעשויים להשתפר עם הזמן. אם החלטת הביטוח הלאומי בנושא איננה מספקת, ניתן לערער עליה. אם המצב הרפואי יחמיר, ניתן להגיש תביעה להחמרת מצב.

 

חינוך ושילוב בחינוך

זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים קובעות ומסדירות את מתן שירותי החינוך המיוחדים בחינם, כאשר האפשרויות הן למסגרת לימוד מיוחדת או לשילוב בחינוך הרגיל החל מגיל 3. מתחת לגיל זה, ניתן לפנות למשרד הרווחה לקבלת סיוע לשילוב במעון יום רגיל, או להשמה במעון שיקומי.

ניתן לעבור וועדת השמה שתקבע את הצורך במסגרת מיוחדת או רגילה. אם ילדכם הופנה למסגרות החינוכיות הרגילות, הוא זכאי לסל שילוב המכיל בתוכו שעות סייעת אישית, הסעות והתאמות נגישות ייחודיות לכל צרכיו. בכל סוגי המסגרות, יתרחשו טיפולים פרא-רפואיים, קלינאות תקשורת, נוכחות מצד עו”ס, פסיכולוג ילדים מחוזי, התאמות נגישות, זכאות ליום לימודים ארוך, מימון קייטנות ועוד.

 

חוויתם רשלנות רפואית בהריון? אתם לא לבד

הורים רבים שותפים לכאב ולסבל שכרוכים לא פעם בהליכי ההריון והלידה ושאינם מסתיימים תמיד על הצד הטוב והשמח. אנו מקווים שהפקתם ממאמר זה תועלת שתאפשר לכם למצות את זכויותיכם מהמקרה ולשמור ככל הניתן על שגרה תקינה ויציבה. זכויותיכם כהורים לילדים עם צרכים מיוחדים חשובות לנו ונשמח לסייע לכם בכל שאלה ובקשה.

תוכן עניינים