לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

אוטיזם וסוגי התפקודים

 

רצף הספקטרום האוטיסטי מתאר לקות התפתחותית אשר מקורה בהפרעה נוירולוגית המשפיעה על תפקודי המוח באופנים שונים. הרצף כולל טווח של חומרת תסמינים הנעים בין קל, בינוני וקשה. ישנה בנוסף חלוקה פנימית בתוך הטווח, שכן יש מאפיינים רבים וסוגי תפקוד שונים. על אוטיזם וסוגי התפקודים והזכויות של הורים לילדים עם אוטיזם במאמר שלפניכם.

 

רקע לאוטיזם

המנגנונים הגורמים להתפתחות אוטיזם נחקרו עמוקות ועד היום לא נמצא מנגנון סיבתי יחיד הייחודי דווקא לתסמונת זו. מדובר בתסמונת עם בסיס גנטי המשולבת בהשפעות סביבתיות ולא ניתן לאתר את התסמונת באמצעות בדיקות סקר גנטיות טרם ההיריון. לפי מחקרים עדכניים כ-16% ממקרי האוטיזם נובעים ממוטציות נדירות בגנים מוכרים, שגורמות להפרעות כרומוזומליות משמעותיות בעובר ולהתפתחות של אוטיזם.

 

אוטיזם בתפקוד גבוה

אוטיזם בתפקוד גבוה ידוע גם בתור תסמונת אספרגר. מדובר באנשים עם קושי ביצירת תקשורת חברתית אך רמת האינטליגנציה שלהם תקינה ולעיתים אף גבוהה מהממוצע. אוטיסטים בתפקוד גבוה מצליחים בדרך כלל לחיות במסגרות עצמאיות, להשתלב בעולם העבודה, לרכוש השכלה ובמקרים רבים גם לתחזק מערכת יחסים זוגית.

 

מאפיינים של התנהגות

מבחינת אוטיזם וסוגי התפקודים כאשר מדברים על אוטיזם בתפקוד גבוה מדובר על קשיים  בהבנת מצבים חברתיים מסוימים בין היתר קושי בפענוח הבעות הפנים של אנשים אחרים וקושי בהבנת הומור וסרקזם. אוטיסטים בתפקוד גבוה עשויים גם להשתמש באופן דיבור שונה מהנורמה ופעמים רבות להתמקד בנושאי שיחה ספציפיים בכל תקשורת עם אחרים. אוטיסטים בתפקוד גבוה רבים נוטים גם לפתח מומחיות בתחום העניין שלהם.

 

אוטיזם בתפקוד בינוני

מבחינת אוטיזם וסוגי התפקודים בעלי אוטיזם בתפקוד בינוני זקוקים לעזרה משמעותית על מנת להסתדר בחברה כמו גם בפעולות היומיומיות. בקרב ילדים אלה, קיימת פגיעה המתבטאת במגבלה שפתית והפרעה שכלית. ילדים אוטיסטיים בתפקוד בינוני בדרך כלל  ידברו במשפטים קצרים במיוחד וידברו על נושאים מתחומי עניין מאוד מסוימים. בנוסף הם יתקשו להתנהל בסיטואציות חברתיות.

 

אוטיזם בתפקוד נמוך

אוטיזם בתפקוד נמוך כולל פגיעה משמעותית יותר וילד הלוקה בה נמנע מליצור אינטראקציות עם הסובבים אותו. לרוב יהיה לאוטיסטים בתפקוד נמוך חוסר יכולת להביע את עצמם כראוי בדיבור ובשפה לצד מוגבלות שכלית ברמה משתנה. מבחינת אוטיזם וסוגי התפקודים הם עשויים לסבול מקשיים בקואורדינציה, במוטוריקה, בפעילות הגופנית, כמו גם לסבול מקשיים במערכת העיכול. לחלק מהם יש בעיות בגירוי חושי, במגע ומתאפיינים בהתנהגויות חזרתיות.

 

זכויות סוציאליות

הורים לילדים המאובחנים על הרצף האוטיסטי הינם זכאים ל100% גמלת ילד נכה. יש צורך לפתוח תיק בלשכת הרווחה של הרשות המקומי לצורך מעון יום שיקומי. עד לגיל 3 המסגרות מצויות באחריות משרד הרווחה ומעל גיל 3 באחריות משרד החינוך ועל כן יש לפנות למחלקת החינוך ברשות המקומית.

 

טיפולים שבועיים

ילד שאובחן כי הוא מצוי על הרצף האוטיסטי זכאי גם לטיפולים של אנשי מקצוע מוסמכים באחד או יותר מהמקצועות פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, פסיכולוגיה ועבודה סוציאלית. הזכאות היא לעד 3 טיפולים בשבוע עד לגיל 18 כאשר לא ניתן לצבור טיפולים משבוע האחד לאחר. ילדים עד גיל 7 שנים שנמצאים במסגרות ייעודיות ומקבלים סל טיפול בריאותי מקדם לא זכאים לקבלת הטיפול מקופות החולים.

 

הטבות ממוסדות המדינה

כחלק ממגוון זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים ישנן הטבות שונות הניתנות להורים לילדים המאובחנים על הרצף האוטיסטי. אלו כוללות, פטור מאגרת רישוי לרכב וקבלת תו חניה לרכב נכה, קבלת הנחה במיסי הארנונה ופטור מתשלומי השתתפות עצמית עבור שירותי קופות החולים אשר ניתנים לילדים.

ישנן גם נקודות זיכוי במס הכנסה. רשות המסים מעניקה שתי נקודות זיכוי להורים לילדים עם צרכים מיוחדים וניתן לקבל החזרי מס באופן רטרואקטיבי לעד שש שנים אחורנית. ניתן גם להיעדר ממקום העבודה לצורך סיוע לילד על חשבון ימי מחלה או ימי חופשה. הורים לילד אוטיסט שעובדים מעל שנה באותו מקום עבודה, רשאים להיעדר מהעבודה עד שמונה עשר ימים בשנה ללא ניכוי משכרם.

 

ליווי של עובד סוציאלי מהרווחה

כל משפחה שלה ילד על הרצף האוטיסטי זכאית לקבל ליווי של עובד סוציאלי מהרווחה. העובד יכול ללוות את המשפחה בכל הנוגע להרשמה למוסד חינוכי ובוועדות החינוכיות השונות. העובד הסוציאלי יכול להכווין ולעזור בקבלת הגמלה מביטוח לאומי ומיצוי הזכויות מהרשויות המקומיות. הרווחה מספקת גם הדרכת הורים ותמיכה רגשית עבור המשפחה ועבור הילד עצמו.

 

פטור מעמידה בתור ותשלומי מלווה

ישנו גם פטור מעמידה בתורים במקומות ציבוריים עם הצגת תעודת נכה כאשר הפטור ניתן לאוטיסט ולמלווה כל עוד המלווה נמצא למענו וביחד עימו בתור. ניתן גם פטור מתשלום על המלווה במקומות ציבוריים העולים בתשלום כגון מוזיאונים, גני חיות וכדומה. הפטור מתשלום כניסה למלווים של ילדים מגיל 12 ומעלה לרבות אוטיסטים בוגרים במקומות ציבוריים בהם אין מקומות ישיבה מסודרים.

 

סיכום אוטיזם וסוגי התפקודים

לסיכום הנושא, מאמר זה עסק בנושא של אוטיזם וסוגי התפקודים בהרחבה כמו גם בזכויות של הורים לילדים עם אוטיזם. כפי שציינו, לאוטיזם מגוון רחב של תסמינים ודרגות חומרה. היא משפיעה על התקשורת החברתית ועל ההתנהגות והעיבוד החושי. אנשים על הרצף האוטיסטי עשויים להתקשות באינטראקציות חברתיות, לרבות יצירת קשר עין והבנת רמזים חברתיים. הם עשויים להפגין התנהגות חזרתית או לגלות עניין בצורה אינטנסיבית בנושאים או חפצים מסוימים.

 

קבלת ליווי ועזרה מקצועית

אם אתם זקוקים למידע נוסף בנושא של זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים או על אוטיזם וסוגי התפקודים כמו גם במידה ואתם מתקשים במיצוי זכויות לילדכם האוטיסט עמותת קול הזכויות הינה הכותבת עבורכם. העמותה מלווה הורים לילדים אוטיסטים במיצוי זכיותיהם מול כלל הרשויות. אנו מודעים לקושי העצום הנלווה לגידול ילד אוטיסט ואנחנו פה לרשותכם. ליצירת קשר למיצוי זכויותיכם לחצו כאן

 

לאוטיסטים בתפקוד גבוה יש קושי לדעת מה לומר ואיך להתנהג במצבים חברתיים. הם נוטים לומר את “הדבר הלא הנכון” ועשויים שלא במתכוון להעליב אחרים. יש להם נטייה לעיסוק רב בתחום עניין צר דבר שעשוי להגיע לכדי כפייתיות ועלול להפריע להשלמת משימות יומיומיות ולגרום לבידודם החברתי. 

הפרעות על הרצף האוטיסטי מאופיינות בפגיעה ביכולות התקשורת של האוטיסט. בתפקוד נמוך לרוב תהיה פגיעה משמעותית ביותר, כך שהאוטיסט מתקשה לדבר ולהביע את עצמו, עד כדי חוסר יכולת לדבר באופן כללי. רוב הילדים האוטיסטים בתפקוד נמוך אינם מסוגלים לרכוש את כישורי השפה או לחילופין כישורי השפה שלהם יהיו מוגבלים מאוד.

לאוטיסטים יש פטור מעמידה בתור במקומות ציבוריים עם הצגת תעודת נכה. הפטור ניתן לאוטיסט ולמלווה שלו, כל עוד המלווה נמצא עם האוטיסט ולמענו בתור. ניתן גם פטור מתשלום מלווה במקומות ציבוריים העולים בתשלום כל עוד אין בהם מקום ישיבה מסודר.

ילדים עם צרכים מיוחדים הם ילדים הסובלים מוגבלויות פיזיות, שכליות ונפשיות. מדובר בין היתר בילדים על הספקטרום האוטיסטי, ילדים הסובלים מפיגור שכלי, ילדים עיוורים, ילדים בעלי נכות בגפיים וכן הלאה. כל ילד כזה זקוק לטיפול שונה ולציוד רפואי שונה.

אוטיזם וסוגי התפקודים
אוטיזם וסוגי התפקודים

 

תוכן עניינים