לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

זכויות הורים לילדים עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך

להאזנה:

 

ילדים עם צרכים מיוחדים צריכים לקבל סיוע והטבות מהמדינה, אך הדבר נכון גם עבור ההורים של ילדים אלו. גידול ילד עם צרכים מיוחדים זה דבר מסובך שדורש הרבה סבלנות, רגישות וחוזק נפשי. המדינה מעניקה מגוון של הטבות וזכויות להורים, וחשוב שכל הורה יכיר את מה שמגיע לו לקבל. המשיכו לקרוא כדי להכיר טוב יותר את זכויות ההורים לילדים עם צרכים מיוחדים.

הורות לילד עם אוטיזם בתפקוד בינוני-נמוך בישראל מלווה באתגרים ייחודיים, כולל הצורך לנווט בין בעלי מקצוע וארגונים  שונים. כדי לנסות להקל על ההתנהלות המורכבת ישנו צורך להעלות למודעות שישנם זכויות הורים לילדים עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך ויש להגן על זכויות אלו.

 

גמלת ילד נכה

מדובר בגמלה חודשית אותה מספק המוסד לביטוח לאומי, המיועדת להורים שמטפלים בילדים בעלי נכות. קבלת הגמלה תלויה בכמה קריטריונים הקשורים במידת התלות של הילד בזולת ובמצבו הרפואי. על מנת לקבל את הגמלה, יש להגיש בקשה לביטוח לאומי ולצרף מסמכים רלוונטיים שמוכיחים את נכות הילד.

הגמלה מוענקת בשלוש מדרגות – 50%, 100% ו-188%.

 

שיעור גמלה מוגדל עבור ילד עם אוטיזם

ביטוח לאומי מעניק תוספת לגמלת ילד נכה עבור ילדים שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי, שהינם בני 3 ומעלה ובעלי תלות מלאה בתמיכת הזולת. מדובר על ילדים שנזקקים לעזרה בכל שלב ביממה, על מנת לבצע את כל פעולות היומיום, כגון אכילה, רחצה, ניידות, הלבשה והיגיינה אישית.

זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים
זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים

 

הנחה בחשבון החשמל

הורים לילד שמקבל גמלת ילד נכה זכאים גם להנחה בתשלום חשבון החשמל, בשיעור של 50%, על 400 הקוט”ש הראשונים בכל חודש. ההנחה מוענקת עבור שימוש ביתי בלבד, ולא עבור שימוש עסקי או מסחרי.

 

הנחה בחשבון המים

גם הנחה זו מוענקת רק לצרכנים ביתיים, עבור הנכס בו הם גרים. כל אזרח במדינה זכאי ל- 3.5 מ”ק לחודש בתעריף מים נמוך, אך הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים זכאים ל- 3.5 מ”ק נוספים לחודש בתעריף נמוך זה. ההנחה מתקבלת אוטומטית כיוון שביטוח לאומי מעביר את הנתונים לרשות המים. במידה ואינכם מקבלים את ההנחה, ואתם זכאים לה, עליכם ליצור קשר עם רשות המים.

 

השירות לטיפול באדם עם אוטיזם

משרד הרווחה מעניק שירות עבור ילדים על הספקטרום האוטיסטי הכולל מספר שירותים הזמינים באזורים מגורים שונים.

המשפחות שהוכרו על ידי משרד הרווחה בעלות זכאות לדברים הבאים:

  • סומכים עבור הילד – מתאים לילדים מעל גיל 3, עבור כמה שעות אחרי הצהריים. תשלום הסומך דורש גם השתתפות של ההורים.
  • הפניה לייעוץ וטיפול בבעיות הקשורות למיניות.
  • מסגרת מעון יום שיקומי עבור ילדים עד גיל 3.
  • קייטנות יום בחופשות ובחגים.
  • מועדוניות המספקות פעילויות פנאי בשעות אחר הצהריים.
  • נופשונים. כל ילד זכאי ל- 15 יום נופשון בשנה.
  • מסגרות דיור מחוץ לבית.

 

נקודות זיכוי במס הכנסה

הורים לילדים עם צרכים מיוחדים זכאים לשתי נקודות זיכוי במס ההכנסה, שמשמעותן שפחות מס מנוכה מכל משכורת. יש אפשרות לחלק את נקודות זיכוי המס בין ההורים, או להעניק אותן רק להורה אחד.

הבקשה עבור נקודות הזיכוי מוגשת מדי שנה, כך שחשוב לזכור להגיש כל שנה מחדש. על מנת לקבל את נקודות הזיכוי, ההורים נדרשים לפנות לפקיד השומה במס הכנסה הקרוב לביתם ולהגיש את כל המסמכים הנדרשים המפורטים באתר מס הכנסה.

 

הנחה בתשלום ארנונה

המדינה מנחה את הרשויות המקומיות להעניק הנחה בתשלום הארנונה, אך אין סטנדרט קבוע, וכל רשות מקומית מחליטה כיצד היא רוצה לתת אותה.

המקסימום של ההנחה הוא בגובה של 33% ועד 100 מ”ר. על מנת לקבל את ההנחה יש לפנות לאגף הארנונה בעירייה או ברשות המקומית שלכם.

 

תו חניה והנחה באגרת הרישוי

תו חניה מאפשר לכם לחנות בחניות הנכים המסומנות או במקומות בהם החנייה אינה מותרת, וכן להגיש בקשה מהרשות המקומית לסימון חניית נכה בסמוך לביתכם. על מנת לקבל את התו יש להגיש בקשה למשרד הרישוי המחוזי הקרוב לביתכם.

 

הנחה במס רכישת דירה

על פי תקנות המקרקעין של המדינה, הורים לילדים בעלי 100% נכות רפואית, זכאים לקבלת הנחה על מס רכישת הדירה. הורים אלו ישלמו מס רכישה בגובה של 0.5%, לעומת יתר האנשים שמשלמים 4.5%. ההורים זכאים לממש את הטבה זו פעמיים במהלך חייהם.

 

זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים במקום העבודה

הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, אשר עובדים לפחות שנה במקום עבודה מסוים, רשאים לקבל 15 ימים בשנה עבור היעדרות שמטרתה לסייע לילדם. הימים ייחשבו כימי המחלה הציבוריים של ההורה, או כחלק מימי החופשה, הבחירה תלויה בהורה.

נוסף על כך, אחד מן ההורים זכאי לקבלת 15 יום נוספים במשך השנה על היעדרות הקשורה לסיוע לילד. שימו לב כי מדובר רק בהורה אחד שרשאי לקבל את הימים הנוספים, ולא ניתן לממש הטבה זו עבור שני ההורים.

 

העסקת עובד זר

ילדים עם צרכים מיוחדים יוכלו לקבל היתר העסקה לעובד זר בנסיבות הבאות:

  • הילד צריך השגחה וליווי תמידיים ברוב שעות היממה בגלל מצבו הרפואי, והוא אינו מסוגל להשתתף במסגרת לימודית או טיפולית אחרת.
  • הילד משתייך למסגרת לימודים המחייבת אותו בהגעה עם מטפל מלווה, על מנת להעניק לו סיוע פיזי.
  • הילד בעל מצב רפואי מיוחד שמחייב טיפול תמידי, ממושך וצמוד, גם במשך השעות בהן הוא נמצא בבית.

 

טיפולים בקופת החולים

ילדים עם צרכים מיוחדים זכאים לקבלת 3 טיפולים פרא-רפואיים בשבוע מספק המוכר למדינה. הטיפולים הניתנים הינם: פסיכולוגיה, עבודה סוציאלית, ריפוי בעיסוק או ריפוי בדיבור. כל ילד זכאי לשירות זה, החל מגיל האבחון שלו ועד גיל 18, אלא אם הוא מממש את זכות זו בגן תקשורת או במעון יום שיקומי.

 

הסעות וליווי

כל ילד עם צרכים מיוחדים, בגיל 3 עד 21, זכאי לקבלת הסעה מביתו ועד לבית הספר או המוסד החינוכי בו הוא לומד. ועדת השמה של העירייה או הרשות המקומית היא זו שמכריעה בנוגע לזכאות להסעה בטיחותית. ישנם גם ילדים שוועדת ההשמה קבעה כי הם זקוקים לליווי של מבוגר, בנוסף להסעה.

 

מה כוללות אותן זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים?

בישראל, כחלק מאותן זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים ניתן למצוא את הזכות לחינוך חינם, לשירותי בריאות זמינים ושירותים חיוניים אחרים. ממשלת ישראל מספקת את השירותים הללו באמצעות המוסד לביטוח לאומי ומשרד החינוך. המוסד לביטוח לאומי מעניק תמיכה כספית למשפחות הילדים לכיסוי עלויות הטיפול, הציוד והטיפולים. ואילו משרד החינוך מעניק שירותי חינוך מיוחד לילדים, באמצעות תכניות חינוך פרטניות. מתוך זכויות אלו נגזרות זכויות הורים לילדים עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך.

 

להורים ישנן זכויות ספציפיות שנועדו להבטיח שילדיהם יקבלו את התמיכה והשירותים הדרושים כדי לסייע להם למצות את הפוטנציאל שלהם. זכויות אלו כוללות את הזכות להשתתף בפיתוח תוכניות החינוך הפרטניות והזכות לבקש הערכה לקביעת זכאות ילדם לשירותי חינוך מיוחד. להורים יש גם זכות לקבל מידע על התקדמות ילדם בבית הספר ולבקש גישה לרשומות החינוכיות שלהם. יש להם את הזכות להשתתף בהחלטות הנוגעות לטיפול הבריאותי והטיפול הספציפי וכן זכות לבקש חוות דעת שנייה.

 

מהם האתגרים הניצבים לשם קבלת זכויות הורים לילדים עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך?

בישראל קיימים משאבים מוגבלים למשפחות של ילדים עם אוטיזם, כולל אלו עם אוטיזם בתפקוד בינוני-נמוך. רשימות ההמתנה לשירותים עשויות להיות ארוכות, ולעתים קרובות ההורים עלולים אף להיתקל בחוסר זמינות לטיפול מסוים. מצב זה יכול ליצור לחץ משמעותי עבור ההורים שעשויים להרגיש שהם לא מסוגלים לגשת למשאבים שילדיהם זקוקים להם כדי להצליח. במיוחד במקרים אלה ישנה משמעות חיונית להכיר ולהגן על זכויות הורים לילדים עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך. לילדים אלו יש את אותן זכויות כמו לכל ילד אחר ויש להתייחס אליהם בכבוד.

 

במקרה הצורך וכאשר הקשיים נדמים כבלתי פתירים, יכולים ההורים לגשת לארגונים כמו אלוט, אשר מסייעים הן בהעלאת המודעות לאותם זכויות הורים לילדים עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך והן בניסיון לפתרון בעיות ספציפיות הנוגעות לרווחתם של הילדים ושל המשפחה כולה. כדאי לזכור שכחלק מהזכויות, זכאים ההורים גם לעזרה כלכלית ולסבסוד הטיפולים לפני או אחרי הטיפול (כנגד קבלות). בכל מקרה כדאי לברר את הזכויות עוד לפני מימושן כדי שתהיו בטוחים שתוכלו לקבל את העזרה והסיוע הדרוש.

 

איך דורשים זכויות לילדים עם אוטיזם?

זכויות הורים לילדים עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך יכולות להתקבל במספר דרכים:

  • על ההורים להכיר את הזכויות המגיעות להם, כמו גם את החוקים והתקנות הקשורות לחינוך מיוחד ולבריאות בישראל. מודעות זו תאפשר להם להבין טוב יותר את זכויות ילדם ואת המסגרות המשפטיות הקיימות להגנה על זכויות אלו.
  • הורים צריכים להיות פרואקטיביים בקידום צרכי הילדים באמצעות השתתפות בפיתוח תוכנית החינוך האינדיבידואליות. הם יכולים לעבוד עם המורים, המטפלים וספקי שירותי הבריאות כדי להבטיח שהתוכניות ישקפו את צרכי הילדים.
  • ככלל, על ההורים לתקשר באופן קבוע עם המורים והמטפלים של ילדיהם כדי לעקוב אחר ההתקדמות שלהם ולהבטיח שהם מקבלים את התמיכה והשירותים הדרושים.
  • על ההורים לחפש את התמיכה הדרושה להם מארגונים המתמחים במתן שירותים ותמיכה למשפחות של ילדים עם אוטיזם.
  • לבסוף, הורים יכולים לעבוד עם נבחרי הציבור המקומיים ומנהיגי הקהילה כדי להעלות את המודעות לצרכי הילדים המיוחדים הללו.

 

אל תהססו לפנות לסיוע מקצועי במימוש זכויותיכם וזכויות ילדכם

כהורים לילדים על הספקטרום האוטיסטי, מגיעים לכם מגוון סעדים רפואיים, חינוכיים, משפטיים ונוספים מגופים שונים בישראל.

עמותת קול הזכויות מעמידה לרשות הורים לילדים בעלי אוטיזם בדרגת תפקוד בינונית עד נמוכה, הכוונה לגבי מימוש זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים.

היה ונתקלתם בקשיים בתהליך למימוש זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים מול הרשויות או מול המוסד לביטוח לאומי, חשוב שתדעו כי צוות קול הזכויות נמצא לצידכם וישמח לספק לכם סיוע, תמיכה, ייעוץ וליווי בדרך למיצוי הסעדים שהחוק מעמיד לרשותכם – אל תהססו להסתייע בנו בכל עת.

תוכן עניינים