לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

מימוש זכויות לילדים עם צרכים מיוחדים

להאזנה:

 

להיות הורים זה דבר שהוא אף פעם לא קל, ואם יש דבר שהופך את המשימה למאתגרת עוד יותר זה ילדים עם צרכים מיוחדים. הטיפול והתמיכה בילדים קשה, אך לצדה גם המטלות הביורוקרטיות המעייפות, איתן כל הורה לילדים עם צרכים מיוחדים צריך להתמודד. קראו את המאמר הבא למידע נוסף על מימוש זכויות לילדים עם צרכים מיוחדים.

 

ההורים צריכים להכיר את כל החוקים, התקנות וההטבות שמגיעות לבנם וזה לא תמיד מתאפשר. אנחנו כאן כדי לספק לכם את המידע החיוני בנושא, בתקווה שיוכל לסייע לכם להתנהל בצורה יותר טובה ונכונה. המשיכו לקרוא כדי ללמוד על הזכויות המגיעות לילדים בעלי מוגבלות, וכמובן על הזכויות שלכם כהורים.

 

הקלות במס הכנסה

בתנאים מסוימים, הורים לילדים עם צרכים מיוחדים יכולים להיות זכאים להטבות במס הכנסה. לדוגמה, ניתן לקבל הטבת מס של שתי נקודות זיכוי, אשר גורמת להורדה בסכום מס ההכנסה בכ- 5000 ₪ כל שנה, ולפעמים אפילו להחזר בדיעבד עבור כמה שנים.

הטבות כאלו מותנות בקבלת אישורים רפואיים רלוונטיים ופנייה מתאימה למס ההכנסה, וניתן לקבלם רק על משכורת אחת, כלומר לא עבור שני ההורים. חשוב לדעת גם כי יש צורך להגיש בקשה עבור הטבה זו מדי שנה.

מימוש זכויות לילדים עם צרכים מיוחדים
מימוש זכויות לילדים עם צרכים מיוחדים

 

גמלת ילד נכה

גמלה זו מטרתה לעזור לכם כהורים במימון הוצאות ייחודיות הקשורות בטיפול בילד בעל צרכים מיוחדים; זה יכול להיות תשלום נוסף על חינוך מיוחד, טיפול עזר או טיפולים התפתחותיים כלשהם. תשלום הגמלה תלוי במתן מידע רפואי המוכיח את הלקות הפיזית או הנפשית של ילדכם, לדוגמה אוטיזם, הפרעות קשב וריכוז, בעיות התפתחות, תסמונת טורט וכו’.

ישנם מספר קריטריונים שלפיהם נבדקת הזכאות לגמלה אשר בוחנים את הליקוי של הילד ועד כמה הוא תלוי בטיפול הזולת, ביחס לילדים אחרים בקבוצת גילו. ילדים בעלי מצב רפואי שמחייב טיפול רפואי תדיר, כמו מחלה נדירה, יכולים גם הם להיות זכאים לגמלה.

 

חשוב לדעת על גמלת ילד נכה

גובה הגמלה

גובה הגמלה תלוי במצב הרפואי של הילד, כמו גם בסוג הטיפול הנדרש עבורו. הסכום המקסימלי של הגמלה יכול להגיע לכ- 8,462 ₪.

להלן סכומי הקצבה ופירוט התשלומים:

סכום הקצבה מינואר 2022 ואילך החזר עבור דצמבר 2021 החזר עבור חודשים יולי עד נובמבר 2021 סכום הקצבה מיולי עד דצמבר 2021 רמת זכאות
1,527 ₪ 83 ₪ 415 ₪ 1351 ₪ 50%
3,000 ₪ 83 ₪ 415 ₪ 2,691 ₪ 100%
3,534 ₪ 490 ₪ 2,450 ₪ 3,098 ₪ 112%
5,641 ₪ 490 ₪ 2,450 ₪ 5,263 ₪ 188%

 

תוספת קצבה עבור ילדים מונשמים ברמת זכאות 100% ו – 188%

התוספת החדשה החל מינואר 2022 החזר עבור דצמבר 2021 החזר עבור חודשים יולי עד נובמבר 2021 סכום ההעלאה של ה”תוספת למונשם” מיולי 2021
8,462 ₪ 6,612 ₪ 33,060 ₪ 6,612 ₪

 

גיל מקסימלי לגמלה

ניתן לקבל את הזכאות לגמלה זו רק עד גיל 18, ולא ניתן להסדיר זאת מאוחר יותר.

 

גמלה במצב של שני ילדים נכים או יותר

במידה ויש לכם שני ילדים נכים או יותר, תוכלו להיות זכאים לקבלת גמלה מורחבת של 50% בשביל כל אחד מהילדים.

 

גמלת ניידות

מצבים רפואיים שגורמים לילדים להיות בעלי צרכים מיוחדים עלולים לגרום לכך שהוריהם יאלצו להוציא כסף רב עבור אמצעי ניידות מותאמים לילדם, על מנת שיוכלו להתנייד ממקום למקום בצורה נוחה והולמת. גמלת ניידות היא למעשה סל הטבות שנועד לעזור להורים עם ילדים נכים בעניין הניידות.

חלק מההטבות שניתן לקבל במסגרת הסל כוללות קצבה חודשית להוצאות ניידות, פטור מאגרת הרישוי הנדרשת טסט, הלוואה סטטית לקניית רכב חדש או הלוואות לקניית אביזרים ייחודים לרכב, אשר קשורים למצב הרפואי של הילד.

הוועדה שקובעת האם ילד זכאי לקבלת גמלת ניידות מתבצעת במשרד הבריאות, לעומת ועדות אחרות הקשורות לנושא אשר מתקיימות בביטוח לאומי. הוועדה היא זו שקובעת האם הילד הוא בעל ליקוי ברגליים, אשר מונע את הניידות שלו, ומהם אחוזי הנכות להם גורם הליקוי הרפואי. סל הטבות הניידות מתקבל רק עבור ליקויים שמובילים למוגבלות של 60% בניידות.

הוועדה הרפואית מדווחת את החלטתה לביטוח לאומי אשר מעביר את הקצבה להורי הילד. ניתן לערער על החלטת הוועדה, וכדאי לבצע זאת לצד היוועצות עם ארגונים שעוסקים בתחום, כמו קול הזכויות.

 

תג נכה

מגבלה בניידות מובילה כמובן גם לצורך בתג נכה, כך שהורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים אשר קשורים למגבלת ניידות יכולים להגיש בקשה לתג זה.

התג מאפשר להורים לחנות במקומות המיועדים לנכים, אשר נמצאים במקומות נגישים יותר למקומות ציבוריים. את תג הנכה מנפיק משרד התחבורה, כך שיש להגיש אליו את כל המסמכים הרפואיים הרלוונטיים, אשר מציגים את הנכות של הילד ומראים כי היא מגיעה ל- 60% ומעלה.

 

זכויות והטבות נוספות לילדים עם צרכים מיוחדים

ישנן עוד זכויות אליהן זכאים ילדים עם צרכים מיוחדים והוריהם, כמו:

 

סייעת בבית ספר או גן עירוני

במקרים מסוימים, ילדים עם צרכים מיוחדים יהיו זכאי לקבלת סייעת אישית. מטרת הסייעת לעזור בשילוב הילד ולתמוך בו מבחינה אישית וחברתית בגן או בבית הספר. יש להגיש בקשה מסודרת לסייעת מול מחלקת החינוך של העירייה.

 

הנחה בארנונה

הטבה נוספת לה זכאים הורים לילדים עם צרכים מיוחדים היא הנחה בארנונה. שיעור ההנחה קשור ברשות המקומית או העיר בהם אתם מתגוררים, ונקבעת על ידי קובץ זכאות שמועבר לעירייה מהמוסד לביטוח לאומי. על מנת לקבל הטבה זו חשוב לוודא כי הארנונה רשומה על שמכם.

 

זכויות להורים בעבודה

הורים לילדים עם צרכים מיוחדים זכאים להיעדר עד 18 יום בשנה בעקבות המחלה של הילד שלהם, במידה והם עובדים מעל שנה באותו מקום העבודה.

הורים זכאים גם לקחת 18 ימים נוספים בכל שנה, על חשבון ימי המחלה שלהם, על מנת לטפל בילד שלהם. חשוב לדעת כי ההטבה ניתנת רק לאחד מן ההורים, וניתן לקבל אותה רק במידה ומצהירים על כך בפני המעסיק על ידי הצגת מסמכים רלוונטיים.

 

הסעה לבית ספר

עוד הטבה שתורמת לילדים עם צרכים מיוחדים היא קבלת הסעה לבית הספר, על חשבון העירייה. גם עבור כך יש לבצע בקשה מסודרת מול מחלקת החינוך בעירייה.

 

מימוש זכויות לילדים עם צרכים מיוחדים – סיכום

טיפול בילדים עם צרכים מיוחדים זה דבר שמגיע עם אחריות גדולה, ולפעמים גם קושי רב. המדינה נמצאת כאן כדי להקל על ההורים בחלק מהקשיים הללו, אך חשוב שכל הורה יכיר את הזכויות וההטבות שמגיעות לו. אל תוותרו על הזכויות שלכם! לשאלות ומידע נוסף פנו אל צוות עמותת קול הזכויות.

תוכן עניינים