לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים בתחום החינוך

להאזנה:

 

אם אתם מודאגים מהתפתחותו של ילדכם ותוהים אם הוא או היא צריכים להיות בגן חינוך מיוחד, או אם ילדכם הוא תלמיד כיתה ג’ ועדיין לא יכול לקרוא שוטף ובית הספר מציע להעביר אותו לכיתה מיוחדת, כנראה אתם זקוקים לעזרה או הדרכה על מנת להבין את המערכת, ואיך מתנהלים בה.

 

תהליך ההשמה

השלב הראשון בתהליך ההשמה כולל קבלת הערכה פסיכולוגית. אם ילדך מתחת לגיל 5, פסיכולוג התפתחותי יכול לבצע הערכה זו דרך קופת החולים. ילדים בגיל בית הספר – כולל גן חובה – מוערכים באמצעות השירות הפסיכולוגי-חינוכי המנוהל על ידי העירייה או המועצה.

פעמים רבות, הורים פונים להערכות פרטיות בגלל רשימות המתנה ארוכות בשירות הפסיכולוגי. לאחר ההערכה, הפסיכולוג יעזור לך להבין את סגנון הלמידה והצרכים של ילדך וייתן לך אינדיקציה איזה סוג תוכנית היא המתאימה ביותר לו.

 

האפשרויות הקיימות

בשלב זה של התהליך, כדאי לבחון את האפשרויות השונות שעשויות להתאים לילדך. האם הוא או היא זקוקים לגן תקשורת, סתם לסייעת משלבת במסגרת גן רגילה? האם אפשרות של כיתת חינוך מיוחד מתאימה או שהילד זקוק לבית ספר ייעודי לחינוך מיוחד?

זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים בתחום החינוך
זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים בתחום החינוך

 

כשאתה חוקר אפשרויות אלה, שאלה חשובה שיש לשאול היא כמה השילוב זמין וכמה זמן הילד נמצא בתכנית נפרדת. חשוב גם להבהיר את הטיפולים והפעילויות הנוספות הניתנות, מכיוון שהם עשויים להשתנות.

 

ועדת השמה

ועדת השמה קובעת אם צריך להציב ילד בתכנית לחינוך מיוחד. הוועדה מורכבת מאנשי מקצוע ממשרד החינוך ומהעירייה שתפקידם לנתח את הדו”חות הרפואיים וההערכות, להקשיב להורים ולהבין את הצרכים של ילדך.

מומלץ להביא את המורה של הילד, את הגננת או איש מקצוע אחר שעובד עם הילד לפגישה עם הוועדה, על מנת לעזור לחברי הוועדה לקבל “תחושה” טובה יותר בנוגע לילדך.

מכיוון שכבר ביצעת מחקר, ייתכן שתוכל להגיד לוועדה איזו תוכנית היא לדעתך המתאימה ביותר לצרכי ילדך ומדוע. בתום הפגישה ניתנת המלצה, אך המיקום הסופי נקבע בדרך כלל קרוב יותר לתחילת שנת הלימודים. ועדת ההשמה נפגשת רק בחודשי האביב (פברואר עד מאי).

 

סוגיית השילוב

לעיתים קרובות, ההורים מודאגים מכך שהשמה בתכנית לגיל הרך לחינוך מיוחד תחזיק את ילדם בבתי ספר מיוחדים במשך כל תקופת הלימודים שלו. אמנם זה נכון לפעמים, כאשר יש צורך בכך, אבל זה בהחלט לא הכלל.

מטרת החינוך המיוחד היא לעזור לילדים להשתלב ככל האפשר במערכת החינוך הרגילה. זה לא נדיר שילדים שהיו בגן מיוחד משתלבים בכיתה א’ בבית ספר רגיל.

לרוב יש גם חשש לגבי סטיגמה, והענקת תחושה לילד כי הוא שונה. עם זאת, בטווח הארוך, שמירה על ילדים מחוץ לחינוך המיוחד רק בגלל הסטיגמה, אולי לא ממש עוזרת להם.

 

זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים

בתור מסגרת בה הילדים מבלים כמות זמן משמעותית, חשוב להכיר את הזכויות שהם זכאים להם בתור מערכת החינוך. נפרט כאן כמה מהזכויות החשובות שהילדים זכאים להן.

 

שילוב וחינוך מיוחד

על פי חוק חינוך מיוחד, תלמיד עם מוגבלות רשאי לקבל שירותי חינוך מיוחדים. שירותים אלו צריכים להיות מותאמים לסוג המוגבלות שלו ולרמת התפקוד שלו. קיימות מסגרות חינוך מיוחד עבור ילדים החל מגיל 3 ועל לגיל 21. אך חשוב לדעת כי בגיל 18 ישנם שינויים בהיבטים כמו גמלות או קצבאות להן זכאים הילדים.

 

גן ילדים – גיל 3 עד 6

כל גן ילדים בו ילד עם צרכים מיוחדים שוהה בו מחויב על פי חוק להיות נגיש. בנוסף, במידה והילד בעל מגבלת ניידות אשר מונעת ממנו להגיע בכוחות עצמו לגן, הוא זכאי להסעה אליו. במקרה שבו לילד בעל המוגבלות יש מצב רפואי מסכן חיים או חריג, הוא גם זכאי לקבלת סייעת רפואית אשר תשגיח עליו.

 

בית ספר – גיל 6 עד 18

גם בבית הספר, במידת הצורך, הילדים זכאים לקבלת הסעה או סייעת רפואית. נוסף על כך, ילדים אשר, עקב מצבם הרפואי, נאלצים לשהות בבית או בבית חולים על חשבון זמן הלימודים שלהם, זכאים לזכויות מיוחדות.

לדוגמה, משרד החינוך מפעיל מסגרות של תוכניות חינוך אישיות בתוך בתי חולים, שמתאימות לתכנית הלימודים של הילדים, על מנת לאפשר להם ללמוד במהלך שהותם. לאחר חזרת הילד מהשהות בבית או בבית החולים, הם זכאים לקבל שיעורי עזר וליווי מיוחד, על מנת שיוכלו להשלים את הפערים.

 

בגרויות

תלמידים בעלי צרכים מיוחדים, בכל מסגרת בה הם לומדים, זכאים לקבלת התאמות עבור בחינת הבגרות, כמו תוספת זמן, התעלמות משגיאות כתיב, דף נוסחאות מורחב, שאלון מוגדל וכו’.

במידה וילד מאושפז לזמן ארוך, אשר חופף עם תקופת הבגרויות, הוא יכול להיות זכאי לאישור לבצע את המבחן בבית החולים, או לחילופין, לקבל אישור מבית החולים להגיע לבצע את המבחן בבית הספר. תלמיד במצב רפואי שמחייב אותו להיות בביתו למעלה מ- 21 יום זכאים לאישור להיבחן בביתם.

 

סיוע טיפולי

חשוב גם לדעת שישנם מצבים רפואיים של ילדים אשר מאפשרים להם להיות זכאים לקבלת סיוע ממטפח אישי, בין אם זה סומך או חונך, בשעות אחר הצהריים. הטבה זו של המדינה יכול לסייע משמעותית להורים בטיפול בילדם, וכמובן לעזור לילד בהתפתחות והשתלבות.

 

ילדים עם צרכים מיוחדים – זכויות בתחום חינוך – סיכום

מערכת החינוך והמדינה מנסות לתמוך ככל שהן יכולות בילדים בעלי צרכים מיוחדים, על מנת לעזור להם להשתלב, להתפתח וללמוד. בתור הורים, חשוב שתכירו את התהליכים הכרוכים בהשמת ילד במסגרות חינוך מיוחד,

כמו גם את ההקלות וההטבות שילדכם זכאי להן. ההתעסקות הביורוקרטית עלולה להיות לפעמים מתישה ומעייפת, אך חשוב לא לוותר ולקבל את מה שמגיע לכם ולילד שלכם. לבירורים, שאלות והתייעצות בנושא, צרו קשר עם יועצי קול הזכויות.

תוכן עניינים