לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

פטור ממס רכישת דירה להורה לילד עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך

להאזנה:

 

הורים לילדים בעלי מוגבלות זכאים לקבלת מגוון הטבות מהמדינה. מטרת ההטבות היא להעניק להורים סיוע כלכלי כדי להקל עליהם כמה שאפשר בסיטואציה המאתגרת בה הם נמצאים. במאמר הבא נסביר על גמלת ילד נכה, כתנאי לקבלת הטבות, ועל הטבת פטור ממס רכישת דירה להורה לילד עם מוגבלות.

ממשלת ישראל נקטה צעד ראוי לשבח כאשר היא הציעה פטור ממס רכישת דירה להורה לילד עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך. זהו מהלך מבורך, מכיוון שהוא מספק להורים הזדמנות לדיור בר השגה אשר בין השאר מאפשר ומספק טיפול טוב יותר לילדיהם.

 

גמלת ילד נכה

לפני שנסביר על ההטבה של פטור ממס רכישת דירה, צריך להכיר מושג נוסף חשוב – גמלת ילד נכה. הורים שמקבלים את הגמלה הזו, יהיו זכאים להטבות משמעותיות נוספות.

גמלת ילד נכה ניתנת להורים לילדים עם צרכים מיוחדים ושיעורה נקבע לפי הלקות של הילד ורמת התלות שלו בזולת. ילד בעל מספר לקויות יהיה זכאי לקצבה לפי הליקוי החמור יותר, אשר מזכה בסכום גבוה יותר.

ישנן מספר הגדרות שקובעות מי זכאי לקבל את הגמלה:

 

ילדים בין גיל 3 חודשים ל- 3 שנים

ילדים בין גיל 3 חודשים ל- 3 שנים אשר לא מבצעים את רוב פעולות הגוף או תנועות הראש, הגפיים והגו, אותן בני גילם מסוגלים לבצע.

פטור ממס רכישת דירה להורה לילד עם מוגבלות
פטור ממס רכישת דירה להורה לילד עם מוגבלות

 

ילדים מגיל 3 שנים ועד 18 ו- 3 חודשים

ילדים מגיל 3 שנים ועד 18 ו- 3 חודשים שזקוקים לסיוע בביצוע פעולות יומיומיות, כמו הלבשה, אכילה, רחצה, התניידות או שליטה על הפרשות.

 

ילדים מגיל 3 חודשים ועד 18 ו- 3 חודשים

ילדים מגיל 3 חודשים ועד 18 ו- 3 חודשים שזקוקים לנוכחות של הזולת בכל זמן ביממה בעקבות חוסר יכולתם להבחין בגורמי סיכון להם או לזולת, או לחילופין בשל מצב רפואי שדורש טיפול מיידי על ידי גורם מקצועי.

 

ילדים מגיל 3 חודשים ועד 18 ו-3 חודשים

ילדים מגיל 3 חודשים ועד 18 ו-3 חודשים שהינם בעלי ליקוי מיוחד, כמו לקות ראיה, פסיכוזה, אוטיזם, תסמונת דאון, וליקויים נוספים המפורטים באתר ביטוח לאומי.

 

שלבי מימוש הזכות לקבלת גמלת ילד נכה והטבות נוספות

על מנת לקבל את הזכאות לגמלת ילד נכה, יש לעבור מספר שלבים מול ביטוח לאומי:

 

הגשת התביעה

ניתן להגיש את התביעה דרך אתר ביטוח לאומי או לחילופין דרך הסניף הקרוב לביתכם. לטופס התביעה יש לצרף את כל המסמכים הרלוונטיים שמציגים את המצב הרפואי של הילד שלכם, ומעידים על יכולתו להיות זכאי לקבלת הקצבה. חשוב לוודא שאתם מצרפים את כל המסמכים הנדרשים.

 

דיון בוועדה רפואית

ברוב המקרים, תוזמנו לוועדה רפואית על מנת לבחון את מצבו של הילד. ישנם מצבים בהם ניתן לקבוע את הזכאות ללא נוכחות הילד, אך יש גם מקרים בהם הילד ייאלץ להתייצב גם הוא. בוועדה בוחנים את מצב הילד ואת מידת התלות שלו. שימו לב! שלב זה לא חייב להתקיים בהכרח. ישנם מצבים בהם נקבעת זכאות לגמלה רק על סמך מסמכים. במקרה כזה, יש אפשרות לבקש להיבדק בוועדה תוך 45 ימים מקבלת הזכאות.

 

החלטת הוועדה

תוך מקסימום 45 ימים מקבלת התביעה עם כל המסמכים הנדרשים, תקבלו את ההחלטה של הוועדה הרפואית, עם הפרוטוקול של הוועדה הרפואית מצורף. ישנם גם מקרים בהם תיקבע זכאות זמנית. במקרה כזה, ביטוח לאומי ייפנה אליכם לקראת סיום תקופת הזכאות על מנת לקבל חומרים רפואיים נוספים ויזמן אתכם לוועדה רפואית נוספת.

 

ערעור על החלטת הוועדה

ניתן להגיש ערעור על החלטת הוועדה במידה ואינכם מרוצים ממנה. לעיתים אנשים סבורים כי שיעור הזכאות אינו תואם את מידת התלות של הילד או כי הילד צריך לקבל זכאות קבועה ולא זמנית. את הערעור יש להגיש תוך 90 יום מקבלת ההחלטה לוועדת הערר.

 

הגשה חוזרת

אם הבקשה והערעורים שלכם לא התקבלו, ניתן להגיש בקשה חוזרת כ- 6 חודשים לאחר הגשת התביעה המקורית, או לחילופין אם הנסיבות הרפואיות השתנו ועלולות לאפשר את הזכאות.

 

שיעורי הגמלה

לפי סוג הלקות ומידת התלות בזולת, הוועדה של ביטוח לאומי קובעת לאיזה אחוז מהקצבה זכאים ההורים, כאשר ישנן שלוש מדרגות:

 

שיעורי הגמלה של 1,268 ש”ח

 

50%

שיעורי הגמלה של 2,608 ש”ח

 

100%

שיעורי המגלה של 4,773 ש”ח

 

188%

 

הטבת פטור ממס רכישת דירה

לאחר שקיבלתם את הזכאות לקבלת גמלת ילד נכה, אתם תהיו זכאים לקבלת ההטבה של הנחה במס רכישת דירה.  הורים שמעוניינים לרכוש קרקע לבנייה, יכולים לקבל הטבה של תשלום מס רכישה מופחת, בשיעור של 0.5% על השטח בו יבנו את הדירה לצורך מגוריהם. כלומר, על יתר השטח, שאינו ישמש למגורים, ייאלצו לשמש מס רכישה רגיל. ההטבה מותנית בכך שיוכלו לבנות את הדירה תוך שנתיים.

 

שיעור ההטבה

ישנם מספר סוגים של שיעורי הטבות, אך לפני כן, יש להכיר את ההגדרה של “דירה יחידה”. דירה יחידה היא דירת מגורים, שהינה הדירה היחידה של תושב ישראל.

 

להלן שיעורי ההטבות:

 

ברכישת דירה יחידה ששווה עד 2.5 מיליון ₪

ברכישת דירה יחידה ששווה עד 2.5 מיליון ₪ ניתן לקבל פטור ממס על מדרגת התשלום הראשונה. על החלק שהינו עד 1.75 מיליון ₪, לא יהיה צורך בתשלום מס רכישה, ועל יתר הסכום ישולם מס רכישה של 0.5% משווי החלק הנותר.

 

ברכישת נכס שאינו דירה יחידה

ברכישת נכס שאינו דירה יחידה, או דירה יחידה שעולה מעל 2.5 מיליון ₪, מס הרכישה יהיה בשיעור של 0.5% משווי הדירה.

ישנן עוד תקנות הנוגעות ברכישת דירה במסגרת קבוצת רכישה או עבור משפרי דיור.

 

איך לקבל את ההטבה?

במידה וכבר קיבלתם את גמלת ילד נכה, עליכם לעבור את השלבים הבאים:

 

הגשת בקשה לרשות המיסים

עליכם לכתוב מכתב בקשה בו מפורט צורך המשפחה במעבר דירה בעקבות צרכי הילד. לאחר מכן, יש למלא טופס בקשה לפטור חלקי ממס רכישה וטופס הצהרה על רכישת זכות מקרקעין. המידע מביטוח לאומי יועבר לרשות המיסים על מנת שלא יהיה צורך לעבור ועדה רפואית נוספת, ולא יהיה צורך לצרף אישורים על אחוזי הנכות. יש לשלוח את כל המסמכים דרך הדואר אל מיסוי מקרקעין – הסניף המרכזי בירושלים.

 

אישור מבית המשפט לענייני משפחה

אחרי הגשת הבקשה לרשות המיסים, משפחות שהילד שלכם בעל גמלה בשיעור של 188%, או 100% נכות רפואית, יקבלו הפנייה לבית המשפט לענייני משפחה על מנת לאשר את הזכאות ולקבל את הפטור. ההורים צריכים לפנות בתור אפוטרופוסים של הילד לבית המשפט, ולבקש סעד הצהרתי וקבלת אישור עבור ההטבה. האפוטרופוס הכללי צריך להשיב לבקשה ולקבוע האם הוא מקבל את הבקשה. לאחר האישור, תתקבל ההטבה.

 

למה נועד פטור ממס רכישת דירה להורה לילד עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך ואיך משיגים אותו?

פטור ממס רכישת דירה להורה לילד עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך הוא יוזמה ממשלתית הנובעת מעצם ההכרה באתגרים איתם מתמודדים ההורים והרצון לתת זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים. מכיוון שאוטיזם היא הפרעה התפתחותית המשפיעה על יכולתו של הילד לתקשר וליצור קשרים חברתיים, ילדים עם אוטיזם ברמת תפקוד בינונית-נמוכה דורשים תשומת לב, טיפול ותמיכה מיוחדת מהוריהם, אשר צריכים לספק להם אמצעים מגוונים שיוכלו להנגיש להם צרכים ופעילויות יומיומיות, הנדמות טריוויאליות לכאורה.

 

הפטור ממס לרכישת דירה נועד להקל מהעומס הכלכלי הקיים ומוטל על ההורים, מכיוון שעלות הטיפול בילד עם אוטיזם עלולה להיות עצומה, לרבות חינוך מיוחד, טיפול רפואי, נגישות ליציאה לאותם טיפולים ועוד. עם זאת, יש לזכור שכדי להיות זכאי לשיעור או חלק יחסי כלשהו של פטור ממס רכישת דירה להורה לילד עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך יש לעמוד בקריטריונים מסוימים.

 

כיצד ניתן לממש את הזכאות לקבלת פטור ממס רכישת דירה להורה לילד בעל אוטיזם בדרגת תפקוד בינוני-נמוך?

התהליך האדמיניסטרטיבי אותו צריכים הורים לבצע כדי לקבל את הפטור כרוך במספר שלבים:

  • על ההורה להוכיח כי ילדו סובל מאוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך וכן הוא חייב לרכוש את הדירה כדי לספק סביבת מגורים מתאימה לילדו. על הדירה להיות ממוקמת בישראל, ועל ההורה לעמוד בקריטריונים לרוכש דירה ראשונה.
  • לאחר מילוי הקריטריונים לזכאות, על ההורים להגיש בקשה לרשויות המס. על הבקשה לכלול מסמכים המעידים על זכאות ההורה והילד לרבות העתק של אבחון האוטיזם, אישורים רפואיים ומסמכים המעידים כי ההורה הוא רוכש דירה בפעם הראשונה. הבקשה צריכה לכלול גם מסמכים המעידים על רכישת הדירה כגון הסכם מכר, הוכחת תשלום ומסמכים רלוונטיים נוספים. רשויות המס יבדקו את הבקשה ויוודאו את זכאות ההורה והילד. לאחר אישור הבקשה יינתן הפטור ממס.

 

חשוב לציין כי התהליך האדמיניסטרטיבי עשוי להשתנות בהתאם לדרישות הספציפיות של רשויות המס ולכן כדאי להורים להתייעץ עם רשויות המס כדי לוודא שיש בידיהם את כל המסמכים והמידע הנדרש כדי להגיש את הבקשה.

 

היתרונות הגלומים באותן זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים

צריך לזכור שמעבר להקלה הכלכלית שזכויות אלו כמו פטור ממס רכישת דירה להורה לילד עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך יכולים לתת להורים, לזכויות אלו יש גם מספר יתרונות שהממשלה והמדינה יכולות להרוויח מהן. הממשלה נהנית מהתפתחות מואצת ודאגה לרווחת הילדים, כך שבסופו של יום היא עשויה להשקיע פחות במוסדות הממשלתיים או בטיפולים הבריאותיים שנחסכים מילדים המטופלים באופן מיטבי. מעבר לכך, פטור ממס רכישת דירה להורה לילד עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך יכול להשפיע לטובה גם על שוק הנדל”ן בישראל, מכיוון שהוא יכול לעודד יותר הורים להשקיע בנכס, מה שיכול להמריץ את הכלכלה וליצור מקומות עבודה בתחום הבנייה והנדל”ן.

 

חשוב לציין כי זכות זו של פטור ממס לרכישת דירה היא רק אחת מהיוזמות הרבות הדרושות לתמיכה במשפחות עם צרכים מיוחדים. ממשלות צריכות לאמץ גישה מקיפה למתן תמיכה, כולל מימון לטיפול מיוחד, טיפול וחינוך לילדים עם אוטיזם ברמת תפקוד בינונית-נמוכה ובנוסף, עליהם להבטיח שהמרחבים הציבוריים יהיו נגישים לאנשים עם מוגבלויות ולספק הזדמנויות תעסוקה לאנשים עם צרכים מיוחדים.

 

מתקשים לקבל אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך? יש לכם כתובת!

כהורים לילד עם אוטיזם בתפקוד נמוך עד בינוני, חשוב שתהיו מודעים לאפשרות לקבלת סיוע והכוונה מקצועית בתהליך למימוש זכויותיכם לקבלת פטור ממס רכישת דירה להורה לילד עם מוגבלות כמו גם הקלות מיסוי וזכויות נוספות.

עמותת קול הזכויות מספקת להורים לילדים בעלי אוטיזם בדרגה נמוכה-בינונית, ליווי נרחב בכל הנוגע למיצוי זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים בביטוח הלאומי ומול הרשויות השונות.

היה ונתקלתם בקשיים בתהליך למימוש זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים – עמותת קול הזכויות כאן כדי לסייע לכם ולכוון אתכם, כדי שתוכלו להשיג את ההקלות המגיעות לכם.

 

לסיכום

להיות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים זה לא קל, ולכן המדינה כאן על מנת להקל עליכם. קבלת גמלת ילד נכה תאפשר לכם להיות זכאים להטבות נוספות, ואחת מרכזית מתוכן היא פטור או הנחה ממס רכישת דירה. תלוי בשווי הדירה שאתם מעוניינים לרכוש, תוכלו להימנע מתשלום מלא של מס רכישה, שעלול להוות מעמסה כלכלית לא פשוטה.

יש לעקוב אחר ההוראות המפורטות לעיל על מנת לקבל את ההטבה. חשוב לא לזלזל בדרך של המדינה לסייע ולעזור לכם, כיוון שעל ידי מעקב אחר כל ההטבות שאתם זכאים להן, תוכלו לחסוך עשרות אלפי שקלים! אל תוותרו על הזכויות שלכם ושל הילד שלכם. למרות כל ההתעסקות הביורוקרטית שעלולה להיות קשה ומתישה, המטרה היא בסופו של דבר לסייע ולעזור לכם! כאן אתם יכולים למצוא גם פירוט נוסף על קצבאות, הטבות מס והנחות להורי ילדים עם צרכים מיוחדים.

תוכן עניינים