לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

הזכאות לזכויות ילדים עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך

להאזנה:

 

להיות ילד עם צרכים מיוחדים זה דבר לא קל, וכך גם להיות הורה לילד עם צרכים מיוחדים. ישנם קשיים רגשיים ורפואיים, אך גם קשיים ביורוקרטיים, אשר קשורים בקבלת כל ההטבות והזכויות מגיעות לילד שלכם ולכם. אנחנו כאן כדי לסייע לכם להתמודד עם הקשיים הללו, ולתת לכם את כל המידע הרלוונטי בנושא, המשיכו לקרוא את מאמר זה למידע נוסף אודות סוגי זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים.

הפרעה הנמצאת על הספקטרום האוטיסטי (ASD) היא הפרעה התפתחותית אשר משפיעה על התקשורת וההתנהגות החברתית. בישראל, ישנם מספר סוגי זכויות ילדים עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך, אשר חלקן אף מוגנות בחוק. זכויות אלו נועדו להבטיח שלילדים עם אוטיזם יהיו הזדמנויות שוות לחינוך, בריאות ושירותים אחרים הנחוצים להתפתחותם ולרווחתם.

 

גמלת ילד נכה

אחת ההטבות המשמעותיות ביותר עבור ילדים עם צרכים מיוחדים והוריהם היא גמלת ילד נכה מהמוסד לביטוח לאומי. ישנם ליקויים שונים אשר מזכים בגמלה, אשר קשורים בצורך של הילד בטיפול מיוחד ובתלות שלו בזולת. מצבים כמו ליקויי ראייה, אוטיזם, תסמונת דאון, ליקויי שמיעה, בעיות תקשורת וכו’, מזכים בגמלה.

את הבקשה לגמלה יש להגיש למוסד לביטוח לאומי, ישירות אל הסניף המטפל שלכם באמצעות טופס תביעה. יש לצרף מסמכים רפואיים ורשמיים רבים אשר מעידים על הצורך של הילד בגמלה. לאחר מכן, ייתכן שתוזמנו לוועדה רפואית אשר תבחון את מצב הילד, ולבסוף ייקבע אחוז הגמלה שתקבלו (50%, 100% או 188%). במידה ואינכם מרוצים מהחלטת הוועדה, תוכלו לערער על ההחלטה, או לחילופין להמתין 6 חודשים ולהגיש בקשה נוספת.

סוגי זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים
סוגי זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים

 

גמלת ניידות

גמלה זו ניתנת מביטוח לאומי עבור הורים לילדים פגועי גפים תחתונות שהינם מוגבלים בניידות. היא כוללת את ההטבות הבאות: קצבת ניידות חודשית, הלוואה עומדת לקניית רכב, סיוע מקרן הלוואות לרכישת רכב, הלוואה לקניית והתקנת אביזרים מיוחדים לרכב ומתקן הרמה לרכב. ניתן לבחור בהטבה אחת בלבד או לשלב בין ההטבות, בהתאם להחלטת ביטוח לאומי בנוגע לצורך שלכם.

 

הנחה בתשלום ארנונה

לפי הקביעה של משרד הפנים, כל רשות מקומית מחויבת להפעיל מערך שמעניק הנחות בארנונה לאנשים שזקוקים לכך. ועדת הנחות בארנונה צריכה לבדוק את הזכאות של תושבי הרשות המקומיות להנחה ולקבוע מה ההנחה הספציפית שמתאימה לכל מצב. הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, אשר מקבלים גמלת ילד נכה מביטוח לאמי, זכאים להנחה בארנונה. שיעור ההנחה תלוי ברשות המקומית המסוימת בה אתם מתגוררים, אך חשוב להגיש בקשה עבורה.

 

הטבות במס הכנסה

הורים לילדים בעלי צרכים מיוחדים מקבלים שתי נקודות זיכוי ממס הכנסה, אשר מנכות להם מס מהמשכורת. נקודות הזיכוי מפחיתות למעשה את סכום המס, וערכן משתנה כל תקופה מסוימת, בהתאם ליוקר מחייה ולעליית המדד.

במידה וילדכם מתגורר בביתכם ותלוי בכם בעקבות מצב רפואי, כמו עיוורון, אוטיזם, נכות פיזית, פיגור שכלי או מחלה כמו סיסטיק פיברוזיס, או לומד בחינוך מיוחד, הינכם זכאים לקבלת הטבה זו. שימו לב כי הזיכוי הוא על משכורת של הורה אחד בלבד, ועליכם לזכור לחדש את הזכאות שלכם מדי שנה.

 

תו חניה ואגרת רישוי מופחתת

הורים לילדים בעלי נכות, אשר זקוקים לרכב על מנת להתנייד, ילדים עיוורים, או ילדים אשר נקבע כי הם זקוקים לכיסא גלגלים, זכאים לקבלת תו חניית נכה. יש להגיש בקשה ליחידה לטיפול במוגבלי ניידות על מנת לקבל את תו החניה. בנוסף, חלק מאלו הזכאים לתו חניה, זכאים גם לתשלום אגרת רישוי מופחתת, אך זו הטבה שלא כל אחד מקבל. יש לבדוק מול משרד הרישוי האם אתם זכאים להטבה זו.

 

סימון אזורי חניית נכים

הרשויות המקומיות אחראיות על סימון חניית נכה סמוך לבית של ילד אשר עבר ועדת ניידות ונקבע כי הוא בעל 60% מוגבלות בניידות לפחות. על מנת לקבל את הסימון הנ”ל מחוץ לביתכם, עליכם לפנות לוועדת תחבורה עירונית ולצרף את המסמכים הרלוונטיים. שימו לב כי הרשות המקומית אינה מחויבת לסמן את חניית הנכה, כך שייתכן שתדחה את בקשתכם או לדרוש מכם לשלם על עלויות הסימון.

 

סיוע ברכישת דירה

משרד השיכון מעניק למשפחות, בהן חבר משפחה אחד או יותר מוכרים בביטוח לאומי כזכאים לקצבת נכות, סיוע ברכישת דירה. הסיוע יכול להינתן לאנשים שכבר יש ברשותם דירה, כמו לאלו שאינם בעלי דירה. הורים חסרי דירה, אשר ילדם מקבל גמלת ילד נכה או בעל 80% מוגבלות בניידות, זכאים לקבל הלוואה לרכישת דירה. הורים בעלי דירה, זכאים גם הם להלוואה לצורך שיפור תנאי הדיוק שלהם, לפי הצרכים של הילד בעל המוגבלות. על מנת לקבל סיוע זה, המשפחה צריכה לפנות לבנק למשכנתאות בכדי להנפיק תעודת זכאות לצורך קניית דירה חלופית.

 

הנחה במס רכישה של דירה

הנחה זו ניתנת להורים שילדם מקבל גמלת נכות מלאה של 100%, וגם בעלי אחוזי נכות לפי ביטוח לאומי. משפחה אשר תימצא זכאית לפי תנאים אלו, תקבל הנחה שמאפשרת לה לשלם מס רכישה של 0.5%, במקום 4.5%. על מנת לקבל את ההטבה יש להגיש בקשה למשרד מיסוי מקרקעין באזור המגורים שלכם ולצרף מסמכים רלוונטיים שמוכיחים את זכאותכם.

 

שירותים בהתפתחות הילד

ילדים עם צרכים מיוחדים מגיל לידה ועד גיל 18 זכאים לקבלת אבחון וטיפול על ידי צוות רב מקצועי, על מנת לסייע בהתפתחותם. ילדים מגיל לידה עד גיל 3 זכאים לטיפולים ללא הגבלה מאנשי המקצוע הבאים: קלינאי תקשורת, מרפא בעיסוק, פסיכולוג, פיזיותרפיסט ועובד סוציאלי. בגילאי 3 עד 6, הילדים זכאים ל-27 טיפולים בשנה מאחד מהמטפלים להלן, או 54 מכל המטפלים. בגילאי 6 עד 9, הילדים זכאים ל- 9 טיפולים במקצועות הבאים: ריפוי בדיבור, ריפוי בעיסוק ופיזיותרפיה, ולא יותר מ- 18 טיפולים מדי שנה במקצועות הללו. מגילאי 3 עד 9, נדרשת גם השתתפות עצמית בסכום של 23 ₪ על כל טיפול שמתקבל.

 

קבלו את הסיוע המגיע לכם במימוש זכויות לילדים עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך

כהורים לילדים בעלי אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך, אתם זכאים לזכויות רפואיות, חינוכיות, משפטיות ואחרות ממנגנונים שונים בארץ.

עמותת קול הזכויות מספקת ליווי נרחב להורים לילדים על הספקטרום האוטיסטי ומסייעת במתן הכוונה לבני משפחתו של הילד בכל הנוגע למימוש זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים בדגש על זכויות ילדים עם אוטיזם ברמת תפקוד בינונית עד נמוכה.

במידה ואתם מעוניניים במידע נוסף בנושא מיצוי זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, או אם נתקלתם בקשיים בקבלת הסיוע המגיע לכם מהרשויות או המוסד לביטוח לאומי, קול הזכויות כאן כדי לעניק לכם תמיכה, הכוונה וליווי – אל תהססו לפנות אלינו.

 

לאילו סוגי זכויות ילדים עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך והוריהם זכאים?

ישנן מספר זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים וכן זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים וננסה להזכיר כמה מהן:

  • זכויות חינוכיות: כחלק מאותן סוגי זכויות ילדים עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך, יש להם זכות לחינוך המתאים לצרכיהם, לרבות הזכות לקבל שירותי חינוך מיוחד ותמיכה, כגון תוכניות חינוך אינדיבידואליות, הן במסגרות החינוך הרגיל והן במסגרות החינוך המיוחד. בנוסף, בתי הספר נדרשים לבצע התאמות סבירות לילדים עם אוטיזם, כגון מתן תמיכה נוספת או שינוי תוכנית הלימודים.
  • זכויות בריאות: לילדים עם אוטיזם יש את הזכות לקבל שירותי בריאות מתאימים, לרבות גישה לשירותי אבחון והערכה, כמו גם טיפולים משלימים, כמו ריפוי בדיבור על ידי קלינאית תקשורת, ריפוי בעיסוק וריפוי התנהגותי. ילדים עם אוטיזם זכאים גם לקבל תרופות והתערבויות רפואיות אחרות שעשויות להיות נחוצות לטיפול בהם.
  • זכויות חברתיות: לילדים עם אוטיזם יש זכות להשתתף בפעילויות חברתיות בשעות הפנאי ובמסגרת מחוץ לבית הספר, לרבות זכות לגשת ולהימצא במרחבים הציבוריים, כגון פארקים, מוזיאונים וספריות. יש להם גם את הזכות להשתתף בפעילויות ספורט ובפעילויות פנאי אחרות, ולקבל תמיכה והתאמות הנחוצות להשתתפותם. כיום, מכיוון שהמודעות כה גדולה, הם יכולים ומוזמנים להשתתף בפעילויות של תנועות נוער, כמו תנועת קרמבו, אשר הינה תנועה ייחודית לבעלי מגבלות שונות.
  • זכויות משפטיות: מבין סוגי זכויות ילדים עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך, הזכויות המשפטיות הינן חשובות ומשמעותיות ביותר, מכיוון שהן מקנות לילד ולמשפחתו את הזכות להליך הוגן בהליכים משפטיים, הזכות להיות מיוצג על ידי יועץ משפטי, והזכות לפרטיות וסודיות.
  • זכויות אדם: לילדים עם אוטיזם, בין אם דרגת תיפקודם היא בינונית-נמוכה ובין אם הם יכולים לתפקד באופן השווה כמעט לבני גילם, יש אותן זכויות אדם כמו לכל הילדים האחרים. זכויות אלה כוללים את הזכות להיות חופשיים מאפליה, הזכות להשתתף בהחלטות המשפיעות על חייהם, והזכות לחיות בסביבה בטוחה ותומכת.

 

הדרכים בהו ניתן לקבל או להשיג זכויות לילדים עם אוטיזם ברמת תפקוד נמוכה עד בינונית

כלל סוגי זכויות ילדים עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך הינן מוגנות בחוק, אך לא תמיד הן מובטחות בפועל. ייתכן שההורים והמטפלים בילדים עם אוטיזם יצטרכו לתמוך בזכויות הילדים ולהתייעץ ולשתף פעולה עם נותני שירות, יועצים, מטפלים ומחנכים כדי להבטיח שצורכיהם ייענו. בנושאי חינוך למשל יש לפנות קודם כל לבית הספר של הילד ולשאול על שירותי החינוך המיוחד, כולל תוכניות חינוך אישיות. ניתן לפנות גם למשרד החינוך כדי ללמוד על זכויות הילד להתאמות ולתמיכה בבית הספר.

 

זכויות רפואיות לילדים על הספקטרום ברמת תפקוד נמוך – בינוני

נושאים בריאותיים יוכלו להיות מטופלים במסגרת משרד הבריאות ומרכזי הבריאות בקהילה. בכל הקשור לעלויות הטיפול והטבות כלכליות שונות המהווים חלק מאותן סוגי זכויות ילדים עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך ניתן לשאול ולהתייעץ עם מומחים מתחום זה.  כמו כן הורים יכולים לפנות לעירייה או למרכז הקהילתי המקומי כדי ללמוד על פעילויות ותוכניות בשעות הפנאי אשר יכולים להיות זמינים לילדיהם. בכל מקרה בו ההורים סבורים שהזכויות המשפטיות של ילדם הופרו, עליהם לפנות לייעוץ משפטי ולקבל ייצוג מעורך דין מוסמך. הם יכולים גם לפנות למשרד המשפטים כדי ללמוד על זכויות הילד להליך הוגן וייצוג משפטי.

 

סוגי זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים – לסיכום

המדינה מנסה לסייע בצורה משמעותית להורים לילדים עם צרכים מיוחדים, על מנת לשפר את איכות חייהם, אך לעיתים ההתעסקות הביורוקרטית יכולה להקשות. אנו ממליצים לכם להכיר את ההטבות והזכויות המפורטות לעיל ולדרוש אותן במידה ואתם זכאים אליהן.

תוכן עניינים