לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

זכויות ילד חולה סרטן

להאזנה:

 

כל הורה חושש לגלות שהילד שלו חולה במחלת הסרטן. זו מחלה קשה ומפחידה, שדורשת טיפול רפואי אינטנסיבי. בגלל האתגר הרב שמגיע עם טיפול בילד חולה סרטן, להוריו מגיעות זכויות רבות. חשוב להיות מודעים לזכויות הללו. אנחנו כאן כדי לפרט את כל הנושא שם זכויות ילד חולה סרטן והוריו.

 

זכויות עבור טיפול רפואי לילד חולה סרטן

ישנן מגוון של זכויות רפואיות שמגיעות לילדים חולי סרטן.

להלן כמה מהן:

 

קופות החולים

בין אם אתם חברים בכללית, לאומית, מאוחדת או מכבי, כל קופות החולים מספקות מבחר של טיפולים ושירותים לילדים חולי סרטן. כדאי לבדוק מול קופת החולים שלכם את ההטבות והזכויות שהיא יכולה להעניק עבורכם.

 

בחירת בית חולים

ישנן קופות חולים שנותנות לחולי סרטן חופשיות בבחירת בית החולים בו הם יטופלו, על מנת להבטיח נוחות ונגישות מרבית. לדוגמה, קופת חולים כללית מאפשרת לחולי סרטן, שצריכים לעבור טיפולים מורכבים, לקבל חופש בחירה מלא במקום קבלת הטיפול, מבין בתי החולים הציבוריים בארץ.

במידה והגשתם בקשה להיות מטופלים בבית חולים מסוים אך סורבתם על ידי קופת החולים, תוכלו להגיש תלונה לקופת החולים או לנציבות קבילות הציבור לחוק ביטוח בריאות ממלכתי. לחילופין, תוכלו גם לפנות לבית משפט, אך מומלץ במקרה כזה לוודא כי אכן יש לכם עילה ולקבל ייעוץ משפטי מתאים.

זכויות ילד חולה סרטן
זכויות ילד חולה סרטן

 

חוות דעת רפואית נוספת

הורים לילדים חולי סרטן בעלי הזכות לדרוש חוות דעת רפואית נוספת על מצבו הרפואי של הילד שלהם מרופא מומחה חיצוני. יש צורך לתאם את חוות הדעת עם הצוות המטפל בבית החולים ולעיתים רופאים מסוימים מתנים את הביקור שלהם בהסכמה של מנהל המחלקה בה הילד מאושפז. ייתכן כי חוות הדעת תהיה כרוכה בתשלום נוסף, אך לרוב קופות החולים משתתפות בחלק מההוצאות. במקרה כזה גם ניתן להשתמש בביטוח רפואי, במידה ויש כזה.

 

שירותים רפואיים ותרופות

אתר אגף הרוקח הראשי של משרד הבריאות מפרסם רשימה של כל התרופות הכימותרפיות שניתנות לחולי סרטן במסגרת סל הבריאות הממלכתי. כמו כן, באתר משרד הבריאות ניתן למצוא רשימה של כל השירותים הרפואיים עבור חולי סרטן, חלק ניתנים לפי סל הבריאות הממלכתי וחלקם לפי קביעה של קופות החולים. ניתן לעיין בשירותים ובתרופות אלו.

חשוב לדעת כי ילדים חולי סרטן הם בעלי פטור מתשלום של השתתפות עצמית בקופת החולים שלהם לצורך תרופות למחלתם. על מנת שההטבה תפעל, יש לוודא כי הפרטים של מחלת הילד אכן מעודכנים במחשב של קופת החולים, ומומלץ גם לבדוק מול קופת החולים אם יש צורך לחדש את האישור בכל שנה.

ילדים חולי סרטן גם מקבלים פטור מתשלום על חלק מהשירותים הרפואיים, כמו ביקור במכוני אבחון והדמיה או ביקור במרפאות חוץ, לדוגמה.

 

פטור מתשלום על חניונים של בתי חולים

הורים לילדים חולי סרטן מקבלים פטור מתשלום על חניה בבתי החולים הציבורים, ולעיתים גם בבתי חולים אחרים. ניתן לקבל את הפטור עבור רכב אחד בלבד והליך קבלת הפטור משתנה בהתאם לנהלי בתי החולים השונים.

 

זכויות במקום העבודה להורי ילד חולה סרטן

מקומות העבודה נדרשים גם הם לסייע להורים לילד חולה סרטן והם עושים זאת במספר דרכים:

 

היעדרות מעבודה

הורים לילד חולה סרטן זכאים לקבל עד 90 ימי היעדרות ממקום עבודתם, על חשבון ימי החופשה או ימי המחלה שצברו, במידה והילד שלהם הוא מתחת לגיל 18. עם זאת, על ההורה להיות שכיר במקום העבודה לפחות שנה על מנת להיות זכאי לימי היעדרות אלו. במידה ורק הורה אחד הוא זה שלוקח ימי היעדרות מהעבודה לצורך הטיפול בילד, הוא זכאי לקבל 110 ימי היעדרות מדי שנה.

במידה וההורה מנצל את ימי המחלה שלו עבור היעדרות לצורך טיפול בילדו, הוא זכאי לקבל דמי מחלה על פי חוק עבור הימים האלו. בכדי לקבל את דמי המחלה, על ההורים להעביר למעסיק אישור רפואי המעיד על מחלת הילד ולהצהיר כי ההורה השני לא ביקש ימי מחלה עבור אותם ימים.

המעסיק גם יכול לאשר לעובד ימי היעדרות נוספים על חשבון ימי המחלה והחופשה, אך הוא אינו מחויב לעשות זאת. לחילופין, המעסיק יכול גם להציע לעובד לצאת לחופשה ללא תשלום, במידה ויש צורך בנוכחות ההורה עם הילד לתקופה ארוכה יחסית.

 

התפטרות לצורך טיפול בילד

לעיתים מחלת הילד עלולה להיות קשה ותובענית, ואף להוביל הורים להתפטר מעבודתם. במקרה כזה, ייתכן כי ההורה יהיה זכאי לקבל פיצוי פיטורים. על מנת להיות זכאי לכך, על ההורה להיות שכיר במקום עבודתו לפחות שנה, ועל המעסיק להסכים לכך כמובן.

 

קצבאות

ישנם שני סוגי קצבאות עיקריים אותם יכולים לקבל ילדים חולי סרטן והוריהם.

 

גמלת ילד נכה

אחת ההטבות המשמעותיות שמסייעות להורים לילדים חולי סרטן היא גמלת ילד נכה, המכונה גם קצבת ילד נכה. ההטבה מוענקת לילדים מגיל הלידה ועד גיל 18 שנים ו- 3 חודשים, אשר מקבלים טיפול בקרינה מייננת או טיפול כימותרפי בעירוי. בתקופת הטיפולים ההטבה תתקבל במלואה, בשיעור של 188%, כלומר 4773 ₪ מדי חודש. בחמשת החודשים שלאחר מכן, הילד יהיה זכאי לקצבה של 100%, כלומר 2608 ₪. ייתכן שהזכאות תימשך גם לאחר זמן זה, אך זה תלוי במצבו הרפואי של הילד ובהצלחת הטיפולים.

על מנת לקבל הטבה זו, יש להגיש תביעה לביטוח לאומי. התביעה צריכה לכלול את כל המסמכים הרלוונטיים שמציגים את המחלה של הילד והטיפולים שהוא מקבל. לאחר מכן, ייתכן שתוזמנו לוועדה רפואית בנוכחות הילד, אשר מטרתה לקבוע את אחוז הזכאות. במידה ותקבלו תשובה חיובית מהוועדה הרפואית, תקבלו את הגמלה מדי חודש. במידה והתשובה תהיה שלילית, אתם זכאים להגיש ערעור לוועדת ערר, או להמתין שישה חודשים ולהגיש תביעה חדשה.

 

גמלת ניידות

ילדים חולי סרטן, אשר המחלה או הטיפולים שלהם מגבילים את הניידות שלהם, יכולים להיות זכאים לקבל גמלת ניידות. הגמלה מביאה איתה הטבות שונות, כגון תג חניה לנכה, אגרת רישוי מופחתת לרכב, הקצאת אזור חניה לנכה בסמוך לבית, תעודת נכה, הטבה בחשבון המים וכו’.

 

הטבות נוספות

הטבה נוספת שהורים לילדים חולי סרטן יכולים לקבל היא 2 נקודות זיכוי במס הכנסה. נקודות זיכוי כאלו יכולות להינתן רק לאחד ההורים. ההורים גם זכאים לקבל החזרי מס בדיעבד, שש שנים אחורה מתאריך הבקשה, במידה והזכאות של הילד אושרה בתקופה זו.

הורים לילדים חולי סרטן גם יכולים לקבל זכאות לפטור ממס על משיכה מוקדמת של קופות גמל, במידה וגילו את המחלה אחרי הפתיחה של קופת הגמל.

הורים אלו גם עשויים להיות זכאים לקבל הנחה בתשלום הארנונה. שיעור ההנחה תלוי ברשות המקומית שבה הם מתגוררים, אך לרוב יכולה להגיע עד ל- 33% מסכום הארנונה. אם ההורים נדרשו לעשות הוצאות רפואיות משמעותיות וחריגות על הטיפול הרפואי בילד, הם יכולים גם להגיש בקשה חריגה וייתכן כי יקבלו שיעור הנחה גבוה יותר.

 

זכויות ילד חולה סרטן – סיכום

בתור הורים לילדים חולי סרטן, חשוב שתכירו את הזכויות שלכם ולא תפספסו את מה שמגיע לכם!

בעמוד שלפניכם הצגנו עבורכם את הזכויות של ילד חולה סרטן במדינת ישראל, ואת כל המידע הרלוונטי עבור משפחה בה יש ילד חולה סרטן. קול הזכויות כאן לשירותכם.

תוכן עניינים