לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים בתחום הבריאות

להאזנה:

 

אחד התחומים העיקריים בהם יש צורך בסיוע מהמדינה עבור ילדים עם צרכים מיוחדים הוא תחום הבריאות. כדאי להכיר את כל הזכויות וההטבות המגיעות לילד שלכם ולכם, על מנת להתמודד בצורה הטובה והנכונה ביותר עם מערכת הבריאות. נפרט כאן את הזכויות הרלוונטיות עבורכם בתחום הבריאות. קראו את המאמר הבא למידע על זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים בתחום הבריאות.

 

פטור מתשלום אגרת רופא מקצועי / אגרת ביקור במרפאות חוץ או מכונים

ילדים אשר זכאים לגמלת נכות מלאה מביטוח לאומי יכולים לעיתים לקבל פטור מתשלום אגרה עבור ביקורים במרפאות חוץ, מכונים או רופאים מקצועיים. כדאי לבדוק את הזכאות של הילד שלכם לקבלת פטור זה, על ידי פנייה לסניף קופת החולים שלכם ווידוא כי הוא רשום כזכאי אליו.

 

הנחות בדמי השתתפות עצמית בקניית תרופות

כאשר מטופלים רוכשים תרופות מקופות החולים, הם מחויבים בתשלום דמי השתתפות עצמית עבורן, גם אם הן רשומות בסל התרופות. אך ישנם חברים בקופת החולים שהינם בעלי מחלות קשות או כרוניות אשר מזכות אותם בפטור מתשלום דמי השתתפות אלו, כיוון שהם מגיעים לתקרת ההשתתפות העצמית.

תוכלו לפנות לסניף קופת החולים שלכם על מנת לברר האם הילד שלכם זכאי לקבל פטור או הנחה מסוימת. במידה ולא, תוכלו להגיש בקשה לסניף בצירוף של מסמכים רפואיים רלוונטיים שמציגים את המצב הרפואי של הילד, וממחישים את הצורך בהנחה או פטור.

זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים בתחום הבריאות
זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים בתחום הבריאות

 

רכישת מזון רפואי

ישנם מטופלים שמתקשים בתשלום על המזון התרופתי, בעקבות העלות הגבוהה שלו. ישנם סוגים שונים של מזון תרופתי, אך במידה והוא נמצא בסל התרופות, ישנה תקרת הוצאות חודשית עבור כל אדם שנקבעה על ידי משרד הבריאות.

עם זאת, אם יש צורך בכמות גדולה של מזון תרופתי, או אם המזון לא נמצא בסל התרופות, העלות עליו עלולה להגיע לסכומים גבוהים מאוד מדי חודש. במקרה כזה כדאי לבדוק האם יש מזון דומה בתוכנו בסל התרופות, על ידי לחסוך כסף, או לחילופין לפנות לקרנות שמעניקות סיוע ברכישת תרופות שלא נמצאות בסל.

 

התפתחות הילד

המדינה מחויבת על פי חוק לספק שירותי התפתחות הילד לאלו הזקוקים לו, בעקבות בעיות רפואיות או התפתחותיות, מגיל לידה ועד גיל 18.

בין השירותים שצריכים להתקבל על ידי המדינה:

 

צוות רב מקצועי לטיפול ואבחון – לילדים עד גיל 9

בשלבים שונים בחיי הילד, המדינה מממנת כמות מסוימת של טיפולים בידי צוות רב מקצועי, הכולל רופא ילדים מומחה, עובד סוציאלי, קלינאית תקשורת, מרפא בעיסוק, פסיכולוג ופיזיותרפיסט.

ילדים עד גיל 3 זכאים לטיפול ואבחון זה בהתאם לצורך ולשיקול הדעת של הרופא המומחה, ללא הגבלה וללא השתתפות עצמית כלל. ילדים בין גילאי 3 ל-6, זכאים ל- 27 טיפולים במשך השנה מאנשי המקצוע שצוינו להלן, ולא יותר מ- 54 סה”כ, אך הטיפולים כוללים השתתפות עצמית של 23 ₪ לכל טיפול. ילדים בגיל 6 עד 9 זכאים ל- 9 טיפולים, ולא מעל 18, גם הם בהשתתפות של 23 ₪ לטיפול.

 

צוות רב מקצועי – לילדים עד גיל 18

ילדים בעלי נכויות סומאטיות מלידה יכולים להמשיך לקבל טיפול צוות רב מקצועי עד גיל 18, על פי שיקול דעת הרופא המומחה, ללא הגבלה או השתתפות עצמית כלל. נכות סומאטית מתייחסת לליקויים כמו פיגור שכלי ניכר, עיוורון וחירשות, מומי עמוד שדרה ושלד, ניוון שרירים, שיתוק מוחין וכו’. אלו מצבים שמחייבים טיפול רפואי תדיר, ולכן המדינה דואגת לממן אותם כמה שיותר.

 

סוגי טיפולים ואפשרויות מימון לילדים עם צרכים מיוחדים בתחום הבריאות

טיפולי שיניים

ילדים עם צרכים מיוחדים דורשים פעמים רבות התייחסות מיוחדת עבור טיפולי השיניים שלהם. עליהם לקבל את הטיפול מרופאים שיודעים להתמודד עם המגבלות הפיזיות וההתנהגותיות שלהם, ובעלי מומחיות בכך.

ישנן מרפאות שיניים מסוימות שמתמחות בטיפול בילדים עם צרכים מיוחדים, אותן אפשר למצוא באתר “מקום מיוחד”, המרכז אותן. עם זאת, חלק ממרפאות אלו הן פרטיות, ולכן יכולות להוביל לתשלום יותר גבוה, ללא סיוע מהמדינה.

 

טיפול בהרדמה

ישנם מרכזי טיפול לבריאות השן בבתי חולים או במרפאות ספציפיות אשר מאפשרים לילדים עם צרכים מיוחדים לקבל טיפול שיניים עם הדרכה מקומית או כללית, במידה והמרפאה לא מסוגלת לטפל בהם בגלל המוגבלות שלהם, בין אם זה קשיים נפשיים, פיזיים או התנהגותיים. לפי סל הבריאות, קופות החולים מחויבות לממן הרדמה כללית במקרים בהם היא נדרשת והכרחית.

עם זאת חשוב לדעת כי לקופות החולים אין כלל מחויבות למימון טיפולי השיניים, מלבד אלו המחייבים הרדמה כללית, אלא אם להורי הילד יש ביטוח מיוחד שמכסה את טיפולי השיניים.

 

מימון מכשירי שיקום

לפי חוק ביטוח בריאות ממלכתי, סל בריאות כולל מכשירי ניידות ושיקום שנמצאים במימון חלקי של משרד הבריאות. על מנת לקבל מימון זה, יש לפנות ללשכת הבריאות המחוזית של אזור המגורים שלכם. הפנייה יכולה להתבצע על ידכם, או לחילופין על ידי ארגון או מוסד אחר שמסייע בנושא, בין אם זה ארגון התנדבות, בית ספר לחינוך מיוחד או שירותי הרווחה.

לבקשת התמיכה יש לצרף מספר מסמכים רלוונטיים: דו”ח סוציאלי, המלצה ממרפאה או פיזיותרפיסט על הצורך במכשירי השיקום, דו”ח רפואי חתום על ידי אורטופד בו מופיעה אבחנה שממחישה את הצורך במכשיר, צילום תעודת זהות של ההורה וכו’. ייתכן כי תתבקשו לצרף מסמכים נוספים, כמו אישור קבלת קצבה מביטוח לאומי לדוגמה. אם אתם מעוניינים לבקש הנחה נוספת, על בסיס קשיים כלכליים, תצטרכו לצרף גם דו”ח הכנסות.

הבקשה שלכם תתקבל על ידי צוות רב מקצועי אשר ידון בה ויחזיר לכם תשובה בכתב. משרד הבריאות יכול להשתתף בסכום של עד 75% מעלות המכשיר.

 

לסיכום

ישנן זכויות רבות המגיעות לילדים עם צרכים מיוחדים והוריהם. חשוב לא לפספס אותן, להכיר את מה שמגיע לכם ולדרוש אותו.

תוכן עניינים