לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

כל מה שצריך לדעת על רשלנות רפואית – לידת פג

להאזנה:

 

מצב של לידת פג הוא כולל כל לידה מוקדמת המתרחשת לפני השבוע ה-37 של ההיריון. ילוד שנולד פג יכול לסבול ממגוון בעיות רפואיות הנובעות מכך שמערכות שונות בגוף טרם התפתחו דיים. ישנם מקרים בהם רשלנות רפואית הובילה ללידה המוקדמת ומקרים בהם הלידה המוקדמת הייתה בלתי נמנעת. במאמר זה נדון בהרחבה בזכויות במקרה של רשלנות רפואית – לידת פג ממגוון גופים שונים.

 

הטיפול בפג בבית החולים

לאחר לידה מוקדמת הפג מטופל בפגייה של בית החולים על מנת לקבל את הטיפולים הייחודיים הנדרשים לפגים. רבים מהפגים סובלים ממגוון בעיות הדורשות שיגרת טיפולים ומעקבים והם נדרשים להשגחה מיוחדת. הבעיות הנפוצות בקרב פגים כוללות קשיי אכילה וסיבוכים הנובעים מזיהומים נגיפיים. פגים והוריהם זכאים להטבות מיוחדות וזכויות רפואיות במהלך השהות בבית החולים ובמקרים רבים גם לאחר העזיבה.

 

קצבאות מביטוח לאומי

המוסד לביטוח לאומי הוא הגוף המרכזי האחראי על מדיניות הרווחה במדינת ישראל באמצעות מערכת הקצבאות והגמלאות המפותחת שהוא מנהל. זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים הן מהמרכזיות שבנושאים עליהם אמון הביטוח הלאומי. הזכאות לקצבה ניתנת בהתאם למצבו הרפואי של כל פג ללא תלות אם מדובר במקרה של רשלנות רפואית – לידת פג ואם לאו.

לביטוח לאומי כללים מוגדרים לקביעת הזכאות לקצבת פגים וניתן בגין מספר עילות שונות לקבל קצבת ילד נכה זמנית במשך 6 חודשים מבלי להידרש להופיע בפני הוועדה הרפואית. כאשר יש צורך בהשגחה חלקית בשיעור של 50%, הורי הפג יהיו זכאים לקצבה בגובה 1527 ₪ נכון לשנת 2022.

עבור פגים הזקוקים לטיפול מיוחד בשיעור של 100% ההורים יהיו זכאים בקצבה בגובה 3000 ₪ נכון לשנת 2022. הורים של פגים המוגדרים כזקוקים לטיפול רפואי קשה בשיעור של 188% זכאים לקצבה של 5641 ₪ נכון לשנת 2022.

כל מה שצרך לדעת על רשלנות רפואית - לידת פג
כל מה שצרך לדעת על רשלנות רפואית – לידת פג

 

מסלול מיוחד לביטוח הלאומי

הגשת הבקשה עבור קצבת פגות נעשית לרוב באופן ישיר באמצעות העובד הסוציאלי המלווה את ההורים בבית החולים. במידה וילדכם נולד פג ולא פנו אליכם בנושא חשוב לבקש לפגוש את העובד הסוציאלי על מנת שזה יחתים אתכם על הבקשה וידאג לצירוף של כל המסמכים הדרושים. משפחה שנולד לה ילד פג ולא הגישה בקשה לקצבה עשויה להיות זכאית לתשלום רטרואקטיבי.

 

זכויות רפואיות

מלבד גמלה המוענקת להורים במקרה של לידת פג, הביטוח הלאומי גם משתתף במימון הטיפול הרפואי בתינוק בבית החולים. עבור כל לידה המוסד מעביר לבית החולים מענק אשפוז למימון ההוצאות על אשפוז היולדת ולידת היילוד. בעבור לידת פג הביטוח הלאומי מעביר לבית החולים תוספת מיוחדת עקב ההוצאות הכרוכות בטיפול בפג.

כאשר היולדת מבחינה רפואית אינה צריכה להישאר באשפוז אך הפג נשאר מאושפז עקב מצבו, הביטוח לאומי משתתף בהוצאות הנדרשות לשם הסעת היולדת לבית החולים מביתה ובחזרה כל עוד הפג נשאר בבית החולים. לאחר רשלנות רפואית – לידת פג כמו בכל לידה רגילה היולדת גם זכאית לדמי לידה בהתאם להכנסתה בתקופה שקדמה להפסקת העבודה לצורך הלידה.

 

זכויות במהלך האשפוז בפגייה

משפחתו של תינוק שנולד פג רשאית לבקר בפגייה בהתאם לתנאים של בית החולים ובהתאם למידת הקרבה המשפחתית. שני ההורים לרוב רשאים לשהות בפגייה לאורך כל שעות היממה.  זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים כוללות את הזכות להיות נוכחים בעת כל בדיקה רפואית של ילדיהם מכיוון שהם האפוטרופסיים שלהם והדבר כולל כל בדיקה או הליך בפגייה.

בהתאם לחוזר משרד הבריאות להגבלת מחירי החנייה בבתי החולים, ישנן אוכלוסיות שונות שפטורות מכל תשלום עבור החניה לרבות הורים לפגים המאושפזים בבית החולים.

 

בדיקות התפתחותיות לאחר השחרור

בהתאם להוראות משרד הבריאות לאחר שתינוק שהיה פג משתחרר מבית החולים יש להפנותו למכון להתפתחות הילד להערכה התפתחותית לצורך מעקב על מצבו. המכונים להתפתחות הילד נדרשים לתת קדימות לתינוקות פגים על פני תינוקות אחרים מבחינת הקבלה לאבחון והתחלה בטיפולים במהירות כאשר הדבר נדרש.

 

הארכה של חופשת הלידה

לאחר לידת פג במידה ויש צורך באשפוז ממושך בבית החולים היולדת זכאית להאריך את חופשת הלידה תוך קבלת דמי לידה. ניתן להאריך את חופשת הלידה במספר ימי האשפוז הנוספים ועד ל-20 שבועות לכל היותר. בהתאם לחוק הגבר רשאי לחלוק עם בת זוגתו את חופשת הלידה בתנאים מסוימים במידה והיא שבה לעבודתה.

 

פיצויי על הרשלנות

כאשר התקיימה רשלנות רפואית – לידת פג בין אם מדובר על רשלנות במעקב הריון ובין אם סביב מתן או אי מתן זריקת צלסטון להבשלת הריאות כמו גם, על רשלנות בטיפול בפג לאחר הלידה יתכן וניתן לתבוע פיצויים נוספים. לדוגמא כאשר רשלנות רפואית לידת פג הובילה לכך שהיילוד סובל משיתוק מוחין ניתן לתבוע פיצוי שיכסה את כל צרכיו של היילוד הפגוע.

במידה והתביעה תתקבל בבית המשפט יינתן מימון של העלויות לעזרה בטיפול ובסיעוד כמו גם עבור התאמת הדיור, צורכי הניידות, רכישת ציוד שיקומי וטיפולים רפואיים ופרא-רפואיים.

 

מתי תהיה זכאות לפיצויים

במערכת הבריאות בישראל קיימים פרוטוקולים מפורטים לגבי טיפול בהריונות בסיכון וטיפול בפגים לאחר לידתם. כל חריגה או סטייה מהפרוטוקולים הללו עשוי להיות מוגדר בתור רשלנות רפואית לידת פג כאשר קיים קשר סיבתי בין הסטייה או החריגה לבין הנזק לתינוק.

בתי המשפט בישראל אינם מקלים ראש באחריותם של הצוותים הרפואיים בחדרי הלידה ופגיות. ככל שיוכח שהצוות חרג מהחובות המוטלות עליו בהתאם לפרקטיקה הרפואית המקובלת בתחום ובמידה ויוכח שהחריגה הייתה קשורה לנזקים שנגרמו, בית המשפט יפסוק פיצויים משמעותיים בהתאם לדין.

 

ליווי למיצוי זכויות

במידה ואתם זקוקים למידע נוסף על גמלת פגים או במידה ונתקלתם בקושי במיצוי זכויותיכם מהביטוח הלאומי, עמותת קול הזכויות היא הכתובת בשבילכם. במידה וכתוצאה של רשלנות רפואית – לידת פג ילדכם סובל משיתוק מוחין ניתן לקבל מהעמותה ליווי נרחב בכל הקשור לזכויות המגיעות לכם מכלל הגופים והמוסדות השונים.

כל הליך או הימנעות מהליך רפואי טרם הלידה שהביא לעצם הלידה המוקדמת וניתן היה מבחינה רפואית לפעול אחרת ולמנוע את הפגות עשויה להצדיק פיצויים במידה ונגרם כתוצאה מכך נזק כמו נכות או שיתוק מוחין ביילוד. גם אי מתן מענה רפואי יעיל ומהיר למצוקת היילוד במהלך האשפוז בפגייה עשוי להצדיק פיצויים במקרים מסוימים.

ישנם מספר גורמי סיכון ידועים וקיום מקביל של גורם עשוי להגדיל את הסיכויים ללידה מוקדמת. כל הריון מרובה עוברים נחשב בסיכול ללידת פגים. גם היסטוריה של הריונות שהסתיימו בהפלה או בלידות מוקדמות מעלה את הסיכון של ההיריון הבא. מחלות רקע כמו אפילפסיה גם כן מקושרות לפגות כמו גם נשים צעירות או מבוגרות במיוחד.

עישון, סיגריות ושימוש בסמים הם מגורמי הסיכון הנשלטים ביותר על ידי האם. במהלך ההיריון יש להימנע לחלוטין מאלכוהול, סיגריות וכל סם נרקוטי אחר. הקפדה על מעקב הריון בהתאם להוראות וביצוע של הבדיקות וההפניות במועד גם כן יכול למנוע הריון בסיכון ולידה מוקדמת.

כל יולדת שצברה זכויות  סוציאליות בעבודה זכאית ל-98 ימי חופשה בלידה של תינוק יחיד. אם התינוק מאושפז יותר מ-15 יום בבית החולים בשל פגות היולדת זכאית להארכה של חופשת הלידה לעוד 70 ימים. היולדת יכולה לפצל את חופשת הלידה ולקחת 21 ימי חופשה בצמוד למועד הלידה ואת שארית החופשה לאחר שחרור התינוק מהפגייה לבית.

תוכן עניינים