לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

זכויות ילד עם לקויות מוטוריות

להאזנה:

 

ילדים עם לקויות מוטוריות והוריהם זכאים לקבלת למגוון הטבות והנחות שמטרתן לסייע להם כלכלית ובריאותית. חשוב כי הורי הילדים יכירו את התקנות, ההגדרות וההטבות השונות על מנת שיוכלו לדרוש את זכויותיהם ולקבל את הסיוע שמגיע להם. אנחנו כאן כדי לתת את כל המידע ההכרחי בנושא זכויות ילד עם לקויות מוטוריות.

 

גמלת ילד נכה

אחת ההטבות החשובות ביותר שניתן לקבל מביטוח לאומי בתור הורים לילד עם לקויות מוטוריות היא גמלת ילד נכה. מדובר בקצבה חודשית שניתנת להורי הילד לאחר קביעת מידת התלות שלו בזולת. מידת התלות נקבעת במסגרת ועדה רפואית, לעיתים בנוכחות הילד ולעיתים לא, אשר לאחריה מתקבלת ההחלטה לגבי שיעור הקצבה.

 

ישנן שלוש רמות של זכאות לגמלת ילד נכה:

רמה של 50%

שווה ל – 1268 ₪

 

רמה של 100%

 

שווה ל- 2,608 ₪

 

רמה של 188%

שווה ל-  4,773 ₪

זכויות ילד עם לקויות מוטוריות
זכויות ילד עם לקויות מוטוריות

 

הורים בעלי ילד מונשם מקבלים תוספת של 1850 ₪ לקצבה.

במידה וילד סובל ממספר בעיות רפואיות, שיעור הקצבה ייקבע בהתאם למצב הרפואי שמזכה אותו באחוז הגבוה יותר של קצבה.

התנאים לקבלת גמלת ילד נכה

על מנת לקבל את הקצבה מדי חודש, יש לענות על ארבעה תנאי הזכאות הבאים:

תושבי ישראל שנפטרו

הורי הילד הם תושבי ישראל ובמידה והם נפטרו, היו תושבי ישראל בפטירתם. אם הילד עלה לאחר ללא הוריו, האפוטרופוס שלו צריך להיות תושב ישראל.

 

הילד גר בישראל

הילד גר בישראל במידה ויש נסיבות מסוימות שלא מאפשרות לילד להתגורר בארץ, ניתן לפנות לביטוח לאומי וייתכן כי תינתן אפשרות לקבל את הקצבה גם בעת שהייה בחו”ל.

 

הילד גר בבית המשפחה

המטרה של קצבת ילד נכה היא לתמוך בהורי הילד כלכלית על מנת לגרום להם לרצות לטפל בילד במסגרת המשפחתית. במידה והילד מתגורר במסגרת חוץ ביתית, מוסד, אשפוז בבית חולים או משפחת אומנה, הוריו אינם זכאים לקבלת הקצבה.

 

הילד בעל לקות המזכה אותו בקצבה

הילד בעל לקות המזכה אותו בקצבה – ניתן למצוא את רשימת הליקויים המלאה באתר ביטוח לאומי.

 

איך ניתן לקבל גמלת ילד נכה?

בכדי לקבל את הקצבה מדי חודש, יש להגיש תביעה באתר ביטוח לאומי או למסור את טפסי התביעה לאחד מסניפי ביטוח לאומי. לתביעה יש לצרף את כל המסמכים הרלוונטיים בנוגע למצבו הרפואי של הילד – מידע על אשפוזי עבר, אישורים מרופאים מומחים, מרשמי תרופות וכו’. ייתכן כי הזכאות לקצבה תתקבל על בסיס המסמכים בלבד, אך ברוב המקרים ההורים מוזמנים לוועדה רפואית ולעיתים גם הילד מוזמן.

מטרת הוועדה היא לבדוק את רמת התלות של הילד בפעולות יומיומיות, כמו רחצה, אכילה, הלבשה, שליטה על הפרשות והתניידות. לאחר הוועדה תתקבל החלטת הוועדה, עליה ניתן לערער תוך 90 יום מקבלתה. את הערעור יש להגיש לוועדת העררים של ביטוח לאומי, ואם זו לא מתקבלת, יש להגיש לבית הדין האזורי לעבודה תוך 60 יום מהחלטת ועדת העררים.

 

הטבות ניידות

ביטוח לאומי מעניק מבחר של הטבות עבור אנשים בעלי מוגבלות בניידות, על מנת לעזור להם להשתלב בקהילה ולהיות עצמאיים. הרבה מההטבות מיועדות לאנשים בעלי רכב, אך יש גם כאלו שאינן. ההטבות הללו ניתנות לכל תושב ישראל בין גיל 3 ל- 67 אשר נקבעו לו אחוזי מוגבלות בניידות, עקב ליקוי ברגליו.

 

להלן חלק מההטבות –

 

הלוואה עומדת

זוהי הטבה הניתנים להורים לילדים בעלי מוגבלות בניידות שמעוניינים לרכוש רכב חדש, ומטרתה לסייע במימון המיסים החלים על כלי הרכב. גובה ההלוואה נקבע לפי גורמים שונים, כמו שיעור המוגבלות או נפח המנוע. יש לקבל את האישור על קבלת ההלוואה לפני רכישת הרכב.

 

קצבת ניידות לחסרי רכב

מדובר בקצבה חודשית להורים לילדים בעלי מוגבלות בניידות שמטרתה לסייע במימון ההוצאות הכרוכות בניידות של הילד.

 

קצבת ניידות לבעלי רכב

זוהי קצבה חודשית שמטרתה להשתתף בהוצאות הרכב של הורים לילדים עם מוגבלות בניידות. הקצבה מיועדת לילדים בעלי מוגבלות בניידות בשיעור של 60%.

 

הלוואה לרכישת רכב לאביזרים מיוחדים

ביטוח לאומי מעניק הלוואה להורים לילדים עם מוגבלות בניידות שמטרתה לסייע להם לרכוש רכב הכולל אביזרים מיוחדים, על מנת להקל את תהליך ההתניידות של הילד שלהם. הלוואה זו מוענקת בנוסף להלוואה העומדת עבור מימון המיסים.

 

הלוואה לקניית אביזרים מיוחדים

מדובר על הלוואה שמטרתה לסייע ברכישת מתקן הרמה, זרוע או רובוט עבור הרכב. ההלוואה יכולה לכסות 95% מרכישת אחד מהמתקנים, כאשר עבור מתקן הרמה מגיעה לסכום של 20,107 ₪, ועבור זרוע או רובוט מגיע לסכום של 36,744 ₪.

 

איך ניתן לממש את הטבות הניידות?

על מנת לקבל את הטבות הניידות הנ”ל, יש לפנות למשרד הבריאות על מנת לבדוק את הילד. לאחר קבלת פרוטוקול מלשכת הבריאות, תוכלו להגיש תביעה לגמלת ניידות בביטוח לאומי. יש לצרף לתביעה כמה מסמכים חשובים: פרוטוקול לשכת הבריאות, רישיון נהיגה, רישיון רכב, פוליסת ביטוח, אישורי שכר במידת הצורך.

ניתן גם לערער על החלטת הוועדה במידה ואינכם מרוצים ממנה. יש לערער תוך 60 יום מקבלת החלטת הוועדה המחוזית, וניתן לערער שנית לבית הדין לעבודה תוך 6 חודשים מקבלת החלטת ועדת העררים.

 

נגישות במוסדות חינוך

ילדים בעלי מוגבלות מוטוריות זכאים להנגשה של שירותי חינוך. כל תלמיד הרשום למוסד חינוכי מסוים זכאי להנגשה, כך שאם ילד מיועד ללמוד במוסד חינוכי, זוהי אחריות המוסד לדאוג לנגישות שלו. ההנגשה כוללת התאמות כמו פיר למעלית, שני בתי שימוש נגישים ודרך נגישה אל פיר המעלית והשירותים.

 

הסעות למוסדות חינוך

משרד החינוך משתתף בהוצאות על הסעות של תלמידים בעלי לקויות מוטוריות לבתי ספר. ילדים בעלי מוגבלות זכאים לקבל הסעה למוסד החינוכי בו הם לומדים ללא קשר למרחק בין בית הספר לבית המגורים שלהם.

 

ליווי למוסדות חינוך

ילדים בעלי לקויות מוטוריות יכולים גם להיות זכאים לקבלת ליווי בהסעה, אך הם לא בהכרח יקבלו זאת. האחריות לליווי הילדים היא של הרשות המקומית. המלווה צריך להיות נוכח עם הילד לכל אורך הנסיעה ולסייע לו לעלות ולרדת מרכב ההסעה. במידה וילד עם מוגבלות לא קיבל זכאות להסעה או לליווי, הוריו רשאים לפנות לוועדת חריגים במשרד החינוך דרך הרשות המקומית.

 

קייטנות יומיות

ילדים בעלי מוגבלויות זכאים לקבל הטבה של קייטנות יומיות בחופשות הקיץ. מדובר בקייטנות המוגדרות כקייטנות “הקלה” ומופעלות על ידי משפחות ברחבי הארץ שמארחות ילדים ובני נוער עם מוגבלות, על מנת להעניק חופשה והפוגה עבור ההורים או כדי לתת מענה למצבי משבר משפחתיים אישיים.

 

זכויות ילד עם לקויות מוטוריות – סיכום

ילדים בעלי לקויות מוטורויות והוריהם זכאים לקבל שלל הטבות מהמדינה, אך עליהם להכיר אותן ולדעת לדרוש אותן. הרשימה לעיל ממפה עבורכם את כל ההטבות, החל מקצבאות, הטבות חינוכיות והטבות הקשורות לרכישת ותחזוקת רכב. עליכם לבחון לאילו מההטבות אתם זכאים ומה עליכם לעשות על מנת לקבל אותן.

אנו ממליצים לכם להכיר לעומק את התקנות של המדינה ולא להתייאש בעקבות הקשיים הבירוקרטיים. בסופו של דבר, ההטבות של המדינה באות לטובתכם ולטובת ילדיכם.

תוכן עניינים