לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

גמלת ניידות לילד עיוור

להאזנה:

 

הורים לילד עיוור או ילד בעל לקות ראייה קשה, חשוב שתדעו את זכויותיכם. המדינה מעניקה לכם גמלת נכות עבור ילד עיוור הכוללת גם גמלת ניידות לילד עיוור יחד עם מגוון הטבות נוספות. הגמלאות וההטבות, נועדו כדי להקל על ההורים ולספק לילד את השירותים להם הוא נזקק כדי לגדול ולהיות אזרח בוגר ועצמאי יותר על אף הלקות.

 

קול הזכויות לקבלת מידע מקיף

במאמר זה, הנכתב עבור “קול הזכויות”, תוכלו לקבל מידע מקיף ואמין על זכויות ילד עיוור לרבות גמלת ניידות לילד עיוור. מעבר למידע הנמצא כאן ובאתר, תוכלו לפנות אלינו לקבלת מידע מקיף נוסף הכולל ייעוץ וליווי אישי במידת הצורך. אנו עומדים לרשותכם גם בפורום המומחים כאן באתר.

 

הקושי באובדן הראייה בילדות

איבוד חוש הראייה אינו דבר שקל להתמודד איתו. ישנם ילדים הנולדים לתוך מציאות זו, וישנם אשר מגיל צעיר מתחילים לאבד את ראייתם בהדרגה בשל פגם מולד או בשל פגיעה כלשהי. מדינת ישראל מאמינה שעם קבלת התאמות נכונות וטיפולים מקדמים, יוכל הילד להיות בעתיד אזרח בוגר ועצמאי יחסית על אף לקותו. לכן איתור וטיפול בבעיה, חשובים בגיל הצעיר ובמהירות האפשרית, בנוסף לקבלת כלל הזכויות העומדות לרשות הילד.

גמלת ניידות לילד עיוור
גמלת ניידות לילד עיוור

 

על העוורון

מהם המקורות שבגינם נוצר עיוורון? הבה נתחקה אחרי מספר גורמים, להבנת הלקות.

 

פגיעה פיזית באיברי הראייה

מדובר על פגיעה בעין, בחלקיה השונים. לרוב, הפגיעה תנבע מהקשתית ויכולת הקלט שלה של גירויים ויזואליים במרחב.

 

פגיעה עצבית

מדובר על פגיעה בעצב הראייה האחראי על העברת המידע של הקלט הויזואלי ועיבודו.

 

פגיעה ביכולת התרגום והעיבוד

זוהי פגיעה מוחית בחלק האמון על עיבוד המידע ותרגומו לכדי תמונה ויזואלית ברורה.

 

רמות העוורון השונות

הגדרת העוורון תנוע בכמה רמות. החל מרמת ליקוי קלה, שיכולה לכלול גם עוורון צבעים, אל לקות ראייה בינונית ועד ללקות ראייה קשה שבה הנמכה משמעותית בקלט הויזואלי ויכולת העיבוד שלו. לקות ראייה עמוקה תוגדר כעוורון, ובה קליטה של צלליות ועד לעוורון מוחלט. בשתי הרמות האחרונות של הלקות, קשה ועמוקה, לא ניתן לקבל להוציא רשיון נהיגה. ברמות האחרות ישנו צורך באישורים רפואיים מיוחדים לאחר בדיקות מעמיקות של תקינות הראייה לשם נהיגה.

 

גמלת ניידות לילד עיוור – קבלת הגמלה

ילד אשר מוגדר כבעל לקות ראייה בשתי העיניים, יהיה זכאי לקבלת גמלה לילד עיוור. הזכאות תקפה כמובן באופן כמעט אוטומטי עבור ילד בעל לקות עמוקה. כחלק מזכאות זו, ניתנת גם גמלת ניידות לילד עיוור. כיוון שהיא נפרדת מהגמלה החודשית, יש לוודא את הזכאות אליה וקבלתה מהביטוח הלאומי. ניתן להעזר במחלקה לילד הנכה, או בשירותי “קול הזכויות”.

 

הגדרת זכאות לקבלת גמלה לילד עיוור

  • ילד בטווח הגילאים של שלושה חודשים ועד הגיעו לגיל 18.
  • ראייה הפחותה מ6/60 בשתי העיניים (בכל אחת מהן)
  • הנמכה בשדה הראייה של פחות מעשרים מעלות רדיוס.
  • איבוד שדה ראייה של שני רבעים בחלק העליון שלו, תחשב כהנמכה משמעותית בראייה.
  • איבוד רבע תחתון של שדה הראייה, תיחשבת להנמכה של שלוש דרגות בחדות הראייה
  • איבוד שני הרבעים התחתונים יחדש כהנמכה של שש דרגות ראייה.

 

לשם הגדרת אחוזי ההנמכה בשדה הראייה יש צורך בבדיקות ראייה של חדות הראייה ושל שדה הראייה, בדיקות מקיפות הנעשות על ידי רופא עיניים מומחה. בנוסף, ייתכן והוועדה הרפואית תשלח את הילד לבדיקה אצלה.

 

מהי גמלת ניידות

גמלת ניידות ניתנת להורים כדי לממן שירותי הסעה עבור הילד.

ישנן כמה סוגי עזרה מטעם המדינה בהיבט זה:

  • שירותי הסעה מביתו של התלמיד אל המסגרת החינוכית וחזרה ממנה, בליווי סייעת.
  • עזרה למשפחה ברכישת רכב, או במתן הלוואה לרכישתו
  • מימון ההיסעים והנסיעות עבור הילדים
  • עזרה במימון רשיון נהיגה ורכב עבור בעלי לקות הראייה אשר ניתנה להם אפשרות חוקית לנהוג.

 

ניידות למוסד החינוכי

“חוק הסעה בטיחותית לילדים ופעוטות עם מוגבלות” קובע כי ילד המוגדר כבעל נכות או מוגבלות, יהיה זכאי לניידות מביתו אל המוסד החינוכי וחזרה ממנו. ניידות לילד עיוור נכנסת תחת חוק זה, ומאפשרת לילד להגיע למסגרת בבטחה עם הסעה ובעזרת ליווי. הזכאות תחת חוק זה תקפה לילד עם מוגבלות הלומד בחינוך רגיל ואינו יכול להגיע אל המוסד החינוכי בכוחות עצמו. אולם גם ילדים בחינוך המיוחד או בכיתות שילוב בחינוך הרגיל זכאים לשירותי הסעות (במוסדות אלה, התלמידים זכאים באופן אוטומטי להסעה).

 

אחריות על הניידות למוסד החינוכי

על הילד להיות מוכר כבעל עוורון על ידי הביטוח הלאומי והמדינה, והן על ידי העירייה ומשרד החינוך (שני האחרונים מחויבים לקבל את קביעת המדינה במסגרת הביטוח הלאומי). העיריה בתיאום עם משרד החינוך אחראית על ההוצאה לפועל של ההסעות עבור הילדים. על ההסעה נמצא מלווה האחראי על הילדים בהסעה ושלמותם, על פיזורם במוסדות ועל האיסוף מהם. נציגי העירייה האחראים על ההסעות יהיו בקשר עם הנהלת בית הספר, לצרכי תיאום.

 

עצמאות בניידות בגילאי ההתבגרות

כיוון שגמלת ניידות לילד עיוור ניתנת עד לגיל 18, חשוב לפתח אצלו מיומנויות עצמאיות בנסיעה בתחבורה הציבורית, על אף המוגבלות ובשל המוגבלות. חשוב שגורמי הסיוע בבית הספר יכשירו את הנערים לכך, בשיתוף עם ההורים. זהו תהליך הדרגתי שיעזור לילד בבגרותו להיות עצמאי יותר. עם זאת, ניתן לבקש גמלת ניידות לעיוור בבגרותו לאחר גיל 18.

 

למידע נוסף – פנו אלינו

צוות קול הזכויות נמצא כאן עבור הילד העיוור, עבור ילדים עם לקות ראייה ועבורכם ההורים. אנו כאן בכדי להעניק לכם ליווי אישי ומידע מקיף על הזכויות המגיעות לכם ולילדכם. תוכלו לפנות אלינו לקבלת מידע נוסף ומקיף ולשם ליווי והכוונה אל מול הביטוח הלאומי בבקשה לגמלת ניידות ולהטבות נוספות.

תוכן עניינים