לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

הנגשת בתי ספר לילדים עם צרכים מיוחדים

להאזנה:

 

תפיסות העולם בעניין ילדים עם צרכים מיוחדים השתנתה לאורך שנות קיומה של המדינה וכיום הגישה השלטת היא הנגשת בתי ספר לילדים עם צרכים מיוחדים והכללה של הילדים בכל מוסד חינוכי שהילד והוריו בוחרים. בשנת 2018 נכנס לתוקפו חוק חינוך מיוחד שמטרתו קידום ההכלה וההשתלבות של ילדים עם צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל ומשרד החינוך פועל ליישום חוק חשוב זה בהדרגה.

 

הנגשה לפי סוגי המוגבלות

על פי הערכות שונות בישראל יש כ-330,000 תלמידים עם מוגבלויות מסוגים שונים. מדובר בין היתר על מוגבלות פיזית, נפשית או שכלית. חשוב לדעת כי לא כל המוגבלויות הן נראות לעין ויש צרכי הנגגשה שונים כאשר מדובר על מוגבלות נראית וכאשר מדובר על מוגבלות בלתי נראית למשל כאלה הקשורות למוגבלויות תקשורתיות, רגשיות או קוגניטיביות.

 

תרומה לילד ולחברת הילדים

התפיסה החינוכית כיום גורסת כי שילובם של ילדים עם צרכים מיוחדים בכל תחומי העשייה בבתי הספר ובגני הילדים הינה הכרחית ותורמת הן לילדים המשולבים והן לחברת הילדים הכללית. הילדים לומדים להכיר בכך שלמוגבלות לכשעצמה יש ערך וישנה חשיבות להבנה כבר בגיל צעיר לגבי המגוון האנושי הקיים בעולם.

כאשר הנגשת בתי ספר לילדים עם צרכים מיוחדים נעשית כראוי, ניתנת לילדים האפשרות להציג את יכולותיהם והדבר מאפשר להם לתרום לחברת הילדים באופן שווה כמו כל חבר אחר בכיתה. השאיפה של פעולות ההנגשה היא שהילדים יוכלו להיות אוטונומיים לחלוטין בעת התנהלותם בבית ספר המונגש.

 

הנגשה פיזית

​הנגשת בתי ספר לילדים עם צרכים מיוחדים כוללת הנגשת הסביבה הפיזית עבור התלמידים לכל אורך סדר היום החל מההסעה, החניה, התאמת שביל הגישה אל המוסד החינוכי, התאמת הגישה בתוך המוסד, בניית שירותים נגישים והפיכה של הכיתות לנגישות.

ניתן לבצע הנגשה פרטנית לצרכי הילד הן במסגרות של החינוך המיוחד והן  במסגרת החינוך הרגיל בכיתות החינוך מיוחד  או בכיתות הרגילות תוך שילוב יחידני, ובעזרת תוספת של שירותים טיפוליים וחינוכיים  בהתאם לצרכים הפרטניים.

הנגשת בתי ספר לילדים עם צרכים מיוחדים
הנגשת בתי ספר לילדים עם צרכים מיוחדים

 

הנגשה של מוסד חינוכי קיים

על פי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות על כל רשות מקומית לבצע התאמות נגישות בכל הנוגע להסדרת חניית נכים, בניית פיר מעלית, התאמת שירותי נכים ודרך נגישה. הן על בתי ספר והן על הרשות המקומיות לפעול על מנת לוודא כי ההנגשות יהיו מוכנות בעת שתלמיד עם מוגבלות יחל את לימודיו בבית הספר כמו גם כאשר הורה עם מוגבלות עתיד להגיע לבית הספר.

כחלק מהעמידה על זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים בית הספר נדרש להתנהל בכל הנוגע להנגשה תוך שמירה על כבודם ופרטיותם של התלמידים ומתוך יחס מכובד ואדיב המאפשר לילד  לקבל את שירותי החינוך בבית הספר בצורה בטוחה ובאופן שוויוני.

תלמיד הזקוק לנגישות פיזית בבית ספר רשאי להתחיל את תהליך הרישום  כבר 15 חודשים לפני מועד תחילת לימודיו במוסד החינוכי וזאת בנוסף לתהליך הרישום הרגיל.

 

ועדות פרט במסגרות החינוך

בין יתר זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים הם זכאים לפנות לסיוע וליווי של ועדות הפרט במועצות המקומיות עד למימוש הזכות ועד לקיום וועדת השמה שמטרתה למצוא ולשבץ את ילדיהם במסגרות החינוכיות המתאימות. ועדות הפרט משמשות גם לשם ליווי ומעקב אחר ההשתלבות של התמיד לאחר שיבוצו במסגרת החדשה.

הדבר כולל גם שיבוץ סייעות דיפרנציאליות לילדים בעלי צרכים מיוחדים במסגרות של החינוך הרגיל.

 

ביצוע של הנגשה פדגוגית

​הנגשת בתי ספר לילדים עם צרכים מיוחדים אינה מסתיימת בהתאמה פיזית והיא עשויה לכלול במידת הצורך גם הנגשות פדגוגיות והתאמה של הפעילויות הלימודיות שאינן נגישות בשל המגבלה. הדבר כולל גם הנגשה של הידע בדרכים מגוונות בהתאם לצורכי התלמיד לרבות אספקת ציוד תומך ללמידה והוראה.

 

הנגשה בהיבטים החברתיים

​בתי ספר המשלבים ילדים עם צרכים מיוחדים נדרשים לעשות גם הכשרה של הלבבות לקראת קליטת התלמיד, תוך העלאת המודעות של תלמידי בית הספר לנגישות על כלל היבטיה בדגש על ההיבטים החברתיים. הדבר נעשה בין היתר באמצעות הדרכות חווייתיות במסגרת החינוכית להעצמת התחושה וההזדהות עם ילדים עם צרכים מיוחדים או בעלי מוגבלויות.

העצמת תלמידים עם מוגבלות דורשת פעולה אקטיבית למען שילובם בכלל תחומי החיים לרבות בפעילויות החוץ בית ספריות כגון בטיולי בית הספר ובפעילויות של אחר צהריים כולל בחוגים ובתנועות הנוער.

 

הגשת בקשות עבור הנגשת בתי ספר לילדים עם צרכים מיוחדים

מי שאמון על הנגשת בתי ספר לילדים עם צרכים מיוחדים היא הרשות המקומית ואליה יש להגיש הן בקשות להנגשה של מוסד חינוכי והן בקשה עבור הנגשה פרטנית בהתאם לצרכי המיוחדים או המוגבלות של התלמיד. ניתן למצוא באתרי העיריות והרשויות המקומיות חוברת מידע להורים בה מצוי המידע הנדרש לשם הגשת בקשות ההתאמה לתלמידים עם מוגבלות לרבות הטפסים לשם הגשת הבקשות הרלוונטיות.

 

​עקרון ההכלה במערכת החינוך

עקרונות ההנגשה במוסדות החינוך מושתתים על זכויות היסוד האנושיות והחברתיות שלהם זכאי כל תלמיד מערכת החינוך. אחד העקרונות הללו הוא עקרון ההכלה. עיקרון זה גורס כי  ילדים ואנשים עם מוגבלות בכלל הם חלק בלתי נפרד מכלל הציבור ויש לאפשר להם להתנהל במרחב החינוכי באותו אופן שבו עושים זאת כלל התלמידים ללא כל הפרדה.

 

סיכום הנגשת בתי ספרי לילדים עם צרכים מיוחדים

במאמר זה עסקנו בהנגשת בתי ספר בהתאם לתפיסה החינוכית העכשווית כיום. במידה ואתם מתקשים מול הרשות המקומית בכל הנוגע לשילוב ילדכם המיוחד במערכת החינוך אתם מוזמנים לפנות אלינו בעמותת קול הזכויות לשם קבלת ייעוץ וליווי. יש לנו ניסיון רב שנים בעבודה מול מערכת החינוך והרשויות המקומיות ואנחנו פה בשבילכם ולמענכם.

כל מוסד חינוכי בו לומדים ילדים עם צרכים מיוחדים מחויב לוודא כי פעילויות מחוץ לכותלי בית הספר לרבות טיולים וסיורים יהיו נגישים גם לתלמידים עם מוגבלויות. ככלל העיקרון המנחה של המוסד החינוכי צריכה להיות לתעדף פעילות נגישה. קיום פעילות נפרדת שאינה נגישה מותרת רק במידה וישנה חלופה נגישה הפתוחה לכלל התלמידים.

על פי תקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ההנגשה במערכת החינוך צריכה להתבצע בצורה פרטנית עבור התלמיד בהתאם לצרכיו האישיים וכפי שזו נקבעת בעת הקליטה למסגרת החינוכית ולאחר ההיכרות עם צורכי הילד. ההנגשה הפרטנית נועדה לסייע לילד להתמודד ביעילות עם מגבלותיו.

למרות ההשוואה התמידית לחברת השווים והאפשרות שהשילוב יעצים את תחושת השונות, מחקרים מהשנים האחרונות מצאו קשר ישיר בין הנגשת הסביבה והשתתפות של ילדים עם מוגבלויות במסגרות החינוך הרגילות ושיפור איכות חייהם ותפיסתם העצמית.

ניתן לבקש, הנגשה פיזית כללית בהתאם לחוק או הנגשה פרטנית לילד עם מוגבלות פיזית . בנוסף ניתן לבקש הנגשה אקוסטית לילד כבד שמיעה או הנגשה חושית לילד עם מוגבלות ראייה. ניתן גם לבקש הנגשה טכנולוגית או הנגשת ריהוט לילד עם מוגבלות כמו גם הנגשה ספציפית לפעילות חוץ בית ספרית.

תוכן עניינים