לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

מימוש זכויות רפואיות

להאזנה:

 

מדי יום מתמודדים הורים לילדים עם צרכים מיוחדים עם אינסוף משימות מאתגרות. כדי להקל על הנטל, מוסדות המדינה מעניקים קצבאות והטבות המותאמות לסוג הנכות, רמת הליקוי ולצרכים ספציפיים של הילד, להוריו. בשורות הבאות נציג את עיקרי הזכויות שניתן לקבל כהורים לילדים עם צרכים מיוחדים ואת האפשרות לקבלת סיוע במימוש זכויות רפואיות אלו.

 

על הקושי במימוש זכויות רפואיות עבור ילדים עם צרכים מיוחדים

הורות היא משימה מאתגרת כשלעצמה, וכאשר מדובר בילדים עם צרכים מיוחדים, היא יכולה להפוך מאתגרת אף יותר. בנוסף לטיפול ותמיכה בילד, הורים לילדים עם צרכים מיוחדים נאלצים להתמודד גם עם מגוון משימות בירוקרטיות מייגעות בדרך למיצוי זכויות לטובת ילדיהם.

הורים לילדים עם צרכים מיוחדים מתקשים לעיתים קרובות לנווט בנוף המשפטי והרגולטורי המורכב סביב מימוש הזכויות בגין ילדיהם. כך קורה לעיתים קרובות שההטבות המגיעות לילדים אלו אינן מנוצלות כהלכה. לכן בשורות הבאות נספק לכם במרוכז את עיקרי הזכויות שהורות לילדים בעלי צרכים מיוחדים בישראל, מזכה בהן בדרך כלל.

 

לאילו זכויות רפואיות עשויים ילדים בעלי צרכים מיוחדים והוריהם להיות זכאים?

הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, עשויים להיות זכאים לכמה סוגי הטבות והקלות מטעם המדינה ובהן:

מימוש זכויות רפואיות
מימוש זכויות רפואיות

 

זכויות במס הכנסה

הורים לילדים עם צרכים מיוחדים עשויים לקבל הקלות במס הכנסה בתנאים מסוימים. אחת ההטבות היא זיכוי מס של שתי נקודות, שיכול להביא להפחתה של כ- 5,000 שקלים במס הכנסה מדי שנה. במקרים מסוימים, הורים עשויים להיות זכאים גם להחזר מס רטרואקטיבי עבור שנים קודמות.

מימוש ההטבות האלו, כרוך בהמצאת אישורים רפואיים רלוונטיים והגשת בקשה מתאימה למס הכנסה. חשוב לדעת שהטבות אלו מוגבלות למשכורת בודדת ואינן ניתנות לניצול על ידי שני ההורים. בנוסף, חשוב לציין כי יש לחדש את הבקשה להטבה זו מדי שנה.

 

זכויות בביטוח לאומי

קצבת ילד נכה נועדה לסייע להורים לעמוד בהוצאות החריגות הכרוכות בטיפול בילד עם צרכים מיוחדים. הוצאות כאלה עשויות לכלול תשלומים נוספים עבור חינוך מיוחד, טיפול רפואי או טיפולים התפתחותיים. תשלום גמלה זו מותנה בהגשת מידע רפואי המאמת את מוגבלותו הפיזית או הנפשית של הילד, כגון אוטיזם, הפרעות קשב וריכוז, אתגרים התפתחותיים, תסמונת טורט וכדומה.

הזכאות להטבות מוערכת על סמך מספר קריטריונים המעריכים את הלקות ורמת התלות של הילד באחרים בהשוואה לבני גילו באותה קבוצת גיל.הורים לילדים עם מצבים רפואיים המחייבים טיפול קבוע, כמו מחלה נדירה, עשויים גם הם להיות זכאים להטבות מביטוח לאומי.

 

זכויות בביטוח לאומי הנקבעות במשרד הבריאות

הורים לילדים עם צרכים מיוחדים נאלצים לא פעם להוציא הוצאות משמעותיות עבור מכשירי ניידות מותאמים כדי להקל על ההתניידות של ילדם. קצבת הניידות היא אוסף הטבות שנועדו לסייע להורים לילדים עם מוגבלות בשיפור ניידותם.

ההטבות הכלולות בקצבה הן קצבת ניידות חודשית, פטור מאגרת רישוי למבחני נהיגה, הלוואה קבועה לרכישת רכב חדש או הלוואות לרכישת אביזרים מיוחדים לרכב הקשורים למצבו הרפואי של הילד. הזכאות לקצבת ניידות נקבעת על ידי ועדה במשרד הבריאות, בשונה מוועדות אחרות בביטוח הלאומי.

ועדה זו מעריכה את אחוזי הנכות של הילד הנגרמים מנכות רגלית המגבילה את תנועתו. קצבת הניידות ניתנת רק לנכויות המביאות ל- 60% נכות בניידות. החלטת הוועדה מועברת לביטוח הלאומי, המעביר את הקצבה להורים. במידת הצורך ניתן להגיש ערעור על החלטת הוועדה, ומומלץ להתייעץ עם ארגונים המתמחים בתחום כמו קול הזכויות.

 

זכויות במשרד התחבורה

אנשים עם מגבלות ניידות, לרבות הורים לילדים עם מוגבלות בעלי קשיי ניידות, זכאים להגיש בקשה לקבלת תג חניה לנכה. התג מאפשר להם לחנות במקומות חניה נגישים המיועדים לאנשים עם מוגבלויות, הממוקמים קרוב יותר למקומות ציבוריים. משרד התחבורה מנפיק את תו חניה לנכה, וכדי לקבלו, יש להגיש את כל המסמכים הרפואיים הדרושים המעידים על נכותו של הילד ועל רמת נכות של 60% ומעלה.

 

זכויות והטבות נוספות לילדים עם צרכים מיוחדים

לילדים עם צרכים מיוחדים ולהוריהם יש זכאות למספר זכויות והטבות נוספות, כולל:

  • סייעת אישית בבית הספר או בגן עירוני – ילדים עם צרכים מיוחדים עשויים להיות זכאים לסייעת אישית שתוכל לסייע בשילובם במסגרת החינוכית ולתמוך בהם חברתית ואישית בבית הספר או בגן. למימוש הזכות לסייעת, על ההורים להגיש בקשה לאגף החינוך בעירייה.
  • הפחתת ארנונה – הורים לילדים עם צרכים מיוחדים זכאים גם להפחתת ארנונה. שיעור ההפחתה משתנה ממקום למקום ונקבע לפי המידע המועבר מהמוסד לביטוח לאומי לעירייה. כדי לקבל הטבה זו, יש לוודא שהארנונה רשומה על שמכם.
  • זכויות הורים בעבודה – הורים לילדים עם צרכים מיוחדים יכולים לקחת עד 18 ימי חופש בכל שנה עקב מחלת ילדם אם הם מועסקים למעלה משנה באותו מקום עבודה.
  • ימי טיפול – הורים יכולים גם לקחת עד 18 ימי חופש נוספים, שייחשבו לימי מחלה, לטיפול בילדם. רק הורה אחד יכול לנצל הטבה זו ויש להציג מסמכים רלוונטיים למעסיק.
  • הסעות לבתי ספר – עיריות מכסות את עלות ההסעות לילדים עם צרכים מיוחדים ללימודים בבית הספר. לבקשת הטבה זו יש להגיש בקשה לאגף החינוך בעירייה.

 

הצורך בסיוע מקצועי במימוש זכויות רפואיות

אף על פי שמדינת ישראל מעניקה מגוון זכויות והטבות רבות עבור ילדים עם צרכים מיוחדים ומשפחותיהם, תהליך השגתן עשוי להיות מאתגר במיוחד לפרקים.

ראשית, הורים רבים לילדים עם צרכים מיוחדים מוצאים את עצמם מתקשים לנווט במערכת הבירוקרטית ולקבל את התיעוד והאישורים הדרושים למימוש הזכויות וההטבות להם הם זכאים. כך למשל, הגשת בקשה לגמלת ניידות או תג נכה, מצריכה הבנה מעמיקה של הקריטריונים לזכאות, וכן הגשת מסמכים רפואיים שונים וביצוע מבדקים בוועדות שונות.

מעבר לכך, הורים רבים עומדים בפני האתגר של הגנה על זכויות ילדם במערכת החינוך. זה עשוי להיות כרוך בבקשת התאמות כגון סייעת אישית או הסעה לבית הספר, או הבטחה שהצרכים החינוכיים של ילדם יסופקו באמצעות תוכנית חינוך אינדיבידואלית. תהליכים אלו יכולים להיות מתישים ודורשים השקעת זמן ומאמץ רב מההורים.

מכאן שסיוע ותמיכה מקצועית בתהליך למימוש זכויות רפואיות עבור ילדים בעלי צרכים מיוחדים, הם חיוניים כדי להבטיח שילדים עם צרכים מיוחדים יקבלו את הטיפול והמשאבים הדרושים להם כדי לשגשג.

למרבה המזל, ישנם ארגונים בישראל המתמחים במתן תמיכה במימוש זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים וסיוע בנושא של מיצוי זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים. עמותת קול הזכויות היא בין הארגונים הבולטים בתחום זה, והיא מעניקה הכוונה למשפחות של ילדים עם צרכים מיוחדים.

 

הדרך הנכונה למימוש זכויות רפואיות – סיכום

חשוב שהורים לילדים עם צרכים מיוחדים יהיו מודעים לזכויותיהם ולזכאויותיהם. המדינה מעניקה אמנם הטבות שונות לילדים בעלי מוגבלויות, כמו סיוע אישי בבית הספר, הנחות בארנונה וחופש מהעבודה לטיפול בילדים.

אולם חיוני לברר עם הרשויות הרלוונטיות אודות העמידה בתנאים המזכים ולהגיש את המסמכים הדרושים כדי לתבוע את ההטבות הללו. הורים לא צריכים להסס לעמוד על זכויותיהם, ויכולים לבקש מידע נוסף ותמיכה מארגונים כמו עמותת קול הזכויות.

במידה ותזדקקו למידע נוסף על מימוש זכויות רפואיות בגין ילדיכם, או באם נתקלתם בקשיים מול הרשויות בהשגת הזכויות המגיעות לכם – פנו אלינו לייעוץ וליווי – אנחנו כאן בשבילכם! להכוונה נוספת בנושא זכויות רפואיות לילדים בעלי צרכים מיוחדים – אל תהססו לפנות אלינו כעת: 077-996-9258.

גובה קצבת ילד נכה נקבע לפי מצבו הרפואי של הילד ואופי הטיפול הדרוש לו, כאשר סכום הגמלה המרבי הוא 7,873 ₪ נכון לשנת 2023. את קצבת הילד הנכה ניתן לתבוע רק עד שהילד יגיע לגיל 18, ולא ניתן להגיש אותה בדיעבד.

אנשים עם מגבלות ניידות, לרבות הורים לילדים עם מוגבלות שלהם קשיי ניידות, זכאים להגיש בקשה לקבלת תג חניה לנכה. 

אם יש לכם שני ילדים נכים או יותר, אתם עשויים להיות זכאים לקבלת קצבת נכות מגודלת של 50% עבור כל אחד מן הילדים שלכם שהוכר בביטוח הלאומי כילד עם צרכים מיוחדים.

הורים לילדים עם צרכים מיוחדים נאלצים לא פעם להוציא הוצאות משמעותיות עבור אמצעי ניידות מותאמים כדי להקל על ההתניידות של ילדם ממקום למקום. קצבת הניידות היא אוסף הטבות שנועדו לסייע להורים לילדים בעלי מוגבלות, בשיפור ניידותם.

תוכן עניינים