לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

רשלנות רפואית בבדיקת מי שפיר

להאזנה:

 

אחת מבדיקות ההריון הנפוצות ביותר היא דיקור מי שפיר, במסגרתה תישלל או תאומת נשאות למחלה גנטית והיא כרוכה במידה מסוימת של סיכון. כיצד לפעול אם חלה רשלנות רפואית בבדיקת מי שפיר ובאילו מקרים ניתן לתבוע פיצויים? במאמר זה נציג את המידע המלא בנוגע לבדיקה ואת עילות הרשלנות האפשריות ממנה.

 

על בדיקת מי השפיר

בדיקת מי שפיר היא בדיקה שנערכת בין שבוע 16-22 במהלך ההריון. הבדיקה דוגמת DNA של העובר ובעזרתה אפשר להעריך את מצבו הבריאותי ולבדוק את רמת הסיכון שלו למחלות גנטיות. בעזרת בדיקת מי השפיר אפשר לאתר מחלות כמו תסמונת דאון, פיגור שיכלי, מום מולד, סיסטיק פיברוזיק ונשאות למחלות גנטיות נוספות רבות. יחד עם זאת, הבדיקה איננה מנבאת 100% מכלל המחלות והמומים הקיימים.

תשובה מבדיקת מי השפיר מתקבלת בדרך כלל בתוך 3 שבועות, לאחר שנדגמה במעבדה לבדיקת תאים גנטיים. הבדיקה עצמה מניבה אבחנה מדויקת ב-99%, אך קיים בה ממד של סיכון מסוים, כך שהיא איננה בדיקה מחייבת ואף ישנן נשים שמעדיפות שלא לבצע אותה.

 

הסיכון בבדיקת מי שפיר

דגימת מי השפיר מתרחשת בצורה חודרנית לגוף ההרה. רופא מומחה יחדיר מחט דקה וארוכה אל תוך רחמה של ההרה, שם הוא ישאב מעט ממי השפיר שיועברו למעבדת הבדיקה. כדי להימנע מדיקור חלילה של העובר, דבר שעשוי לגרום למומים קשים ואף לעתים רחוקות גם להפלה, נהוג לבצע את הדיקור במקביל לשימוש במוניטור המשקף את הפעילות בפנים הרחם.

בנוסף, תקבל הנבדקת הנחיות למנוחה ב-48 השעות שלאחר הבדיקה, שנועדו למנוע תופעות לוואי כמו ירידת מים, כאבים והתכווצויות. סיכון נוסף שעשויה להכיל בדיקת מי השפיר הוא זיהום המחט, אם כי כיום מדובר בתרחיש נדיר במיוחד.

רשלנות רפואית בבדיקת מי שפיר
רשלנות רפואית בבדיקת מי שפיר

 

רשלנות רפואית בבדיקת מי שפיר: עילות אפשריות לתביעה

בשורות הבאות נפרט על סוגים אפשריים של התנהלות שעשויה להצביע על רשלנות רפואית בבדיקת מי שפיר. חשוב לציין שכל התנהלות שכזו תיחשב בפועל למקרה של רשלנות רפואית אך ורק אם נגרם בפועל נזק:

 

אי הפנייה לבדיקת מי שפיר בנסיבות המצריכות אותה

את בדיקת מי השפיר נהוג לבצע ליולדות מעל גיל 35, בהריונות מרובי עוברים ובקרב נשים עם רקע מיילדותי שכלל סיבוכים, מחלות או מומים, או לחילופין בקרב נשים שהומלץ להן לעבור את הבדיקה לאחר ייעוץ גנטי מתאים או אם נשקפה סכנה מבדיקות הריון אחרות לבריאותו התקינה של העובר.

באמצעות הפניה לבדיקת מי השפיר, מתבצע אבחון ומניעה למחלה מסוימת, כך שההורים יכולים להתוודע אליה ולשקול את המשך ההריון. כאשר נסיבות ההריון או הרקע הרפואי של היולדת לרבות היסטוריית הלידות שלה מצדיקות את בדיקת מי השפיר אך הרופא המטפל נמנע מלהפנות אליה – הדבר עשוי להיחשב כמקרה של רשלנות רפואית בבדיקת מי שפיר.

 

פענוח שגוי של תוצאות הבדיקה

כאשר פענוח תוצאות מי השפיר לא מניב אפשרות לתינוק עם מחלה או מום גנטי, אך בפועל אפשרות זו התממשה, יהיה צורך לבדוק לעומק את מהלך ביצוע הבדיקה ואף את טיב נטילת הדגימה כדי להבין האם נפל פגם בהתנהלות הצוות הרפואי שיכול היה להימנע.

 

אי מתן הסכמה מדעת (פגיעה באוטונומיית ההרה)

כאשר אישה הרה מופנית לבדיקת מי השפיר מבלי שהוסברו לה כל הסיכונים שפורטו קודם לכן, מבלי שקיבלה מידע מוקדם לגבי מהלך הבדיקה, הסיכויים והסיכונים להיוולדות ילד עם סיבוך רפואי או מום גנטי או לחילופין – אם לא הוסברו תוצאות הבדיקה והאפשרויות העומדות בפני בני הזוג לעבור וועדה להפסקת הריון, הדבר ייחשב כרשלנות רפואית גם ללא הוכחת נזק (לאם, לעוברה או שניהם).

 

ביצוע רשלני של בדיקת מי השפיר

רשלנות רפואית בבדיקת מי השפיר עשויה להתבטא גם בהחדרת המחט בצורה לקויה, בשאיבה לא תקינה של מי השפיר, בעריכת דגימה ללא שימוש במוניטור או באי מתן הנחיות לאחר הבדיקה.

נציין גם שעל פי הפרוטוקולים הרפואיים המקצועיים, את הבדיקה מוכרח לבצע רופא גניקולוג מומחה בלבד. אם התרחשה הבדיקה על ידי גורם רפואי בלתי מוסמך או ללא נוכחותו של מומחה מתאים בחדר – הדבר ייחשב לרשלנות רפואית חמורה ביותר.

 

מהן הזכויות הקיימות עקב רשלנות רפואית בבדיקת מי שפיר?

לאור הטווח הרחב של מקרי התרשלות פוטנציאליים בבדיקות מי השפיר, עומדות למשפחה זכויות שחשוב להכיר ושמתייחסות הן להרה אם ניזוקה מהבדיקה והן לילדה, אם נולד בעל מום או מחלה קשה.

 

הגשת תביעה בגין רשלנות רפואית בבדיקת מי שפיר

ככל שבוצעה בדיקת מי שפיר רשלנית שממנה נגרם נזק בר הוכחה, עומדת הזכאות להגיש תביעת פיצויים כנגד הגורם הרשלן: הרופא המטפל והמפנה, המומחה שביצע את הבדיקה, המוסד הרפואי בו נערכה או במקרים מסוימים היועצ/ת הגנטיים שהמליצו על ביצוע/ אי ביצוע הבדיקה.

מומלץ לבצע את תהליך התביעה מול עורך דין מתאים, שיוכל לנהל את התיק באופן מקצועי ובפרט מול גורמים רפואיים שמאחוריהם עומדים באופן טבעי משפטנים מיומנים. על מנת להגיש תביעת רשלנות, יהיה צורך לפנות גם למומחה רפואי לצורך עריכת חוות דעת שתוגש לבית המשפט ורצוי שתיכתב מטעמו של מומחה בעל שם.

 

זכויות רפואיות

הרות וילדים שנפגעו מבדיקת מי שפיר רשאים לפנות להכרה בפגיעתם למוסד לביטוח הלאומי, ממנו יינתן סיוע רפואי במימון חלקי או מלא, קצבאות (הקצבאות האפשריות שעשויות להתקבל הן גמלת ילד נכה, גמלת ניידות וגמלת ילד מונשם) ואף פטורים מתשלומים שונים או הטבות. כל אלה ייקבעו על פי היקף המצב וחומרתו.

 

זכויות חינוכיות

ילדים עם מחלה או מום מולדים מוגדרים כילדים בעלי צרכים מיוחדים וזכאים לשירותי חינוך מותאמים בחינם. מערכת החינוך תפעל לשילוב הילד במסגרת חינוכית רגילה או מיוחדת, בלימוד במהלך אשפוז או בחינוך ביתי, בכפוף להטבות, התאמות והקלות נוספות במסגרת זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, המאפשרות שילוב, למידה והתפתחות.

 

זכויות תעסוקתיות

מצב רפואי של האם או של תינוקה גובים מחיר יקר הן במישור הכלכלי ובפרט במישור התעסוקתי. על כן מאפשר המצב לקבל תוספת לימי מחלה, פיצויי פיטורים, סיוע במצבים סיעודיים ועוד. אם יש בכך צורך, ניתן לקבל גם שיקום תעסוקתי לנשים שמצבן הרפואי גרע מיכולת התעסוקה שלהן במקצוע הספציפי בו עבדו עד כה.

 

זכויות כלכליות

מומלץ לבדוק גם את סוגיית נקודות הזיכוי והטבות מול מס הכנסה וכן הנחות שונות בכלכלת הבית כמו הנחה בארנונה, מים וחשמל או הטבות ברכישת דירה. קיימות גם הטבות בתחום הניידות כמו סיוע לרכישת רכב נכה, תו חניית נכה וסיוע במימון אביזרי התניידות שונים כמו כיסא גלגלים.

 

יש לכם תמיכה מלאה מאיתנו!

עמותת קול הזכויות שמה לה למטרה להנגיש את כל מכלול הזכויות הרחב להורים המבקשים להבין לאילו זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים הם זכאים וכיצד דורשים אותן, בכל קשת המצבים הקיימים.

אנו מודעים לכך שהחוק ובפרט המנגנונים הבירוקרטיים שבדרך הם קשים להבנה ומאתגרים למימוש הזכויות ולכן מספקים תמיכה מקצועית וליווי פעיל עד להשלמת כל אחד מהתהליכים שבסיומו ממתין לכם סיוע, הטבה, תגמול או זכויות. לשאלות, הכוונה, עזרה וליווי אתם מוזמנים לפנות אלינו ואנו נסייע בשמחה.

תוכן עניינים