לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

פגות מאוחרת

להאזנה:

 

הריון הוא סיפור מורכב ויש הרבה מאוד דברים שיכולים להשתבש במהלכו. לכן נשים רבות עוברות מספר רב של בדיקות וטיפולים במטרה לוודא שהתינוק יוולד בריא ושלם. עם זאת, יש ילדים שנולדים מוקדם מדי, במצב הידוע בתור פגות מאוחרת, שיש לו השלכות שכדאי להכיר ולהבין.

 

מה זה פגות מאוחרת?

פגות מאוחרת היא מונח המשמש לתיאור לידה מוקדמת של עובר, המתרחשת בין השבועות 34 ל- 36 להריון. לאור העובדה שמרבית ההריונות מתרחשים בשבועות 37 עד 41, מדובר בהריון מוקדם באופן יחסי, שכן יש ילדים שנולדים בשבועות הרבה יותר מוקדמים, ומוגדרים כפגים לכל דבר ועניין, וההתייחסות אליהם היא אחרת לגמרי.

בעוד תינוקות שנולדו בתקופה המדוברת, נכנסים לקטגוריה של “פגים מאוחרים”. משמעו  שהם עדיין נחשבים לפגים, ודורשים טיפול ותשומת לב מיוחדים על מנת להבטיח את התפתחותם הבריאה.

 

מה צריך לעשות כאשר ילד נולד במצב של פגות מאוחרת?

תינוק הנולד כפג מאוחר, הוא למעשה תינוק שעל פי מרבית האינדיקציות, לא סיים את ההתפתחות שלו בתוך הרחם. כמובן שכל תינוק הוא שונה ויש שלבים שונים בהתפתחות, אך בכל אופן, מערכות גופו של הפג הן פחות בשלות, הוא פגיע יותר, ואותה חוסר בשלות יכולה להשפיע על מגוון מערכות בגוף שלו, לרבות המערכת החיסונית, מערכת העיכול והאכילה ועוד. המטרה היא לסייע לאותו ילד להגיע אל שלב הבשלות בצורה הטובה והנוחה ביותר עבורו ועבור האם.

פגות מאוחרת
פגות מאוחרת

 

אילו בעיות עלולות להתעורר אצל פגים במצב זה?

כאמור, ילדים הנולדים לפגות המאוחרת יכולים לסבול מכמה וכמה בעיות אותן חשוב להכיר:

  1. בעיות נשימה – יש לשים לב לחרחורים וקושי נשימתי מכל סוג.
  2. בעיה בשמירה על חום הגוף – תינוקות רבים שנולדו כפגים מאוחרים מוצבים באינקובטורים לשמירה על חום גופם בצורה אופטימלית.
  3. בעיות אכילה – ילדים המתקשים לאכול מבקבוק או להניק. בחלק מהמקרים יש להאכיל את הילד בצורה מלאכותית
  4. ויסות רמת הסוכר בדם – לעיתים יש צורך במתן עירוי.
  5. צהבת – תופעה שכיחה שמתקיימת אצל הרבה פגים מאוחרים.
  6. זיהומים – בגלל הפגיעה המובנית במערכת החיסונית, פגים מאוחרים רבים חשופים יותר לזיהומים ולכן, חשוב מאוד לשמור עליהם ולשמור על היגיינה באופן ספציפי.

 

מה הסטטיסטיקה בישראל לגבי ילדים שנולדו בפגות מאוחרת?

על פי הסטטיסטיקה בישראל, כ- 1 מתוך כל 10 תינוקות נולדים בטרם עת, כאשר כמעט שלושה רבעים מאותם ילדים נולדים בין 34 ל- 36 שבועות ונכנסים לקטגוריית הפגות המאוחרת בצורה כזו או אחרת.

בעוד שתינוקות שנולדו בגיל הריון זה נחשבים לילדים בסיכון נמוך יותר מאשר אלו שנולדו מוקדם יותר, שיעור התחלואה במצב זה הוא גבוה יחסית, וזאת למרות הקדמה של מספר שבועות בודדים במועד הלידה. לכן, טיפול מתאים מהרגע הראשון הוא פשוט קריטי, גם כדי למנוע תמותה, אך גם כדי למנוע סיבוכים אחרים שעלולים להיווצר בהמשך הדרך.

 

מהם הסיבוכים הנוצרים אצל פגים אלו?

ילדים שנולדו כפגים מאוחרים עלולים לחוות גם עיכובים התפתחותיים וקשיי למידה גם בשלב מאוחר יותר בחיים. הסיבה לכך היא שהשבועות האחרונים של ההריון הם חיוניים להתפתחות המוח, וייתכן שלתינוקות שנולדו בטרם עת לא היה מספיק זמן להתפתח באופן מלא ולקבל את כל מה שהם צריכים.

החדשות הטובות בנושא הזה הן שההתקדמות בטכנולוגיה הרפואית ובטיפול בתינוקות הללו, שיפרו משמעותית את היכולת לטפל בצורה טובה בפגים מאוחרים ולהעניק להם חיים רגילים לחלוטין בהמשך. עם זאת, עדיין חשוב להורים של פגים מאוחרים להיות מודעים לסיכונים הפוטנציאליים ולעבור את התהליכים המקובלים עם בתי וקופות החולים כדי להבטיח שהתינוק שלהם יקבל טיפול מתאים.

 

איך ניתן למזער את הנזק שיכול להיווצר אצל הפגים הללו?

על מנת למזער את הסיכונים הקשורים ללידה של פגים מאוחרים הרופאים במחלקת היולדות ו/או בקופות החולים ובמרכזי טיפות חלב, עשויים להמליץ ​​על טיפולים כגון זריקות סטרואידים כדי לעזור לריאות של התינוק להתפתח מהר יותר, כמו גם מעקב אחר סימנים של סיבוכים ומתן טיפול מיוחד כדי לטפל בכל בעיה שמתעוררת.

בנוסף, הורים לפגים מאוחרים יכולים גם לנקוט בצעדים מהותיים כדי לתמוך בבריאותו ובהתפתחותו של התינוק, כגון תרגול מגע עור לעור ועבודה עם מומחים להתערבות מוקדמת אם מזוהים עיכובים בהתפתחות.

 

האם ניתן לקבל עזרה מהמדינה בגין סיבוכים שנוצרו אצל פגים מאוחרים?

בישראל להורים לילדים עם צרכים מיוחדים עקב פגות מאוחרת יש זכאות לקבלת תמיכה כספית ושירותים מסוימים מהמדינה. ממשלת ישראל מעניקה סיוע כספי למשפחות עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים, לרבות אלה שנולדו כפגים מאוחרים.

הסיוע כולל גמלת ילד נכה, הקלות מס והנחות על תחבורה ציבורית ושירותים אחרים. בנוסף, משפחות עם ילדים בעלי צרכים מיוחדים זכאיות לקבל מגוון שירותי בריאות, לרבות ייעוץ רפואי, שירותי פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק וייעוץ פסיכולוגי.

לילדים עם צרכים מיוחדים יש זכאות גם לשירותי חינוך מיוחד, הניתנים באמצעות המחלקה לחינוך מיוחד במשרד החינוך, המציעה מגוון תכניות ושירותים למתן מענה לצרכי ילדים עם מגוון מוגבלויות.

 

לסיכום

חלק מהילדים שנולדו לתוך פגות מאוחרת עלולים לפתח סיבוכים שיהפכו אותם לבעלי צרכים מיוחדים. במקרים כאלו, חשוב לפנות לאנשי מקצוע שיעזרו להורים לקבל מידע על זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים כדי לקבל עזרה בכל הנוגע בטיפול בילד.

כיום, זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים מעוגנות בחוק, וכל הורה שצריך לקבל עזרה, רשאי לבקש אותה מרשויות הרווחה. כדי לזרז את קבלת הסיוע, ולהשיג את המקסימום המגיע לכם, חשוב לפנות לליווי מקצועי בתהליך.

עמותת קול הזכויות מוקדשת לתמיכה בהורים לילדים עם צרכים מיוחדים, על ידי מתן מידע מפורט על זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים והענקת סיוע אקטיבי בכל התהליכים הבירוקרטיים הנחוצים למימוש זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים.

אם אתם זקוקים לסיוע עבור ילד שנולד בפגות מאוחרת, אל תהססו לפנות להתייעצות עמנו – באמצעות הקו החם של עמותת קול הזכויות: 077-996-9258.

פגים מאוחרים הם תינוקות שנולדו בין שבועות 34 ל- 37 להריון, ונמצאים בסיכון מוגבר לפתח בעיות רפואיות והתפתחותיות.

הסכנה אכן קיימת ויש נתוני תמותה (נמוכים) לפגים מאוחרים. עם זאת, בעזרת הטכנולוגיה והרפואה, הנתונים הם נמוכים מאוד. כדי למנוע התדרדרות, הרופא צריך לאבחן את הילד במהרה ולהתאים לו טיפול כבר מהדקות הראשונות לחייו.

פגים מאוחרים עלולים לסבול ממגוון רחב של בעיות, כולל בעיות נשימתיות, בעיות התפתחותיות ובעיות מוחיות. בפגות מאוחרת, העובר למעשה “מפספס” כשבועיים עד שלושה של התפתחות מוחית ולכן עלולים להיות לו עיכובים. אולם ישנן דרכים רבות להדביק את הפער הזה.

כל עוד אין סיכון לעובר, הרופאים כמובן לא ימליצו לזרז לידה. עם זאת, עוברים רבים בשלבי ההריון הללו מפתחים קשיים מסוגים שונים ואז הרופא נאלץ “להמליץ” לבצע זירוז וליילד את הילד בשבועות שלפני תאריך הלידה המשוער. עם זאת, זה נעשה רק כאשר האלטרנטיבה היא הרבה יותר מסוכנת.

תוכן עניינים