לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

רשלנות רפואית ורעלת היריון

להאזנה:

 

אם נגרם לכם נזק במהלך ההריון או הלידה בעקבות התרשלות הרופא המטפל או הצוות הרפואי, יש לכם זכות מלאה להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית ורעלת היריון. הגשת תביעה בתחומים רפואיים היא איננה תהליך קל ובמאמר זה נציג לפניכם את כל השלבים לביצוע על מנת להגיש את התביעה בהצלחה. הכרת השלבים מראש תעזור לכם לדעת מול מה אתם צפויים להתמודד ואל מי פונים כדי לתבוע.

 

רעלת הריון: סיבוך רפואי מסוכן

רעלת הריון (או בשמה הרפואי המקצועי: “פרה-אקלמפסיה”) היא סיבוך רפואי המתרחש במהלך ההיריון ועשוי להופיע בכל אחד משלישי ההריון השונים. כיום מדובר בסיבוך יחסית נדיר, אשר בא לידי ביטוי בהפרשת חלבון בשתן, לחץ דם גבוה ובצקות רבות. במסגרת רעלת ההריון, קיים סיכון לחיי האם ועוברה שהולך ומתפתח בהדרגה, עד לפגיעה בתפקודי הכבד והכליות ולעתים גם עד למוות.

למעשה, לא קיימת בדיקה מיוחדת במהלך ההיריון שמטרתה להצביע על רעלת. לכן על הרופא המטפל לעקוב אחרי מצבה בתדירות גבוהה ולראות אם מתרחשים שינויים שעלולים להצביע על המצב המסוכן כמו עלייה בלחץ דם, בצקות רבות ובדיקות דם ושתן שאינן תקינות.

 

תסמינים נוספים של רעלת היריון

רעלת הריון מתבטאת במגוון רחב של תסמינים, חלקם לא מצביעים על הרעלת כשלעצמם ולכן המשימה הרפואית היא לקשור ביניהם לכל הסממנים שכבר הזכרנו כאן. אישה הרה עם רעלת הריון עשויה לסבול מבחילות או הקאות רבות, כאבי ראש עזים וממושכים, כאבים בגב ובאזור הבטן העליונה, עלייה דרסטית במשקל וקוצר נשימה.

 

גורמי סיכון לרעלת הריון

נשים שנכללות בקבוצת הסיכון מנוטרות בתכיפות מוגברת, כך שישנה חשיבות לתשאול רפואי מקדים שבמסגרתו ניתן להבין ולהגדיר את קבוצת הסיכון של היולדת. מצבים כמו הריון בגיל מאוד צעיר או גיל מבוגר (מעל 40) נכללים בקבוצת הסיכון לרעלת הריון באופן אוטומטי וכן מצבים כמו רקע מיילדותי קודם או רעלת הריון אצל קרובים כמו אם היולדת, אחותה וכו’.

רשלנות רפואית ורעלת היריון
רשלנות רפואית ורעלת היריון

 

אובחנה רעלת. מה הלאה?

אם ההרה נמצאת בשבוע מתקדם, הצוות הרפואי ישקול ליילד אותה באמצעות השראת לידה (זירוז) או ניתוח קיסרי. בדרך כלל מופיעה רעלת ההריון מהשבוע ה-20 להריון והיא חולפת לבדה לאחר שהלידה מסתיימת. אם מדובר ברעלת בשלב מוקדם של ההריון, סביר להניח שיידרשו אשפוז ממושך ומעקב צמוד.

 

רשלנות רפואית ורעלת היריון – מקרים בהם ניתן להגיש תביעה

עקרונית, כל מקרה שבו נגרם נזק כתוצאה מרעלת הריון, עשוי להקים עילה לתביעת פיצויים. מי שיוכל לקבוע בוודאות האם מדובר במקרה רשלנות רפואית ורעלת הריון הוא עורך הדין המייצג את התובעת שנפגעה. להלן שורה של מקרים אפשריים בהם אפשר להגיש תביעה מתאימה:

* כאשר הופיעו תסמינים מקדימים אך המחלה לא אובחנה מכל סיבה שהיא.
*כאשר המעקב אחר היולדת שמפגינה תסמינים מקדימים הוא רשלני, כלומר התסמינים בדיעבד היו כרעלת היריון.
*כאשר הצוות הרפואי לא נתן מענה הולם על מנת להציל את היולדת או את העובר.

 

תנאים להגשת תביעה על רשלנות רפואית ורעלת הריון

מלבד רשלנות רפואית ורעלת היריון, המשותף לכל תחום תביעות על רשלנות רפואית הוא שיש צורך להוכיח התרשלות מצד הגורמים הרפואיים המטפלים, גרימת נזק (לאם ולעוברה או לאחד מהם) וקשר סיבתי ביניהם, שמראה כי הנזק שנוצר נגרם בעקבות אותה רשלנות.

אלו הם המרכיבים העיקריים בהגשת התביעה. אם יש קשר סיבתי בין הנזק הנגרם למטופל לבין התרשלות של איש הצוות הרפואי שחרג מתפקידו או מהסטנדרט המקובל לאותו טיפול, ניתן לתבוע על רשלנות רפואית. שימו לב: אם נגרם למטופל נזק בעקבות גורם בלתי צפוי או שמתברר כי הנזק לא נגרם בעקבות רשלנות של הצוות הרפואי – לא ניתן לתבוע בגין רשלנות רפואית.

גם במקרים שבהם הצוות הרפואי אכן פעל ברשלנות אך במעמד התביעה מתברר כי לא נגרם נזק, התביעה תידחה ולא יינתנו ממנה פיצויים. סיבה זו כשלעצמה מצריכה מכם להימנע מהתמודדות עצמית עם הליך התביעה ולפנות באופן מסודר ומהר ככל האפשר לעורך דין מתאים, שינהל את התביעה בעבורכם.

 

את מי ניתן לתבוע על רשלנות רפואית ורעלת הריון?

ניתן לתבוע את המטפל הרפואי שגרם לנזק והתרשל בתפקידו. המטפל יכול להיות הרופא, המרדים, האחות ועוד. בנוסף, ניתן לתבוע את מקום עבודתו של המטפל שהתרשל בתפקידו כמו בית החולים או קופת החולים וזאת מאחר שהם אחראים באופן ישיר כמעבידים של המטפל.

 

לפני הגשת התביעה – פנו לעורך דין

במצב בו אתם חושבים כי נגרם לכם נזק בעקבות התרשלות של המטפל הרפואי, עליכם להתייעץ עם עורך דין המתמחה בתביעות של רשלנות רפואית. עורך הדין בהתאם לידע ולניסיון שלו, ידע להנחות אתכם האם אכן כדאי להגיש את התביעה. אם תחליטו להגיש את התביעה תצטרכו לשכור את שירותיו.

 

מה עליכם לעשות על מנת לתבוע בגין רשלנות רפואית?

בדרך כלל מדובר על תהליכים ארוכים מאוד שמצריכים זמן, סבלנות והררי בירוקרטיה. עליכם להכיר את שלבי התהליך על מנת להיות מוכנים להתמודדות שכזו ולהישאר ערניים לכל השלבים שבהם יטפל עורך דינכם:

 

שלב ראשון – איסוף החומר הרפואי

כפי שציינו, עליכם להוכיח כי נגרם נזק בעקבות התרשלות המטפל הרפואי. על מנת להוכיח זאת עליכם לאסוף את התיעוד הרפואי מהמוסד הרפואי שטיפל בכם. על הרופא לתעד בכתב את הטיפול בחולה. תוכלו לבקש מהמוסד הרפואי את הרשומות, אך שימו לב כי העתקת הרשומות כרוכה בתשלום.

 

שלב שני – קבלו חוות דעת ממומחה רפואי

על מנת לבסס את טענתכם עליכם להציג חוות דעת של מומחה בתחום המיילדותי והגניקולוגי.

בחוות הדעת יצטרך המומחה לציין האם נגרם נזק ובאיזה היקף וכן לשפוך אור על מעשה הרשלנות לאור מבחן “הרופא הסביר” – בוחן משפטי שתפקידו לקבוע האם הרופא/ הצוות הרפואי נקטו בכל הפעולות הסבירות כדי לצמצם נזק והאם מילאו את כל חובותיהם הרפואיות הנדרשות כמו שמירה על אוטונומיית המטופלים, נקיטה בחובת הזהירות ועוד.

 

שלב שלישי – הגשת התביעה לבית המשפט

בתביעות רשלנות רפואית ורעלת היריון, גובה הפיצויים שיתקבלו תלוי במספר גורמים כמו גודל הנזק, האם הנזק נגרם לאם או ליילוד ועוד. הפיצויים יכולים להגיע למיליוני שקלים.

 

תשלומים נוספים בגין תביעת רשלנות רפואית ורעלת היריון

כפי שציינו, הגשת התביעה מלווה בתשלומים לגורמים שונים כמו: שכר טרחה לעורך הדין, תשלום לרופא המומחה, תשלום למוסד הרפואי על העתקת הרשומות הרפואיות. מלבד כל אלו תצטרכו לשלם גם אגרה לבית המשפט. בדרך כלל הצד המפסיד בתביעה משלם את הוצאות בית המשפט אך זו עדיין הוצאה נוספת שתצטרכו לקחת בחשבון.

 

עד מתי ניתן להגיש תביעה על רשלנות רפואית?

בדיני נזיקין תקופת ההתיישנות היא שבע שנים. אם המקרה התרחש לאם שבסופו של דבר ילדה בפועל, היא רשאית להגיש את התביעה עד שבע שנים מתאריך הלידה. ככל שנגרם נזק לעובר, כלומר היילוד עצמו, הוא יכול להגיש את התביעה עד שימלאו לו 25 שנים, כלומר שבע שנים נוספות לאחר שימלאו לו 18 שנים.

 

מלווים אתכם עד להשלמת התביעה

הליכי התביעות במקרים של רשלנות רפואית ורעלת הריון מורכבים וטומנים בתוכם גם זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים וכן זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים שנפגעו ממצב דומה. אנו בעמותת קול הזכויות ערוכים לסייע וללוות אתכם לאורך הדרך וגם לאחר מכן, בקבלת מכלול הזכויות השלם שנובע מהמצב ומהנזקים שנותרו. לשאלות ולבקשות בנושא, אל תהססו לפנות אלינו בשום שלב.

תוכן עניינים