לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

עורך דין רשלנות רפואית בהריון

להאזנה:

 

רשלנות רפואית בהריון נחשבת למצב משפטי מורכב, שכן מדובר בסיטואציה שבה קשה להוכיח את הנזק שנגרם לאם או לעוברה (לעתים גם שניהם), שיכול היה להימנע לו הצוות הרפואי היה פועל אחרת. במאמר זה נציג את המקרים המוגדרים כרשלנות בהריון ואת המצבים שבגינם יש צורך בייעוץ ובייצוג מאת עורך דין רשלנות רפואית בהריון.

 

מרווח “הטעות הסבירה”

הורים רבים תוהים ובצדק, מתי מקרה מסוים יחשב כרשלנות בהריון וכיצד ניתן לבסס אותה. הרי בפועל, שכיחותם של הפלות, מומים עובריים ואף לידות מוקדמות או סיבוכים מיילדותיים נחשבת גבוהה במיוחד, כאשר בחלק גדול מהמקרים מדובר בתרחישים שלא קיימת כל דרך למניעתם.

יתרה מכך, נשים אף מבצעות מגוון רחב של בדיקות בהריון, שנועדו לאבחן את מהלכו התקין, לשלול בעיות ולתת מענה רפואי מתאים לתרחישים שונים. אז מה תהיה בדיוק אותה “טעות סבירה” שבגינה ניתן לתבוע ומתי יש צורך בעורך דין רשלנות רפואית בהריון?

 

רשלנות רפואית בהריון: הגדרה ומאפיינים

ובכן, רשלנות בהריון מתייחסת לכל מחדל, טעות, פעולה או הימנעות מפעולה שגרמו לנזק, לאם או לעוברה ואף לעתים לשניהם גם יחד. מדובר בשורה של מצבים שבהם הופרה חובת הזהירות מצד הצוות הרפואי ואף התרחשה חריגה מהסטנדרטים הסבירים והמקובלים בהתאם לאותו המקרה ואלו הם שגרמו לנזק בפועל. כאשר זהו המצב, ניתן לתבוע פיצויים בגין רשלנות רפואית.

אילו מקרים ייחשבו לרשלנות בהריון למשל? זה יכול להיות למשל רופא הנשים שלא הפנה את ההרה למומחה אולטרסאונד, העדר ביצוע מעקב הריון, התעלמות מתוצאות בדיקות שאינן תקינות או ביצוע רשלני של בדיקות אלה באופן שלא שיקף כראוי ממצאים שדורשים התייחסות, חוסר הכללתה של יולדת בקבוצת הריון בסיכון על אף רקע מתאים ועוד.

בכל המקרים הללו, לעולם ישנו הסיכון שייגרם נזק בשלב הלידה, שעלול לפגוע באם או בעובר שלה ולגרום לנזקים רפואיים קשים וחמורים. אם אכן התרחש מצב שכזה במסגרת ההריון ואכן במעמד ההריון או הלידה נגרם נזק, אזי קיימת עילה לתביעת רשלנות רפואית.

עורך דין רשלנות רפואית בהריון
עורך דין רשלנות רפואית בהריון

 

סימנים שמעידים על האפשרות שהתרחשה רשלנות רפואית בהריון

לא פעם קורים מקרים שבהם הצוות הרפואי כבר מחבר את הנקודות במעמד האירוע ומבין שהתרחשה כאן רשלנות פוטנציאלית. במקרים אלה, הוא ינסה לבצע פעולות שונות כדי להסתיר תיעוד או עדות למקרה שאירע. הנה כמה מהן:

  • נוכחות של כמה וכמה רופאים בתוך חדר הלידה, כולל רופאים לא מיילדותיים ורופאים בכירים.
  • דרישה מהמלווה לצאת מחדר היולדת במהלך הלידה
  • בקשה מהיולדת לעיין במסמכים שלה, המכילים את פרטי ההריון והבדיקות שבוצעו עד כה.
  • הימנעות ממתן הסברים ותשובות ליולדת ולמלווים שלה
  • הערות שנזרקות לחלל האוויר מצד הצוות הרפואי בנוגע לביצוע לקוי של בדיקות שונות לאורך ההריון.
  • התנהלות לא טיפוסית או שגרתית מצד הצוות הרפואי כמו בדיקות יתר אחרי הלידה עצמה.
  • קבלת שיחה ממחלקת ניהול הסיכונים של קופת החולים בה חברה היולדת.
  • וכמובן – לידת ילדים בעלי מום, מחלה גנטית או מוגבלות כלשהי, שכמובן תידרש לבירור מעמיק בנוגע לרשלנות אפשרית.

 

מתי לפנות אל עורך דין רשלנות רפואית בהריון?

התייעצות עם עורך דין רשלנות רפואית בהריון מתאפשרת בכל שלב בדרך, גם כאשר היולדות ובני הזוג סבורים כי באירוע הלידה או לאורך ההריון היו דברים בלתי כשרים והם אלו שגרמו לנזק בפועל לילדם או לאם. החוק מתיר את זכות ההתייעצות המשפטית לכל מי שיחפוץ ללא הגבלה, כך שבני הזוג רשאים לבחור עורך דין רשלנות רפואית כטוב בעיניהם ולפעול בהתאם להמלצותיו.

כמובן שבכל מקרה שבו הלידה הסתיימה בנזק מובהק תאפשר להורים לבדוק את זכאותם לתבוע. המקרה המרכזי שבו התביעה הופכת למובהקת הוא כאשר חל מצב שבו ניתן היה לאתר מום או בעיה כלשהי אצל העובר לאורך ההריון ושלו היו יודעים על כך ההורים, הם היו מעדיפים להפסיק את ההריון. מקרה מרכזי נוסף הוא כאשר מבוצע ליולדת הליך או טיפול שהשלכותיו לא הוסברו לה ושייתכן כי היא הייתה בוחרת אחרת.

מי שיקבע בפועל האם התרחשו החלטות רפואיות סבירות באותו הריון ובאותה הלידה יהיה בית המשפט. ההורים יוכלו להצטייד כמובן בחוות דעת רפואית של מומחה, המוזמנת על ידי עורך דין רשלנות רפואית בהריון המייצג אותם ושמגיש אותה יחד עם התביעה בהתאם לדרישת החוק לעשות כן.

חשוב להבהיר שישנם מומים או בעיות רפואיות יחסית זניחות (במובן המשפטי), שבהן ההורים היו ממשיכים בהריון ובהתנהלות הרפואית הקיימת בכל מקרה, כמו למשל תינוק שנולד עם אצבע חסרה – מצב שאיננו מאפשר בדרך כלל לזכות בתביעה. יחד עם זאת, כאשר המום פוגע בצורה משמעותית בחיי התינוק ובחיי משפחתו, קיים סיכוי גדול לפיצוי משמעותי.

 

כך תוכיחו שהתרחשה לכם רשלנות רפואית בהריון:

את חלק מהפעולות שמיד נציג, תוכלו לבצע עוד לפני המפגש עם עורך דין רשלנות רפואית. חלק מהן, יבוצעו לאחר המפגש עמו כחלק מגיבוש תיק התביעה:

  • איסוף, שמירה ותיוק (רצוי באופן כרונולוגי) של כל החומר הרפואי המתייחס למעקב ההריון, כולל תוצאות בדיקות, תלונות רפואיות, בדיקות אולטרסאונד וסקירת מערכות, כרטיס מעקב הריון אצל אחיות קופת החולים, תיק היולדת מבית החולים, תיק היילוד ועוד.
  • איסוף של מסמכים רפואיים נוספים כמו רישומי רופא מבית החולים, סיכום אשפוז, מצב רפואי קודם, רקע מיילדותי בעבר, רישום פנימיים של הצוות הרפואי ועוד.
  • העברת כל האינפורמציה הרפואית למומחה רפואי בתיאום עם עורך הדין, שיבצע בדיקות מעמיקות לרבות תשאול ההורים ובדיקה רפואית לאם ולתינוקה.
  • גיבוש מסקנות וניסוח חוות הדעת, שליחתה בסמוך לתביעה לבית המשפט. תביעות מתחת לסכום פיצויים של 2.5 מיליון שקלים נדונות בבית המשפט המחוזי.

חשוב להבהיר שהתביעה תצטרך לבסס קשר סיבתי בין ההתרשלות לבין הנזק. כלומר, לא די בלהציג נזק מסוים שנגרם ליילוד או העובר וצריך להראות כיצד התרחשו שגיאה, מחדל, הפרת נהלים או הפרת חובת הזהירות מצד רופא/ אחות/ טכנאי מעבדה וכו’ והם שגרמו לאותו נזק ספציפי.

 

מהו סכום הפיצויים שניתן לקבל על רשלנות רפואית בהריון?

תביעות מהסוג הזה עשויות להתבטא בסכומי פיצויים גבוהים, של מאות אלפי שקלים. כמובן שהסכום המדויק איננו ידוע, משום שהדבר שונה לחלוטין ממקרה למקרה ומושפע מנסיבותיו ומהחלטות השופט. כאשר למרבה הצער התרחשה לידה בעוולה (תינוק עם מחלה או מום קשים שלא אותרו בהריון), לידה שקטה או פטירת התינוק לאחר הלידה (בין כמה שעות ועד כמה ימים) – הפיצויים עשויים להתבטא גם במיליוני שקלים.

 

יש לכם זכויות נוספות!

מלבד הפנייה אל עורך דין רשלנות רפואית בהריון, זכות הייעוץ וזכות התביעה, קיימות זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, בעלי מגבלה, מום, נכות או מחלה. ההורים זכאים בראש ובראשונה לקצבת ילד נכה בסכום שהולם את מצבו הרפואי. ייתכן שתחול זכאות לקצבאות נוספות כמו גמלת ניידות, שר”מ, סיעוד וכן הלאה.

בנוסף, זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים מאפשרות להם להשתלב במוסדות חינוך מיוחד, לקבל טיפולים רפואיים בהתאם לצורך ואף לקבל הטבות נוספות במס הכנסה, תשלומי ארנונה, מים, חשמל ועוד.

עמותת קול הזכויות שמה למטרה להנגיש את מכלול הזכויות המגיעות לכם, ההורים, שחווים מציאות מורכבת ומאתגרת בעקבות מצבם של ילדכם ומעניקים תמיכה וליווי לכל דורש. אתם לא לבד – פנו אלינו לכל שאלה, התייעצות או הכוונה ואנו נסייע לכם לעבור את התהליך הבירוקרטי הנדרש עד לקבלת זכויותיכם המלאות.

תוכן עניינים