לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

רשלנות רפואית במסגרת טיפולי הפריה חוץ גופית

להאזנה:

 

הקדמה הרפואית-טכנולוגית הובילה לשיפור בתהליכי הטיפולים המסייעים לפתרון בעיות של פריון וביניהם גם טיפולי ההפריה הנחשבים למוצלחים. אך מה קורה כאשר נוצרת רשלנות רפואית במסגרת טיפולי הפריה חוץ גופית? במאמר זה נדון בסוגיית הטיפולים ובתרחישי הרשלנות ונעמוד על כל הזכויות שלכם בתהליך התביעה.

 

מהו טיפול הפריה חוץ גופית?

הפריה חוץ גופית או “הפריית מבחנה”, היא אחת הטכניקות השכיחות ביותר לטיפולי פוריות בעשורים האחרונים. במסגרת תהליך ההפריה, מפגישים באופן יזום בין הביצית לזרע, על ידי הכנסת העובר המופרה לרחם האישה. על מנת לעבור את טיפולי הפוריות, המטופלים (גברים ונשים) נדרשים לעבור בדיקות מקדימות ועל הרופא המטפל לאפיין את הנתונים מאותן בדיקות כדי לקבוע את תכנית הטיפול המתאימה ביותר עבורם.

 

שלבי ביצוע להפריה חוץ גופית

תהליכי ההפריה מתרחשים באמצעות מספר שלבים, כל אחד מהם מבוצע דרך ניטור ומעקב פעילים ותכופים מצד הרופא המטפל והמכון הרפואי עצמו ונתונים לפרקי זמן משתנים עד לכניסה לשלב הבא.

שלב 1: גירוי שחלתי – באמצעות גירוי הורמונלי, מנסים לגרות את השחלות על מנת שהן ייצרו מספר ביציות רב יותר מהמצב הרגיל.

שלב 2: שאיבת ביציות – פעולה זו נעשית בחדר ניתוח ותחת הרדמה כללית.

שלב 3: הפריית הביציות וגדילת העוברים – במקביל לשאיבת הביציות נלקחת מהגבר דגימת זרע. הביציות מונחות בתוך מדגרה עם דגימת הזרע והצוות הרפואי צריך לדאוג שאכן תתקיים הפריה.

שלב 4: החזרת העוברים לרחם – בשלב זה מחדירים לרחם צינורית דרך צוואר הרחם עם העוברים.

שלב 5: בדיקה – כעבור שבועיים על האישה לבצע בדיקה על מנת לבדוק האם היא נכנסה להיריון.

רשלנות רפואית במסגרת טיפולי הפריה חוץ גופית
רשלנות רפואית במסגרת טיפולי הפריה חוץ גופית

 

באילו מקרים ניתן להגיש תביעה על רשלנות רפואית במסגרת טיפולי הפריה חוץ גופית?

כפי שאתם מבינים, בכל שלב ושלב עשויה להתרחש רשלנות רפואית במסגרת טיפולי הפריה חוץ גופית. רשלנות זו עשויה לאפיין את שלב הבדיקות, מהלך הטיפול, מהלך האבחון ואפילו אופן ביצוע הפרוצדורה הרפואית בכל שלב נתון. למעשה, גם כשל בביצוע הרדמה מלאה בתהליך שאיבת הביציות עשויה להיחשב כרשלנות במסגרת טיפול ההפריה ולכן חשוב לבחון כל מקרה לגופו ולקבוע את דרכי הפעולה המתאימים לו.

 

רשלנות רפואית באבחון המוקדם

אחד המקומות הפגיעים שבהם עלולה להיווצר רשלנות רפואית הוא בשלב הבדיקות המקדימות. זוג מדווח על קשיים בכניסה להריון והרופא שלהם לא מפנה אותם לבדיקות על מנת לאבחן את המצב ולשקול אפשרות להפריה חוץ גופית. חשוב להבהיר שמבחינה רפואית, קיימים זוגות שנסיבותיהם הטבעיות/ בילוגיות/ הורמונליות מאפשרות כניסה תקינה לחלוטין להריון אך דרוש לקליטתו זמן יחסית ממושך יותר.

במקרים כאלה ימליצו הרופאים להמתין לפרק זמן סביר של חצי שנה ועד שנה וחצי, לפני שישלחו זוג מסוים לבדיקות מקדימות. ייתכן שבדרך הזוג כבר יישלח לייעוץ גנטי מקיף ולבדיקות דם, כאשר בהמשך יתרחשו גם בדיקות כמו הדגמת רחם, בדיקת זרע ובדיקה לשלילת מחלות הפוגעות בהריון התקין.

 

רשלנות רפואית בשל אי מתן הסכמה מדעת

הסכמה מדעת היא עניין מרכזי מאוד בכל תחומי הרפואה, שכן רק באמצעותה ניתן להתחיל לטפל פיזית באדם מסוים, שנתן לכך את הסכמתו הברורה. כדי לקבל את אותה ההסכמה, לא די בלשאול את המטופלים האם הם רוצים בפעולה הרפואית הנחוצה להם ויש גם להסביר להם במפורט את מצבם הרפואי על כל סכנותיו, יתרונותיו, השלכותיו, חלופות הטיפול, הסיכונים והסיכויים.

רופא שלא פירט את כל אלו בהרחבה ככל האפשר ואף פטר את המטופל/ת שלו באמירות מעורפלות, מסתכן בתביעת רשלנות רפואית במסגרת טיפולי הפריה חוץ גופית.

 

רשלנות רפואית בבחירה שגויה של שיטת הטיפול

כאשר הרופא המטפל מעריך לא נכון את הנתונים של האישה מבחינת היסטוריה רפואית וגיל וכתוצאה מכך בוחר בשיטת טיפול שגויה כדי להזריע את הביציות בגוף האישה, עשוי להיגרם לה נזק רב ואף אובדן הסיכוי להרות. מצב זה נחשב לרשלנות רפואית מובהקת.

 

רשלנות בניתוח לשאיבת ביציות

כאשר הרופא המבצע את התהליך מתנהג באופן לא סביר שלא תואם את תהליך הטיפול, או בעקבות טיפולו נגרם נזק לאישה ומכך גם לעוברה, ייתכן שהדבר מהווה רשלנות רפואית.

 

כיצד מוכיחים רשלנות רפואית במסגרת טיפולי הפריה חוץ גופית?

באופן כללי בתחום הרשלנות הרפואית, יש צורך להוכיח 3 גורמים עיקריים על מנת להוכיח רשלנות רפואית:

  • נגרמו רשלנות, מחדל, טעות או כשל במעמד הטיפול או האבחון הרפואי
  • נגרם נזק כלשהו למטופלת ולעובריה
  • קיים קשר סיבתי ברור בין ההתרשלות שהתרחשה לבין הנזק שנגרם בפועל.

על מנת להוכיח את הרשלנות, מתבססים על מבחן “הרופא הסביר”: האם הרופא המטפל פעל בדרך המצופה ממנו, כזו שכל רופא סביר אחר היה נוקט בה כדי למנוע נזקים? אם התשובה היא לא, הרי שאותו רופא חרג מחובת הזהירות שלו כלפי מטופליו והוא עשוי להיות מואשם ברשלנות רפואית.

 

כך תתבעו:

אם אתם משערים שטופלתם ברשלנות שגרמה לנזק במסגרת טיפולי הפריה, עליכם לפנות בהקדם לעורך דין המתמחה בדיני רשלנות רפואית ולהתייעץ עמו לגבי דרכי הפעולה. מומלץ לפנות לעורכי דין שיש באמתחתם מספיק ידע וניסיון ספציפיים בתחומי רשלנות ההריונות והלידות, שכן בתחום זה יש שלל פסיקות שחשוב מאוד להתייחס אליהן נכון.

הדבר החשוב ביותר לו תזדקקו ויזדקק לו גם עורך דינכם הוא החומר הרפואי. עליכם לאסוף וללקט כל מסמך רפואי שמצביע על מהלך הטיפולים, על המצב הרפואי, על כל הבדיקות שקדמו לתהליך ההפריה לרבות בדיקות גנטיות, בדיקות דם וכל יתר ההפניות שקיבלתם, רשומות רפואיות מאשפוזים ומניתוחים, טיפול תרופתי, אבחנות רפואיות ועוד.

אנו ממליצים בחום לארגן לפחות חלק מהניירת הרפואית לפני פגישת ההתייעצות עם גורם משפטי, על מנת שיוכל להעריך את המקרה ולהבין לאור החקיקה והפסיקה הקיימת, האם יש מקום לתבוע ומהם סיכויי התביעה ושיעור הפיצוי הכספי שנובע ממנה. כאשר הניירת המלאה בידכם, רצוי לארגן אותה באופן כרונולוגי, כך שיהיה קל יותר להצביע על אירוע נקודתי שבו התרחש נזק שלא היה שם קודם לכן.

לאחר ההתייעצות עם עורך הדין, איסוף כל החומר הרפואי המלא וגיבושו, יש לפנות למומחה רפואי לצורך גיבוש חוות דעת מקצועית שתוגש לבית המשפט בצירוף לכתב התביעה. חוות הדעת מוכרחה להיכתב על ידי רופא מומחה לפיריון האישה או גניקולוג מיילדותי מומחה ל-IVF ובה קביעות מנומקות לעניין הרשלנות, הנזק ממנה והקשר הסיבתי ביניהם.

על פי חוק, לא ניתן להגיש תביעה הקשורה לתחום הרפואה ללא חוות דעת של מומחה שיעיד את דעתו ויפרט את ממצאיו. בהתאם למסמכים הרפואיים, על עורך הדין ששכרתם לנסח שאלות מפתח לרופא המומחה, על מנת שיתייחס בסיכומו לנקודות החשובות בתביעה שלכם.

הביאו בחשבון כי העלות של חוות דעת רפואית גבוהה מאוד ויכולה להגיע לעשרות אלפי שקלים. התייעצו עם עורך דינכם כיצד לממן אותה ודעו שישנן חברות המתמחות בחוות דעת רפואיות שמספקות מימון ביניים לתובעים בדיוק מהסיבה הזו.

 

חוויתם רשלנות רפואית במסגרת טיפולי הפריה? אתם לא לבד

תביעת רשלנות רפואית דורשת המון ניירת, שיחות, פעולות ומעל לכל – סבלנות. ההליך המשפטי עשוי לקחת זמן רב בהתאם לאופי המקרה וחשוב שתפעלו בצעדים מסודרים ועקביים לאורך הדרך.

עמותת קול הזכויות מושיטה את ידה למי מכם שמעוניינים בתמיכה, בסיוע וליווי לתהליכים הנוגעים לתביעה ולמימוש זכויות רפואיות מתאימות. אנו מקפידים לפרסם ולעדכן במכלול זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים וכן לגבי זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים ותוכלו ליצור איתנו קשר להכוונה וסיוע גם בתחומי הרשלנות הרפואית במסגרות הריונות ולידות.

תוכן עניינים