לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

רשלנות רפואית – קרע ברחם

להאזנה:

 

רשלנות רפואית – קרע ברחם מהווה כשל בהתנהלותו של הצוות הרפואי במעמד הלידה. כשל זה מוביל למרבה הצער לנזקים קשים ולסיבוכים חמורים בבריאות העובר והיולדת, עד כדי סכנת חיים ממשית. אם גם לכם נגרם למרבה הצער אירוע מיילדותי שכזה, בואו לשמוע הכל על דרכי ההוכחה המשפטיות ומהלך תביעת הפיצויים שאתם עשויים להיות זכאים להגשתה:

 

מהו קרע ברחם?

קרע ברחם הוא סיבוך רפואי חמור. הרחם הוא איבר העשוי משריר ובתוכו מתפתח העובר. לקראת הלידה, השריר נהיה מתוח יותר. קרע ברחם הוא למעשה קרע של סיבי השריר, שבהתרחשותו עשוי תוכן הרחם להגיע אל חלל הבטן ולהוות מצב חירום רפואי וסכנת חיים. כ

יום אירועים אלה נחשבים יחסית נדירים, אך נפוצה יותר היא התופעה של קרע ברחם במקום בו הייתה צלקת ניתוחית (יש שקוראים לזה בקע). צלקת ניתוחית יכולה להיגרם מפעולה רפואית שנעשתה ברחם ובמקרים ספציפיים ושכיחים יותר – צלקת מלידה קיסרית. משמעות הדבר היא שהסיכון לקרע ריחמי אצל אישה שעברה בעבר לידה קיסרית גבוה יותר.

קרע ברחם עשוי להתרחש במהלך לידה, אך לעתים הוא מתרחש גם בשלבים מאוחרים במהלך ההריון. הסימנים האפשריים לכך הם כאבים בבטן או בחזה, צניחה בלחץ הדם, האטה בתנועות העובר ולעתים גם סימפטומים “שקטים” מאוד ואף בלתי מורגשים.

 

אמות המידה הרפואיות המקובלות במקרים של קרע ברחם

מקרים של רשלנות רפואית בהקשר של קרע ברחם מתקשרים לרוב סביב זמן מהירות האיבחון של הקרע, והטיפול בו. כשדנים במקרים של רשלנות רפואית – קרע ברחם, ישנן התנהלויות רשלניות נפוצות, בין היתר כתוצאה משימוש בחומר מזרז לידה במינון גבוה מידי או לזמן ארוך מידי. במקרים אחרים, ייתכן שלא נלקחו בחשבון סיכונים רפואיים ומיילדותיים הדרושים לקביעת ההחלטה על הטיפול הרפואי ואופן היילוד.

ככלל, תביעות בנושא רשלנות רפואית נבחנות כשכל מקרה לגופו וייתכנו סיבות נוספות שעל פיהן קיים חשד של רשלנות רפואית – קרע ברחם. בכל מקרה של קיומו של חשד כזה יש צורך לפנות לגורמים מומחים שיבדקו את ייחודיותה של כל תלונה.

רשלנות רפואית - קרע ברחם
רשלנות רפואית – קרע ברחם

 

תביעה בגין רשלנות רפואית – קרע ברחם, איך ומה עושים?

במקרה של רשלנות רפואית – קרע ברחם יש צורך לשקול הגשה של תביעה משפטית נגד הרופא ובית החולים. ראשית יש לאסוף את כל החומר הרפואי שיש בנמצא ולהעביר אותו לבחינה של גורמים מקצועיים כמו עורך דין מיומן בתחום הרשלנות הרפואית ומומחה רפואי מקצועי. שניהם ינסו להבין האם מבחינה רפואית היו פעולות שהיו צריכות לקרות אחרת או להימנע ובהתאמה לקבוע האם יש מקום להגשת תביעת פיצויים לבית המשפט.

 

רשלנות רפואית ואיסוף מידע רפואי

רשלנות רפואית מאגדת בתוכה שורה נרחבת ומגוונת מאוד של מקרים בהם התרחשה חריגה מהסטנדרטיים הרפואיים הסבירים והמקובלים במצבים מסוימים. הרשלנות ברפואה איננה מעוגנת תחת חוק רשמי, אלא מופיעה בדרך עקיפה בפקודת הנזיקין. הקושי העיקרי של נפגעים ונפגעות בתהליכי תביעה בשל רשלנות רפואית הוא בהשגת מידע.

תהליך איסוף החומר הרפואי נחשב לתהליך מתיש ומורכב, שבו המערכת לעתים עשויה שלא לשתף פעולה. במצבים של רשלנות רפואית בלידה, קורה לא פעם שהיולדת מקבלת את סיכום האשפוז שלה יחד עם פרטים חסרים שהושמטו או שלא תועדו – מה שמאלץ אותה לדרוש מבית החולים להשלים את המידע החסר, שלעתים לא נכתב מעולם.

לאור הדברים הללו, חשוב לגשת למשימה עם כוחות, סבלנות ונחישות ולגבש סביבכם סביבה תומכת שמסוגלת ללוות לאורך התהליך.

 

במידה והתביעה תתקבל, מה יהיה גובה הפיצויים שלי?

אם בית המשפט קבע שאכן התקיימה רשלנות רפואית – קרע ברחם, ייקבעו תשלומי פיצויים בהתאם למקרה ועל סמך זהות הנפגעים, כלומר האם נולד תינוק במצב פגוע ושכעת הפיצויים צריכים להתייחס גם כלפיו.

למעשה, בתחום הנזיקין ככל שגיל הנפגעים נמוך יותר, כך הם צפויים לחיות שנים רבות יותר עם פגיעתם ועל כן סכום הפיצויים כלפיהם גדל. זו הסיבה המרכזית שבגינה תביעות רשלנות רפואית בפגיעה מיילדותית מניבות סכומי פיצויים גבוהים, לרוב בין מאות אלפים ועד מיליוני שקלים. נציין גם שסיבה זו גורמת לא פעם לחברות הביטוח למהר לחתור להסדר עם הנפגעים עוד לפני שיגישו תביעה בבית המשפט).

 

כמה זמן לוקח כל התהליך?

חשוב להבהיר שבתביעות מהסוג הזה, כל מקרה עשוי להתקיים לגופו. לא פעם עיקר פרק הזמן נשען על מועדי הדיונים שנקבעו מצידו של בית המשפט. בזהירות רבה ניתן להעריך כי הממוצע לניהול תביעת רשלנות רפואית עומד על הטווח שבין שנה וחצי ועד למעלה משלוש שנים.

 

רשלנות רפואית – קרע ברחם וילדים עם צרכים מיוחדים

ילדים שנולדו לאחר שאמם חוותה אירוע של קרע ברחם, עשויים לסבול ממגוון רחב של בעיות התפתחותיות, קוגניטיביות ומוטוריות, עד כדי גרימת נזק מוחי בלתי הפיך. חלק מהנולדים צפויים להיוולד עם שיתוק מוחין, התקפי פירכוסים, בעיות נשימה ועוד.

ילדים אלה הינם בעלי זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים ועל כן זכאים לקצבאות שונות בהתאם למצבם (קצבת ילד נכה, קצבת ניידות, קצבת שר”ם, סיוע רפואי, קצבת סיעוד ועוד) ולשילוב במסגרות החינוך המיוחד המתאימות עד בגרותם. בנוסף, זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים קובעות הטבות והקלות שונות במיסים, בארנונה, תשלומי מים וחשמל, מול משרד התחבורה (מתן תג נכה) ועוד.

חשוב להבהיר שאין דבר שיכול לפצות על אובדן בריאותו התקינה של ילד (ושל אמו) ועל הסבל והייסורים שנגרמים למשפחה מהמקרה, אך על מנת לממש את כל הזכויות שנובעות ממנו חשוב לפנות לייעוץ מקצועי מוקדם ככל האפשר ולבדוק האם קיימת עילה לתביעת רשלנות רפואית – קרע ברחם. במקביל, יתחיל תהליך מימוש כל הזכויות מול הגופים המדיניים.

 

זכויות ילדים עם נכות

ילדים בעלי נכות או מחלה זכאים לשורה של הטבות, לרבות סיוע כלכלי והטבות בשלל תחומים אחרים כמו דיור, טיפולים רפואיים, הנגשה, התניידות ועוד. באתר קול הזכויות תמצאו את כל האינפורמציה בנוגע לזכויות שמגיעות לכם ואת כל התהליכים המעודכנים עד למימושן המלא. תוכלו לקבל מאיתנו גם סיוע, ייעוץ והכוונה לכל תהליך נדרש ואנו נלווה אתכם ככל שתצטרכו.

 

הכרה מהמוסד לביטוח הלאומי

לאור המקרים המצערים בהם התרחשה רשלנות רפואית – קרע ברחם שפגעה ביילוד, ניתן לפנות לביטוח הלאומי ולתבוע קצבאות חודשיות שונות, כל אחת מהן מובילה גם לסל הטבות אפשרי. כך למשל, ילד שנולד עם שיתוק מוחין זכאי לקבל (בין היתר) גמלת ניידות הכוללת בתוכה קצבה חודשית, הלוואה לרכישת רכב המותאם לצרכיו, מימון לרכישת אביזרי התניידות ועוד.

 

זכויות בתחום החינוך

בין אם הילד לומד בבית, בזמן אישפוז, במסגרת חינוך רגילה או מיוחדת, ישנן הטבות שיכולות להקל על השתלבותו, לימודיו והתפתחותו. המדינה קבעה כי כל ילד בעל צרכים מיוחדים זכאי לחינוך מיוחד בחינם, לצד התאמות שמגיעות לו על פי צרכיו (סייעת שילוב לדוגמה, הסעות, התאמות לימודיות ועוד).

זקוקים להכוונה? לסיוע? לעצה טובה ביחס למקרה הרשלנות שאירע לכם? עמותת קול הזכויות שומעת אתכם ההורים ותומכת בכם במסלולים הבירוקרטיים המאתגרים בדרך למימוש זכויותיכם. אתם מוזמנים לפנות אלינו בכל שאלה ואנו נשמח לסייע לכם.

תוכן עניינים