לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

מי זכאי לקצבת 188%

להאזנה:

 

קצבה בשיעור 188% ניתנת כתוספת לקצבת הנכות הרגילה, עקב הצורך של הילד בעזרת הזולת במידה רבה, כדי לבצע את פעולות היומיום השונות. קצבה זו ניתנת גם למי שזקוקים מפאת מצבם להשגחה קבועה, לצורך מניעת סיכון עצמי וסביבתי. במאמר זה נדון בזכאות לקצבה זו, בסכום הגמלה המדויק ובאופן המימוש של הקצבה.

 

זכאות לקצבת ילד נכה

כדי לקבל זכאות לקצבת נכות מורחבת של 188%, תידרש תחילה עמידה בכל תנאי הזכאות לקצבת ילד נכה. המוסד לביטוח הלאומי מגדיר ילד נכה כבעל מגבלה פיזית, קוגניטיבית או נפשית, החל מגיל 3 חודשים ועד גיל 18 ושלושה חודשים. קצבה זו מזכה גם בעלי ליקויי שמיעה, בעלי תסמונת דאון ובמקרים חריגים גם ילדים המאושפזים בבית החולים בתדירות גבוהה מאוד.

במקרה שהטיפולים בבית החולים מתרחשים כבר מגיל הלידה, תיתכן זכאות גבוהה לקצבת נכות מוגדלת בשיעור 188%. בנוסף, התנאים לקבלת גמלת ילד נכה הם תושבות ישראלית, מגורים בבית או במוסג טיפולי שאיננו בתנאי פנימייה המעניק שירותים רפואיים ושיקומיים ו/או אשפוז קבוע בבית החולים.

כמו כן, אם קיימת יותר מלקות אחת, הזכאות תינתן לשיעור הגבוה ביותר שניתן לפסוק עבור הילד. כך, אם קיימות 3 עילות לגמלה בשיעור של 50%, תינתן גמלת 100% באופן אוטומטי. אם 3 העילות מזכות בגמלה בשיעור של 100%, תינתן אוטומטית הזכאות לגמלה בשיעור 188%.

 

זכאות לקצבת ביטוח לאומי בשיעור 188%

מרגע שהתרחשה בביטוח הלאומי זכאות לתשלום גמלה, יועבר סכום הקצבה בהתאם למידת הנכות. החל משנת 2021, התרחשו שינויים מהותיים בגובה הקצבה ותנאי הזכאות עבורה לילדים. להלן היקף וסכומי הגמלה כפי שהם מתבטאים משנת 2021 ואילך:

מי זכאי לקצבת 188%
מי זכאי לקצבת 188%

 

גמלת ילד נכה חלקית – שיעור של 50%

גמלה זו משולמת בסך 1,527 ₪ בחודש. להלן תנאי הזכאות עבורה:

  • בעלי מוגבלות שכלית, מחלה, בעיה התנהגותית הדורשת בפיקוח והשגחה או הפרעת קשב וריכוז קשה.
  • ילדים בעלי תפקוד לקוי בשתי הגפיים, שאינם מסוגלים לפעולות בסיסיות ויומיומיות שבני גילם מסוגלים לבצע.
  • ילדים ללא יכולת לתקשר שגילם מעל ל-3 שנים
  • בעלי תסמונות כרומוזומליות מכל סוג
  • ילדים שצברו 5-7 נקודות במבחן התלות
  • ילדים שנדרשים בנסיבות רפואיות לבדיקת דם פעמיים ביום
  • ילדים בעלי לקות שמיעה של 40 דציבלים בכל אוזן ושזקוקים בשל כך למכשיר שמיעה קבוע.

 

גמלת ילד נכה מלאה בשיעור 100%

הקצבה משולמת בסך 3,000 ₪ לחודש. להלן תנאי הזכאות עבורה:

  • ילדים בני 3 ומטה, הסובלים מעיכוב התפתחותי ושאינם מסוגלים להפעיל את הגפיים והראש כמצופה מבני גילם
  • ילדים בעלי ליקוי ראייה משמעותי
  • ילדים בעלי ירידה קבועה בשמיעה, לפחות 45 דציבלים בכל אוזן
  • צורך בהשגחה מלאה בכל שעות היממה לטובת מתן טיפול רפואי מיידי או מפאת סיכון עצמי
  • בעלי הפרעה נפשית או פסיכיאטרית או הימצאות על הרצף האוטיסטי

 

גמלת ילד נכה מורחבת בשיעור 112%

הגמלה המורחבת משולמת בסכום חודשי של 3,534 ₪. להלן תנאי הזכאות עבורה:

  • צבירת 8-9 נקודות במבחן התלות, המסגירות תלות קבועה בזולת לביצוע פעולות היומיום.

 

גמלת ילד נכה מורחבת במיוחד בשיעור 188%

הזכאות לקצבת 188% מקנה תשלום חודשי בסך 5,641 ₪. להלן תנאי הזכאות עבורה:

  • תלות מוחלטת בעזרת הזולת לצורך ביצוע פעולות יומיומיות
  • צורך בטיפול רפואי קבוע
  • קבלת תוספת הנשמה יחד עם צבירה של 10-12 נקודות במבחן התלות.

 

גמלת ילד נכה כפולה בשיעור 235%

ילדים בעלי נכות שזכאים לגמלה הגבוהה ביותר, יקבלו תשלום של 7,168 ₪ בחודש. להלן תנאי הזכאות עבורה:

  • קבלת תוספת הנשמה יחד עם 13 נקודות במבחן התלות (תלות מוחלטת בסיוע חיצוני)
  • צורך בטיפול רפואי קבוע וארוך טווח.

 

כיצד דורשים ומקבלים זכאות לגמלת ילד נכה מורחבת במיוחד?

יש להגיש תביעה לגמלת ילד נכה למוסד לביטוח הלאומי, בצירוף כל המסמכים הרפואיים ובקשה לעבור את מבחן התלות. כעת, יש להמתין לזימון לוועדה רפואית בה ייבדק ילדכם, או לחילופין לתאריך ביקור בביתכם לצורך הבדיקה, אם ילדכם לא יכול בנסיבות רפואיות להתייצב לוועדה.

הוועדה הרפואית תעריך את כל הקשיים והליקויים הקיימים לילדכם ותקבע את אחוזי הנכות המתאימים, על סמך חוקי הביטוח הלאומי. הוועדה בוחנת את תפקודי היומיום בחמש פעולות: הלבשה והפשטה, אכילה, התניידות בתוך הבית, היגיינה אישית ורחצה.

כעת, התפקוד בכל פעולה ידורג בין 0-3 כך שהספרה 0 מציינת תפקוד מלא בפעולה כמצופה מבני גילו של הילד ואילו הספרה 3 מייצגת צורך קבוע בסיוע לפעולה משום שקיים העדר מסוגלות מוחלט לבצע אותה.  כעת, נקודות אלה יצטברו לסכום אחד שעליו לעמוד על 10-12 נקודות ובכפוף למצבו הרפואי של הילד הדורש בטיפול קבוע, תיקבע גמלה בשיעור 188%

שימו לב: אתם זכאים להביא לוועדה מלווה לבחירתכם כדי שיעזור לכם, כמו קרוב משפחה, מתרגם, חבר ואפילו עורך דין. בסיום הוועדה תישלח אליכם החלטה לעניין הגמלה ושמורה לכם הזכות לערער על הקביעה.

 

נתקלתם בבעיה במתן הזכויות? אנחנו כאן עבורכם

עמותת קול הזכויות מלווה ומסייעת להורים בתהליך התביעה לגמלת ילד נכה ובדרישה למלוא הזכויות הנובעות ממצבו הרפואי. אנו שמים לנו למטרה לכוון ולהנגיש את מכלול הזכויות למען ילדים עם צרכים מיוחדים ונסייע גם לכם בכל שאלה בנושא, תוך מתן ליווי והכוונה למוסד לביטוח לאומי.

אם יש לכם יותר מילד אחד שזכאי לגמלת הנכות, תהיו זכאים לגמלה כפולה עבור כל אחד מהם ואף להרחבת הקצבה אם אחד מהם שווה מחוץ לבית במוסד רפואי/ שיקומי או שגילו מעל 18.

בהחלט. גמלת הניידות מכילה קריטריונים נפרדים מאלו של גמלת הנכות, כך שאפשר להגיש תביעה לגמלת ניידות ולעבור וועדה מטעם משרד הבריאות.

הדבר אפשרי רק אם תציגו מסמכים רפואיים נוספים המבטאים החמרת מצב או ירידה תפקודית חמורה. אם זהו המקרה, עליכם להגיש בקשה חוזרת לגמלת ילד נכה ולעבור וועדה רפואית חדשה.

שמורה לכם הזכות לערער על כך, תוך 90 ימים מיום ההחלטה בוועדה הרפואית. גם כאן יש צורך להציג מסמכים נוספים ולפרט טענות נוספות שמבהירות את מצבו של ילדכם ולכן אנו ממליצים בחום לערער בכפוף להתייעצות עם עורך דין.

תוכן עניינים