לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

נקודות זיכוי במס הכנסה

להאזנה:

 

ישנם מצבי חיים רבים שמדינת ישראל מבקשת לעודד או לתגמל וזאת באמצעות הטבה של נקודות זיכוי במס הכנסה. נקודות אלה מקנות הנחה מצטברת בתשלום חבות המס השנתית, ללא תקרה על הצבירה, מה שעשוי להפחית אלפי שקלים בשנה למשלם המיסים. מתי תקבלו את הנקודות ולמה בדיוק אתם זכאים? הכל כאן:

אחת ההטבות המרכזיות ביותר, שמהווה גם את ליבת תחשיבי המס השנתיים בקרב שכירים ועצמאיים היא נקודות זיכוי במס הכנסה. נקודות אלה מתבטאות בהטבה כספית המקזזת את סכום המס לתשלום באותה השנה ובהתאם לגובה נקודות הזיכוי שהצטברו ממנה.

 

כידוע, כל אזרחי מדינת ישראל נדרשים לתשלום מס הכנסה בהתאם למדרגות המס. אלא שמדובר במס ברוטו, כך שתמיד קיימת האפשרות להפחית ממנו ולעתים אפילו עד לסכום אפס לתשלום. נקודות הזיכוי שניתנות מתקזזות מידי חודש אך מחושבות באופן שנתי, כך שגם אם במהלך חלק מהשנה האדם שזכאי להן לא עבד, עדיין קיימת הזכאות לממש אותן וייתכן גם שבאמצעות החזר מס בעבור סכומים ששולמו ביתר.

 

מי זכאי לקבלת נקודות זיכוי במס הכנסה?

כל אזרחי ישראל, בין אם עובדים שכירים, עצמאיים, המקבלים הכנסה חייבת בתשלום וגם כאמור מי שאינו עובד בחלק מהשנה, יכול ליהנות מנקודות המס, כל עוד הוא עומד בתנאי הזכאות לסיבה הספציפית שבגינה ניתנות הנקודות שלו.

 

גובה נקודת הזיכוי במס

מכיוון שכל נקודה שווה כסף, חשוב להבין בדיוק כמה. ערכה של כל נקודת זכות נכון לשנת 2022 עומד על 223 ₪ בחודש ו-2,676 ₪ בשנה. בנסיבות הללו, מספיקות גם חמש נקודות זיכוי שנתיות כדי להגיע להפחתה משמעותית של אלפי שקלים מחבות המס, אליה מגיעים באופן טבעי רוב תושבי המדינה. ערכן של הנקודות מתעדכן משנה לשנה, כאשר השווי הנוכחי הוא הגבוה ביותר בעשור האחרון.

נקודות זיכוי במס הכנסה
נקודות זיכוי במס הכנסה

 

כיצד מחשבים נקודות זיכוי במס הכנסה?

על מנת לחשב את גובה הזיכוי השנתי, יש לסכום את כל הנקודות להן אתם זכאים ולהכפיל בשווי שיעור הנקודות לאותה השנה. כאן המקום לציין כי כל נקודה שלא נוצלה במהלך 6 השנים האחרונות מזכה אתכם באפשרות להגיש לגביה החזר מס, מה שמביא לסכום חד פעמי משמעותי שמתקבל אליכם לחשבון הבנק ישירות ממס הכנסה.

נמחיש את הדברים דרך דוגמה פשוטה: עובד מסוים השתכר בסכום של 5,300 ₪ בחודש לאורך השנה וידוע כי יש לו זכאות כתושב ישראל ל-2.25 נקודות זיכוי במס. נקודה אחת שווה כפי שציינו 2,676 שקלים בשנה ולכן תביא לזיכוי שנתי בסך 6,021 שקלים במס. על פי מדרגות המס, הדבר מותיר לתשלום 530 שקלים ולכן בתשלום החודשי שמנוכה אוטומטית מתלוש השכר שלו הוא יחויב ב-28.25 שקלים בלבד.

 

סוגים אפשריים של נקודות זיכוי במס

מצבים שונים עשויים לזכות בנקודות ולכן ניתן לצבור כמה מהן בהתאם למקרה. להלן כל נקודות הזיכוי שמגיעות בגין המצבים המזכים:

סוג הזיכוי מספר הנקודות תנאים והערות
תושב ישראל (גברים) 2.25
תושבת ישראל (נשים) 2.75
בן/ בת זוג שאינם עובדים 1 ככל שהכלכלה של בן/בת הזוג תלויים בזכאי, או שהגיע לגיל פרישה או בעל נכות רפואית 100% למשך 185 ימים ומעלה.
הורה גרוש/ פרוד לצורך גידול ילדיו 1 מגדל בעצמו או משתתף בכלכלת ילדיו או בעל משמורת משותפת או חי בנפרד מההורה השני.
תשלום מזונות 1 גרושים שנישאו בשנית והם/ בני זוגם משלמים מזונות
הורה יחיד לצורך גידול ילדיו 1
בן/בת נוער עובדים 1 גילאי 16-18
החזקת נטול יכולת 2 נטול יכולת קטין או בגיר הסובל משיתוק, עיוורון או מוגבלות שכלית-התפתחותית
הורים לילדים בשנת הלידה – 1.5

עד גיל 6 – 2.5

בשנת גיל 18 – 0.5

קיימת חלוקה במתן הנקודות בין ההורים, לרוב יינתנו להורה שמקבל את קצבת הילדים מהביטוח הלאומי
חיילים משוחררים ומסיימי שירות לאומי 1-2 בהתאם למשך השירות וסוג השירות למשך 3 שנים מהשחרור
בוגרי תואר ראשון/ תעודת הנדסאי/ תעודה מקצועית 1 הנקודה תינתן לשנה אחת בשנה שלאחר סיום התואר או אחריה, לבחירת הזכאים
בוגרי תואר שני 0.5 הנקודה תינתן לשנה אחת בשנה שלאחר סיום התואר או אחריה, לבחירת הזכאים
בוגרי תואר שלישי (במסלול ישיר) 0.5 הנקודה תינתן לשנה אחת בשנה שלאחר סיום התואר או אחריה, לבחירת הזכאים
תואר שלישי במסלול רפואה כולל רפואת שיניים 0.5-1 הנקודה תינתן לשנה אחת בשנה שלאחר סיום התואר או אחריה, לבחירת הזכאים

0.5 נקודות הזיכוי ניתנות לשנתיים הבאות

עולים חדשים ב-18 החודשים לאחר העלייה – 3 נקודות

ב-12 החודשים לאחר מכן – 2 נקודות

ב-12 החודשים לאחר מכן – 1 נקודה

עד ל-42 חודשים ממועד העלייה

נקודות אלה מתייחסות גם לתושבים ותיקים חוזרים

עובדים זרים (בשהות חוקית) 2.25 לעובדים בתחום הסיעוד בלבד
עובדים זרים (בשהות חוקית) 1 לעובדים בתחום אחר שאינו סיעוד

 

דוגמה לחישוב הנקודות במס הכנסה:

תושבת ישראל, נשואה עם ילד בן 3, שסיימה תואר ראשון בשנת 2021 והתחילה לעבוד בשנת 2022. כמה נקודות זיכוי יש ברשותה כעת? להלן סכום הצבירה:

עבור תושבות ישראלית – 2.75 נקודות

עבור בנה עד לגיל 6 – 2.5 נקודות

עבור התואר הראשון – נקודה אחת

ובסך הכל: 6.25 נקודות זיכוי במס השוות הפחתה שנתית של 16,725 שקלים.

 

כיצד לקבל את נקודות הזיכוי ולממש אותן?

עליכם למלא את טופס 101 במקום העבודה עם תחילת ההעסקה ובכל תחילת שנה. אם קיימים שינויים במהלך השנה, יש צורך לעדכן בכך את המעסיק ולעדכן את הטופס.

יש להמציא את האישורים שמעידים על השינוי או הנסיבות המזכות, למשל תעודת שחרור מצה”ל או התעודה מלימודי התואר. על פי רוב, המימוש יתרחש בפנייה למעסיק ישירות וללא צורך בפנייה ישירה לרשות המיסים. אם המעסיק נתקל בבעיה בחישוב, קיימת כמובן האפשרות להתנהל ישירות מול מס הכנסה.

שימו לב: אם הנקודות שלכם לא מומשו במועד המתאים ולא חלפו מתקופת הזכאות לקבלתן 6 שנים – ניתן להגיש על כך החזר מס באמצעות טופס 135 של מס הכנסה.

 

ועוד כמה נקודות אחרונות לסיום:

  • משנת 2017 ואילך, כל אם שנולד לה ילד רשאית להעביר את נקודת הזיכוי משנת הלידה לשנה העוקבת – פעולה המכונה ניוד נקודות הזיכוי. הדבר דומה למה שמתרחש בקרב אקדמאים, שרשאים גם הם לנייד את הנקודה לפי בחירתם לשנה שאחרי סיום התואר, או השנה שאחריה. הסיבה לעשות זאת כרוכה בתקופת העבודה: בשנת הלידה האם לא עובדת שנה מלאה כך שממילא תשלם מס מופחת. אם תעביר את הנקודה לשנה העוקבת בה תעבוד לאורך כל השנה, תהנה מהטבת מס גבוהה יותר.
  • ניתן למצוא מחשבונים לחישוב נקודות זיכוי במס הכנסה ברשת, כולל באתר מס הכנסה ולקבל סכום כולל המאפשר חישוב קל ומהיר.
  • ישנם מצבים מזכים נוספים שלא נכללו במאמר זה, כמו שירות מילואים או מגורים בפריפריה, המשתנים משנה לשנה או ממקרה למקרה ולכן יש לבדוק אותם פרטנית.

 

יש לכם שאלה בנוגע לזכויות במס? אנחנו תמיד לרשותכם

עמותת קול הזכויות שמה למטרה להנגיש לכם, ההורים, את מכלול הזכויות שעל הפרק לגבי זכויות לילדים עם צרכים מיוחדים וכן זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, מתוך הבנת המציאות המורכבת והמאתגרת עמה אתם מתמודדים. אם אתם זקוקים לסיוע מול מס הכנסה, הביטוח הלאומי או כל גוף מוסדי שהוא, פנו אלינו ונעניק לכם תמיכה וליווי עד למימוש מלא של זכויותיכם.

תוכן עניינים