לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

גמלת ניידות לילד נכה

להאזנה:

 

להיות הורים לילד נכה יכולה להיות משימה מורכבת, הכוללת דאגה לצרכיו ולהנגשה עבורו. בשל כך, המדינה מספקת סוגים שונים של עזרה, החל מעזרה כלכלית, הנגשה מסוגים שונים, ומתן גמלת ניידות לילד נכה. מאמר זה נכתב עבור “קול הזכויות” במטרה לספק לכם ההורים מידע על זכאות לקבלת גמלת ניידות לילד נכה, לצד זכויות והטבות נוספות. 

 

חוק הנגישות לבעלי מוגבלויות

גמלת ניידות לילד נכה, ניתנת בכפוף לחוק הנגישות, או בשמו המלא: “חוק שוויון לאנשים עם מוגבלות – התשנ”ח”. מטרתו של חוק זה הינה לקדם את השוויון החברתי לאנשים עם מוגבלויות ולאפשר להם להשתלב בחברה באופן עצמאי יותר על ידי התאמות, בנוסף להעלאת המודעות החברתית בדבר בעלי הנכות והזכות שלהם לכבוד.

 

הגדרת ילד עם נכות

בכדי לקבל גמלת ניידות לילד עם נכות, תחילה עליו להיות מוגדר ככזה. הגדרת ילד נכה נעשית באמצעות הביטוח הלאומי לאחר הגשת מסמכים רלוונטיים וועדות רפואיות. תחת הגדרת הנכות, יש להגדיר אחוזי נכות שנקבעו על פי האבחונים הרפואיים ועל פי הסתכלות הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי (במידה והילד נדרש להופיע בה).

גמלת ניידות לילד נכה
גמלת ניידות לילד נכה

 

הגדרת גמלה לילד נכה

כדי להגדיר ילד עם נכות, על הילד להבדק בלשכת הבריאות, ולאחר מכן להגיש בקשה לביטוח הלאומי.

בכדי לקבוע זכאות בביטוח הלאומי, עליו לעמוד בקריטריונים הבאים:

  • ילד החל מגיל 91 יום ועד שימלאו לו 3 שנים, אשר אינו מסוגל לבצע את מרבית תנועות הגוף, הגפיים והראש בהשוואה לקבוצת השווים.
  • ילד החל מגיל 91 יום ועד גיל 18 ו – 3 חודשים, אשר נזקק להשגחה צמודה או סיוע צמוד.

 

 קביעת זכאות לניידות

כדי לקבל זכאות לגמלת ניידות לאדם נכה, עליו לענות על התנאים הנ”ל:

  • הכרה באדם כנכה על ידי לשכת הבריאות והביטוח הלאומי, עקב ליקויים בגפיים וברגליים.
    ניתן להעזר ברשימת ליקויים הקיימת באתר הביטוח הלאומי למען בדיקת זכאות לנכות).
  • על האדם הנכה להיות תושב ישראל ולגור בה בפועל
  • גיל הנכה יעלה על שלוש שנים ויהיה מוגדר עד לגיל פרישה.

 

הגשת ערעור להחלטה על זכאות לניידות לאדם נכה

ניתן להגיש ערעור על החלטת הוועדה הרפואית, במידה ולא ניתנה הכרה בנכות או שלא ניתנה הכרה מספקת באחוזי הנכות, או לחלופין כאשר ישנה הכרה בנכות אך היא אינה כוללת גמלה לניידות. את הערעור יש להגיש תוך 60 יום מקבלת התשובה. במידה והערעור נדחה, ניתן להגיש תביעה לבית המשפט המחוזי הרלוונטי. במידה ואתם חשים שזכויותיכם נפגעו ולא קיבלתם הכרה מספקת תוכלו להתייעץ איתנו ב”קול הזכויות” ולקבל ליווי וייעוץ משפטי הולם כדי שתוכלו לקבל את זכויותיכם המלאות.

 

הטבות שנכללות בגמלת ניידות

גמלת ניידות כוללת בתוכה מספר קריטריונים.

בעל הנכות הזכאי לגמלת ניידות נדרש לבחור את השירות המתאים לו ביותר, ולעיתים יקבל אישור לכפילות בהטבות:

  • מימון הוצאות ניידות עבור נכה. תקף במיוחד עבור ילד נכה.
  • השתתפות בהוצאות רכב לאדם נכה בעל רשיון
  • מתן הלוואה לרכישה של רכב מותאם לנכים, והשתתפות חלקית בה.
  • מימון חלקי על ידי מענק לרכישת רכב מונגש המותאם לצרכיו של ילד נכה בכסא גלגלים, לצורך ניידות.
  • במידה ובמשפחה יש אח נוסף המוגדר כנכה בעל 80 אחוזי נכות לפחות, זכאית המשפחה לקבל הטבת “בעל רכב” עבור שניהם, גם אם טרם הגיעו לגיל 3. בנוסף זכאית לקבלת גמלת נכה בנוסף לגמלת ניידות לילד נכה.

 

גמלת ניידות לילד נכה – דרישות לקביעת הזכאות

כדי לקבל גמלת ניידות לילד נכה, על הילד לענות על הדרישות הבאות:

  • על הילד להיות מוגדר כבעל נכות של לפחות 80 אחוזים.
  • הוועדה הרפואית של הביטוח הלאומי או לשכת הבריאות הגדירה כי הוא נזקק לכסא גלגלים ומשתמש בו לניידות בפועל.

 

חשוב לפנות לטיפול במחלקת ילד נכה בסניף הרלוונטי כדי לוודא את קבלת גמלת הניידות.

 

זכאות לניידות למוסד החינוכי

ילד נכה אשר לומד בבית ספר, בין אם הוא “רגיל” או חינוך מיוחד, זכאי לניידות לבית הספר וחזרה ממנו. על הילד להיות מוכר כנכה הן בעירייה בה מתגורר הילד והן על ידי משרד החינוך. על העירייה לספק לילד הסעה עם ליווי, אשר תאסוף אותו מביתו ועד לשער בית הספר, ובסיום יום הלימודים תאסוף אותו מבית הספר חזרה לביתו. שירות זה ניתן ללא תשלום על ידי העירייה, כחלק מחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות וחוק חינוך חובה.

 

סייג בזכאות לניידות בהתאם למרחק

במידה והילד לומד במסגרת חינוכית בעיר מגוריו או בעיר קרובה, מחוייבת העירייה להקציב עבורו שירותי ניידות אל המוסד החינוכי. אולם אם הילד לומד במוסד חינוכי ברדיוס הרחוק מביתו, זכאית העירייה על פי הגדרה בחוק, לא לאשר את זכאותו להסעה אל המוסד.

 

סייג לזכאות בניידות בהתאם לגיל

לרוב, מדובר בילדים בוגרים בגילאי תיכון ומעלה. תלמידים המוגדרים כחינוך מיוחד זכאים לניידות אל בית הספר עד גיל 21. אולם אלו הלומדים בחינוך רגיל, מפסיקים פעמים רבות את לימודיהם בגיל 18, והזכאות לניידות נופלת בין הכסאות, אלא אם הם משתלבים במוסד לימודים מוכר המקנה להם זכאות לקבלת הניידות.

 

עצמאות בניידות בגילאים הבוגרים

חשוב להכשיר את הילדים בגילאי התיכון לעצמאות בניידות. הורים רבים חוששים לעשות זאת, אולם הדבר חשוב עבור היכולת של הילד להתמודד בגיל הבוגר לאחר סיום בית הספר. בבתי הספר לחינוך מיוחד מכשירים את הילד הנכה לעשות כך. ישנם ילדים שיעברו הכשרה מיוחדת לנהיגה על רכב מותאם. מלבד זאת חשובה הכשרתם להסתדר עם תחבורה ציבורית, על אף הקושי הכרוך בכך. הילדים יהיו זכאים למימון הנסיעות בתחבורה הציבורית.

 

אל תשארו לבד

הורים לילד נכה, אל תשארו לבד. אצלנו ב”קול הזכויות” נספק לכם ליווי צמוד החל מהרגע הראשון, עם ייעוץ נרחב מבעלי מקצוע מומחים, וליווי משפטי. דעו את זכויותיכם בכל הנוגע לקבלת גמלה לילד נכה ובקבלת גמלת ניידות לילד נכה, על סעיפיה השונים. התנהלות מול הביטוח הלאומי ולשכת הבריאות יכולה להיות מסורבלת ומתישה, ולעיתים אינה מניבה את התוצאות הרצויות ולכן חשוב שתתמכו בליווי מקצועי. אנו ב”קול הזכויות” נמצאים כאן עבורכם, ונספק לכם ליווי ותמיכה בכל אשר תזדקקו.

תוכן עניינים