לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

גמלת ילד עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך

להאזנה:

 

הורים לילדים עם צרכים מיוחדים? אם הילד שלכם לוקה באוטיזם, המאמר הזה נועד בשבילכם. לא קל להיות הורים לילדים עם אוטיזם ואין ספק שאתם עושים את המיטב, מעל ומעבר. חשוב שתדעו שאתם לא לבד. אתם זכאים להכוונה ולתמיכה ובעיקר לתמיכה כלכלית שתאפשר לכם לרכוש את העזרה הטובה ביותר עבורכם ועבור ילדיכם! 

במאמר זה תוכלו למצוא מידע כיצד לבקש גמלת ילד עם אוטיזם, מהם התנאים ומהן הזכויות שלכן. חשוב שתעמדו עליהן כדי לאפשר לעצמכם ולילדיכם רווחה כלכלית טובה יותר ועימה רווחה נפשית. 

קבלת גמלת ילד עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך יכול להיות גורם מכריע ומשמעותי לעצם הטיפול והתמיכה בו. אוטיזם היא הפרעה נוירו-התפתחותית שיכולה להיות בעלת השפעה משמעותית על חיי היומיום של הילד ועל סיכוייו ארוכי הטווח לחיות חיים פעילים ותורמים. ילדים עם אוטיזם זקוקים לרוב לטיפול ושירותים מיוחדים, שעלולים להיות יקרים מאוד. לכן, במדינת רווחה כמו ישראל ניתנת גמלה עבור הטיפול בילד.

 

ילדים עם אוטיזם

אוטיזם הנה הפרעה מולדת, נוירולוגית והתפתחותית, אשר האבחון שלה נעשה מגיל צעיר, עד כדי כמה חודשים. אוטיזם מאופיין כהפרעה בתקשורת, אשר משפיעה על ההבנה החברתית, על היכולת ליצור קשר חברתי מותאם ולעיתים אף על ניתוק חברתי. כיום המונח אוטיזם מתאר קשת של התנהגויות, המתארות סוגי התנהגות שונים שהם פועל יוצא של קושי בהבנה חברתית. תחת קשת זו נמצאות רמות תפקודיות שונות של האבחנה.

 

דרגות תפקוד של אוטיזם

תסמונת אסרפגר

החל מדרגת אוטיזם קלה, אשר פעם הייתה קרויה כתסמונת אספרגר. ילדים הלוקים בתסמונת זו מראים רמות תפקוד גבוהות, הם לרוב מתערים בחברה ואף מצליחים מבחינת תפקוד קוגנטיבי. עם זאת לרוב ההבנה החברתית שלהם לקויה וההתנהגויות שלהם יכולות להתפרש כלא מותאמות.

גמלת ילד עם אוטיזם
גמלת ילד עם אוטיזם

 

דרגות תפקוד קלות – נמוכות

מעבר לתסמונת אספרגר, ישנן רמות שונות של תפקודים אוטיסטיים: החל מתפקוד קל המאפשר עצמאות ועד לתפקודים בינוניים ונמוכים, הדורשים השגחה מתמדת של מבוגר או של איש הוראה. ילדים בתפקודים אלו דורשים תיווך כמעט בכל תחומי החיים. הם לרוב אינם עצמאים, אך יכולים ליצור תקשורת עם אחרים. בטווחים הנמוכים ישנם ילדים אשר אינם מדברים ומכאן שהקושי בהטמעתם בחברה גדל.

לאור כל אלו, הורים לילדים כאלה זקוקים לתמיכה רבה, הכוונה של אנשי מקצוע בתחומים שונים לרבות חונך צמוד.

 

מקצועות הנדרשים כעזרה לילדים עם אוטיזם

כאשר מדובר באוטיזם קל בקרב ילדים בוגרים יחסית, הם יזדקקו לרוב לתיווך חברתי. ניתן להצמיד להם סייעת בבית הספר, או מורה פרטית שתלווה אותם מבחינה קוגנטיבית.

כאשר מדובר על ילדים צעירים, ישנם מגוון אנשי מקצוע להם יזדקקו:

 

אנשי חינוך מיוחד

מסגרת חינוכית כשאר הילדים, אלא שפה יש צורך בהתאמה לרמתם ותפקודם הן החברתי והן הלימודי. מורים מתחום החינוך המיוחד אשר יעטפו את הילד בהתאמת הלימודים לצרכיו ורמת התפתחותו.

 

סייעת צמודה

לעיתים נדרשת סייעת צמודה לשם למידת התנהגות חברתית או לשם מניעת פגיעה בעצמם. ישנם ילדים אשר בעת תסכול נוטים לפצוע את עצמם או אחרים וזקוקים לדמות מוכרת שתרגיע אותם.

 

מנתח התנהגות

מעבר לכך, ההורים יוכלו להעזר במנתח התנהגות, שיתבונן בילד ובצרכיו, יתאים לו תוכנית אישית, ויתאים לו את הדמויות המקצועיות להן הוא זקוק, תוך מתן הכוונה להורים. הוא יכול להיות ה”case manager” שיתכלל את שאר בעלי המקצוע.

 

קלינאית תקשורת

קלינאית תקשורת תעבוד עם הילד על יצירת תקשורת תקינה, דיבור נכון ומיומנויות משחק.

 

מרפאה בעיסוק

מרפאה בעיסוק תעבוד עם הילדים על מיומנויות בסיסיות להשגת עצמאות, החל מהיגיינה ועד לנסיעה בתחבורה ציבורית.

 

טיפול רגשי

ינתן לרוב לילדים החל מבית ספר יסודי, כשהעדפה היא טיפול באומנויות, בעלי חיים או גינון. גם כאן ישנו דגש על תיווך מיומנויות חברתיות ויצירת רווחה נפשית.

 

פסיכולוגית

הפסיכולוגית מאבחנת את הילד ואת צרכיו בשלבים השונים בהתפתחותו. היא מספקת הדרכת הורים ואף טיפול רגשי להורים בעת הצורך.

 

פסיכיאטרית

תלווה את ההורים לשם אבחון הילד ובעת התנהגויות קיצוניות. ילדים רבים במיוחד בתפקודים נמוכים נעזרים בתרופות לשם תפקוד יומיומי תקין והפסיכיאטרית אמונה על כך.

 

זכאות כלכלית

לאור הטיפולים הרבים להם נזקק הילד ולליווי שלו נזקקים הוריו, ניתן סל שירותי זכאות לכל ילד שאובחן כבעל אוטיזם. עם האבחנה הראשונית לאוטיזם, זכאי הילד לקבל שירותי ריפוי בעיסוק, קלינאות תקשורת, טיפול רגשי ולעיתים גם ניתוח התנהגות וחונכות צמודה. זהו סל בסיסי שניתן להורים, אולם עליהם מוטלת המשימה למצוא את אנשי המקצוע, כשהם יכולים להיות מלווים על ידי הרווחה. חשוב לציין שכל משפחה לילד עם צרכים מיוחדים זכאית לפתוח תיק ברווחה ולקבל עזרה ללא תשלום מעובדים סוציאלים שילוו את המשפחה בצרכיה השונים לאורך השנים.

 

קבלת גמלת ילד עם אוטיזם

גמלת ילד עם אוטיזם תחשב למעשה בביטוח הלאומי כקצבת נכות, והיא ניתנת לילד עם אבחון החל מגיל 91 יום ועד הגיעו לגיל 18. חשוב לציין שהילד יהיה זכאי לשירותי חינוך מיוחד עד לגיל 21, ולאחר מכן ישנן מסגרות שונות הנותנות מענים שונים לילדים עם אוטיזם בכל רמות התפקוד.

לשם קבלת הקצבה נדרש אבחון מקצועי מאנשים המקצוע הבאים:

  • פסיכיאטר
  • פסיכולוג קליני או שיקומי או חינוכי
  • אבחון רפואי מרופא שיקומי או מנוירולוג
  • אבחון או דוח המפרט את כלי האבחון, כגון: DSM- ספר לאבחנת מחלות נפשיות.
  • בנוסף מילוי טפסים מקצועיים מאתר הביטוח הלאומי.
  • דוח תפקודי- חינוכי: ניתן להוסיף אותו, אך אינו בגדר חובה. הוא דוח הניתן מהמסגרת החינוכית על תפקודו של הילד ויכולותיו הלימודיות.

 

סך הקצבה הניתנת מהביטוח הלאומי מגיע לסכום חודשי של עד 2,608 ₪. אולם ילדים המאובחנים כבעלי נכויות שונות יהיו זכאים לקצבה כפולה או משולשת. כך למשל ילד עם אוטיזם הלוקה בנפשו או בעל CP (נכות גופנית), יהיה זכאי לסכום גבוה יותר.

בנוסף לקצבה כספית מביטוח לאומי, הילדים יהיו זכאים לטיפולים מאנשי מקצוע, לפי המפורט לעיל. הזכאות תינתן דרך קופת החולים. במסגרות החינוך והרווחה ישנם אנשי מקצוע המעניקים טיפולים מקצועיים לילדים וניתן להיעזר גם בהם.

 

אל תשארו לבד!

כיום ישנה הבנה חברתית רחבה כלפי תחום החינוך המיוחד ובפרט כלפי ילדים ואנשים עם אוטיזם. המידע היום נפוץ או רחב. אם ילדיכם אובחן כבעל אוטיזם אל תשארו לבד! ישנן עמותות המאגדות תחתן מידע רחב על כלל השירותים המגיעים לבעלי אוטיזם, בכל התפקודים והגילאים. עמותות אלו מספקות ליווי צמוד ומקיף להורים.

כמו כן, העזרו בצוות החינוכי בבית הספר לרבות יועצת, פסיכולוגית ואנשי הטיפול השונים. כפי שצוין קודם לכן, גם שירותי רווחה יוכלו לתת לכם מענה וליווי צמוד.

 

מהי גמלת ילד עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך?

בישראל ילדים עם אוטיזם יכולים להיות זכאים לפיצוי כספי באמצעות תוכניות ממשלתיות שונות. המוסד לביטוח לאומי מעניק סיוע כלכלי לילדים עם מוגבלות, לרבות גמלת ילד עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך. למעשה, המוסד לביטוח לאומי מעניק שני סוגי פיצויים כספיים לילדים עם אוטיזם: קצבת נכות וקצבת טיפול. קצבת הנכות היא תשלום חודשי הניתנת לאנשים עם מוגבלות חמורה, לרבות אוטיזם, שאינם מסוגלים לעבוד. ואילו קצבת הטיפול היא תשלום חודשי הניתן להורה או לאפוטרופוס של ילד עם מוגבלות הדורש טיפול והשגחה מתמידים.

 

יש לזכור שבנוסף לקבלת גמלת ילד עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך, משפחות עם ילדים עם אוטיזם עשויות להיות זכאיות גם לתמיכה כספית מתכניות ממשלתיות אחרות, כמו תכנית ההתערבות המוקדמת של משרד הבריאות או שירותי החינוך המיוחד של משרד החינוך. תוכניות אלו מספקות מגוון שירותים, לרבות הערכה ואבחון, התערבויות טיפוליות ותמיכה חינוכית. משפחות יכולות גם לגשת לקבל תמיכה כספית דרך ארגונים לא ממשלתיים וקרנות צדקה המתמחות בתמיכה באנשים עם מוגבלות. ארגונים אלו יכולים להעניק סיוע כספי, כמו גם תמיכה ומתן מידע והסברה למשפחות המנווטות את דרכן בין מערכות הרווחה והבירוקרטיה המורכבת בישראל. בכל מקרה כדי לזכות באחת מאותן זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים יש לבצע מספר פעולות ולהקפיד על מילוי כלל השלבים הנדרשים.

 

האתגרים הקיימים לקראת קבלת גמלת ילד עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך

קבלת גמלת ילד עם אוטיזם ברמת תפקוד בינוני-נמוך עלול להיתקל באתגרים רבים, בעיקר בירוקרטיים ואדמיניסטרטיביים. ההורים חייבים לספק תיעוד מקיף ודוחות רפואיים כדי להוכיח את חומרת מצבו של ילדם. בנוסף, בדומה לקבלת זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים אחרות, גם תהליך הגשת הבקשה לקבלת הגמלה יכול לקחת זמן, וקבלת ההחלטות עד לרגע העברת הכסף והימצאותו בחשבון הבנק עשויה להימשך חודשים.

 

אתגר נוסף הקיים בדרך לקבלת הגמלה נובעת מעצם הסטיגמה הקיימת סביב מוגבלות בישראל. למרות המאמצים הכנים והניסיון לשפר את ההכלה והתמיכה באנשים עם מוגבלות, עדיין קיימת תפיסה שנכויות הן עניין אישי או משפחתי ולא עניין חברתי. תפיסה זו עלולה להקשות על משפחות לבקש עזרה ולהעלות את המודעות לקשיים הכלכלייים איתם הן מתמודדות, שכן הן עלולות להישפט או להתמודד עם אפליה.

 

למרות האתגרים, פיצוי כספי לילדים עם אוטיזם בישראל יכול להעניק הטבות משמעותיות למשפחות, מכיוון שהתמיכה הכספית יכולה לסייע בכיסוי העלות של הטיפול הספציפי והשירותים המיוחדים, כגון ריפוי בדיבור, ריפוי בעיסוק והתערבויות התנהגותיות. לשירותים אלו יכולה להיות השפעה משמעותית על התפתחותו ואיכות חייו של הילד, אך הם עלולים להיות יקרים לאין ערוך עבור משפחות רבות. יתר על כן, פיצוי כספי יכול גם לספק למשפחות גמישות ובחירה בין אפשרויות טיפול מגוונות ורבות יותר. משפחות יכולות לבחור להשתמש בפיצוי הכספי כדי לשכור מטפל פרטי או לשלם עבור שירותי תמיכה נוספים. גמישות זו יכולה להיות חיונית עבור משפחות שאולי אין להן גישה לטיפול מסוים באזור מגוריהן או שהן מעדיפות לנהל את הטיפול בילד באופן עצמאי.

 

אל תהססו לדרוש את העזרה שאתם ראויים לה במיצוי זכאותכם לגמלת ילד עם אוטיזם בדרגה בינונית-נמוכה

כהורים לילד עם אוטיזם בדרגה נמוכה או בינונית, אתם עשויים להיות זכאים לקבלת תמיכה כספית ממדינת ישראל. עמותת קול הזכויות מספקת ליווי נרחב להורים לילדים על הספקטרום האוטיסטי ומסייעת במתן הכוונה לבני משפחתו של הילד בכל הנוגע למימוש זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים בדגש על זכויות ילדים עם אוטיזם ברמת תפקוד בינונית עד נמוכה.

היה ואינכם בטוחים בנוגע לזכאותכם או זקוקים לסיוע להתמודד עם קושי במימוש זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, מול הרשויות והמוסד לביטוח לאומי, קול הזכויות תשמח לסייע לכם להיערך לתהליך בצורה נכונה ויעילה כדי להגדיל את סיכויי הצלחתכם.

 

לסיכום

גידול ילד עם אוטיזם זוהי מלאכת קודש ולא פשוטה בכלל. הורים לילדים עם אוטיזם, במיוחד בדרגות תפקוד בינוניות ונמוכות, זקוקים לליווי מקצועי צמוד, לתמיכה רגשית ולעזרה בבית. כיום, כשהמודעות כלפי אוכלוסייה זו גדלה, ישנם מגוון שירותים הניתנים לילדים והוריהם וחשוב שתדעו את זכויותיכם ואל תהססו לפנות לגורמים הנכונים ולבקש אותם! זכרו, כל ילד מיוחד הוא עולם ומלואו. 

תוכן עניינים