לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

גמלת ניידות לילד עם אוטיזם

להאזנה:

 

ילד עם אוטיזם מצריך טיפול צמוד, מכיל ואוהב. הורים לילד עם אוטיזם, עסוקים מחד בסיפוק צרכי הילד ועטיפתו, לצד דאגה לפרנסת הבית ושאר בני המשפחה. הורות כזו דורשת מאמצים רבים, ולכן איגדנו עבורכם ההורים מידע על גמלת ניידות לילד עם אוטיזם, כדי שתוכלו לתבוע אותה במטרה להקל עליכם ועל ילדיכם. 

 

הגדרת אוטיזם

אוטיזם היא הפרעה נוירולוגית מעכבת התפתחות, אשר אינהרנטית לילד וטבועה בו מלידה. מדובר על הפרעת תקשורת, כלומר כיום התנהגויות שאינן תואמות באופן חברתי, קושי לתקשר כראוי עם קבוצת השווים והחברה בכלל ולעיתים ניתוק של ממש.

 

רמות תפקוד של אוטיזם

אוטיזם מהווה הגדרה רחבה לקשת של התנהגויות וביטויים ושל רמות תפקוד. החל מרמת תפקוד גבוהה מאוד וכמעט עצמאית, עם אינטיליגנציה תקינה, ועד לרמת תפקוד נמוכה שאינה תקשורתית כלל. אוטיזם יכול להיות מוגדר כאספרגר, שהוא חוסר הבנה של ניו – אנסים חברתיים. ילדים כאלה נמצאים בתפקוד האוטיסטי הגבוה ביותר. כמו כן ניתן לראות ילדים עם תפקוד גבוה המשולבים בחינוך הרגיל ובחיי היומיום וזקוקים לכלים ותיווך. ילדים אלה נמצאים לרוב עם אינטיליגנציה תקינה ולפעמים גבוהה. לעומתם ילדים עם אוטיזם בתפקוד בינוני יראו התנהגות שאינה מותאמת סביבתית ולעיתים גם דיבור מוזר ויזדקקו לכלים יומיומיים ותיווך מתמיד. לעיתים יהיו עצמאיים יחסית. ילדים עם אוטיזם בתפקוד נמוך, יזדקקו לרוב להשגחה צמודה. הם לא יהיו עצמאיים ולעיתים לא יתקשרו באופן מילולי כלל.

גמלת ניידות לילד עם אוטיזם
גמלת ניידות לילד עם אוטיזם

 

שירותי חינוך מיוחד

ילדים עם אוטיזם יהיו זכאים ללמוד תחת שירותי החינוך המיוחד. התלמידים יכולים להשתלב כתלמידי חינוך מיוחד בתוך החינוך הרגיל, בתנאים מיוחדים ועם זכאויות לשילוב, כגון סייעת אישית או כיתתית, שעות שילוב וטיפולים רגשיים. אחרים ישולבו במסגרות חינוך מיוחד כמו בתי ספר כוללניים ושם יזכו לשירותי חינוך מיוחד מקיפים, כמו ימי לימוד ארוכים, הזנה וחוגים.

 

זכאות לניידות למוסד החינוכי

ילדי חינוך מיוחד זכאים לשירותי ניידות למוסד החינוכי, כלומר להסעה באיסוף אישי מבית התלמיד ועד למוסד ובחזרה מהמוסד. בנוסף להסעה, זכאי הילד להיות מלווה על ידי מבוגר, כלומר מלווה מטעם ההסעה שיאסוף אותו מדלת ביתו ועד לאיסוף איש צוות משערי המוסד החינוכי. כך, מובטחת לילד מימוש זכותו ללימודים במוסד החינוכי, ללא קשר ליכולת הוריו.

 

זכאות לניידות בחינוך הרגיל

בשנים האחרונות קמות כיתות תקשורת בבתי ספר רבים, המשלבות ילדים עם אוטיזם בחינוך הרגיל. במקביל אליהן, ישנה מגמה הולכת וגוברת של חינוך ילדים בתפקוד גבוה מאוד בכיתות החינוך הרגיל. ילד עם אוטיזם שקיבל הגדרה לכך, יהיה זכאי לניידות גם במידה ולומד בחינוך הרגיל ובמיוחד בכיתת תקשורת.

 

זכאות עד גיל 21

שירותי חינוך מיוחד ניתנים עד לגיל 21. לפיכך, אם הילד לומד במוסד חינוכי עד לגיל זה, הוא יהיה זכאי לשירותי ניידות והסעה במשך לימודיו במוסד. ילדים מעל גיל 16, הלומדים במוסד חינוכי, לומדים “ניידות” מטעם המסגרת החינוכית. כלומר הם לומדים כיצד להשתמש בתחבורה ציבורית, תחילה בליווי הצוות ולאחר מכן בזכות עצמם. ילדים בוגרים יכולים לבחור בהגעה בתחבורה ציבורית במקום הסעה, כפוף לאישור ההורים.

 

הגעה עצמאית לבית הספר

במידה ותלמיד בוגר בחר להגיע באופן עצמאי לבית הספר (בין אם ברגל או בתחבורה ציבורית), או שההורים בחרו להסיע את הילד למסגרת החינוכית, הדבר אינו גורע מזכאותם לשימוש בשירותי הסעה. עם זאת, עליהם לדווח על הגעה עצמאית לשירותי ההסעה ולצוות החינוכי. אם לאחר זמן ממושך של הגעה עצמאית, בחרו ההורים לבקש שירותי הסעה, הם יהיו זכאים לכך בכל זמן.

 

שירותי הניידות כפופים לעירייה

זכאות לקבלת אישור ללימודים בחינוך המיוחד ניתנת על ידי העיריה, משרד החינוך והשירות הפסיכולוגי – חינוכי בעיר. מכאן, שהעירייה היא זו שאחראית על קיום ההסעות, לרבות רישום התלמידים אליהן. שירותי ההסעה לילד עם אוטיזם ינתנו ללא תשלום.

 

זכאות לניידות בהתאם למרחק המגורים מהמסגרת החינוכית

כאשר המוסד החינוכי נמצא בתוך העיר או בערים סמוכות לה, מחוייבת העירייה לאפשר שירותי ניידות אליה וחזרה ממנה. אולם ישנו טווח מסוים המוגדר בחוק, שעד אליו מחוייבת העירייה במתן הניידות ואילו מעבר אליו היא אינה חייבת לאשר ניידות מטעמה באופן אוטומטי, אלא אם הוכח שאין מסגרת אחרת שמתאימה עבור הילד. מסגרות חינוך מיוחד נמצאות פעמים רבות בערים סמוכות, במיוחד עבור ילד עם אוטיזם הזקוק למסגרת כוללנית או בעלת אופי טיפולי ייחודי. חשוב לבדוק שהמסגרת החינוכית נמצאת בטווח המוגדר על ידי העירייה. במידה ולא כך הדבר, ניתן להגיש בקשה מיוחדת.

 

הגשת בקשה בביטוח לאומי

אמנם הניידות ניתנת על ידי העירייה, אך לשם קבלת זכאות לניידות, על הילד להיות מוכר בביטוח הלאומי. ילד עם אוטיזם המוגדר כבעל נכות ומוכר על ידי הביטוח הלאומי, זכאי לקבל גמלה חודשית לצד הטבות שיסייעו לתפקודו בחיי היומיום, כשהניידות הנה אחת מהן.

 

זכאות להכרה בביטוח הלאומי

הביטוח הלאומי מכיר בכמה מצבים בהם תנתן הגדרה לילד עם אוטיזם כבעל נכות (ובשל כך יהיה זכאי לניידות):

  • אבחון אוטיזם – הכוונה היא לאבחון ASD או PDD
  • אספרגר – זוהי תסמונת בתפקוד גבוה שבעבר הייתה מוגדרת כלקות נפרדת וכיום נמצאת תחת המטריה של אוטיזם
  • לקות תקשורתית – גם אם אין מדובר באוטיזם קלאסי, אך ישנה לקות תקשורתית שבה נראים מאפיינים הדומים לאלה של אוטיזם.

קול הזכויות בשבילכם

מטרת מאמר זה הינה לספק מידע נרחב על גמלת ניידות לילד עם אוטיזם. אנו ב”קול הזכויות” מספקים מידע וליווי צמוד להורים במטרה לקבל את זכויותיהם אל מול מוסדות המדינה. אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו לקבלת ליווי בהגשת בקשה לגמלת ניידות לילד עם אוטיזם ולכל מידע נוסף. אתם לא לבד.

תוכן עניינים