לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

רשלנות רפואית – צ’יפ גנטי

להאזנה:

 

במהלך הריונה, תתבקש כל אישה הרה לבצע כמה וכמה בדיקות הריון, חלקן מתייחסות לבדיקות הגנטיות ועשויות לכלול את בדיקת הצ’יפ הגנטי לאיתור מומים גנטיים ותסמונות. אם חוויתם רשלנות רפואית סביב בדיקת הצ’יפ הגנטי, תקינותה, ביצועה ותוצאותיה, חשוב שתלמדו על זכויותיכם בנושא דרך המאמר הבא:

 

מהי רשלנות רפואית – צ’יפ גנטי?

מחדלים רפואיים במהלך ההריון עלולים להביא לכך שהתינוק שנולד יסבול מתסמונת גנטית או מומים שלא אותרו בזמן. במקרים שבהם בוצעה רשלנות רפואית של צ’יפ גנטי, הכוונה היא לכשלים, טעויות ומחדלים רשלניים בביצוע הבדיקה או בפענוח תוצאותיה, מה שגרם ללידת תינוק הסובל מתסמונת שלא אובחנה במועד ומקנה את הזכאות לתבוע פיצויים כספיים.

הצ’יפ הגנטי (CMA) מיועד לאבחון ולסקירת כמות ומבנה הכרומוזומים של העובר במהלך ההריון, כך שניתן יהיה ללמוד על היווצרות של מומים גנטיים או תסמונות ולקבל באמצעותן אינפורמציה מוקדמת על מצבו העתידי של התינוק ולנהל החלטה מושכלת מצד בני הזוג.

 

מי אמורה לבצע את בדיקת הצ’יפ הגנטי בהריון?

נשים עם היסטוריה רפואית ספציפית, מטען גנטי מסוים שהתגלה בעקבות בדיקות גנטיות מקדימות, הריונות מרובי עוברים, נשים בגיל מאוחר וכמובן כל מי שבבדיקות ההריון שלה נמצאו ממצאים לא תקינים (למשל עיכוב התפתחותי שהתגלה באולטרסאונד) תופנה לייעוץ גנטי, במסגרתו יוחלט האם להפנות הלאה אל בדיקת הצ’יפ הגנטי.

וכך הורים לעתיד שיגלו בתוצאות הבדיקה על עודף או מחסור בכרומוזומים, יקבלו את הזכאות לפנות לוועדה להפסקת הריון ולבצע הפלה.

רשלנות רפואית - צ'יפ גנטי
רשלנות רפואית – צ’יפ גנטי

 

הדרך שבה מתבטאת רשלנות רפואית – צ’יפ גנטי

ככל שקיים ממצא הריון לא תקין, או בהינתן מאפייני הריון שמדליקים נורה אדומה או שדורשים בדיקות עומק מתאימות, חשוב שהאם תופנה לייעוץ גנטי ותופנה משם לבדיקת הצ’יפ הגנטי. רשלנות רפואית בתחום זה עלולה להתבטא דרך אי הפנייה לייעוץ הגנטי או אי הפנייה לצ’יפ גנטי באופן ספציפי.

חוסר היידוע של ההורים לעתיד בנוגע לאפשרות לעבור את בדיקה זו ולוודא כי ההורים מבינים שבבדיקה זו ניתן לאתר תסמונות שלא יתגלו בבדיקות אחרות כמו מי שפיר למשל.

גם ביצוע לקוי של הבדיקה עצמה או פענוח התוצאות שלה ומסירתן להורים עשוי במקרים רבים לבטא רשלנות רפואית חמורה. חוסר בהצגת הנתונים כנדרש מסגיר גם את העובדה שלא הוצגו בפני ההורים ההשלכות לשמירת ההריון ובפרט זכאותם לפנות לוועדה להפסקת הריון, כך שנבצר מהם לקבל החלטה מושכלת בנושא והם נידונים להולדת תינוק הסובל מתסמונת עליה יגלו בשלב מתקדם יותר של ההריון ולעתים אפילו בדיעבד.

 

הוכחת רשלנות רפואית בבדיקת הצ’יפ הגנטי

הורים שהופנו לבדיקת הצ’יפ הגנטי מבלי שנמסרה להם אינפורמציה לגבי ממצאי הבדיקה, השלכות הממצאים וקבלת החלטה מודעת להמשך ההריון, רשאים לתבוע רשלנות רפואית. במקרה כזה סביר להניח שלא יידרשו הוכחות מיוחדות, משום שדי בכך שההורים לא קיבלו את המידע כדי לקבוע שמדובר ברשלנות חמורה לכל דבר ועניין.

במקרים אחרים בהם לא בוצעה הפנייה לבדיקה זו, לא התבשרו ההורים על חשיבותה והשלכותיה של הבדיקה או אם הבדיקה עצמה פוענחה בצורה שגויה, הצוות הרפואי שלקח בכך חלק יהיה חשוף לתביעת הפיצויים כל עוד נולד כתוצאה תינוק הסובל ממום מולד שלא היה ידוע לגביו דבר קודם לכן.

לצורך ביסוס הרשלנות יהיה צורך להציג את ניירת ההריון המלאה, בדגש על המסמכים הקיימים משלב הייעוץ הגנטי וההפניה לייעוץ זה וממנו הלאה לבדיקות ההמשך. יש להעביר את כל מסמכי ההריון וכן המסמכים המתעדים ומאבחנים את תסמונת היילוד על כל קשייה ומגבלותיה הרפואיות-תפקודיות למומחה רפואי מתאים, שיכתוב מצידו חוות דעת בנושא. חוות הדעת המקצועית תוגש יחד עם כתב התביעה לבית המשפט, תוך שהיא מפרטת את הטענות מצד התובעים לגבי מחדלי הרשלנות.

 

ההשלכות הכלכליות מרשלנות רפואית בצ’יפ הגנטי

ילדים שנולדו עם תסמונת גנטית או מום מולד הופכים את חיי ההורות למאתגרים בכל מובן אפשרי. כמובן שהפגיעה המרכזית ביותר היא הפגיעה הכלכלית – ההורים נדרשים לפנות חלק אדיר מזמנם לטיפול בילדם ובדאגה מתמדת לבריאותו.

הדבר בא כמובן על חשבון חיי העבודה ומכאן גם לירידה בפרנסה והכנסת ההורים, תוך שהוצאות המשפחה רק מוסיפות לגדול בעקבות הצורך באנשי סיעוד, עזרים רפואיים, תרופות, רופאים מומחים, טיפולים ייחודיים, תזונה ספציפית ועוד.

בנסיבות הללו, הופכת תביעת רשלנות רפואית – צ’יפ גנטי להכרח ממש, המאפשר להורים להתאזן כלכלית וזאת על מנת שיוכלו לתמוך טוב יותר בילדם מבלי להיקלע למצוקה חמורה וקשה מאוד. חשוב לציין שהפיצויים הניתנים מאפשרים גידול יציב יותר (במובן הכלכלי) של ילדים בעל צרכים מיוחדים, אך הם משתנים ממקרה למקרה בהתאם לנסיבות, ההוכחות ולעתים גם מיומנותו המקצועית של עורך הדין.

 

למי לפנות במקרה של חשד לרשלנות בצ’יפ הגנטי?

חלק גדול מההורים יבינו בדיעבד כי היה עליהם לעבור את הבדיקה או להתנהל מולה בדרך אחרת, כך שרק לאחר לידת ילדם יתחוור להם כי חוו רשלנות רפואית כואבת. עם הבנה זו ניתן לגשת לייעוץ משפטי אצל כל עורך דין שיבחרו ההורים ולבדוק דרך נסיבות ההריון והלידה האם קיים מקום להגשת התביעה.

חשוב שעורך הדין אליו פונים יהיה מתחום נזקי הגוף, בדגש על איש מקצוע מנוסה מאוד בתחום הרשלנות הרפואית בהריונות ולידות. לעורכי דין אלה הכישורים והבקיאות להליכי התביעות על הוכחותיהן המיוחדות והם נמצאים בקשר רציף עם רופאים מומחים מתאימים לצורך כתיבת חוות דעת תומכת לביסוס הוכחות המקרה.

 

זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים שנולדו עם מום או תסמונת גנטית

במקביל לתביעת הרשלנות הרפואית, ניתן להתחיל לדרוש בזכויותיו של התינוק כבר מרגע לידתו. לעניין הזה ישנם מספר גורמים שותפים לקבלת הזכויות, המאפשרות להורים להשיג מענה כלכלי נוסף לצורך הטיפול ורווחת החיים המקסימלית של ילדם.

לעניין הזה חשוב לציין שתביעת הרשלנות לא אמורה להתנגש מעצם קיומה בקבלת הזכויות שמגיעות להורים לילדים עם צרכים מיוחדים ועורך הדין המייצג אמור לוודא כי הזכויות אינן נפגעות לאורך התהליך. בדרך כלל, עורך הדין יהיה גם הגורם המקצועי שמלווה את ההורים מול מוסדות ורשויות בדרך להבטחת זכויותיהם.

 

המוסד לביטוח הלאומי

הורים לילדים עם תסמונת או מום מולד, זכאים לקצבת ילד נכה בסכום שנע בין 1,527-7,169 ₪ (נכון לשנת 2022) ובהתאם לאחוזי הנכות שנקבעו בוועדה רפואית של הביטוח הלאומי. בהתאם לאחוזי הנכות נקבעות גם זכויות והטבות נוספות לרבות קצבת ניידות במקרים המתאימים לכך.

 

מס הכנסה

מס הכנסה עשוי להכיר בנכות הגבוהה של היילודים ולהעניק להוריהם פטור ממס לצד הטבות מס והקלות מסוימות.

 

הנחות והטבות בתשלום חשבונות

משפחות עם ילד בעל צרכים מיוחדים מקבלות על פי רוב הנחה בתשלום הארנונה, המים והחשמל.

 

מסגרות חינוך

ילדים בעלי צרכים מיוחדים זכאים להרשמה עוד מגיל הגן למוסדות חינוכיים מותאמים הכוללים טיפולים פרא רפואיים, קלינאות תקשורת, הסעות למסגרת הלימודית וסל שילוב.

 

מעגלי תמיכה

קיימות עמותות רבות שמטרתן לסייע לילדים בעלי צרכים מיוחדים להשתלב חברתית ושמקנות לילדים מסגרות ופעילויות שונות.

 

יש לכם קול ואנו נדאג לסייע לכם להשמיע אותו!

עמותת קול הזכויות מספקת לכם ההורים, ייעוץ, ליווי ותמיכה לקבלת זכויותיכם המלאות בהתאם למצב של ילדכם. אנו מציעים לכם מענה אישי, עוטף וקשוב המאפשר לצלוח את המסע הבירוקרטי המפרך עד למתן הזכויות בצורה קלה יותר, תוך מתן הכוונה ומציאת פתרונות לקבלת הזכויות להן אתם וילדכם זכאים. לכל שאלה ובקשה בנושא אנא פנו אלינו ונסייע לכם בחפץ לב.

הצ’יפ הגנטי מהווה בדיקה גנטית חשובה במהלך ההריון, באמצעותה ניתן לאתר מומים ותסמונות גנטיות, שאינן ניתנות לצפייה ולפענוח דרך בדיקות הריון אחרות לרבות בדיקת מי השפיר. וכך אם בתוצאות הבדיקה תתגלה תסמונת מסוימת, ההורים יוכלו להתוודע אליה מראש ולקבל החלטה מושכלת לגבי המשך הריונם.

כל שגיאה, מחדל או הפרת חובה מצד הצוות המטפל שקשורה לצ’יפ הגנטי, ושגרמה לכך שנולד ילד עם מום או תסמונת שהוריו לא ידעו עליה מראש, עלולה להיחשב כרשלנות המזכה בפיצויים. לבדיקה מדויקת בהתאם למקרה יש לגשת לייעוץ משפטי.

סכום הפיצויים משתנה מאוד ממקרה למקרה, אך ניתן לומר בזהירות כי הפיצויים במקרים אלה יכולים לנוע בין מאות אלפי ועד מיליוני שקלים. פיצויים אלה מגלמים בתוכם מרכיבי נזק רבים שמתייחסים לפגיעה וצפויים לגדול ככל שהוכחו יותר מרכיבים שכאלה.

זכות התביעה שמורה לילדים עצמם עד הגיעם לגיל 25, כלומר 7 שנות התיישנות מרגע שיגיעו לגיל 18. יחד עם זאת, מומלץ שלא להמתין עם הגשת התביעה ולגבש את כל הנדרש לה כבר עכשיו. 

תוכן עניינים