לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

דרגת ניידות רכב

להאזנה:

 

דרגת ניידות רכב נקבעת לכל מי שאינם מסוגלים להתנייד באופן עצמאי כתוצאה מפציעה, תאונה או מחלה נוירולוגית. גמלת הניידות עצמה מעניקה סיוע, קצבה והטבות נוספות הנוגעות להתניידות ברכב ולכן חשוב שתדעו כיצד לממש את הזכויות לכך ובאילו קריטריונים יינתנו הקצבה על כל אפשרויותיה.

 

על קצבת הניידות

קצבת ניידות מקנה הן לבעלי רכב והן למחוסרי רכב, לבעלי רישיון נהיגה וחסרי רישיון נהיגה, בוגרים וילדים כאחד לקבל סכום חודשי שנועד לממן הוצאות על נסיעות והתניידות. בנוסף, ניתן סל הטבות יחסית רחב, שמאפשר למי שקיימת להם מוגבלות בניידות לשמור על רמת חיים נאותה ועל עצמאותם.

התנאים לקבלת הקצבה משתנים כאשר מדובר בילדים ולכן בהמשך המאמר נתרכז בזכויות המתאימות להורים שילדיהם מוגבלים בניידותם ובהטבות שמגיעות להם לעניין הרכב.

 

מצבים רפואיים המקנים דרגת ניידות

הביטוח הלאומי ומשרד הבריאות מעמידים 11 מצבים בריאותיים שמהם ניתן לקבל את הסיוע הכלכלי בניידות: קשיונות, נקיעות על רקע פתולוגי, קטיעות גפיים, הגבלות בתנועת המפרקים, קיצור גפה, החלפת מפרק ירך או ברך, מומים מולדים, קיצור גפה, הפרעות במערכת כלי הלימפה, קומה נמוכה הפוגעת בתנועה ואי ספיקה היקפית בעורקי הגפיים התחתונות.

דרגת ניידות רכב
דרגת ניידות רכב

 

קריטריונים נוספים לקביעת הניידות

מעבר למצב הרפואי שמצדיק פנייה לוועדה, מי שזכאים לגמלת הניידות הם בני 3-67, כאשר אחים המתגוררים באותו בית ואחד מהם עדיין לא בן 3, יכולים לקבל בכל זאת את הגמלה עבור כל אחד מהם.

בנוסף, הוועדה הרפואית צריכה לקבוע מוגבלות בניידות של החל מ-40% למי שבבעלותם רכב, רישיון נהיגה תקף ומקום עבודה, החל מ-60% למי שאין ברשותם רישיון נהיגה תקף והחל מ-80% כאשר מדובר בילדים. מי שמקבלים קצבת ילד נכה וזכאים לקצבת ניידות, יתבקשו לבחור איזו קצבה לקבל. לחילופין, הוועדה הרפואית צריכה לקבוע כי הילד זקוק לכיסא גלגלים ומשתמש בו.

מאפייני דרגת ניידות רכב

ההטבות שמתקבלות בשל דרגת ניידות רכב הן רבות ונועדו לסייע כלכלית ותנועתית יחד. מעבר לקצבת הניידות החודשית שנקבעת על פי שיעור המוגבלות בניידות, נפח המנוע של הרכב המשמש את מקבל הקצבה ושאלת האבזור המותקן ברכבו, מתקבלות עוד מספר זכויות והטבות עליהן נפרט בשורות הבאות.

 

הלוואה עומדת לרכישת רכב

הורים הרוכשים רכב חדש ומותאם לילדם, זכאים להלוואה לרכישה של רכב חדש או החלפת הרכב, כך שיוכל להכיל את כל האביזרים הנדרשים להסעתו הבטוחה של הילד. שיעור ההלוואה עצמו נקבע על פי אחוז המוגבלות בניידות והוא מגיע בדרך כלל עד לגובה סכום המיסים שחלים על הרכב הנרכש.

מי שקיבלו הלוואה, מחויבים להחזירה לפני החלפת הרכב וגם אם הרכב נגנב או נהרס (עד למצב של טוטאל לוס) וכמובן נמכר. ההלוואה עדיין תוחזר גם אם אחד מתנאי הזכאות לניידות הפסיק להתקיים וגם במצב של אשפוז או שהות בחו”ל.

 

זכות לנהיגה ברכב

הורים רשאים לנהוג ברכב גם ללא נוכחות של ילדם המקבל את הקצבה. הדבר תלוי בקבלת אישור לכך מהמוסד לביטוח הלאומי, משום שמתן הקצבה מותנה ברישום ההורה או קרוב המשפחה המטפל והמסיע והוא זה שיוכל לנהוג ברכב עצמו.

 

דמי ליווי לבעלי קושי ראייתי ועיוורים

דרגת ניידות רכב ניתנת גם למי שכשירים גופנית, אך בעלי ליקוי ראייה שמקנה להם תעודת עיוור או תעודת ליקוי עיוור. תנאי נוסף למתן הקצבה הוא מעל גיל 18 ופחות מגיל 67, או לחילופין מי שנפגע בעת פעולת איבה, שירות צבאי או תאונת עבודה. סכום הקצבה הוא 2,364 ₪ בחודש ומיועד למימון ציוד ניידות ושימוש בתחבורה ציבורית.

 

פטור מאגרת רכב ומתן תג נכה

דרגת ניידות רכב אף קובעת הטבה משמעותית שמגיעה ממשרד הרישוי והתחבורה – חידוש בחינם של אגרת הרכב וקבלת תג נכה עבורו, המאפשר לחנות בכל מקום המסומן לשם כך או במקומות שאינם מהווים סכנה תחבורתית או הפרעה לתנועה.

 

תוספות לקצבה בשל אבזור מיוחד ברכב

פעמים רבות הילדים מקבלי הקצבה זקוקים לאבזור מכני או טכנולוגי מיוחד בתוך כלי הרכב, על מנת שיוכל להסיע אותם בבטחה ולתפקד ככלי עזר מושלם בכל יציאה מהבית.

אחת הזכויות הבולטות העומדות בהקשר הזה היא קבלת תוספת משמעותית לקצבה, ככל שברכב מותקן אבזור מיוחד או מתקן להרמת כיסא גלגלים לכל הפחות.

התוספת ניתנת על סמך גובה שיעור המוגבלות בניידות ונפח הרכב, כך שמי שברשותם רכב 2,000 סמ”ק עם מתקן הרמה המותקן ברכב, צפויים לקבל קצבה חודשית בסך 3,201 ₪ (נכון לשנת 2022).

הגמלה החודשית היקרה ביותר משולמת לבעלי רכב עם אביזרים מיוחדים שנכותם בין 80%-100% ובסך 4,204 ₪. נזכיר כי הקצבה הבסיסית עומדת על 2,364 שקלים בחודש. בנוסף, ההורים יכולים להשתמש בהטבת ההחזר על רכישת אבזור מיוחד והתקנתו בכלי הרכב.

 

דמי נסיעות ודמי ניידות מאגף שיקום נכים במשרד הביטחון

עמותת קול הזכויות עוסקת גם בהיבט מימוש הזכויות בקרב הילדים “הגדולים”, כלומר פונה להורים שילדיהם חיילים או משרתים ביחידות הביטחון, החילוץ וההצלה וכעת נתקלים במחסומים בירוקרטיים לעניין הניידות. לכן חשוב להכיר גם את זכויות משרד הביטחון לעניין הניידות, הקובעות דמי נסיעות ודמי ניידות.

מהם דמי נסיעות? מי שלא זכאים לקבל רכב רפואי והם סובלים מפגיעת רגליים, גב, לב או עמוד שדרה בין 19%-39% וכן נכים בשיעור 40% מכל סוג פגיעה, יקבלו מימון על נסיעותיהם. מהם דמי ניידות? מי שדרגת נכותם היא 50% ויותר, או נפגעו ברגלם וקיבלו על כך נכות בשיעור של 30% ומעלה, זכאים למימון נסיעות לכל מטרה.

 

כיצד מממשים את זכויות דרגת הניידות?

ההליך שנדרשים לעבור הורים לילדים שניידותם מוגבלת מתחיל במשרד הבריאות ומסתיים בביטוח הלאומי. ראשית יש להגיש תביעה לקביעת מוגבלות בניידות למשרד הבריאות ולצרף אליה את כל האישורים הרפואיים, האבחנות וחוות דעת רפואית שתקבע את היקף המצב הרפואי וחומרתו. כעת ייקבע דיון בוועדה רפואית מחוזית שתיתן את דעתה ותקבע את דרגת הנכות המתאימה.

מי שנמצא זכאי לדרגת הניידות לאור הקריטריונים שהצגנו כאן, יוכל לפנות לאחר מכן למוסד לביטוח הלאומי ולהגיש תביעה למימוש זכויות קצבת הניידות. יש להגיש את הבקשה לביטוח הלאומי תוך 60 ימים כדי לקבל את התשלום רטרואקטיבית מיום החלטת הוועדה הרפואית, אחרת ככל שחולף הזמן הגמלה עדיין תשולם רטרו רק עבור חודשיים וההורים מאבדים בפועל תשלום חיוני ביותר. חשוב להזכיר שלמוסד לביטוח הלאומי לעולם שמורה הזכות לדחות תביעות, גם אם הן עומדות בתנאים המתאימים לקבלת זכויות הניידות.

 

אתם לא לבד בתהליך מימוש הזכויות שלכם

עמותת קול הזכויות שמה לה למטרה להגיש ולהנגיש זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים באופן ברור ומסודר, על מנת שההורים יוכלו למצות את זכויותיהם בקלות ולהתמודד טוב יותר עם המסלול הבירוקרטי המפרך בתביעות מהסוג זה.

זכויות הורים עם צרכים מיוחדים של ילדיהם מקנות הטבות נרחבות לעניין הרכב ואנו נשמח ללוות כל משפחה, לסייע ולכוון עד לקבלת כל אחת מהן. לשאלות נוספות ולסיוע מאיתנו, אנא צרו קשר ונעמוד לרשותכם.

תוכן עניינים