לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

רמת ניידות רכב

להאזנה:

 

רמת ניידות רכב מאפשרת לזכאים לקצבת הניידות לקבל הטבות וזכויות שונות הן כבעלי רכב והן ללא בעלות על רכב, כל עוד קיים אדם אחר שמסיע אותם בקביעות. כיצד משפיעה גמלת הניידות על הרכב המשפחתי ומהן הזכויות הנובעות ממנה בנושא?

 

מהי גמלת הניידות?

גמלת הניידות נועדה לאפשר שילוב יעיל ואיכותי יותר של אנשים הסובלים ממגבלה בניידותם, על ידי מתן קצבה מתאימה וסל הטבות הניתן מטעם משרד האוצר, משרד התחבורה והביטוח הלאומי.

חלק גדול מהזכויות מתייחסות כמובן לעניין הרכב – אותו רכב שאמור להסיע את מי שאינם מסוגלים להתנייד באופן עצמאי ושלעתים זקוק להתאמות ייחודיות על מנת לעשות זאת בבטחה לאורך זמן.

עמותת קול הזכויות פועלת בקביעות על מנת לספק לכם את המידע המקצועי, המהימן והאפקטיבי ביותר למימוש זכויותיכם. אנו מציעים לכם, הורים יקרים, את עזרתנו בנושא קבלת קצבת הניידות ודואגים לסיוע וליווי פעיל עד שתקבלו את כל ההטבות שמגיעות לכם. מסיבה זו בחרנו להתמקד בכתיבת השורות הבאות באפשרות שנובעות מאותה רמת ניידות רכב ומה מגיע לכם בכל אחד מהתרחישים המזכים בגמלה.

רמת ניידות רכב
רמת ניידות רכב

 

מי זכאי לקצבת ניידות?

  • ילדים המקבלים קצבת נכה או שאינם מקבלים קצבת נכה, שנקבעה להם מוגבלות בניידות בשיעור 80%, או לחילופין שהוועדה הרפואית שנערכה להם קבעה שהם זקוקים לכיסא גלגלים ומשתמשים בו.
  • ילדים שגילם מעל 3 ועד לגיל הפרישה מעבודה, לרבות אחים שגילם מתחת לגיל 3 ושנקבעו לכל אחד מהם 80% מוגבלות בניידות ויותר
  • תושבי ישראל ואזרחי מדינה השוהים בה דרך קבע (קיים תנאי לפיו הגמלה תופסק בשהות רצופה של למעלה מחודש בחו”ל)
  • ילדים בגירים שגילם מעל 18, שנקבעה להם מוגבלות בניידות בשיעור 60%, לרבות אלו שברשותם ובבעלותם רכב המשמש אותם לצרכי עבודתם ושנקבעה להם מוגבלות בניידות בשיעור 40% ומעלה. אם מדובר באדם שנוסע לעבודה במרחק של 40 ק”מ מביתו הלוך וחזור, תחול תוספת לקצבת הניידות.

 

מהו גובה קצבת הניידות?

סכום הקצבה נכון לשנת 2022 הוא 2,364 ₪ לחודש, אך ישנם מצבים רבים שבהם תתרחש תוספת משמעותית לסכום זה, מרביתם נוגעים לסוג הרכב המשפחתי והאבזור המיוחד המותקן בו.

 

רמת ניידות רכב – למי שאין ברשותם רכב (ילדים)

ילדים קטינים ובגירים המוגבלים בניידות בעקבות ליקויים ברגליהם ושאין ברשותם רכב, זכאים לקצבה חודשית למימון נסיעותיהם בתחבורה ציבורית, הסעות ועזרים נוספים. הקצבה משולמת גם למי שבבעלותם רכב מושבת.

אם לא מדובר בילד שגילו מתחת ל-18 שנים, הזכאות לרמת ניידות רכב זו מתרחשת כאשר חלה מוגבלות בניידות בשיעור של 80% ומעלה ומבקש הגמלה משתכר מעל 2,282 שקלים בחודש, או לחילופין חייל בשירות חובה.

אפשרות נוספת היא שמדובר במי שמלאו לו 18 והוא מקבל קצבת שירותים מיוחדים ושמוגבלותו בניידות עומדת על 100%. לחילופין, הוועדה הרפואית קבעה לגביו שהוא זקוק לכיסא גלגלים ומשתמש בו ושהוא משתמש ברכב מנועי לפחות 5 פעמים בחודש להסעתו.

כיצד מממשים את הזכות לקצבת ניידות? יש לפנות ללשכת הבריאות המחוזית בבקשה לקביעת מוגבלות בניידות ולעבור וועדה רפואית שתקבע את שיעור המוגבלות בניידות.

בדומה להליכי התביעות מול המוסד לביטוח הלאומי, ניתן לערער על קביעת הוועדה ולטעון בהמשך גם להחמרת מצב בניידות. החלטת הוועדה תישלח בדואר ואיתה ניתן לגשת למוסד לביטוח הלאומי כדי לתבוע את מתן קצבת הניידות על כל הטבותיה הנלוות.

 

רמת ניידות רכב למי שבבעלותם רכב (ילדים בגירים)

מוגבלים בניידות בשל ליקויים ברגליהם ובעלי רכב, זכאים לקצבה חודשית גם כן ובנוסף גם לתוספת קצבה בחלק מהמקרים. הזכאים לכך הם מי שעונים על תנאי הזכאות הבסיסיים למתן גמלת ניידות ומי שבבעלותם רכב שנרכש בהלוואה עומדת או ללא הלוואה עומדת (מה שמייתר את הצורך של מקבלי הקצבה מששמם יופיע ברישיון הרכב, כך שהבעלות על הרכב יכולה להיות על שם ההורה, אפוטרופוס או בן/בת זוגו).

כאשר הרכב נרכש על ידי הלוואה עומדת, אפשר להוסיף בעלים לרישיון כמו ההורים וקרובי משפחה נוספים, או אפוטרופוס המתגורר באותו הבניין או במרחק של 1,500 מטרים ממנו.

כמו כן, האדם המוגבל הניידות צריך להיות בעל רישיון נהיגה ושרכבו פרטי או מסחרי ללא אביזרים מיוחדים. ניתן שהרכב הוא ממקום העבודה, רק שחברת הליסינג תצטרך לאשר זאת.

בעלי רכב משתכרים שזכאים לגמלת הניידות צריכים להכניס 2,282 שקלים בחודש ומעלה מעבודה במשך 6 חודשים רצופים לפני מועד הגשת בקשתם לקצבה ולנסוע ברכבם בקביעות למקום העבודה וממנו.

כיצד מממשים את הזכות לקצבת ניידות? יש לפנות ללשכת הבריאות המחוזית בבקשה לקביעת מוגבלות בניידות ולעבור וועדה רפואית שתקבע את שיעור המוגבלות בניידות. בדומה להליכי התביעות מול המוסד לביטוח הלאומי, ניתן לערער על קביעת הוועדה ולטעון בהמשך גם להחמרת מצב בניידות.

 

כל ההטבות בקצבת הניידות

רמת ניידות רכב מקנה הטבות שונות לבעלי הרכב ולמחוסרי רכב שנועדו להקל על הצורך שלהם בהסעות ובהתניידות:

  • הלוואה עומדת לרכישת רכב ראשון או החלפת רכב
  • הלוואה מקרן הלוואות לקניית רכב חדש
  • הלוואה לרכישה והתקנת מתקן הרמה לכיסא גלגלים בתוך הרכב
  • החזר הוצאות לרכישה והתקנת אבזור מיוחד ברכב פרטי
  • לימודי נהיגה ברכב הכולל אבזור מיוחד
  • שירותי גרירה
  • מתן תו חניה לנכים

 

מהו סכום הקצבה המדויק?

קצבת הניידות נקבעת על פי סוג הרכב, שיעור המוגבלות, האבזור המותקן ברכב ועוד. להלן הסכומים הרלוונטיים לילדים שנקבעה להם מוגבלות בניידות בשיעור 80% ומעלה והם אינם בעלי רכב וכן הסכומים הרלוונטיים למי שנקבעה להם מוגבלות בניידות החל מ-40% והם בעלי רכב ורישיון נהיגה:

 

מי שבבעלותם רישיון נהיגה תקף:

רכב עד 1,300 סמ”ק – הקצבה נעה בין 684 שקלים בחודש למי שנקבעו לו 40%-49% ועד 2,084 שקלים בחודש למי שנקבעו לו 80%-100% ומקבל קצבה בסיסית + תוספת. מי שאינם משתכרים מעבודה זכאים לקצבה שבין 342 ₪ באחוזי מוגבלות בניידות הנמוכים ובין 1,709 ₪ בגבוהים. מי שברשותם מתקן הרמה לכיסא גלגלים ברכב זכאים לקצבה שבין 716 ₪ ועד 2,191 ₪ המכילה תוספת לקצבה.

רכב עד 2,000 סמ”ק – הקצבה נעה בין 1,153 ₪ ועד 3,446 ₪ לבעלי מוגבלות בניידות בין 80-100 אחוז + תוספת. מי שאינם משתכרים מעבודה יקבלו בין 473-2,364 ₪ ובמקרה של מתקן הרמה ברכב הקצבה תנוע בין 997-3,008 ₪ כולל התוספת.

רכב מעל 2,000 סמ”ק – הקצבה נעה בין 1,286-3,865 ₪ לבעלי מוגבלות בניידות של 80-100 אחוז + תוספת לקצבה. מי שאינם משתכרים מעבודה יקבלו קצבה שבין 643- 3,214 ₪ ולבעלי מתקן הרמה לכיסא גלגלים תינתן קצבה שבין 1,351-4,083 לבעלי האחוזים הגבוהים + תוספת.

הקצבה החודשית לרכב עם אביזרים מיוחדים ניתנת הן על בסיס אחוזי הנכות והן על בסיס שווי האבזור המותקן ונעה בין 1,520 ₪ בחודש ועד 8,128 שקלים.

 

מי שאין בבעלותם רישיון נהיגה תקף:

הקצבאות נעות בין 1,022 ₪ בנכויות הנמוכות לרכב בנפח מנועי קטן ועד 3,952 ₪ בחודש בנכויות הגבוהות לרכב עם נפח מעל 2,000 סמ”ק ותוספת לקצבה. הקצבה לרכב עם אביזרים מיוחדים נעה בין 2,150 ₪ ועד 4,204 ₪.

 

אתם לא לבד בהשגת הזכויות

קצבת הניידות היא נושא מעט מורכב ומסורבל בקריאה ראשונה של האינפורמציה. אנחנו כאן על מנת לעזור לכם ולהנגיש מכלול זכויות הורים עם צרכים מיוחדים וזכויות ילדים עם צרכים מיוחדים ולסייע לכם בקבלת הקצבה הרלוונטית בכל עת.

תוכן עניינים