לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

מי זכאי לקצבת ניידות – רשימת זכאויות

להאזנה:

 

גמלת ניידות מספקת הטבות שונות עבור אנשים המוגדרים כמוגבלים בניידות. נסביר כאן מי זכאי לקצבת ניידות, מה מעניקה הגמלה וכיצד ניתן לקבל אותה.

 

החשיבות של גמלת ניידות

האפשרות להתנייד היא דבר חשוב עבור כל אדם, וכאשר מתקיימת פגיעה ביכולת לנוע במרחב בחופשיות, נוצרת מגבלה משמעותית. גם אנשים בעלי מוגבלות צריכים להגיע ממקום למקום, והמדינה מחויבת לסייע להם בקושי זה. מסיבה זו, אנשים בעלי מוגבלות בניידות זכאים לקבלת גמלת ניידות, המאפשרת מגוון של הטבות, שמטרתן להפוך את מלאכת ההיתניידות ליותר פשוטה ויותר נוחה כלכלית.

 

מי זכאי לקצבת ניידות – התנאים שיש לעמוד בהם

על מנת להיות זכאים לקבל הגמלה יש לענות על כל התנאים הבאים:

  • להיות תושבי ישראל אשר מתגוררים בישראל.
  • להיות בגיל 3 ומעלה ועד גיל הפרישה. אם ישנם שני אחים שמתגוררים באותה דירה, הם יהיו זכאים לקבל את הגמלה, גם אם אחד מהם עוד לא בן 3. בנוסף, ישנם מקרים בהם אנשים ממשיכים להיות זכאים לגמלה גם אחרי שהגיעו לגיל הפרישה.
  • להיות בעלי אחוזי מוגבלות בניידות לצמיתות, אשר נקבעו בוועדה הרפואית של משרד הבריאות. אנשים בעלי רישיון נהיגה צריכים להיות בעלי לפחות 40% מוגבלות בניידות, בעוד שמי אין רישיון נהיגה, אך יש מורשה נהיגה שמסיע אותם, צריך להיות לפחות בעל 60% מוגבלות בניידות.

 

מי זכאי לקצבת ניידות – רשימת זכאויות
מי זכאי לקצבת ניידות – רשימת זכאויות

 

רשימת ליקויים עבור זכאות לגמלה

ביטוח לאומי מפרט רשימה של ליקויים שונים אשר מעניקים זכאות לגמלת הניידות. כמה מהליקויים המפורטים הינם:

  • קטיעות איברים
  • מפרקים מדומים
  • קומה נמוכה
  • מומים מולדים
  • הפרעות במערכת כלי הלימפה
  • שיתוק
  • קיצור גפה
  • קשיונות
  • הגבלת כושר המפרקים ברגליים או החלפתם
  • תהליך אי ספיקה היקפית בעורקי הגפיים
  • נקיעות

 

מהי קצבת ניידות?

אחת ההטבות המרכזיות שניתנת במסגרת גמלת ניידות היא קצבה חודשית, המוענקת על ידי ביטוח לאומי. ישנן הטבות בגמלת ניידות שניתנות רק לבעלי רכב, כמו הלוואה עומדת במימון מיסי הרכב, החזר הוצאות על אביזרים לרכב ולימודי נהיגה ייעודיים לבעלי אביזרים מיוחדים ברכב. אך, קצבת הניידות מוענקת הן לבעלי רכב והן לחסרי רכב, על מנת לממן את הוצאות הניידות שלהם.

גובה קצבת הניידות משתנה לאורך הזמן, לפי ההתייקרות בשוק ביטוח הרכב, מחירי הדלק ומחירי תיקוני רכב.

נכון לשנת 2021, הקצבה לחסרי רכב היא על סכום 2,364 ₪ לחודש. לעומת זאת, גובה הקצבה לבעלי רכב מושפע מגורמים שונים, כמו אחוז המוגבלות של מקבל הקצבה או סוג הרכב וגודלו. סכום הקצבה נע בין כ- 600 ₪ ליותר מ- 4000 ₪.

 

קצבת ניידות לעיוורים

קצבת ניידות אינה ניתנת רק למי שנפגעה יכולתו להשתמש בגפיו, אלא גם לאלו שמתקשים להתמצא במרחב בעקבות קושי בראייה.

כל אדם מעל גיל 18, שהינו בעל תעודת עיוור או בעל ליקוי ראייה קבוע, יכול לקבל גמלת ניידות לצורך הליווי השוטף שלו, עקב עיוורונו. גמלה זו נקראת דמי ליווי.

הסכום של דמי הליווי זהה לסכום אותו מקבלים חסרי רכב – 2,364 ₪ בחודש. המטרה של קצבה זו היא לממן את השימוש בתחבורה ציבורית, שירותים סיעודיים או ציוד על מנת להתנייד בצורה נוחה במרחב.

 

קצבת ניידות לילד נכה

ילדים בעלי נכות אשר מוגבלים בשיעור ניידות של מעל 79%, או אשר נקבע כי זקוקים להתניידות בכיסא גלגלים, זכאים לקבלת קצבת ניידות לילד נכה. הקצבה מוענקת גם לילדים בעלי מוגבלות בניידות של מעל 80% שאינם מוגדרים כנכים, אך שוהים במוסד שההגעה אליו דורשת שימוש ברכב ממונע יותר מ- 5 פעמים בכל חודש. וכאן תוכלו לקרוא עוד על זכויות ילד נכה.

 

איך מגישים בקשה לוועדה הרפואית?

לפי שניתן להגיש בקשה לקבלת קצבת ניידות מביטוח לאומי, יש לעבור ועדה רפואית מחוזית במשרד הבריאות, שמטרתה לקבוע האם האדם הפונה הוא אכן מוגבלות בניידות ומה שיעור המוגבלות שלו.

בתור התחלה, יש להגיש טופס בקשה לקביעת מוגבלות בניידות לוועדה הרפואית, כאשר אליו יש לצרף את כל המסמכים המתאימים שמציגים חוות דעת רפואית על הליקויים שבגינן מוגשת הבקשה.

לאחר שהבקשה הוגשה, הוועדה רשאית לקבוע כי הפונה אינו זכאי לקבלת הקצבה, כיוון שאינו עומד בקריטריונים הנדרשים. לחילופין, הוועדה רשאית להזמין את הפונה לבדיקה במסגרת הוועדה.

 

בדיקה רפואית במסגרת הוועדה

הפונה צריך להגיע לוועדה עם המסמכים הרפואיים שלו. הוועדה כוללת רופאים שמבצעים בדיקה גופנית לפונה בכדי להעריך את אחוז מגבלת הניידות שעליו לקבל.

אם הוועדה תקבע כי הפונה הוא בעל מוגבלות בניידות בשיעור מספיק גבוה על מנת לקבל את קצבת הניידות, הוא יוכל לפנות לביטוח לאומי ולהגיש תביעה לקבלתה. ישנה גם אפשרות להביא לוועדה גורם שלישי, בין אם זה עורך דין או קרוב משפחה, אם חושבים שזה יכול לסייע ולהעלות את הסיכוי לקבלת האחוזים הנדרשים.

חשוב לדעת כי גם אם הוועדה קבעה כי אדם מסוים אינו בעל שיעור מוגבלות מספק על מנת לקבל את הקצבה, ישנה עדיין אפשרות לערער על החלטה זו.

מגישים את הערר על ההחלטה לוועדה הרפואית לעררים לענייני ניידות, וקיים סיכוי כי הוועדה תחליט לשנות את הקביעה המקורית, לאחר שתיחשף למסמכים מעודכנים או תערוך בדיקה רפואית נוספת. ישנה גם אופציה לערער על החלטת ועדת העררים על ידי פנייה לערכאות השיפוטיות.

 

איך מגיעים תביעה לביטוח לאומי?

אם הוועדה הרפואית של משרד הבריאות, או ועדת העררים, החליטה שהפונה הוא בעל מוגבלות בניידות וזכאי לקבל את הקצבה, צריך להגיש תביעה על מנת לקבל את כל ההטבות הנוגעות בכך.

לתביעה צריך לצרף את המסמכים הרפואיים הרלוונטיים הנדרשים, כמו גם כל מסמך רפואי שמעיד על המוגבלות הרפואית.

חשוב לדעת כי מוגבלות בניידות בשיעור מסוים אינה התנאי היחידי לקביעת זכאות לקצבה, כך שייתכן שגם אם נקבע לפונה אחוזי מוגבלות שיכולים לזכות אותו בקצבה, ייתכן שביטוח לאומי יידחה את תביעתו.

במקרה מסוג זה, עדיין ניתן לערער על ההחלטה לבית הדין האזורי לעבודה, ובמידת הצורך לאחר מכן ניתן לערער לבית הדין הארצי לעבודה.

 

ההטבות של גמלת ניידות

גמלת הניידות מזכה בהטבות שונות. אחת ההטבות המרכזיות היא קבלת תו נכה לחנייה. התו מאפשר לחנות בכל אזור חנייה בו קיימת חניית נכה, ובמידה ולא קיימת חניית נכה – חנייה בכל מקום אחר במידה וזה לא מפריע לתנועה או יוצרת סכנה תחבורתית.

הטבה נוספת שניתן לקבל היא פטור מאגרת הרכב. כלומר, בעל רכב מוגדר כבעל מוגבלות בניידות של מעל ל- 59% מטעם משרד הבריאות, או לחילופין הורה לילד נכה, רשאי לחדש את אגרת הרכב בחינם.

 

לסיכום

גמלת ניידות מטרתה לתמוך בבעלי המוגבלות במדינה ולסייע להם להתנייד בצורה נוחה במידת האפשר, וכמובן להעניק סיוע כלכלי. חשוב להכיר את ההתנהלות הביורוקרטית, התקנות והחוקים, על מנת להיות בטוחים כי תקבלו את כל ההטבות והזכויות הקשורות במגבלת הניידות שלכם או של הילדים שלכם. במידת הצורך ניתן להיוועץ עם עורך דין בעל מומחיות בתחום או לחילופין ליצור קשר עם אחד הארגונים שמעניקים סיוע לבעלי צרכים מיוחדים, כמו קול הזכויות.

תוכן עניינים