לוגו קול הזכויות חדש סופי לבד

רשלנות רפואית בילדים

להאזנה:

 

כל ילד עשוי להזדקק לטיפול רפואי בשלב מסוים בחייו. למרבה הצער, מעת לעת מתרחשים מקרים שבהם הפנייה לקבלת טיפול רפואי, היא שמסבה לילד נזק. במצב כזה, חשוב ביותר לדעת כיצד לפעול על מנת להגן על זכויותיו הרפואיות של ילדנו ולקבל פיצוי ראוי בגין הנזק שנגרם.

 

הסיוט הגדול ביותר של כל הורה – רשלנות רפואית בילדים

כהורים, אנו שמים את מבטחנו ברופאים שיספקו לנו הדרכה כיצד לטפל בצורה הטובה ביותר בילדינו. אנו עשויים לקבל הנחיות למתן תרופות ספציפיות או לביצוע בדיקות בילד, אך לעיתים גם אם התוצאות תקינות, עדיין יש לנו חששות לגבי רווחתו של ילדנו.

אין זה מקרי, שכן החשש הגדול ביותר שעמו מתמודד כל הורה, הוא מפני האפשרות שבריאותו של ילדו תפגע בשל מחדל רפואי. לכן במצבים אלו, חשוב מאוד לסמוך על האינסטינקטים ההוריים שלכם. אם אתם מרגישים שלא נערכו על הבדיקות הדרושות או שבריאותו של ילדכם לא השתפרה בעקבות הטיפול הרפואי שניתן לו, חיוני להודיע ​​באופן עקבי ואסרטיבי על חששותיכם לרופא הילדים כדי להבטיח שילדכם יקבל את הטיפול הטוב ביותר.

לא זאת בלבד, אלא שבמקרה בו ילדכם קיבל טיפול רפואי שלדעתכם הסב לו נזק במקום שיפור, ייתכן שיהיה צורך להעריך האם פעולות הרופא הן בבחינת רשלנות רפואית והאם ראוי להגיש תביעת פיצויים לאור נסיבות המקרה.

 

באילו נסיבות עלולה רשלנות רפואית בילדים להתרחש?

רשלנות רפואית מתייחסת לכל מחדל שבוצע בידי גורם רפואי או מתקן רפואי וגרם לנזק או פציעה למטופל. ילדים פגיעים במיוחד לרשלנות רפואית בשל צרכיהם הפיזיים והרגשיים הייחודיים. רשלנות רפואית יכולה להתרחש בכל שלב של הטיפול הרפואי בילד, החל משלב האבחון דרך שלב הטיפול עצמו ועד לשלבי המעקב הרפואי – ועלולה לגרום לתוצאות קשות שילוו את הילד ובני משפחתו לשארית חייהם.

לכן אם נגרם לילד נזק פיזי או נפשי קבוע עקב טיפול לא תקין, אי אבחון או עיכוב באבחון של בעיה רפואית, הדבר יכול להיחשב ככשל של הגורם הרפואי שעמו בא במגע ועלול להוות עילה לתביעת רשלנות.

רשלנות רפואית בילדים
רשלנות רפואית בילדים

 

כיצד רשלנות רפואית בילדים עשויה לבוא לכלל ביטוי?

ישנם סוגים שונים של מחדלים רפואיים שעלולים להתרחש בילדים, ובהם:

  • אבחון שגוי: זהו מצב בו רופא לא מצליח לאבחן במדויק את מצבו הרפואי של הילד, מה שגורם לעיכוב בטיפול ועלול לגרום לנזק נוסף לילד.
  • שגיאות בטיפול תרופתי: מדובר בתרחיש בו גורם רפואי רושם תרופה שגויה לילד, מינון שגוי או מורה על מתן התרופה בצורה לא נכונה, וכתוצאה מכך הילד סובל מתופעות לוואי או מתסמיני חשיפה למנת יתר.
  • טעויות ניתוחיות: כאשר מנתח מבצע הליך שגוי או עושה טעויות במהלך הניתוח, וכתוצאה מכך נגרמים לילד המנותח נזקים מיותרים.
  • פציעות לידה: כאשר גורם רפואי לא מצליח לספק טיפול הולם ליולדת או לילוד, וכתוצאה מכך נגרמת פגיעה בתינוק.
  • טיפול מושהה: כאשר גורמים רפואיים לא עורכים מעקב נאות אחר מצבו הרפואי של הילד ובשל כך לא מספקים לו טיפול רפואי בזמן, וכתוצאה מכך נגרם לו נזק מיותר.

 

מהם הגורמים השכיחים למחדלים רפואיים בילדים בישראל?

קיימים כמה גורמים שכיחים להתרחשותם של מחדלים רפואיים בילדים, לרבות:

  1. חוסר תקשורת: תקשורת שגויה בין גורמים רפואיים והורי הילד עלולה לגרום לאבחנות שגויות או מתן טיפולים שגויים לילדים.
  2. הכשרה לא מספקת: אנשי מקצוע בתחום הבריאות שחסרים להם הכשרה או ניסיון מספקים, עלולים לעשות טעויות במהלך האבחון או הטיפול בילדים.
  3. רשלנות: גורמי רפואה שלא מקיימים נהלים או פרוטוקולים סטנדרטיים עלולים לסכן את שלומם של ילדים.
  4. השגחה לא מספקת: כאשר גורמי רפואה אינם מצליחים לפקח על הצוות שלהם, עלולות להתרחש טעויות במהלך הטיפול בילדים.
  5. תחזוקה קלוקלת של ציוד רפואי: ציוד המשמש לאבחון או טיפול רפואי, עלול לתפקד בצורה לא תקינה בהעדר תחזוקה שוטפת, וכתוצאה מכך לגרום נזק או פציעה לילד.

 

כיצד מצופים גורמים רפואיים למנוע את התרחשותם של מקרי רשלנות רפואית בילדים?

מניעת מקרי רשלנות רפואית בילדים, מחייבת בעלי מקצוע בתחום הרפואי, לפעול על פי אמות המידה הבאות:

  • תקשורת פתוחה: רופאים ונותני שירות אחרים בתחום הרפואי, מצופים לתקשר בפתיחות עם הורי הילד לגבי ההיסטוריה הרפואית שלו, הסימפטומים והחששות הנוגעים למצבו הבריאותי.
  • הכשרה נכונה: אנשי מקצוע בתחום הבריאות צריכים לקבל הכשרה מקצועית נאותה במישור העיוני והמעשי כאחד, כדי להבטיח שהם יכולים לספק טיפול בטוח ויעיל לילדים.
  • הקפדה על נהלי האבחון, הטיפול והמעקב הרפואי: למוסדות רפואיים חייבים להיות נהלי בטיחות ופרוטוקולי טיפול מסודרים כדי להבטיח שכל גורם רפואי המועסק אצלם, פועל לפי שיטות העבודה המומלצות במהלך האבחון והטיפול בילדים.
  • מעקב רציף: לגופים רפואיים חייבים להיות מנגנונים למעקב ופיקוח אחר סטנדרט השירותים הרפואיים המסופקים דרכם, כדי להבטיח שאנשי המקצוע המועסקים דרכם אינם חורגים מפרוטוקולי הטיפול המקובלים בתחומם ומספקים טיפול בטוח ויעיל לילדים.
  • בקרת איכות: גופים המספקים שירותים רפואיים, בדגש על אלו המספקים שירותי רפואה לידלים, צריכים להעריך באופן קבוע את איכות הטיפול הניתן לילדים ולבצע שינויים בנהלים כדי לשפר את טיב השירות.

 

אילו סעדים מעמיד החוק בישראל לטובת ילדים שנפגע מרשלנות רפואית והוריהם?

הורים לילדים שנפגעו מרשלנות רפואית רשאים להגיש תביעת נזיקין כנגד הגורמים הרפואיים האחראים לפגיעה בילדם ו/או הגוף הרפואי שבו הם מועסקים. הגשת תביעת רשלנות רפואית בגין רשלנות בטיפול בילדים, מאפשרת להורים רבים להשיג פיצוי כספי בגין ההוצאות הרפואיות, כאב וסבל ונזקים נוספים הנובעים מהרשלנות כלפי הילד/ה.

 

את מי ניתן לתבוע על רשלנות רפואית בילד/ה?

זהות הגורם נגדו מוגשת תביעת הרשלנות הרפואית, תלויה בנסיבות הספציפיות של האירוע. לעיתים מוגשת התביעה כנגד בעל המקצוע שפעל באופן רשלני ולעיתים, כנגד המוסד הרפואי שדרכו הוענק הטיפול לילד (בית חולים, מרפאת קופת חולים, טיפת חלב, קליניקה פרטית ועוד).

כדי לבדוק את האפשרויות העומדות בפניכם בהגשת תביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית באבחון או טיפול בילד – מומלץ לפנות להתייעצות עם עמותת קול הזכויות בטלפון: 077-996-9258.

 

האם הורה יכול להגיש תביעה בשם ילדו, ואם כן מתי?

הורי הילד הם האפוטרופסים הטבעיים שלו. לפיכך, אם התרחשה רשלנות רפואית בילדים, הורה רשאי להגיש תביעה בשם ילדו עד שהילד יגיע לגיל 18. לאחר שלילד ימלאו לו 18, הוא ייחשב כבגיר בראי החוק בישראל, ויוכל להגיש תביעה בעצמו, בתנאי שייחשב כשיר מבחינה משפטית.

 

מהי תקופת ההתיישנות על הגשת תביעות רשלנות רפואית בילדים?

במקרי רשלנות רפואית בילדים, לילד יש זכות להגיש תביעה עד גיל 18 באמצעות אחד מהוריו או האפוטרופוסים שלו. לחילופין, הילד רשאי להגיש תביעה במשך עד 7 שנים לאחר שמלאו לו 18, קרי, עד הגיעו לגיל 25. למשל, אם ילד עבר ניתוח בגיל 5 ויש סיבה לחשוד שהמנתח התרשל . בהליך, רשאי הילד להגיש תביעה עד הגיעו לגיל 25.

 

מה קורה כאשר הנזקים מרשלנות רפואית בילדים מתגלים רק לאחר שנים?

אם התגלתה רשלנות רפואית בילד רק בחלוף שנים ממועד האירוע שבו נגרם הנזק לילד/ה בפועל, חשוב ביותר לבסס בהקדם האפשרי את דבר קיומו של קשר סיבתי עובדתי בין התנהלותם הרשלנית של גורמי הרפואה שטיפלו בילד/ה לבין הנזק שנגרם לו או לה עקב כך.

בהתאם לנסיבות, רשאי בית המשפט לחרוג מתקופת ההתיישנות המקובלת בתביעות אלו (שהיא 7 שנים מהגיעם של ילדים לגיל 18) ולהחיל את מירוץ ההתיישנות על הגשת התביעה, רק מיום גילוי הנזק בפועל. יחד עם זאת, חשוב לפנות לייעוץ מקצועי בהקדם במקרים אלו, שכן ההליך המשפטי עלול להיות ארוך ומסובך, וראיות עלולות ללכת לאיבוד עם הזמן.

 

מהו התהליך להגשת תביעת רשלנות רפואית בגין נזקים לילדים?

אם ילד נפגע והוריו או האפוטרופוסים שלו מעוניינים להגיש תביעת רשלנות רפואית בשמו, עליהם להגיש מסמכים רפואיים המעידים על התרחשותה של רשלנות. עליהם לכלול גם חוות דעת מקצועית של מומחה רפואי. מומחה כזה יכול לתמוך בטענות התובעים לכך שהגורם הרפואי העומד לדין לא פעל בהתאם לסטנדרטים הרפואיים המקובלים ושמעשיו או חוסר המעש שלו הם שגרמו נזק לילד.

את התהליך להגשת תביעות מסוג זה, חשוב להתחיל בהתייעצות עם עורך דין רשלנות רפואית מנוסה, שיוכל להדריך אתכם בכל שלב ולוודא שכל התיעוד והראיות הנדרשים נאספים ומוצגים בבית המשפט כדי לתמוך בטענות התביעה.

 

אילו פיצויים ניתן לקבל במסגרת תביעות רשלנות רפואית של ילדים?

כשמוגשת תביעת רשלנות רפואית המוגשת על רקע רשלנות בטיפול בילדים, במידה ובית המשפט מכיר בצדקת התובעים, הוא ניגש להעריך את סכום הפיצוי המגיע להם. פיצוי זה מורכב מסוגים שונים של נזקים, לרבות אובדן השתכרות עתידי, הוצאות רפואיות, כאב וסבל, תלות בסיוע מהזולת, ועוד. הסכום מחושב לפי חומרת הפגיעה וההשפעה שתהיה לה על עתידו של הילד וגורמים נוספים.

 

לסיכום: כיצד מתמודדים עם מקרי רשלנות רפואית בילדים בצורה נכונה?

לרשלנות רפואית בילדים יכולות להיות השלכות לכל החיים הן על הילד והן על משפחתו. בהתאם לכך, הורים לילדים שנפגעו מרשלנות רפואית צריכים לפנות לסיוע מקצועי כדי לבחון את האפשרות לקבלת פיצוי כספי ראוי בגין הפגיעה בילדם.

עמותת קול הזכויות מספקת ליווי נרחב לילדים ומשפחותיהם בנוגע למימוש זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים וזכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים. אתם לא לבד.

אם אתם זקוקים למידע נוסף לגבי ההתמודדות עם הנזק שנגרם לילדכם, ובמידה ונתקלתם בקושי במימוש זכויותיכם הרפואיות, פנו אלינו לייעוץ טלפוני: 077-996-9258.

רשלנות רפואית ילדים מתייחסת לכל פעולה רשלנית או מזיקה שננקטת על ידי גורם רפואי, וגורמת לפציעה, נזק או חו”ח מוות של ילד. זה יכול לכלול אבחנה שגויה, טיפול שגוי, טעויות ניתוחיות וסוגים אחרים של מחדלים רפואיים.

הורים יכולים להגיש תביעת רשלנות רפואית נגד גורמים רפואיים ומוסדות רפואיים האחראיים לפגיעה בבריאות ילדם. במסגרת זו, ניתן לדרוש פיצוי על הוצאותיו הרפואיות של הילד, כאב וסבל ואובדן הכנסה. 

עם העילות השכיחות להגשת תביעות על רשלנות רפואית בילדים בארץ, ניתן למנות: רשלנות רפואית באבחון ילדים, איחור באבחון רפואי לילד, טעויות במתן תרופות, שגיאות ניתוחיות, טעויות במתן הרדמה, פגיעות בלידה ואי קבלת הסכמה מדעת למתן טיפול רפואי בהריון או בלידה, או לטיפול בילד.

הורים שחושדים ברשלנות רפואית במקרה של ילדם, יכולים לפנות לייעוץ מעורך דין רשלנות רפואית, שיעזור להם לבחון בעין מקצועית את השתלשלות האירועים, לאסוף ראיות ולהגיש תביעה נגד הגורם האחראי לפגיעה. כמו כן, חיוני להבטיח שהילד יקבל טיפול רפואי ו/או טיפול רגשי נאות כדי למנוע כל נזק נוסף.

תוכן עניינים